Autobusy Doprava ve městě

900 Kč za cestujícího. Ropid chce zrušit nejprázdnější linku po Praze

Autobus linky H1 na Náměstí Republiky. Foto: presbariery.cz
Autobus linky H1 na Náměstí Republiky. Foto: presbariery.cz

Jde o autobus, který zejména v centru Prahy vždy zaujme na první pohled. Zatímco tramvaje, metro či linky jezdí plné, červeno-bílý vůz Iveco Crossway linky H1 veze obvykle jen řidiče, v lepším případě jednoho až dva cestující.

Linka H1 přepravuje jen osoby se sníženou schopností pohybu a orientace a dospělé cestující s dětmi do tří let. Jde o jednu z nejdelších linek v síti pražské MHD, spojuje obchodní centrum Chodov s Černým Mostem, jede ale přes centrum Prahy. Doba jízdy je 95 minut. Na trasu se vydává sedmkrát denně každým směrem, nejezdí o víkendech a ve svátcích.

Ropid se netají tím, že by linku rád zrušil. „Extrémně nízké využití linky H1  je dlouhodobý problém, který je však s ohledem na společensko-politickou citlivost obtížně řešitelný,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Už dříve skončily jiné podobné linky H2 a H3, H1 ale zůstává.

Speciální linky vznikly v době, kdy nejezdilo tolik nízkopodlažních dopravních prostředků. Dnes jsou ale nízkopodlažní tramvaje a autobusy samozřejmostí. „Právě kvůli velké nabídce ostatních nízkopodlažních spojů jezdí téměř zcela nevyužitá, nicméně s návrhem na zrušení linky zatím nesouhlasí zástupci sdružení vozíčkářů a členové takzvané bezbariérové komise HMP.  Proto linka nadále jezdí,“ řekl Drápal. Linka obsluhuje lokality, kde jsou takzvané domy zvláštního určení, kde bydlí více lidi se zdravotním postižením.

Podle Drápala vychází přeprava jednoho vozíčkáře na této lince v průměru na 900 korun.  To je o několik set korun více, než Ropid platí za služby přepravy invalidů v rámci služby door-to-door v Praze. Prahu ročně stojí provoz linky 6,3 milionu korun. Při posledním průzkumu se zjistilo, že za celý den přepraví 28 vozíčkářů. „Existují spoje, které v celé trase nepřepraví jediného vozíčkáře,“ dodal Drápal.  Denně Praha zaplatí za provoz linky zhruba 27 tisíc korun.

Předseda takzvané bezbariérové komise při pražské radě Petr Secký se nedomnívá, že již nastal čas linku zrušit. „Komise Rady HMP pro Prahu bezbariérovou a otevřenou po dobu své existence většinou hlasů zastávala názor, že je vhodné linku H1 zachovat do té doby, než bude MHD v Praze plně bezbariérově přístupná. Plná bezbariérová přístupnost městské hromadné dopravy by měla být splněna k roku 2025,“ řekl Secký.

Podle něj je hlavní výhodou linky H1 skutečnost, že vozidlo je přizpůsobeno přepravě většího počtu invalidních vozíků, než je tomu na běžných autobusových linkách „Situace, kdy cestuje společně více osob upoutaných na vozík (například manželé při cestě do divadla nebo k lékaři či děti do školy) a nemohou cestovat jedním autobusem, může být velice nepříjemná,“ dodal Secký.

Podle ředitele organizace Asistence Erika Čipery, která pomáhá tělesně postiženým, jsou zastánci linky zejména mezi staršími uživateli. I když je sám pro zrušení linky, má pochopení pro její zastánce.  „Aut na zavolání není tolik, tady mají jistotu, že v určitou dobu jim autobus jede a vejdou se do něj,“ vysvětlil Čipera.

Ropid nově spustil soutěž na provozovatele mikrobusů pro invalidy. Dosud je zajišťují společnosti Societa a Popelář Handicap-transport. Invalidům zajišťují například svoz od domova až k lékaři či úřadům. Loni takto mikrobusy obou firem využilo 57 tisíc osob, vozidla najela 1,5 milionu kilometrů. Praha na tyto služby přispěla 37 miliony korun. „Dopravci mají povinnost dle smlouvy archivovat všechny objednávky pro případ kontroly po dobu 3 let, vést evidenci uskutečněných jízd, kde je uvedeno jméno klienta, adresa, datum a hodina přistavení a odjezdu a adresa a hodina výstupu a počet ujetých km. Vozidla jsou vybavena GPS. ROPID má přístup do aplikace sledování vozidel obou firem,“ dodal Drápal.

Vítěz soutěže získá smlouvu  na 10 let. Ropid odhaduje výrazně nižší cenu, než platí dosud: 19 milionů korun na rok.

14 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak proč tu linku neudělají jako veřejnou pro všechny cestující? S tím, že by vozíčkáři měli před ostatními přednost. Nikdy jich tam nejede tolik, aby se tam nevešli spolu s dalšími lidmi. Takto je to jen vyhazování peněz.

        • Přesně. Třeba v Brně linka 81 má takovou trasu, že se časově vyplácí. Ne však na celou trasu, ale na některé její části, kde se nedá jet jinak bez přestupu. Například úsek Královopole nádraží a nákupní centrum Tesco královo pole. Tato vzdálenost autem po rychlostní je asi na 3 min. Ale MHD s přestupem tato cesta je minimálně na 15 min. Jednou za dvě hodiny však jede 81, která to zvládne za 5 min. Jen škoda, že jezdí tak málo často.

      • Nikoli vyhlídkovou jízdu, ale pravidelnou linku MHD. Je fakt, že by v ni asi nejezdily zrovna davy, když má dvouhodinový interval a část její trasy je souběžná s metrem, ale když už jezdí, tak ať je aspoň veřejná.

    • Také jsem nikdy nepochopil, proč těch linek nemohli využívat i „běžní“ cestující, byť třeba jen ti s nějakým „nevozíčkářským“ postižením (s francouzskými holemi, nevidomí, apod.) – kromě řidiče jezdil přece v těch autobusech i nějaký „pomocnický“ doprovod …

      • já nevím, že něco takovýho existuje, ale myslím, že s průkazkou ZTP a ZTP-P je to bez řečí. Malá propagace, ale nejsem z prahy, tak do toho nevidím. Řidič musí být taky na to školený.

    • Štěpáne, vy byste si měl fakt nejdřív něco přečíst o dopravní teorii. Už jsem vám to tu jednou psal.

    • Hlavně nechápu, proč je tam tolik (30?) míst k sezení, když vozíčkář si většinou veze vlastní židli… a kolik se tam vejde kočárků? 2?

  • „nesouhlasí zástupci sdružení vozíčkářů a členové takzvané bezbariérové komise HMP“ Tak ať ty spolky informují své „klienty“ o možnosti využití této linky a nebo je přinutí tuto linku využívat! Vždycky mě pobaví, když výjimeně narazím na tento BUS, že přijede BUS, který je určen k přepravě vozíčkářů, kočárků atd. a v něm je jedno, max dvě místa na vozík nebo kočár, 90% BUSu zabírají sedačky pro normální cestující, kteří však linku využít nemohou

    • „nebo je přinutí tuto linku využívat“
      To jako někdo má nutit vozíčkáře, aby místo odpočinku doma povinně aspoň jednou denně projeli zbytečně tu linku tam a zpět?
      Nepřipadlo mi, že by tyto Crosswaye měly nějak extra velký prostor pro vozíčkáře proti třeba vozidlům SOR BN 12, v nichž by se ten prostor pro vozíčkáře dal možná ještě zvětšit. Asi by ale bylo třeba zkusit najít nějaká úspornější vozidla, která by na té lince mohla jezdit, a možná by další uživatele přilákal i kratší interval, aby nemuseli při využití té linky zbytečně dlouho čekat na spoj pro cestu zpět.

      • Ja si myslim, ze ta linka je vazne na zruseni, vzdyt levnejsi je vyuzit jinych sluzeb, nebo prepravy na zavolani… jestli tu linku vyuzilo max 28 vozickaru, tak 28 jizd by vyslo levneji…
        At se na me nikdo nezlobi, ale dnes preprava vozickaru ruznymi spolecnostni po cele Praze mozna od vchodu ke vchodu a jednu takovou slusby provozuje i Ropid…

  • Mozna by to chtelo vetsi propagaci a za uvahu by stalo nasazeni midibusu…

Newsletter

Partneři