SŽ si v Německu najala poradce, pomůže s přípravou na památkový audit k Výtoňskému mostu
Architektonický náívrh nového soumostí na Výtoni. Zdroj: 2T engineering
Za 2,8 milionu korun má poskytnout představu o časovém i finančním rozsahu na následný posudek HIA pro UNESCO.
SŽ zoufale hledá kohokoli, kdo to rozhodne za ně. Aneb alibismus na čtvrtou.
Bez UNESCA bude nejlíp.
Tak si to pojďme shrnout, co nám z toho plyne? Že každá účelová stavba se má zbourat dřív než se stane kulturní památkou, protože i když by mohla ještě 50 let sloužit, tak pak ten opich s tím že je to památka za to prostě nestojí a vyjde levněji jí zbourat a postavit znovu třeba v polovině životnosti. A takhle si tady žijeme. Se nemůžu dočkat až památkáři prohlásí kulturní památkou všechny bailey bridge mostní provizoria, co tady nechali amíci po válce.
Stavba může být za památku prohlášena i před tím, než se dostaví…
Docela stupidní…
Jako pravda, třeba Katedrálu sv. Víta taky na zhruba 600 let zprovoznili jenom v polovičním profilu…
Oni ještě s tou HIA nezačali? Teprve uzavřeli smlouvu na poradce co to připraví podklady pro zadání HIA? Co jim na tom trvalo 6 měsíců? Ministr řekl, že chce HIA, tak poradce měl jít v únoru a teď už se měl soutěžit zpracovatel. Oni to fakt nechtějí zahájit.
Naše daně do Německa. A jistě ještě zbyde pro někoho zde.
Představte si tu hrůzu, že když se bude stavět jaderná elektrárna, vaše daně půjdou do Francie nebo Koreje!
Nebo když si u vás v obci koupí počítač, SW nebo třeba policie motorku, tak taky!
Hrůza!!!
(pokud ty peníze budou znamenat, že se ten potřebný most vážně postaví, tak kde je prosím problém? V tom, že v Česku nemáme takového znalce..?)
U jaderné elektrárny počítám s tím, že přimárně dostaneme tu elektrárnu (výrobky) a k tomu rady. Tady k tomu mostu si jen kupujeme hraběcí rady, v případě, kdy bychom se měli rozhodovat sami,
legrační je kolik lidí dokáže rozčílit ušmudlaných 110 000 eur z „našich daní“ aniž by se třeba zajímalo o to, kdo jsou největší plátci daně v ČR proč na seznamu 100 největších plátců daně ( už desetiletí zveřeňovaný ministerstem financi) nikdy nebyla jedna z nejvíce dotovaných “ našich firem“, kterýžto holding každý boží rok čerpá 2 miliardy na dotacích z “ našich daní“ .
A hromada jiných, kteří jsou čistí příjemci peněz z veřejných rozpočtů.
Tak co ševče, už máš zaplacené daně na příští rok? Výběrčí daní si chce koupit celnici
Blbé, kdyby takhle křičeli za hranicemi, tak si musím najít práci, která nebude na export.
Chcete mi říct, že nový most stále není na 100% jasný?
To není žádná stavba, dokud neprojde povolovacím procesem. Ale politicky to snad jasné je.
Nový most jasný je, není jasná jeho podoba.
Vím která s prominutím krysa za tím stojí a myslím, že by se jí pár lidí co navštěvují tento web, nejraději zbavilo, nejlepší na tom je, že když došlo na finanční otázku, tak mě daná osoba poslala kamsi, že SŽ má hromadu peněz a když jsem jí řekl, že by to bylo porušení dotačních programů, tak mě poslala do oněch míst, stejně jako při otázce na spolupráci s danou organizací, nejhorší na tom je, že daná osoba je profesí učitel
Nebuďte slušnej řekněte jméno. 🤣
Čada?
Mirku, ve škole Vás neučili, že lhát se nemá? A vyhrožovat taky ne? Jako ten učitel to svým žákům vštěpuji, patrně jste ve škole nedával pozor.
Btw, SŽ se má chovat dle platné legislativy, to že tak nečiní pak vytváří danou situaci.
Koroze a šířící se únavové lomy se platnou legislativou neřídí
Nejsem ten, kdo ten proces protahuje. Jak psalo i MK ČR ve své zprávě, která potvrdila (opětovně) památkovou ochranu soumostí, rekonsturkce mostu mohla začít již dávno. Ostatně SŽ ji opakovaně přislíbilo. Stačí pogooglit.
Dle kontextu vyvozuji, že požadujete opravu 125 let staré konstrukce po konci životnosti. Tak se zeptám: Jaká údržba zabrání únavě materiálu?
Nemluvím o údržbě, ale rekonstrukci. Kterou na SŽ opakovaně slibovali a skutek… Nejsem odborník, jak zde píší, jsem učitel, ale většinou se rekonstrukce provádí tak, že špatné se vymění, použitelné naimpregnuje.
Co jsem četl poslední studii, toho, co je třeba měnit, bude méně, než tvrdí např. SUDOP. A sám pan Ryjáček by Most uměl opravit. To, že pro opravu nevidí důvod je jen problém aktuálních politických požadavků, ve správné konstelaci se důvod jistě zjeví 😊
Nový most je rekonstrukcí. Jedno sdružení rekonstrukci brání, požaduje opravu. Měl byste si stěžovat u toho sdružení..
Takže jestli to chápu správně, mohlo by se nakonec rekonstruovat i formou „tvarové repliky“, jako u jiného mostu? Nebo by z toho mohla vzejít vlastně nekonečná rekonstrukce (teď je potřeba vyměnit to a to, za rok, dva, bude nutno vyměnit tohle a támhleto…) a za nějakou dobu ten most vlastně bude z nových dílů celý? Ovšem při zachování překonané technologie (nýty) a z toho plynoucí nutnosti pečlivé (a náležitě drahé) neustálé údržby. A třetí kolej se bude řešit jak? Co se týče studií, ohledně jiného mostu (Libeňáku) jsem jich četl několik a každá říkala něco jiného na škále od „okamžitě… Číst vice »
Nic proti UNESCU, ne že by nemělo opodstatnění, ale do určitých věcí by kecat nemělo. Popř přijít s konstruktivním řešením typu tak ten most vyměňte za nový vícekolejný, ale prosíme zůstaňte tvarem pokud možno co nejvíce podobni předchozímu.
To je věc MČ Praha 2, ta to celé odstartovala
Chcete zachovat prorezlou, v podstatě nefunkční, trosku? Zaplaťte kompletně náhradu, zde v podstatě 3 kolejný tunel. Jen nevím odkud kam, aby se náhodou nešláplo na kuří oko něčemu dalšímu „nenahraditelnému“.
V praxi – už ať to, sakra, spadne a není co řešit.
Ten most je účelová konstrukce daná možnostmi materiálů a technologických postupů své doby. Není ničím výjimečná, ikonická, atd. Jestli se dá něco vytknout tomu novému návrhu, tak je to průměrnost – je to ta samá účelová stavba, žádné umění typu Calatrava. Ale ono umění tu ani není potřeba. Nádherný most je v Praze o kousek vedle, a to už sedmou stovku let….
Ona „průměrnost“ nově navržené konstrukce je v podstatě důsledkem zadání. Pro vznik nějakého zajímavého návrhu, který by měl potenciál stát se do budoucna ikonickým, by museli architekti dostat „volnou ruku.“
Opravdu mne baví, jak se tady každej balík snaží dávat závazné statusy typu “ Není ničím výjimečná, ikonická, atd.”.
Není, no. Fakt to není Eiffelovka ani Széchenyi Lánchíd. Kdyby přes noc zmizel, tak to panoramatu Prahy nijak neublíží, spíše naopak…
A je snad?
Věřte, že UNESCO do takových věcí kecat nebude. Dokud se nezbourá to, co UNESCO chrání, o ochranu nepřijdeme. Tohle vše je jen způsob, jak si vydělat na korupci. Poradenské firmy prodávající písek na poušti jsou v tomto ohledu velmi štědré. Ten most ještě vygeneruje mnoho poradenských projektů, je to oblíbený způsob jak převést státní peníze do soukromých kapes.
A teď ještě by mě zajímalo, jestli památkáři tohle dělají cíleně, nebo jsou v roli užitečných idiotů?
Je opravdu vtipné, jak mermo mocí za tím odmítáte vidět šlendrián SŽ a neustále se to snažíte házet na kohokoliv jiného.
Jaký šlendriál?
Šlendrián udělali památkáři prohlášením mostu, na konci životnosti v živé dopravní cestě, památkou. Čímž komplikují normální nahrazení vyžilé, málo kapacitní, unavené ocelové konstrukce.
Památkář i Nejvyšší Pan Železničář jsou úředníci. Tedy lidé neiniciativní, neochotní převzít za cokoliv odpovědnost či něco rozhodnout. Proto budou utrácet erární love za spoustu studií, aby mohli říkat “Já nic, to 27 nezávislejch studií”…
Jenže skutečnost, že SŽ údržbě v průběhu času moc nedala, má za následek akorát to, že tuhle diskusi vedeme teď a ne až za několik let.
I se sebelepší údržbou by ten most jednou došel na hranu životnosti a přestal vyhovovat původnímu účelu.
Údržba byla úměrná předpokládané době životnosti.
Že do výměny ocelové konstrukce hodí památkáři z neznalosti vidle nikdo nepředpokládal.
Jestlipak je filozofie nadřazená hloupým a tvrdým vědám, fyziku nevyjímaje, tak je praxí znečištěná?
Bacha, sarkasmus.
Domnívám se, že spolehlivost, funkčnost a bezpečnost je nadřazena památkové ochraně.
Ale můžeme o tom vést filosofickou debatu. 🙂
sž už neví,jak si ještě nakrást.nejen,že si vymyslí nový most místo plně vyhovujícího starého,ještě si najme poradce,aby je v tom podpořil.současný most stačí opískovat,důkladně natřít neošizenou barvou a sem tam něco zavařit.pak bude sloužit dalších 150 let bez problémů.
Vy máte dost. Omlouvá Vás, že je sobota večer.
Taky si myslím, leda, že je zastupitelem MČ Praha 2
musíte mít pochopení, dnes byl hodně teplý den 😉
Rádio Jerevan je nuceno uvést váš příspěvek na pravou míru.
1) SŽ se sice často chová nehospodárně a můžete i polemizovat, jestli ty 2M výdaje jsou nehospodárné, nebo ne, ale nehospodárný výdaj krádež fakt není.
2) Starý most plně nevyhovuje. Jednak už teď je na něm brutálně omezen provoz kvůli stavu, ale i kdyby nakrásně byl plně funkční, tam jsou potřeba koleje (aspoň) tři. Ten starý most nemá.
3) Most opravdu stačí opískovat a natřít a sem tam něco zavařit. Bude pak bez problémů dalších 150 let sloužit rybičkám ve Vltavě ke schovce. K dopravě už holt ale ne..
Tři koleje naprosto nutně opravdu potřeba nejsou, do tunelu jdou stejně jenom dvě.
Tři koleje jsou dokonce maximálně nutné.
Třetí kolej do Vršovic. Už tam tři koleje z obou stran jsou, ne na mostě ne.
Ano, a na nádraží je těch kolejí 11, potřebujeme teda 11kolejný most?
Že se někde odpojuje další kolej, vážně neznamená, že je nutné ji vést už od zhlaví – záleží na vytíženosti.
Vzhledem k tomu, jak se zde v tomto tématu angažujete, bych očekával, že se alespoň podíváte na mapu.
Dopravní proud do Vršovic je zanedbatelný a nebyl by problém ho vyjezdit o s dvoukolejným mostem – zvláště pokud se postaví NS2.
V rámci rozvoje tangenciálních linek má být proud do Vršek zvýšen.
Bude snaha v budoucnu zapojit linku ze Semmerigu (Havliště) na prahlavák a tu do NS2 nezapojíte.
Problém je, obzvlášť při výluce jedné koleje.
Postavením NS2 přibude kapacita pro dálkové vlaky z VRT.
Nechtěl někdo jezdi ze Smíchova na ONJ či do Vršovic?
Teď skutečně potřeba nejsou, ale na železniční kapacitě by se do budoucna nemělo šetřit. Vidíme to teď i jinde.
Výborně. Národní kulturní památka Vyšehradský Titanic + výlet ponorkou pro turisty. Ale s pergolou bude ještě kopec srandy. Kolik bude stát povolení zbourat NOH, když vím, jaký názor má MKČR a NPÚ, a trestní oznámení na památkáře (12/2023) reálně ještě dodnes nebylo podáno.
Tu je podrobně a i laikovi srozumitelně rozebíraná konstrukce mostu, technické věci a jejich souvislosti a na konci praktické ukázky opravy části jiného mostu stejné konstrukce a stejného stáří. Nechť si každý udělá úsudek sám.
https://m.youtube.com/watch?v=6upJF6KNuhY
Kolik jste toho vypil. Nebo jste pravě utekl z Bohnic
150 let ??? !!!
Navrhněte se na Nobelovu cenu, pískaři.
On ten most jaksi není střecha na zahradním domku…
Opískovat a natřít…🤦🏼, ach jo!
Opískováním uberete další materiál, kterého už je i tak málo. Barva nemá nosnou fuknci a únavu materiálu neodstraní. Přičemž plochy uvnitř nýtových spojů stejně neošetříte, vzdušnou vlhkost nad řekou nezakážete. A když zakážete, tak se ona na ten zákaz… víte co.
Ach jo. Pořád dokola. Jak chceš opískovat několik kilometrů(spíš desítek) spár vysokých nějakých 10 až 15 mm a širokých 150 až 300 mm? Dělám v oboru 40 let a tyhle rady zbožňuju. I nátěrové hmoty do té mezery nijak kvalitně nedostaneš, leda bys mě armádu vycvičených mravenců.
Člověče…Vy byste v Áčkách udělal kariéru…
vy jste fakt výstavní hlupák 🙁
Jste ochoten převzít osobní zodpovědnost za bezpečnost takto „opraveného“ mostu ? Zaplatíte ze svého škody způsobené případnou havárií či katastrofou?
3 miliony za kus papíru kvůli rezatýmu šrotu. UNESCO poslat víte kam, stejně je Praha přeturistovaná. Kjóto taky začíná turismus omezovat.
To je věc MČ Praha 2, její povedené zastupitelstvo začalo podnikat kroky na záchranu mostu pozdě, příliš pozdě
Spržel neplnila sliby a svoje povinnosti
A proč neposlat vítekam dráhu? Proč UNESCO?
Protože UNESCem nikdo nejezdí? 🤔🤷♂️
A to vaše “ježdění” je proč tak strašně zásadní věc?
Se mi zdá, že jste zase jen malí kluci a šoupete si vláčky na koberci. “A chci a chci a chci!” Racionální debata nula.
UNESCO k životu nepotřebujeme.
Železnici ano.
Vy potřebujete železnici k životu?
Opravdu si neuvědomujete, jakou hovadinu jste napsal?
Určitě víc než památky a UNESCO.
No né? šotouš a bijce řidičů promluvil.
Četnost jeho příspěvků pod články o mostě pod Vyšehradem by mohla směle konkurovat Axelovi v nejlepší formě.
Četnost a hlavně obsah.
SŽ bude tak dlouho dráždit památkáře, až památkáři zatrnou výměnu ocelové konstrukce.
Kupka by měl zavelet k výměně, místo vyhazování peněz za další posudky.
Památkáři budou tak dlouho dráždit veřejnost kvůli tomu rezatému a hlučnému hnusu, až parlament změní zákony a památkáři se stanou maximálně tak poradním orgánem bez rozhodovacích pravomocí.
Samozřejmě, pěkně po bolševicku, ne?
Ochrana kulturního dědictví je v Ústavě, navíc jsme podepsali celou řadu mezinárodních dohod.
Tohle je fakt země troglodytů.
Stary prorezly most je kulturni dedictvi? od kdy?
Od vždycky?
Protože jste řekl?
Ochrana kulturního dědičství je v Ústavě. To ovšem opravdu neznamená, že musí být prováděna přesně tak jak prováděna zrovna teď.
Mimochodem, nic by se nedělo po bolševicku. Demokraticky zvolena Sněmovna by na základě populární poptávky změnila příslušné předpisy a demokraticky zvolen prezident by to podepsal. Kde v tom vidíte bolševizmus?
Troglodyti brání akorát tak v nutné výměně tohohle nikterak zvlášť cenného, obyčejného, úžitkového a dnes už prakticky nefunkčního mostu a brzdí tak rozvoj železniční dopravy a podporují tak automobilsmus.
Bolševismus jste si tam popsal přesně: “Populární poptávka” bez ohledu na cokoli. Většina vítězí hrubou silou.
“tohohle nikterak zvlášť cenného, obyčejného, úžitkového”
Tím, že si svoje z prstu vycucané výmysly budete opakovat třeba tisickrát, se fakty nestanou.
Ano, bolšoj = většina?
Tak na toho bolševika se rádi odvolávají hlavně ti, co nesnáší jiný názor.
Co má změna síly působnosti jednoho orgánu společného s bolševismem? Tedy s násilnou, revoluční, nedemorkatickou, krajně levicovou politikou???
Přesně to, co jste napsal. “Změna působnosti jednoho orgánu” tak, aby nemohl vykonávat tu základní odbornou činnost, pro kterou je zřízen. Vybraný Ústavou chráněný zájem, který se zrovna nehodí, tak bude bez faktické ochrany.
Přesně takhle bolševici postupovali a nadále postupují (např. na Slovensku).
Proboha, přestaňte blbě žvanit. Od kdy je prorezlý most kulturní památka?
I památkáři jezdí vlakem. 😉 Ve vlastním zájmu by měli výměnu povolit. Jinak souhlasím s Alešem.
Ve vlastním zájmu postavit nový most za 2 miliardy, které bude mít životnost jako ostatní dopravní stavby? Jim z toho taky něco kápne? Tipuju tak max deset let do první rekonstrukce (čti výstavby nového mostu), jako je u našich dopravních staveb obvyklé… Já jsem jen daňový poplatník, nemám z toho žádné výhody, tudíž jsem pro opravu starého kvalitního mostu.
Kde se v Česku prosím po 10letech stavěl nový most? Jen blábolíte.
To si, prosím, pletete. 10 let do první rekonstrukce platí mnohem více u varianty rekonstrukce stávajícího mostu.
Kde jeho konsktrukce a její stav předučuje nutnost dělat rekonstrukce každých cca 20(?) let – a to dost nákladných..
Most má svoje za sebou.
Je vidět, že je velké vedro
Který most z let 2012-2014 musel jít k zemi a být nahrazen kvůli špatnému stavu?
Když to tak tvrdíte, tak znáte nejméně jeden. Jinak jenom urážíte a lžete.
Co třeba mosty na tzv.prodlouzené Místecké v Ostravě, rekonstrukce několika mostů na D1 (ex D47 otevřené před 15 roky, které už jednou rekonstrukcí prošly před 10 roky) okolo Ostravy. A daly by se najít i další příklady, ale je to házení perel sviním… Odkazy se mi tu nechce dávat, inteligentním lidem to zabere okolo 15 vteřin hledání.
Práce snů, za 2.8 milionu vám poskytnu představ co hrdlo ráčí…
Vy jste poradce?
Měl jste se nabídnout SŽ..
A nebylo by do budoucna pro Prahu účelnější se na UNESCO prostě vykašlat?
Bylo. A nejen pro Prahu.
Hlavně bychom si měli uvědomit, že tu žijem, na rozdíl od od UNESCA. Takže bychom si neměli nechat kecat (cizími nezúčastněnými, občas i mimoni) do důležitých a zásadních rozhodnutí, které se týká důležité funkčnosti a rozvoje infrastruktury.
Jo, protože ježdění vláčkem je ta nejvyšší hodnota ve státě a všechno ostatní jí musí z cesty. Příště zrušíme třeba vás.
Ty jo, já vím že jste extrémně proti automobilismu. Ale nějak implicitně logicky jsem myslel, že jste tudíž za rozvoj železniční a hromadné dopravy jako každý normální člověk, který nemá rád automobilismus, youtuberem NotJustBikes počínaje a mnou konče. Ale Vy ne. Teď jste mě opravdu dostal.
Mne tedy jeho reakce prijde zcela v poradku. Jestli nekomu prijdou koleje podstatnejsi, nez pece o kulturni dedictvi, tak je fakt mimon.
Mimoň jste možná Vy. Protože tu nikomu nepřijdou koleje podstatnější, než kulturní dědictví. Naopak spousta mimoňů tu (a nejen tu) tvrdí, že ta účelová železná konstrukce, která už dávno přesáhla plánovanou životnost, je naše kulturní dědictví.
Souhlas, s takovou je KD i zastávka Strašnice nebo Rámusák, pro šotouše.
Nevhodná generalizace.
Oboje je potřeba, jak kult.dědictví tak i doprava. Je třeba to vyvažovat: na jedné straně budu vždy proti náhradě Karlova mostu železniční tratí – ale stejně tak budu proti označování běžného provizorního mostu za kulturní památku, kterou není možné ani přesunout, a jejíž konzervování znamená obrovské a drahé problémy v železničním provozu.
Proč si pomáháte lhaním? O provizorní konstrukci nikdy nešlo.
A i kdyby šlo, nyní je součástí kultury.
Ty brďo. Ty by jsi snad chránil i nějaké smetiště, jako součást kulturního dědictví.
Není kulturní dědictví jako kulturní dědictví. Co ním je je arbitrární, zcela odvislé od názoru úřadu. Celé 20. století most žádnou památkou nebyl. Sám o době je mostem novým, který nahradil ten předošlý. Není ničím unikátní, jedinečný, specifický nebo ikonický. V čase výstavby i v průběhu jeho existence sám o sobě vyvolával v odborných kruzích kritiku z důvodu nevalné estetiky a nezapadání do okolité architektury. V průběhu času byl taky modifikován, zesílená mostovka, elektrizace, zvýšení průjezdné výšky… a dnes je mostem nefunkčním, neplnícím svojí užitečnost.Takovéhle nefunkční a nevalně hodnotné dědičství nahradit je zcela v pořádku.
Co je kulturním dědictvím, opravdu není arbitrární. 🙂
Je jím všechno, včetně debilní magistrály před Wilsoňákem.
Tady se bavíme čistě o tom, co je natolik cenné, že je to hodné ochrany. Vy máte kvalifikaci k oceňování starožitností, že tady dáváte takováto tvrzení? A jakou?
Považujte za kulturní dědictví také svícení svítiplynem a elektřinu pryč?
No jo, vono totiž někdo holt má tunelový vidění a někdo ne až tak moc.
Rozvoj železniční dopravy se dà dělat i citlivě a se zachováním historického dědictví tam, kde je to podstatné. Což u Vyšehradu je.
Prostě tady žádný skutečný dilema most vs. železnice není. Bohužel většina lidí tuhle hloupou konstrukci SŽ sežrala.
Já s vámi souhlasím, určitě se to dalo dělat ještě citlivěji. Ale měli památkáři taky přistoupit na kompromis, tříkolejný most a podobu navrhnout sami. Takhle se na ně vysrali když zásadně jdou proti všemu.
Tak je normální, že když něco nevyhovuje a nedá se to opravit, tak se to vymění.
Památkáři si budou moct tuhle starou konstrukci ochraňovat přesunutou v Modřanech, ale měli by si pospíšit s přesunem, aby bylo vůbec co ochraňovat.
Já nemůžu za to, že opakovaně ignorujete fakt, že jde především o kombinaci se zachovalou zástavbou na Výtoni a panoramatem Vyšehradu. Když ten kus železa vezmete a strčíte jinam, opravdu se z toho stane kus nezajímavýho železa.
no a ten si vemte, že tahle konstrukce po své vzniku způsobila dle tehdejších reakcí “ zničení krásného panoramatu Vyšehradu“ a tehdejší tisk psal, že “ zatímco původní most krásně zapadal do okolí a Praha by si zasloužila konstrukci lepší a vznešenější než toto nové monstrum kovové“ …
To jsou jen dojmy. Za 20 let po výměně konstrukce si nikdo na starý šrot nevzpomene. Panorama s oblouky (3 ks) bude zachováno, i barvu rezu 🙂 se snaží zachovat.