Dokument: RegioJet píše Evropské železniční agentuře kvůli lehátkovým vozům
Problematickým místem se zdá být rám vozu, který vykazuje nižší odolnost na zvýšené namáhání, píše RegioJet.
Společnost RegioJet zaslal do IT nástroje vytvořeného Evropskou železniční agenturou (ERA) takzvané bezpečnostní upozornění (Safety Alert) kvůli podezření na konstrukční problém vozů řady Bcmz. V jednom z nich při tragické nehodě v Pardubicích zemřely čtyři cestující. Vůz za lokomotivou byl zcela zničen.
RegioJet po nehodě oznámil, že vozy stáhl z provozu. Stejné vagóny mají ještě České dráhy a ÖBB, oba dopravci s nimi dál jezdí. Do nehody provozoval RegioJet 14 vozů, České dráhy jich mají 9. Už o víkendu uvedly, že jejich stav mimořádně prověří. K oběma dopravcům se chystá také na mimořádnou kontrolu Drážní úřad.
Stav vozů bude také předmětem vyšetřování Drážní inspekce. Z havarovaných vozů odebrali inspektoři vzorky, které poslali na expertizu.
Bezpečnostní upozornění je kompletně zde, přinášíme jeho plnou textovou verzi.
Text bezpečnostního upozornění
Dne 5. 6. 2024 v 22:49 došlo v obvodu ŽST Pardubice k mimořádné události, kdy došlo k čelní srážce vlaku RegioJet RJ 1021 s nákladním vlakem ČD Cargo NEx 41340. Souprava vlaku RJ 1021 byla složena z hnacího vozidla Traxx MS3 a 15 osobních železničních vozů s celkovou hmotností 849 t, souprava vlaku NEx 41340 byla složena z elektrické lokomotivy řady 363.5 a kontejnerových vozů s celkovou hmotností 1358 t.
Ke srážce došlo dle předběžných informací v rychlosti 25- 30 km/h. Následkem srážky došlo k totální destrukci vozu řady Bcmz 59-70 registrace A-RJ 51 81 59-70 030-2 ECM zodpovědný subjekt Regiojet a.s. a to v důsledku kolapsu hlavního rámu vozu v místě mezi 1. a 2. příčníkem viz přiložená fotodokumentace. Vůz byl řazen jako první za lokomotivou. Výrobcem vozu byl Jenbacher Werke AG, rok výroby 1981.
Dále došlo mimo jiné k viditelné deformaci hlavního rámu dalších dvou vozů stejné řady a to vozů registrace A-RJ 51 81 59- 70 043-5 a A-RJ 51 81 59-70 040-1, řazených jako 2. a 4. za lokomotivou. Tato deformace nastala na stejném místě, kde došlo ke kolapsu rámu vozu A-RJ 51 81 59-70 030-2.
Ostatní vozy byly bez viditelného poškození jejich konstrukce. Z výše uvedeného usuzujeme, že problematickým místem se zdá být rám vozu, který vykazuje nižší odolnost na zvýšené namáhání, konkrétně jde o místo za příčníkem č. 1 rámu vozu. K tomuto úsudku jsme dospěli prohlídkou vozů po MU, porovnáním konstrukce rámu vozů předmětné řady s konstrukcí rámů ostatních řad vozů a studiem zprávy z MU, na kterou jsme byli upozorněni, a ke které došlo 20. 4. 2018 ve stanici Salzburg Hbf. Při této události, kdy došlo k nárazu posunového dílu o hmotnosti 469 t rychlostí cca 24 km/h do odstavené skupiny vozů, došlo ke zlomení rámu vozu stejné řady, přičemž tento vůz byl řazen jako 4. od místa nárazu. Ostatní vozy nebyly nárazem tak zásadně poškozeny. Ke zlomení rámu vozu v Salzburgu došlo na obdobném místě jako při MÚ v Pardubicích. Vzhledem k výše uvedenému se domníváme, že k rozvoji deformací rámu vozu dochází na stejném místě u vozidel dané typové řady a od stejného výrobce.