SŽ nezákonně zanedbala údržbu mostu na Výtoni, tvrdí Nebourat. Policie však případ odložila

Štěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýŠtěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Každý vlastník kulturní památky má povinnost pečovat o její dobrý stav a chránit ji před poškozením.

Policie nezahájí trestní stíhání v souvislosti s neprováděním oprav a údržby železničního mostu pod pražským Vyšehradem. Mluvčí pražských policistů Jan Rybanský na dotaz ČTK uvedl, že podle závěrů kriminalistů se nenaplnila skutková podstata trestného činu zneužívání vlastnictví.

Trestní oznámení podal loni v srpnu spolek Nebourat, který společně s částí odborníků kritizuje plán na stavbu nového mostu a přesunutí památkově chráněné konstrukce na jiné místo v Praze.

Případ, který byl prověřován pro podezření ze spáchání trestného činu zneužívání vlastnictví, byl na přelomu měsíce dubna a května odložen,“ sdělil Rybanský.

Nezašantročit

Zneužívání vlastnictví se podle trestního zákoníku dopustí mimo jiné ten, kdo poškodí důležitý kulturní zájem tím, že „zničí, poškodí, učiní neupotřebitelnou nebo zašantročí“ věc větší hodnoty, která požívá ochrany podle jiného právního předpisu. Pachatele lze postihnout až dvouletým vězením, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.

Iniciativa Nebourat při podání trestního oznámení zdůraznila, že každý vlastník kulturní památky má povinnost pečovat o její dobrý stav a chránit ji před poškozením a znehodnocením. Správa železnic, která má most na Výtoni na starosti, podle spolku tuto povinnost delší dobu porušuje.

„Zachovává historickou formu a neruší.“ Nový Výtoňský most má dokumentaci pro EIA, počítá s 430 vlaky denně

Státní organizace toto tvrzení odmítla. Uvedla, že dlouhodobě upozorňovala na špatný stav mostu a nutnost situaci řešit.

Správa železnic chce stávající most i přes jeho památkovou ochranu vybourat a spolu s pražským magistrátem přesunout na jedno z vytipovaných míst u Velké Chuchle či v Modřanech. Letos v květnu informovala o tom, že začala shánět projektanta pro stavbu nového mostu, který má mít tři koleje namísto nynějších dvou. Práce plánuje na roky 2027 až 2029, náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun.

HIA se chystá

Ministr dopravy Martin Kupka loni v prosinci rozhodl, že všechny procesy vedoucí ke stavbě nového soumostí budou pokračovat. Zároveň však musí nechat SŽ jako investor navíc vypracovat památkářský posudek HIA, aby se původní konstrukce mostu mohla přestěhovat a ta nová byla v souladu s pravidly UNESCO.

SŽ si v Německu najala poradce, pomůže s přípravou na památkový audit k Výtoňskému mostu

Na konci června SŽ uzavřela smlouvu s poradcem Michaelem Kloosem, který vypracuje tzv. scoping report neboli „zprávu o rozsahu“. Ta bude přípravou na posudek HIA, který však není součástí zakázky.

Železniční most na Výtoni existuje od roku 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradila konstrukce, který se klene přes Vltavu doposud. Podle odborníků je významnou technickou kulturní památkou v exponované části pražské památkové rezervace. Kvůli špatnému stavu mostu po něm však nyní může v jeden moment projíždět pouze jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.

Tagy Policie České republiky Správa železnic Výtoňský most
75 komentářů