SŽ nezákonně zanedbala údržbu mostu na Výtoni, tvrdí Nebourat. Policie však případ odložila
Štěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný![Štěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/09/P9063844.jpg)
![Štěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/09/P9063844.jpg)
Každý vlastník kulturní památky má povinnost pečovat o její dobrý stav a chránit ji před poškozením.
To je dobře. Rozumné.
Není jasnější doložení problému než je úvodní fotka. Dva nosníky snýtované rovnoběžně vedle sebe tak, že mezi ně nestrčíte ani prst. I když použijete tryskání, nikdy to dokonale nevyčistíte a ani stříkáním to dokonale nenatřete natož štětkou jak se to dělalo prvních sedmdesát let existence mostu. Krásná kapsa kde vám bude zůstávat vlhkost která se bude pomalu dostávat níže mezi nosníky a styčníkový plech který se natřel jen jednou suříkem v roce 1904 než to chlapi s kladivy nýty spojili dohromady. Rád bych od signatářů petice nebourat slyšel co s tím. Jistě s tím umělci či spisovatelé lidem z ČVUT… Číst vice »
Koukám, že Nebourači jsou absolutně mimo. Ochraňovat ocelovou konstrukci takto zatíženého železničního mostu před poškozením a znehodnocením lze jen tak, že se vyjme s provozované koleje. Každým přejetím vlaku se ocelový materiál poškozuje a most znehodnocuje. Od začátku od postavení. Říká se tomu únavová životnost.
Ani nátěr každých 10 let tomu nepomůže.
P.S.: Doufám, že se s výměnou čeká jen na zprovoznění Mostu inteligence.
Bohužel to vypadá tak, že stále není na stole výběr zhotovitele, prováděcí dokumentace. Rád bych se pletl.
Bože, kdyby to bylo aspoň takhle daleko…
Oni to sluníčkáři ze pseudospolku „Nebourat“ ještě zkoušejí?
Zákaz činnosti pobavil. Jinak most byl na shození již v době kdy se stal památkou. Takže především se vůbec neměl stát památkou
a to bych hned zažaloval jako ohrožení zdraví a životů cestujících..
Rychle vedle postavit nový most a o starý ať se starají památkáři.
Na takové řešení zde není místo.
Tak SŽ zanedbává údržbu kdečeho, že. Viz. např. víkendové vykolejení historického vlaku u Lednice atd.
Vy už znáte příčinu, totiž máte potvrzeno, že závada na vozidle nebyla?
A taky jim tam mohl nějaký magor strčit šutr…
Ku.va hoďte už ten most do Vltavy a dejte tam už novější. Ohrožuje vaším protahování životy ostatních lidí.
SZ není vlastník, tím je stát, takže nemohla žádné vlastnictví zneužít ani teoreticky.
Jinak ale ten případný zákaz činnosti by byla fajn legrace. Dostalo by to narychlo do gesce RSD…? 🙂
SŽ je státní organizace, která hospodaří s majetkem státu. Tento trestný čin klidně mohla spáchat (ale musela by to udělat úmyslně).
SŽ má právo nakládat s majetkem státu. Berte to jako přenesení vlastnických práv na subjekt zřízený za účelem starosti o železnici.
Zbořte autobusák na Černym mostě – fofrem, zítra může být pozdě!
Jen tak pro ilustraci:
Podobné zájmové skupiny bojují např. za zachování výdechu z metra na náměstí Jiřího z Poděbrad. Pozor, nejde o vtip!
https://www.prahain.cz/zivot-ve-meste/praha-planuje-odstranit-vydech-metra-na-jiriho-z-podebrad-celi-pro-to-kritice-17475.html
Prý se jedná o jedno z nejzdařilejších uměleckých děl vzniklých v 80. letech pražském veřejném prostoru…
Možná tak, kdyby to stálo někde na Černém mostě, ale zcela jistě ne před Plečnikovým kostelem Nejsvětějšího Srdce Páně.
Á, mezi signatáři mj. Klub Za starou Prahu.
Ti ale musí žít v neustálém vniřním konfliktu, protože když tam ten komín v 80. letech stavěli, tak to byl taky nepochybně významný zásah do rázu Vinohrad.
Takže vlastně magistrát se může bránit tím, že je za „ještě starší Prahu“!
Je to jen spolek starých konzerv, které jsou z principu proti jakékoliv větší změně. Něco jako staří důchodci, co blokují jakékoliv změny v SVJ atd. Bohužel. Vaše trefná poznámka o tom, jak se u nich neustále v průběhu času mění hodnoty, to celé výborně dokresluje.
„Za mýho mládí to takhle bylo a proto je to tak správně,“ to je tento fajný Klub v kostce.
Ten spolek protestoval i proti výměně původního jednokolejného mostu 😀
Neprotestovali i proti stavbě toho původního jednokolejného?
Neumíte docenit brutalismus 🙂 Kdyby se to vzalo wapkou a plechy natřely, hned to bude vypadat lépe.
Ano, neumím ocenit brutalismus stojící před kostelem a navíc se za to ani vůbec nestydím.
Kromě jiného ten výdech svojí koncepcí poškozuje okolní vegetaci, takže by se dalo říci, že je i částečně nefunkční, což je i důvod jeho zasloužené likvidace.
Brutalismus je architektura pouze pro architekty a historiky architektury. Není tam nic k docenění.
Pokud vím, tak brutalismus vznikl na základě používáni betonu ve stavbách.
týjo, čtu tam „Horizontální proudění vzduchu by podle magistrátu opět poničilo okolní zeleň“. Co je to za choulostivou zeleň, že jí vadí vítr?
Může vadit teplota, že ten vzduch je příliš horký, listí pak vadne, strom usychá. Možná borovice, ty jsou odolné…
Takže tihle škodiči jen zdržovali policii od práce.
Zájmový spolek Neprudit by radši boural a stavěl nový most…
Upřímně se nedivím že ten cirkus stále existuje. Konec konců se nikdy nevzdají, ani po rozhodnutí, ani po zahájení stavby…
Naštěstí Kupka poprvé myslel dobře a rozhodl se pro nový most.
Šašci. Jenom gesto, nemohli ani čekat, že to dopadne jinak.
Nedávno jsem na Českém rozhlasu Dvojka v pořadu Zrcadlo vyslechl zajímavé myšlenky pana Constantina Kinského ze Žďáru nad Sázavou.
Jedna z nich byla i tato: (parafráze)
„PAMÁTKA MÁ HODNOTU, KDYŽ MÁ SMYSL.
SMYSL MÁ, KDYŽ NESE ŽIVOT PRO DNEŠNÍ A BUDOUCÍ GENERACE.“
Bojovníci za zachování starého nefunkčního vraku nad Vltavou by mohli u pana hraběte brát hodiny racionálního myšlení.
https://dvojka.rozhlas.cz/majetek-pro-mne-neznamena-nic-rakev-totiz-nema-kapsy-zrcadlo-mecenase-9271181#player=on
Ako presne sa dá zabrániť tvorbe únavových trhlín v 100 rokov staom nitovanom železničnom moste s vysokou intenzitou dopravy???
Zase sa potvrdzuje, že tie spolky sú úplne mimo a žijú v predvedčení, že tam stačí poslať jedného robotníka so štetcom a vedrom farby…
Zkus se zeptat správce Golden Gate nebo Eiffelovky.
Skutečně jsou tam jenom únavové trhliny a ne třeba navíc koroze kvůli lennosti natřít?
Lenost se píše s jedním n. Což jen podtrhuje ten váš nesmysl:-)
Po Eiffelovce nejezdí žádné vlaky, maximálně tam chodí pár stovek turistů, což asi nemá trvalý efekt na stav konstrukce. Golden Gate zas drží na masivních lanech, které jsou dost předimenzované, ale je fakt že tam se koroze kontroluje pravidelně. Pokud by jim to začalo žrát ty lana, tak můžou ten most taky komplet vyměnit, zůstaly by jim akorát pilíře, což je podobné jako u toho Výtoňského mostu.
Pokud by jim to začalo žrát lana, tak jim nezbyde, než začít tahat lana nová a mostovku převěsit.
To by mě zajímalo, jestli to jde, protože nahoře v sedle na pilíři moc místa pro dva kabely nebude?
Nemluvě o tom, že GGB byl od začátku plně koncipován jako trvalá stavba, která se bude do konců světa opravovat. Rámusák pod Vyšehradem vznikl za velkého odporu kafralů z Klubu za starou Prahu jako dočasné lowcost řešení. Jo a také je o pár desítek let starší.
Ale hlavně, že se Leinad vyjádřil.
Nevím jak Golden Gate, ale Eiffelka má dynamické zatížení snad jenom z provozu výtahů. Ke všemu ikonicky most přes Vltavu, který hojně navštěvují turisté je jenom Karlův most. Jistě bych neboural ani Čechův most nebo Most legií. Nicméně hlavní význam Výtoňskeho mostu je zabezpečit rychlou a narůstající železniční dopravu mezi hlavním a Smíchovskym nádražím. A to by ani opravený most nesplnoval.
Provoz výtahů to nevím, určitě má značné dynamické zatížení z větru. Je to 300 m výšky, fixním bodem dole. Největší amplituda je kolem 90 mm.
Most by neměl provozem vlaků trpět o nic více s víjimkou mostovky, která chytá větší špičky a ta se dá vyměnit. Ocelové konstrukce každopádně trpí při korozi a to je případ mostu na Výtoni. úUbytek materiálu vede k osbavení a oslabení k trhlinám. Natírat, natírat, natírat. To je ocel.
A jak natřete povrchy prvků snýtovaných k sobě? To je jedno z míst kde nýtované konstrukce reznou…
Eiffelovka je také nýtovaná. Do správně snýtované konstrukce by voda zatékat neměla a zatřou se vnější plochy a spáry. Reznou teď, protože jsou vyrezlé a už to není jak vyplnit a sanovat.
Ten most stojí nad řekou, možná jste to někdy viděl, ale jsou dny, kdy ten most není kvůli mlze ani vidět… ta vzdušná vlhkost bohužel dělá svoje a dostane se i do míst, kam se štětcem nikdo nedostane.
Prostě ten most někdo vyprojektoval a postavil na nějaký provoz, nějakou zátěž a životnost 100 let, přežil už o 1/4 víc, s mnohem větším zatízěním a mnohem větším provozem, ale do nekonečna to prostě nejde… i s údržbou by se možná ten problém oddálil o 20 nebo 50 let, ale navěky to nikdy nebude.
> Do správně snýtované konstrukce by voda zatékat neměla
Krásná myšlenka, bohužel v praxi neproveditelná.
Berte to tak, že profily na mostě se vůči sobě pohybují víc než na Eiffelovce, čímž dochází k narušování protikorozní úpravy a vy už nikdy nezajistíte její zacelení. Stačí pár kapek vody a něco vzduchu a koroze u těchto starých ocelí nezastavitelná.
Viděl jste fotky a video od profesora Ryjáčka, který jasně ukazoval, že jsou na mostě místa, která nemáte šanci natřít? Že některé ty profily jsou tak tvarované, že se do té štěrbiny s barvou prostě nedostanete?
Viděl, ty ovšem řeší stávající dost zoufalý stav. Faktem je, že ocelová konstrukce bez nátěru je odsouzena k poměrně rychlé degradaci. Dneska už tomu nátěr nepomůže, průběžná údržba během minulého století by pomohla.
Znova: Jak budete průběžně udržovat plochy kam se nedostanete žádným nářadím. A jak zabráníte vnikání vlhkosti mezi snýtované prvky. Jen pro jistotu upozorňuji, že styčné plochy snýtovaných prvků se protikorozní ochranou neopatřují
Pokud se týká větru, na ten musí být zajištěny všechny výškové stavby. Nevím, zda je zajištěna Eiffelka např na hurikány. Ale frekvence vlaků se oproti době před sto lety znekolikanasobila stejně jako jejich rychlost. Také přibylo trolejove vedení. Jinak k nátěrů nytovanych konstrukcí se vyjádřili jiní.
Golden gate je o 1/4 století novější. Klasický asfalt už na něm není, vyměnili ho za tenkovrstvý kryt, aby snížili zatížení mostovky.
Co je ale důležité: Od začátku je dimenzovaný, aby přežil zemětřesení. Jinak řečeno: Běžný provoz ho zatěžuje hluboko pod limit.
Navíc je to pro Američany druhá nejvýznamější památka, po soše Svobody. Řekl bych, že za pražským Hradem je v ČR sakra dlouhá řada významějších památek, než příhraďák pod Vyšehradem.
Přečtěte si něco o Wöhlerově křivce a cyklickém zatížení, pak to sem napište znova.
https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-eiffelova-vez-je-zrezivela-tvrdi-unikle-zpravy-40402134
Golden Gate je most stavěný později a má jinou statickou soustavu (zavěšený). A na mostovce se dá spousta prvků vyměnit za provozu. Očekával bych, že bude mít navrženou životnost cca 2x vyšší.
Po Eiffelovce nejezdí vlaky…
Aj, aj, most visutý …
Vezmete stroj času, přenesete se do dob Mocharchie a celou konstrukci jim přepočítáte. Budete vědět, že 16 ani 18 tun nápravu nestačí, že je potřeba jít na 22,5 tuny a do zatížení ještě připočítat budoucí trolejové vedení. K tomu ještě vyřešíte bludné proudy.
A ještě jim připomenout že konstrukci NESMÍ navrhnout s životností na 100 let.
Kolik let je od přechodu na 3kV ss se řešily bludné proudy? (Jak dlouho tam působily)
Ony působily už při 1500 Vss
Stroj času by řešil i toto. Někdy ve 40. létech na ministerstvu drah apelovat na to, že přecházet z nevyhovujícího systému 1,5 kV na 3 kV znamená mít tentýž problém s nedostatečností o 30 let později.
Při zavádění 1,5kV mohly vzniknout bludné proudy. Pak je řádný hospodář řešil (izolací či ukolejením) a neplatil dodavateli energie za urychlení ničení majetku.
Přechod na 3kV zvětšil izolační vzálenost, ale už bylo dost času na vyřešení.
Hlavně tam dovézt nějaká skripta z oboru metalurgie, aby věděli vyrobit houževnatější matroš. Jj, taky mám fantazie, jít tam různým inženýrům poradit, aby to udělali trochu jinak a ušetřili tím za 100 let velké problémy 🙂
Celkem jednoduše, uděláte s něho lávku pro pěší 🙂👍
Asi by stálo za to podotknout, že tento trestný čin může být spáchán pouze úmyslně. Nedbalostní zavinění zde trestné není; to bylo nejpravděpodobněji důvodem „odložky“.
To sice ano, ale ta údržba zanedbávána byla! Teď se po tom mostě sune pouze jedna souprava rychlostí 20km/hod a nová konstrukce se ani za rok nezačne stavět! Co když do stavby nového mostu most nevydrží? Co když se zřítí i se soupravou plnou lidí? Co když Jižní spojka také přetížením klekne? Kdo ponese za to vše zodpovědnost? Zase nikdo, jako vždycky???
Tak ještě jednou, a pomaleji.
Odložení věci neznamená potvrzení, že všechno související s mostem je a vždycky za posledních sto let bylo v souladu úplně se vším. Tím méně to pak znamená rozhodnutí o budoucí možné odpovědnosti pro případ „co by kdyby“.
Znamená to jenom to, že policie prověřila potvrzení ze spáchání trestného činu zneužívání vlastnictví (§ 229 TZ), což je trestný čin, který lze spáchat pouze úmyslně, a došla k závěru, že tento trestný čin zde ke dnešnímu dni spáchán nebyl.
Nezřítí, most je pod dohledem a pokud se jeho stav zhorší na obou koncích buodu červené terče
Údržba byla úměrná předpokládané životnosti. Že do toho hodí památkáři (z neznalosti) vidle nikdo nepředpokládal.
A je ta údajná památka v místnosti s námi? No ono to stejně brzo spadne samo 🤓
Nespadne; tak dloho budou blbnout, až se o “The Cassandra Crossing of Prague” opravdu začne zajímat UNESCO…
Pachatele lze postihnout až dvouletým vězením, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.
Nechat propadnout a svěřit iniciativě Nebourat.
Ještě to udělat, tak, že propadlá věc nesmí zůstat na pozemcích majitele. Alespoň krajní pilíř je na pozemku Správy, takže by to šlo.
Parcelní číslo:279/2
Právo hospodařit s majetkem státu:
Správa železnic, státní organizace, Dlážděná 1003/7, Nové Město, 11000 Praha 1
Nechceme přece aby Iniciativa Nebourat zablokovala železniční provoz, jako by byla agentem v Elbonii. Elbonia je fiktivní postsovětská země, ve které nastrčený agent jedná za účelem zneschopnění daného oboru, který může ovliňovat na úrovni ministerského poradce (nevolitelného, samozřejmě). Jedná naoko v nejlepším zájmu, ale ve skutečnosti tak, že jím navržené věci jsou po čase zcela nepoužitelné.
Hmm chránit ocelovou příhradovinu před únavou materiálu se dá dvěma cestami:
a) dovolit jen takový provoz, který nikdy nepřekročí únavovou mez
b) konstrukci vyměnit za novou s vyšším limitem zatížení
https://www.ideastatica.com/cz/blog/unava-oceli-v-dusledku-cyklickeho-namahani
Proč se říká, že policie případ odložila? Pod pojmem odložit si představuji nějaké dočasné pozastavení s tím, že se k tomu vrátí později. Proč policie případ prostě neuzavře s tím, že není co vyšetřovat?
Protože právě takto se daný úkon jmenuje podle trestního řádu.
Není důkaz nevinny ani bonz od Spržele za křivé obvinění. Jestli Nebourači dodají nějaké důkazy, tak se tím bude Policie zase zabývat. Jestli nějaký vyšetřovatel bude potřebovat vykázat činnost, zase si ten spis přečte a zkusí tam něco provést(najít nějaký důkaz).