SŽ si v Německu najala poradce, pomůže s přípravou na památkový audit k Výtoňskému mostu

Architektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineeringArchitektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineering

Za 2,8 milionu korun má poskytnout představu o časovém i finančním rozsahu na následný posudek HIA pro UNESCO.

Správa železnic (SŽ) uzavřela smlouvu s poradcem Michaelem Kloosem z německých Cách. Ten je profesorem na Rýnsko-mohanské univerzitě aplikovaných věd a zároveň má konzultantskou firmu v oblasti památkářství a městského plánování.

Pro SŽ vypracuje tzv. scoping report neboli „zprávu o rozsahu“ pro Vyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Zpráva bude přípravou na posudek HIA (Heritage impact assesment), který však není součástí zakázky.

Scoping report by měl podle dřívějšího vyjádření mluvčí SŽ Nely Eberl Friebové nastavit jízdní řád HIA. „Na základě něj bude SŽ následně schopna celý proces z hlediska časové náročnosti a jednotlivých fází blíže specifikovat. Budeme vůbec první organizací v Česku, která se do tohoto procesu pustí,“ dodala mluvčí.

„Zachovává historickou formu a neruší.“ Nový Výtoňský most má dokumentaci pro EIA, počítá s 430 vlaky denně

U ostře sledované stavby se vede dlouhodobý spor o její rekonstrukci, či nahrazení novým tříkolejným mostem podle vítězné architektonické studie.

Ministr dopravy Martin Kupka loni v prosinci rozhodl, že všechny procesy vedoucí ke stavbě nového soumostí budou pokračovat. Zároveň však musí nechat SŽ jako investor navíc vypracovat právě památkářský posudek HIA, aby se původní konstrukce mostu mohla přestěhovat a ta nová byla v souladu s pravidly UNESCO. Na mostě je mezitím výrazně omezen železniční provoz.

Náhled do problematiky

Podle uzavřené smlouvy je cílem zakázky s poradcem Kloosem vypracování dokumentu, který bude „jasně mapovat proces posouzení HIA a umožní náhled do problematiky, která dosud nebyla v České republice řešena“.

Má poskytnou představu o časovém i finančním rozsahu, který bude potřebný pro zpracování následného posouzení HIA.

Cena reportu je podle smlouvy 94 220 eur bez DPH, tedy včetně daně přibližně 2,85 milionu korun.

Zpráva by měla obsahovat definování objektu světového dědictví, jeho hodnoty a vlastnosti a shrnutí památkových či ochranných hodnot světového dědictví národního nebo místního významu.

Měl by identifikovat možné alternativy „včetně možnosti nepokračovat v navrhované akci“ a potencionální dopady akce na světové dědictví. Zároveň nabídne kalendář celého procesu posuzování dopadů včetně lhůt pro podávání zpráv a konzultace.

Mnohé z kroků reportu budou podle SŽ rovněž základními prvky úplné zprávy HIA, která bude vypracována později. Jde tak o jakýsi výchozí bod.

Další bude „pergola“

V rámci zpracování se předpokládá 10 koordinačních schůzek. Report by měl být dokončen do čtyřech měsíců od podpisu smlouvy.

SŽ mezitím dál pokračuje v přípravě projektu nahrazení mostu. Nedávno byla dokončena dokumentace pro proces EIA, aktuálně běží i tendr na zhotovitele projektové dokumentace.

„Pergolu“ Nového Hlaváku posoudí památkářský audit HIA. Stejně jako na Výtoni má uklidnit UNESCO

Praha se po konzultaci s organizací UNESCO rozhodla vyžadovat vypracování stejného auditu HIA jako na Výtoni i pro projekt odbavovací haly Nový Hlavák a výhledově i pro projekt Vltavské filharmonie.

Ta by měla vzniknout v těsném sousedství stanice metra C Vltavská a nové budovy nádraží Praha-Bubny.

Tagy Vyšehradský most Výtoňský most železniční most pod vyšehradem
109 komentářů