Bitva o Krušnohorský tunel. Ústecký kraj čeká klíčové hlasování

Proražení tunelu Lokev. Ilustrační foto: 2TDK.siProražení tunelu Lokev. Ilustrační foto: 2TDK.si

Nehledáte kompromis, vyčítají obce státu. Správa železnic na poslední chvíli prověřuje jiné trasy.

Ústecký kraj čeká za dva týdny klíčové hlasování, které ovlivní to, kdy a jak se bude stavět nová vysokorychlostní trať z Prahy do Dráždan. Půjde o takzvanou aktualizaci Zásad územního rozvoje kraje, která stanoví zhruba 200 metrů široký koridor, v kterém bude budoucí vysokorychlostní trať (výrazně užší) umístěna.

Odpůrci i zastánci současného trasování se včera sešli v Chlumci, který patří mezi nejhlasitější odpůrce současného návrhu. Přehled hlavních výroků ze včerejší akce sepsal na síti X Jan Musil. (případně zde, video záznam debaty zde)

Starostka Veronika Srnková odmítla, že by vysokorychlostní trať nechtěli, ale požadují jinou trasu, která je vůči městu vstřícnější. Jejich obavy jsou i ze stavby, která má mít na české straně svoji základnu právě u Chlumce po dobu zhruba deseti let. Podle návrhu obce by vlaky měly jezdit do tunelu už u Českého Újezdu. „Pojďme nalézt společný kompromis, kterým se podaří stavba VRT státu lépe a rychleji,“ navrhovala Srnková v místy emotivní debatě. Pokud aktualizace projde, chce se bránit soudní cestou. „Hrozí mezinárodní blamáž. Klíčová je dohoda mezi státem a Chlumcem,“ dodala.

Trasa Krušnohorského tunelu na českém území. Foto: Správa železnicVarianta Krušnohorského tunelu v delší verzi. Foto: DB

Při včerejším setkání často zazněly návrhy, ať se varianty ještě lépe připraví. „Je to nejdůležitější hlasování v historii kraje,“ řekl například zastupitel Filip Ušák. Na setkání ale například chyběl hejtman, který čelil kritice řady hostů, že problém ignoruje. Hlasování o schválení změny bude podle všeho velmi těsné, jisté jsou hlasy ANO 2011 a ODS. K získání většiny jich ale ještě pár mimo tyto strany chybí.

Místní vytkli Správě železnic i ministrovi Martinovi Kupkovi, že alternativní návrhy na vedení tras si musí platit a připravovat sami. Argumentovali také přístupem k projednávání tunelu v Německu. Kupka slíbil, že varianty navržené odpůrci prověří. „Neexistuje ideální varianta, z které budou všichni nadšeni,“ dodal.

Trasa Krušnohorského tunelu na českém území. Foto: Správa železnicVarianta Krušnohorského tunelu v delší verzi. Foto: DB

Bypass pro nákladní vlaky

Právě Krušnohorský tunel by se měl stát klíčovou částí celé stavby, půjde o mezinárodní projekt s Německem. Na opačné straně hranice jsou již přípravy dál. I když si obce pochvalovaly, že s nimi současné vedení ministerstva dopravy jedná a vznikly i pracovní skupiny, současně jednání v těchto skupinách kritizovaly. „Máme dojem, že naše účast ve skupinách je tam jen pro odškrtnutí čárky, že to s námi řeší. Ve skutečnosti je to ale jen obhajoba jejich plánů,“ dodala starostka Trnovan Martina Čechová. Podle zástupců obcí nehledá Správa železnic dostatečně kompromis a prosazuje si stále své návrhy.

Správa železnic podle Pavla Hrušky, který má přípravu na starosti, prověřuje alternativní varianty vedení včetně začátku portálu tunelu již u Českého Újezdu a takzvaného bypassu pro nákladní vlaky u Ústí nad Labem. Ten by vyvedl nákladní dopravu tunelem mimo město.

Posouzení obou alternativ představí Správa železnic příští týden. 20. června ho projednají pracovní skupiny s ministrem dopravy. Pokud zastupitelé trasu neschválí, obávají se někteří toho, že stát uplatní schválený liniový zákon a přímo rozhodne.

Původní koridor vymezený v zásadách územního rozvoje nepočítal se zastávkou rychlodráhy v krajském městě. SŽ proto navrhla tři nové varianty.

Tagy Chlumec Krušnohorský tunel VRT VRT Praha - Drážďany
138 komentářů