Bitva o Krušnohorský tunel. Ústecký kraj čeká klíčové hlasování
Nehledáte kompromis, vyčítají obce státu. Správa železnic na poslední chvíli prověřuje jiné trasy.
Ústecký kraj čeká za dva týdny klíčové hlasování, které ovlivní to, kdy a jak se bude stavět nová vysokorychlostní trať z Prahy do Dráždan. Půjde o takzvanou aktualizaci Zásad územního rozvoje kraje, která stanoví zhruba 200 metrů široký koridor, v kterém bude budoucí vysokorychlostní trať (výrazně užší) umístěna.
Odpůrci i zastánci současného trasování se včera sešli v Chlumci, který patří mezi nejhlasitější odpůrce současného návrhu. Přehled hlavních výroků ze včerejší akce sepsal na síti X Jan Musil. (případně zde, video záznam debaty zde)
Starostka Veronika Srnková odmítla, že by vysokorychlostní trať nechtěli, ale požadují jinou trasu, která je vůči městu vstřícnější. Jejich obavy jsou i ze stavby, která má mít na české straně svoji základnu právě u Chlumce po dobu zhruba deseti let. Podle návrhu obce by vlaky měly jezdit do tunelu už u Českého Újezdu. „Pojďme nalézt společný kompromis, kterým se podaří stavba VRT státu lépe a rychleji,“ navrhovala Srnková v místy emotivní debatě. Pokud aktualizace projde, chce se bránit soudní cestou. „Hrozí mezinárodní blamáž. Klíčová je dohoda mezi státem a Chlumcem,“ dodala.
Při včerejším setkání často zazněly návrhy, ať se varianty ještě lépe připraví. „Je to nejdůležitější hlasování v historii kraje,“ řekl například zastupitel Filip Ušák. Na setkání ale například chyběl hejtman, který čelil kritice řady hostů, že problém ignoruje. Hlasování o schválení změny bude podle všeho velmi těsné, jisté jsou hlasy ANO 2011 a ODS. K získání většiny jich ale ještě pár mimo tyto strany chybí.
Místní vytkli Správě železnic i ministrovi Martinovi Kupkovi, že alternativní návrhy na vedení tras si musí platit a připravovat sami. Argumentovali také přístupem k projednávání tunelu v Německu. Kupka slíbil, že varianty navržené odpůrci prověří. „Neexistuje ideální varianta, z které budou všichni nadšeni,“ dodal.
Bypass pro nákladní vlaky
Právě Krušnohorský tunel by se měl stát klíčovou částí celé stavby, půjde o mezinárodní projekt s Německem. Na opačné straně hranice jsou již přípravy dál. I když si obce pochvalovaly, že s nimi současné vedení ministerstva dopravy jedná a vznikly i pracovní skupiny, současně jednání v těchto skupinách kritizovaly. „Máme dojem, že naše účast ve skupinách je tam jen pro odškrtnutí čárky, že to s námi řeší. Ve skutečnosti je to ale jen obhajoba jejich plánů,“ dodala starostka Trnovan Martina Čechová. Podle zástupců obcí nehledá Správa železnic dostatečně kompromis a prosazuje si stále své návrhy.
Správa železnic podle Pavla Hrušky, který má přípravu na starosti, prověřuje alternativní varianty vedení včetně začátku portálu tunelu již u Českého Újezdu a takzvaného bypassu pro nákladní vlaky u Ústí nad Labem. Ten by vyvedl nákladní dopravu tunelem mimo město.
Posouzení obou alternativ představí Správa železnic příští týden. 20. června ho projednají pracovní skupiny s ministrem dopravy. Pokud zastupitelé trasu neschválí, obávají se někteří toho, že stát uplatní schválený liniový zákon a přímo rozhodne.
Původní koridor vymezený v zásadách územního rozvoje nepočítal se zastávkou rychlodráhy v krajském městě. SŽ proto navrhla tři nové varianty.