Příprava na 113 tisíc aut za den. ŘSD chystá rozšíření D10, na okraji Prahy chce až 12 pruhů
Součástí miliardového rozšíření je i úprava křižovatky Radonice.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) upravilo své plány na rozšíření dálnice D10 na prvních kilometrech od křižovatky Chlumecká po Radonice. O získání povolení na vybudování šestipruhové komunikace se pokusilo již v roce 2019, po konzultacích s ministerstvem životního prostředí ale nakonec dokumentaci stáhlo a připravilo kompletně novou.
Nové oznámení zaslalo včera do registru oznámení EIA, zpracovatelem byla společnost Pudis. Největší úpravy se podle dokumentace týkají křižovatky Chlumecká. Stavba ŘSD popisuje také v informačním letáku stavby.
ŘSD mezi křižovatkou Chlumecká a Satalice navrhuje rozšíření na 34 metrů širokou dálnici a navýšení počtu jízdních pruhů ze tří na pět na prvních 300 metrech, pak na čtyři. V opačném směru od Satalic dojde k rozšíření ze tří na sedm jízdních pruhů (část na šest a čtyři).
ŘSD převezme od Prahy první kilometry D10 a část radiály. Změna má narovnat poměry ve správě silnic
Již dnes jde o jedno z nejvytíženějších míst české dálniční sítě. ŘSD odhaduje, že zde v roce 2030 bude jezdit denně 113 tisíc aut. Půjde o součást Pražského okruhu, který by v té době měl být již v ideálním scénáři dokončený. ŘSD s rozšiřováním D10 počítá na rok 2029–2030, náklady aktuálně odhaduje na 1,1 miliardy korun.
Kvůli rozšíření dálnice dojde také k vybudování nového železničního mostu na trati z Prahy do Lysé nad Labem, který bude odpovídat nové šířce dálnice.
Šest pruhů a proměna křižovatky Radonice
Jedním z důvodů rozšiřování D10 v tomto úseku je i pravidelná tvorba kolon ve směru od Satalic do Horních Počernic, kde za poslední roky výrazně narostl provoz. Až ke křižovatce Radonice mají být v každém směru tři pruhy.
Velkou proměnou má projít o samotná křižovatka Radonice, kde vznikne nová okružní křižovatka včetně vybudování nových bypassů). Tříramenná okružní křižovatka bude mít bypass pro směr ul. Ve Žlíbku – Praha. Na jižní straně ŘSD navrhlo průsečnou křižovatku řízenou semafory. U této křižovatky navrhuje bypass ve směru ul. Ve Žlíbku – Mladá Boleslav (D10) a bypass ve směru D10 – ul. Ve Žlíbku. Z důvodu tvorby kolon na stávající sjezdové větvi ze směru od MÚK Satalice je nově na větvi navrženo řazení se dvěma pruhy přímo ve směru ul. Do Čertous a jedním pruhem pro levé odbočení do ul. Ve Žlíbku.
ŘSD postupně počítá i s rozšířením dálnice D10 na šest pruhů až do Mladé Boleslavi.
Rozšíření dálnice D10 na šest pruhů dostalo zelené razítko. Harmonogram však jasný není