Autobusová linka pro vozíčkáře v Praze končí, přibudou mikrobusy na objednání

Bezbariérové mikrobusy v Praze. Foto: RopidBezbariérové mikrobusy v Praze. Foto: Ropid

Linka mezi Náměstím Republiky a Chodovem skončí v polovině příštího roku.

Hlavní město končí s provozem dlouhodobě nevyužívané autobusové linky H1, která slouží pro přepravu zdravotně hendikepovaných cestujících. Konec navazuje na už dřívější zkrácení linky. Důvodem je malý zájem o přepravu. Zdravotně postižení přitom o speciální přepravu nepřijdou: Praha pořídí osm dalších mikrobusů na objednání, systém „Bezba dopravy“ se tak rozšíří na 43 vozidel.

O konci linky H1 se mluví několik let. Dříve jezdila přes centrum z Černého Mostu na Chodov. Jejím typickým znakem je, že autobus jede po městě téměř vždy prázdný a proti jejímu konci protestují zástupci vozíčkářů. Od roku 2022 byl provoz zkrácen jen mezi Chodov a Náměstí Republiky.

900 Kč za cestujícího. Ropid chce zrušit nejprázdnější linku po Praze

K ukončení linky má dojít příští rok v létě. Praha konec vysvětluje i tím, jak se MHD stává postupně bezbariérová a postižení mohou stále častěji využívat běžná vozidla. Linka H1 jezdí 30 let, aktuálně jezdí sedm párů denně v pracovní dny. Často má kvůli kolonám zpoždění v řádu desítek minut.

Proto bude tato dnes již přežitá linka nahrazena efektivnějšími a flexibilnějšími mikrobusy schopnými uvézt až 4 lidi na invalidním vozíku. Dva speciálně vyčleněné mikrobusy budou mít pevné stanoviště na Pankráci a Strahově, odkud budou vyrážet na trasy zejména v centru Prahy podle aktuálních potřeb lidí,“ uvedl Ropid v tiskové zprávě.

Další mikrobusy navíc

Systém Bezba dopravy, neboli speciálních vozidel na objednání pro přepravu těžce zdravotně postižených, funguje v dnešní podobě od roku 2022. O efektivní využití 35 speciálně upravených vozidel se stará dispečink, který přijímá jednotlivé objednávky a koordinuje provoz vozidel, která provozují společnosti Lutan a Vega Tour.

Zájem o tuto službu neustále roste. Podle Ropidu už nestačí pokrýt požadavky klientů. „Díky našemu dispečinku i rozšíření flotily vozidel dokážeme každý den odvézt až 350 pasažérů, což je téměř dvakrát více, než s původními provozovateli. Denně však musíme odmítnout zhruba padesátku klientů s požadavkem na jednorázovou jízdu. Oproti původnímu plánu se navíc k této aktivitě připojil i Středočeský kraj a Bezba doprava tak obsluhuje i města a obce v těsném sousedství hlavního města,“ vysvětluje potřebu rozšíření služby ředitel ROPID Petr Tomčík.

Pražští radní proto schválili potřebné navýšení počtu vozidel z 35 na 43 a také posílení počtu asistentů přepravy, kteří pomáhají při nástupu a výstupu u lidí s nejtěžším omezením. „Denně tak budeme moci uspokojit až 80 dalších klientů,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Pro efektivnější řízení provozu bude také personálně posílen dispečink Bezba dopravy. Nová vozidla budou dodána výrobcem do léta, pak linka H1 skončí.

Tagy Bezba doprava Linka H1 praha přeprava handicapovaných ropid
18 komentářů