Bitva o Krušnohorský tunel. Ústecký kraj čeká klíčové hlasování
Proražení tunelu Lokev. Ilustrační foto: 2TDK.si
Nehledáte kompromis, vyčítají obce státu. Správa železnic na poslední chvíli prověřuje jiné trasy.
Nehledáte kompromis, vyčítají obce státu. Správa železnic na poslední chvíli prověřuje jiné trasy.
„Nehledá dostatečně kompromis“ = nechce nám vyjít vstříc…
jakej tunel pod horama za spoustu peněz.ať to jezdí přes moldavu,tam je trať vybudovaná a do saska se tudy vozily statisíce tun uhlí.Proto má trať odpovídající parametry.to žádnej novodobej švindltunel mít nebude.tunelem si halt zase někdo nakrade.
Moldava má možnost délky vlaku 740 m?
A co sklon do 12,5 promile?
Trollíte? 🙂
Už před těmi 100+ lety se tam ty uhelné vlaky rozpojovaly před kopcem a pak se spojovaly na kopci.
Nicméně, část nákladního tranzitu má vést po ose Nová Ves – (novostavba tratě) – Most – Karlovy Vary – Cheb – SRN.
Tak ony tam jezdily, ale nahoru na kopec jely na dvakrát až na třikrát. Jednak nebyly ani tenkrát tak dlouhé koleje a nebyly výkonné lokomotivy (a brzdy při jízdě dolů).Dneska tam nejsou koleje na toto dělení a skládání vlaků a chybí taky výhybna v Mikulově.
Kolem VRT na severu se v poslední době točí mnoho podivných existencí. Předně jsou to někteří politici, kteří nechápou, že v Ústí nad Labem je dopravní uzel a proto je nanejvýš vhodné udělat nové nádraží právě v tomto uzlu. Protože to je maximálně výhodné pro cestující. Ale například krajský zastupitel Řehák na akci v Hraničáři tvrdil, že mu jeho kamarád u piva prozradil, že pravý důvod je, že to chce město Ústí. A že Teplická aglomerace má víc obyvatel než Ústí a proto by bylo podle něj lepší, aby bylo nádraží u Chabařovic, že tam je to autem z Teplic… Číst vice »
Pak je tu nešťastný Chlumec, kterého se VRTka ani nedotkne, natož rozpůlí, respektive pár lidí, co si z tématu VRT udělali nosné téma do komunálek. Takže zatímco VRT dle SŽ proběhne pod zemí mezi Stradovem a Chlumcem – což vadí paní starostce Srnkové a radní Řehákové, které bydlí ve Stradově a vzdušnou čarou cca 500m od budoucého portálu. A tak chrání občany Chlumce před Vogony ze SŽ takovým způsobem, že neváhají hodit přes palubu občany Českého Újezdu, který patří do Chlumce a kterým by ta trať měla projít přímo pod jejich dvorky.
Dále je tu pan Hausenblas, který neváhal investovat vlastní peníze do studií variantních řešení VRT (klobouk dolů) a supluje tak roli Ústeckého kraje, jehož odpovědný odbor přešlapuje na místě a zastupitelé kraje místo racionálního jednání ku prospěchu obyvatel celého kraje si spíše hledí toho, jak z toho vytěžit popularitu, když budou proti a ještě poškodí to nenáviděné Ústí. Pokud budu hodnotit variantu H, tak věčná škoda, že se pan Hausenblas snažil vyjít všem. Na Litoměřicku ta varianta smysl má, ale vyhýbat se Chlumci přes Český Újezd, přes výsypky a poddolovaná území bývalého lomu A. Zápotocký, bez napojení tratě do Teplic,… Číst vice »
A jako perlička na závěr je tu architekt Gabriel, který všem kolem vykládá, jak tomu nikdo nerozumí, a že se vše musí vrátit na začátek a participovat, aby to řídili opravdoví odborníci (jako je on) protože Ústí nepotřebuje západní nádraží, nepotřebuje depo, a místo kolejí a chemičky bájí o zástavbě kolejiště a továrny byty a kancelářemi. Jako by existoval nějaký reálný developerský záměr. A tak usilovně bojuje za vymístění nákladní dopravy z centra města. Ignoruje fakt, že nákladní mikro bypass, který by se v podzemí pod Větruší mimoúrovňově oddělil od tunelu pro osobní dopravu, by vlastně nic neřešil, protože tunelem… Číst vice »
Při trasování kolem Lovosic by zase mohla klapnout odbočka směr t-087 a přímá linka tímto směrem.
Takto nebude t-087 VRTkou řešena vůbec – resp. leda tak se zajížďkou a přestupem v Lovosicích (a po VRT jen z Prahy k Roudnici).
Evidentne nechapete, ze nez se tunel bude provozovat, tak se musi postavit. Zpusob stavby je dany hloubkou a geologickou strukturou. Vase „Chlumce se to nedotkne“ jen znaci vasi neznalost. I zastupci SZ potvrdili, ze geologie je slozita a v oblasti mezi Stradovem a Chlumcem se bude kopat z povrchu a ne kopat. Tzn. Ze nekolikalety vykop/staveniste bude tesne pod okny panelaku, na nestabilnim svahu a s tim spojenymi riziky. Mlzeni SZ take moc veci nepomaha. Gradace pousteni informaci jiste duvere nepridava. PR o osobnich vlaccich do Drazdan ci Prahy, o nakladnich ani sluvko. Pote pripusti, ze nakladni doprava je prioritni.… Číst vice »
Žádný několikaltý výkop tam být nemusí. Po vykopání hloubené části, nasazení tunelovacího stroje a jeho zanoření se může udělat definitivní ostění hloubené části a jámu zasypat. Je úplně jedno, jestli pak obsluha bude jezdit o 500 m dál už hotovým tunelem.
O tom, že tunel bude i (možná i hlavně) pro nákladní dopravu se říká od začátku plánování, akorát to vypadá, že to nikdo nevnímal.
Protichůdné informace říká (jako odborník) maximálně někdo od SŽ, SŽ si jede v podstatě furt tu samou písničku, akorát ji konečně začali brát vážně a tak probíhají nějaké korekce.
ať si to VRT strčí do míst, kde slunce nesvítí. Pachtovat se s Gemánama přínosné nikdy nebylo jen tak.
A tak na několika částech povede VRT v tunelu, tam slunce opravdu nesvítí. 🙂
Soudruhy z NDR a NSR máme za humny, takže s nima nějak spolufungovat musíme.
… a proto do toho „uzlu“ nemají být zapojeny dvě rychlíkové linky od Prahy (resp. dle komentáře níže se tam údajně vejdou, ale tím pádem nechápu, proč s tím nepočítalo už linkové vedení VR-vlaků zveřejněné před cca 2 lety).
Jinak argumenty 11 obcí z „RozVRTané krajiny“ viz https://rozvrtanakrajina.cz/o-nas/
Protože tehdy se nepočítalo v Ústí na západě s patrovým nádražím.
Ne na západě, ale východněji („v centru“). A přece právě patrové nádraží = stav, kdy od VRT se pojede do horního patra, zato od Děčína po levobřežce do dolního patra.
V čem bude zrovna patrové nádraží řešením toho, že to napojení najednou možné bude? Z logiky věci bych předpokládal opak (vše v jedné niveletě = jistota možnosti jet „odkudkoliv kamkoliv“).
Pardon, mě „západ“ a „centrum“ splývá do sebe, ale máte pravdu, centrum bude východněji (a západ pro cestující předpokládám, že zanikne).
Patrové proto, že je problematické po překonání Labe klesnout na stejnou niveletu z mostu a nastoupat na stejnou niveletu od hlavního/jihu tak, aby se tam dalo něco postavit normálního. vyjde vám, že pak by centrum vyšlo vlastně na západě v současné poloze, což je pro přestupní uzel nepřijatelné. Očekávám, že nástupiště vudou cca někde tady: https://mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&rm=9fwjBx1IuMezGTX&x=14.0361957&y=50.6587669&z=17
Podle vašeho popisu: v jakém místě tedy vyjde ta úvrať od Děčína po VRT na Prahu? Podle toho co píšete, to bude od Děčína jen do dolního patra, zato od VRT z Prahy jen do horního patra = nemožnost jet z Děčína přímo na VRT směr Praha.
Ano, pochopil jste to správně. Od Děčína po levobřežce bude úvrať až někde za západem na nějakém společném zhlaví. V té přednášce říkaly, že je technicky nemožné postavit spojku ze shora uvažovaného nádraží směrem na současné hlavní. A já tomu i věřím, protože toto řešení by byl docela šílený most (a jestli by se třeba trasa vyhla Benešovu mostu)a komplikované zhlaví.
A stále je snaha, aby rychlíky do Děčína najížděli/sjížděli na VRT až u Lovosic/Litoměřic (a tyto dvě města obsluhovaly).
Takže p. Záruba níže nepsal pravdivé info – když tam uváděl, že nakonec to prý nějak půjde. Ta jízda přes Lovosice (ostatně viz Linkové vedení na stránkách Dobré správy) je neuvěřitelná – nezkrácení cestovní doby Děčín (nejen město, ale i většina okresu) – Praha do maximálně možné krátké doby + buď tedy úplné míjení toho „centrálního“ ústeckého nádraží, anebo tak jako tak úvrať v něm (což by zase tak nevadilo, ale pokud možno pak co nejrychleji pokračovat do Prahy, čehož nebude dosaženo). No a „pravobřežní“ linka tím víc – zcela míjející centrum Ústí (= nezapojení do jakéhokoliv taktového uzlu v… Číst vice »
Jo, s patrovým nádražím by to mohlo jít.
A psal jsem vám to taky, že pokud se na Střekově podaří protlačit triangl, tak bude moci úvratit i linka z pravobřežky. A že to bylo řečeno na té přednášce města Ústí, že se to řeší.
Zrychlení proti současnému stavu bude (můj názor).
Pořád mi to nedává logiku – tak na jednu stranu je uváděno, že ty tratě (VRT od Prahy po mostě přes Labe a levobřežka od Děčína) by se nestihly dostat do stejné nivelety na „centrálním“ nádraží, a právě proto bude toto nádraží dvoupodlažní.
A najednou by tam v tomto směru jízdy bylo možné úvraťovat, což z principu lze jen ve stejné výšce.
Ten triangl na Střekově je snad naprostá samozřejmostz hlediska přímého směřování vlaků do ústeckého centrálního nádraží. Zejména v kontextu stovek km zcela nových tratí, které mají vzniknout.
Úvraťovat se bude dole pro levobřežku a nahoře pro pravobřežku, Změnit stranu Labe nepůjde ani jedné lince, nebo bude muset až za (současný) západ na společné zhlaví.
Triangl na Střekově není samozřejmost. Není v žádných územních plánech.
Však v dřívějších územních plánech nebylo ani trasování VRT přes Polepy, Trnovany ani Chlumec. A nyní je toto trasování bráno investorem jako samozřejmost. O. K., díky za potvrzení (pro mě neuvěřitelné) záležitosti s nemožností vést VRvlaky z Prahy směr Děčín nejrychlejší možnou cestou při souběžné obsluze centrálního nádraží v Ústí. P. S. Celkově je pro mě zajímavé, že není předpokládán vznik i centrálního nádraží co nejblíž centru Děčína, zřejmě západně od dnešní žst. Děčín východ (s novou výpravní budovou na západním okraji stanice, v klínové poloze) Dokonce i ta levobřežková linka (už tak zpomalená cestou přes Lovosice) má končit jízdu… Číst vice »
Obsluha Děčína po VRT přes Ústí centrum by mohla být úvratí a po pravobřežce.
Obecně si myslím, že Děčín východ by mělo být jedno nádraží., to jest na překopání celého prostoru horního a dolního nádraží východ. Ale to je úplně na jinou debatu.
O. K., ale tím pádem by takový vlak Praha – Šluknovsko** jednak neobsloužil Podmokly + jednak by na „východě“ (novém hl. n.) byla další úvrať.
** Kdy zrovna Šluknovsko má vyšší nezaměstnanost, více se vylidňuje atd., tzn. přesně ty věci, které jsou ve VRTkařských prezentacích vypichovány jako výhoda VRT, no a najednou zrovna do té oblasti žádný přímý rychlý vlak z Prahy jezdit nemá + i do Děčína nemá být tak rychlý jak by mohl být.
Šluknovsku to prospěje i s přestupem, pochybuji, že by do těchto končin jezdily tak dlouhé jednotky (očekávám na těchto rychlících tak pětivozové).
Zato z Prahy přes Ústí a Teplice do Litvínova budou jezdit jak dlouhé jednotky? 🙂
Taky se dá rozpojovat (ideálně v Ústí – jedna větev směr Šluknovsko, druhá směr Litvínov) + obecně při takto zkrácené cestovní době by s i Šluknovsko stalo „předměstím Prahy“.
Každopádně s tunelem/novostavbou Česká Kamenice – Rybniště a ideálně i Děčín – Česká Kamenice, kdy pokud by druhý jmenovaný vedl přibližně takto https://mapy.cz/s/devujorebe, tak by najednou dávalo logiku vést přímé VR-vlaky z Praha po VRT bez zastavení do Ústí-centra a pak po pravobřežce (tzn. úvrať v horním patře) do Děčína-centra a odtud dál směr Rumburk.
Do Litvínova bych očekával taky ca 5 vozů.
O ostatním bych přemýšlel, až vůbec bude VRT do Ústí postavena alespoň z půlky.
… plus bych dal příklad, kolik vozů bude mít např. ministerská linka Olomouc – Brno – Znojmo (+ k nové trati „od Hrušovan k Hrušovanům“ vypíchnu, že je součástí projektu VRT, ačkoliv směřuje do jediného okresu, reálně bez – v tomto směru jízdy – smysluplného pokračování dále).
P. S. Napadá mě, že v cílovém stavu (oficiálním + tom co píšu) by mohla být dosažitelná trasa Česká Kamenice – Praha za hodinu, tzn. pro denní dojížďku (např. s využitím celoročního bydlení v původně rekreačních chalupách, v té oblasti četně sloužících právě Pražákům).
Že to tak řešíte..Stejně to dopadne jako vždy, ikdyž to mysleli dobře..Hypoteticky: Chlumec povolí, Ústí kývne, Praha rozhodne, EK zafinancuje..ale „demografie“,ale “ krize“…ale..ale..ale.. Kde vezmete kámen na svršek? Kde vápenec na beton? Kde seženete železo? Kdo to postaví? Kudy to přivezete na místo? V zemi, která neumí ani obchvat obce! V zemi, která neumí postavit pár činžáků..V zemi kde NE je jediný postoj .
Sorry jako..
O tom kdo tunel bude stavět i finanční otázka je vyřešena již dávno.
Stavbu provede komplet Německá strana, která to i celé zaplatí. Do ČR pak pošle k proplacení fakturu, za podíl výstavby na Českém území. Češi vezmou fakturu a pojedou do Brussele. Tam otevřou kešeňu a zhruba třetinu proplatí. Když Češi budou hodně koulet očima, tak i polovinu.
Vlastně nic nového. Dálnice D11 na Polsko – polská hotovo a my žvaníme, VRT Pobaltské státy a Polsko se začíná stavět a my dumáme, VRT na Berlín – Němci budou mít hotovo a my stále budeme žvanit, atd !!!
Železnici v Pobaltských státech bych za vzor rozhodně nedával.
Ano, jedna budovaná VRT, ale nad rámec převážně jednokolejné sítě s řídkou osobní dopravou (kdyby aspoň 2h taktem mezi většími městy).
P. S. Němci mají/budou mít mezi Berlínem a Drážďany 200 km/h. Tzn. v Krušnohorském tunelu bude víc a mezi Prahou a cca Polepy ještě víc (tam 320 km/h).
Nemci budou pravdepodobne zvysovat rychlost na useku Berlin/Drazdany na 230km/h naic v Lipsku je 300km/h… v krusnohorskem se uvazuje o max. 200km/h… od usti ve stredohorskem 250km/h a do Prahy pak 320km/h
Jděte už někam s těmi nesmyslnými rychlostmi neúměrnými naší rozloze. Poměry v časech dojezdu a nákladech na VRT jsou naprosto neúměrné. Kdo za ty peníze potřebuje být v Drážďanech o 20 minut dříve? Možná stihne jedno pivo navíc v Drážďanské nádražce. To se vyplatí.
Me teda prijde fajn byt napr. Praha-Brno za 1h, zamestnavatel by mi proplatil rozhodne radsi jizdenky nez ubytovani v plny palbe…
A kdyby to bylo za 1 h 10 min., tak by to proplatil/neproplatil?
Když stavíte novou trať, tak jsou náklady na rychlost 250 km/h a 350 km/h v podstatě srovnatelné.
A na trati s rychlosti 250 km/h nikdy rychleji jezdit nebudete (a předělání je za těžké prachy), opačně to není problém.
a bvy tomu věříte? 🙂 žijete kde?
není kam pospíchat…stavět něco jen proto, aby si soudruzi z Německa zkrátili cestu do Vídně za naše peníze dává jaký smysl?
Všechny tyto aktéry vyhodit na minutu:
– Sosna za Ministerstvo dopravy
– Bergmanová jako hlavní zodpovědná osoba za nekvalitu 5.aZUR UK
+ V nadcházejících krajských volbách potrestat současnou vládnoucí koalici v Ústeckém kraji (ANO, ODS a Spojenci)
Kdyby mělo Ministerstvo dopravy/Ústecký kraj všech 5 pohromadě bude se maximálně předejít soudním sporům s obcemi…
Proč se naopak ve Středočeském kraji u RS4 daří hledat kompromisy?
Nedalo by se tam v něčem pro Ústecký kraj poučit?
Bergmanová se takový Sosna v Ústeckém kraji…
Svou nekompetentností u 5.aZUR připravila obcím hodně vhodných pokladů, kde tuto aktualizaci u soudu shodit
Proč by se Ústecký kraj měl v něčem poučit? Vždyť to všem šlape, jak má…
ANO/ODS – čeká, co jim řekne Babiš/Kupka
Spojenci – čekají, čím se nechají za svůj hlas uplatit – viz. Řehák a Kozí dráha
Dobrý den všem – mě naprosto fascinuje, že v Ústí bojují přesně o opak toho, co chtějí v Brně… Ještě něco. Byl jsem pondělí v Hraničáři na diskusi o VRT, tak obrovskou míru demagogie a pokrytectví ze strany účelových spolků aby člověk hledal jinde… Pod pláštíkem boje o trasu VRT se vede boj o vymístění elektrické železniční nákladní dopravy na západě a to přesně na tom samém místě, kde se již schválil a buduje obrovský logistický areál bez vazby na železnici, který bude generovat stovky kamionů v centru Ústí…
Neskutečné…
V Brně to chtějí jen šmelináři s pozemky. Nikdo jiný.
Ti „nikdo“ to nádraží stěhují už 100 let. A ti první „nikdo“, tedy ta populace 100 let stará, už kompletně vymřela. To je generací šmelinářů!
A jak všichni z nich vlastní právě ty vhodné pozemky… a jakou dobu už je drží!
Myslíte areál hned vedle chemičky mezi ulicemi Tovární a Sklářská nebo něco jiného?
Paradox je, že nejvíc proti Ústecké části RS4 protestuje obec, kterou ta trať podejde v tunelu, který bude ražen z místa mimo tu obec.
Každopádně z místa v katastru té obce (resp. města) https://mapy.cz/s/govosuzapo
Nikoli portál bude až za silnicí I/13. Katastru obce se tak maximálně dotkne začátek stavby, tedy vytvoření portálu.
Podle této mapy https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/157716151/Kru%C5%A1nohorsk%C3%BD+tunel/3cb13456-3453-4c60-9ed1-7ee51f62282c?t=1684911369067 bude ještě I/13 překročena železnicí na povrchu, k zanoření do tunelu dojde až kousek za tímto křížením.
Mmch. z té mapky mě i zaujala poměrně nízká vzdálenost mezi spojením směrů od Ústí a od Teplic od portálu tunelu. Z toho bych odhadoval, že první část tunelu bude mít více než 2 koleje, srov. i se severním portálem tunelu Ceneri, kde se koleje rozvětvují ještě v tunelu, aby pak stihly být mimoúrovňově kříženy severně od jeho portálu na rozvětvení směr Bellinzona vs. směr Locarno.
Tyhle malůvky neberte vážně, jde o umělecké ztvárnění. Ono se to ještě neví jistě.
https://stradov.net/img/Screenshot_20210324-165313_Office.jpg
Zrovna ta kolej pro jízdu od Teplic do Drážďan bude mít tunelovou rouru docela blízko tomu chlumeckému sídlišti.
Půjde/nepůjde o dostatečnou vzdálenost k tomu, aby při ražbě tunelu nebyly přilehlé domy zasaženy vibracemi? (srov. blahé paměti s ražbou pražské Blanky https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/konec-otresu-razba-blanky-pod-letnou-skoncila-be15.html )
U hloubky cca 50 (u silnice)-80(poslední panelák) bych se vibrací (stavba a provoz) nebál, pokud tam nebudou nějaké trhací práce výbušninou.
Mrknete na vrstevnice, teren prudce stoupa, v mistech domu je to cca 60m hluboko…
Blanka se razila jen par metru pod povrchem kvuli najezdum…
Nemáte pravdu. Tunel zde díky geologickým podmínkám nebude ražen, ale prvních několik stovek metrů bude muset být hlouben. Kdyby si SŽ objednala poradny geologický průzkum, došlo by jim to.
Moc dobře si pamatujeme ujíždění bytových domů nad plánovaným tunelem.
Není možná, takže oni byly mizerně už založené?
Ideální VRT by podle obcí vypadala jak meandry Dyje pod Bítovem
Česká republika, země, kde to nejde.
V minulosti jsem někde četl o výstavbě dálnic v Německu a tam byla odpověď, že co se nepostavilo do konce 80. let , tak je problém. U nás je to asi ještě horší, protože trvají povolení, ale v podstatě jakmile do toho krafe každej, je to běh na generace.
Mentalita spousty Čechů je bohužel „neci žádnou změnu“, a pro to si hledají „argumenty“ seč mohou..
A proč tu změnu nechtějí? No protože by ta změna mohla nedej bože pomoci někomu jinému, anebo i jen o trochu více než jim samotným.
VRT má na rozdíl od dálnice významný politický problém v tom, že pro obyvatelstvo žijící kolem širé trati je pouze na přítěž. Nemá sjezdy do místních stanic, pouze do velkých metropolí po cestě. Tři možná řešení: a) vybudovat více sjezdů a pouštět na VRT ve volných slotech i nějaké místní rychlíky pro bleskové dojíždění do krajského města; dost drahé na stavbu i na údržbu, komplikující provoz; b) naslibovat (a dodržet) obcím jiné výhody výměnou za stáhnutí námitek. Drahé, ale jednorázově; c) speciální legislativa, která zredukuje možnosti obcí i jednotlivců blokovat tento typ staveb. Neudělá-li se ani jedno, skončí náš projekt… Číst vice »
a) ve skutečnosti relativně drobné vícenáklady v kontextu celkových nákladů; i tak na této VRT pojede nadpoloviční většina vlaků takových, které někde (u Roudnice, u Polep, v Ústí) z VRT sjedou a budou pokračovat mimo ni.
Navíc v případě Chlumce by ten VRTkový přínos nebyl v podobě odbočky, ale přímo té „stanice pro široký region“.
b) O. K.
c) bylo by zajímavé jak by to pak případně prošlo přes ÚS nebo NSS + tak jako tak by mohly hrozit jevy jako např. blokády, pasivní rezistence atd.
I pro ty malé obce to radikálně zlepší dostupnost. Nějaké místo přestupu na VRT (i třeba z busu) bude dosažitelné skoro vždy. Konkrétně zde UL zcela bez problémů.
Zrovna Krušnohorský tunel sám o sobě nepřinese Chlumci téměř nic (O. K., na rozdíl od VRT Praha – Ústí, a to tedy ve směru jízdy do Prahy či „přes Prahu dál“).
P. S. Jak to vlastně bude vycházet v rozdílu cestovních dob Praha – VRT Roudnice – Středohorský tunel – Ústí vs. Praha – VRT Roudnice – „dočasně přes Lovosice“ – Ústí?
A proč ne směr „za Drážďany a dál“?
To je obsaženo v tom slově „téměř“.
Ovšem zase pro cesty za Drážďany a dál by to byla pro Chlumec oklika a „cesta zpět“ – nejprve cesta do Ústí a pak okolo Chlumce do Berlína, Lipska atd.
Resp. to už by asi bylo lepší dojet do Teplic (či jestli by takový spoj zastavoval v Bohosudově) na spoj jedoucí od Mostu do Drážďan (jestli nějaký takový pojede).
Do Berlína (a řekl bych i do Lipska) je těch cca 10 km ať do Ústí tak do Teplic zanedbatelná cesta zpět vzhledem k přínosům.
Nicméně při trasování VRT dle původních ZÚR a stanicí „za Ústím“ by to pro chlumecké bylo ještě lépe dostupné bez nutnosti jet do centra Ústí.
I dnes jezdí z Chlumece do centra MHD (příměsto), takže to pro ně není v prvním kroku žádná změna.
Stejně tak jezdí příměsto do Jihlavy z Polné, Měřína atd., přesto je vyzdvihován přínos „terminálu u dálnice pro region“. Srov. s Ústím a obzvlášť s Chlumcem a okolními obcemi pro cestu do Německa (kdy autem můžou najet na dálnici na blízkém exitu hned směr SRN, ne se zajížďkou přes centrum Ústí).
Autem na dálnici můžou najet už teď, VRT bude další možnost, když někdo nechce točit kolečkem.
„Hrozí mezinárodní blamáž.“ To jste vystihla přesně, paní starostko. Mezinárodní strategický projekt bude odpískán, protože projíždějící rychlovlaky by místním rušily králíci.
První krok ale udělala ta česká strana – tím, že ten strategický projekt přesunula z původní, dlouhodobě v plánech zanesené, polohy (mimo Chlumec) do polohy jiné, která již katastrem Chlumce prochází.
P. S. (viz i jiný příspěvek níže) v rámci Ústeckého kraje nejde o zdaleka jedinou obec, která má k trasování VRT přes své území výhrady.
Každá obec má k trasování každé liniové stavby procházející přes její území výhrady.
Bohužel.
Jako kdybyste chtel stavet dalnici v parametrech z roku 1950… VRT se planovala tak, aby CR jen projizdela s tim, ze budou vlaky stavet jen v Praze a nektere v Brne a Ostrave, coz bylo tak pred cca 30-35 lety… Dnes se vi, ze takova VRT by byla k nicemu a mela by obslouzit take vice CR napr. krajska mesta, coz pomuze celkove zeleznici u nas… VRT chteji napr. krom Prahy, Brna a Ostravy i Jihlava, Pardubice, Ml.Boleslav, Plzen, Usti, Olomouc… ne vsude to pujde, a u Usti doslo ke zmene prave proto, aby bylo mesto obslouzeno vc. Teplic, v… Číst vice »
O. K., ale tím pádem může český stát nadávat jen sám sobě (resp. svým politickým předchůdcům), že tu územní rezervu pro VRT zakreslil tak špatně (mmch. opravdu už před 30 – 35 lety?) a že se to nyní nelíbí městu, které vlivem toho s takovou stavbou dlouho nepočítalo.
P. S.přes Mladou Boleslav žádná VRT vést nemá. A přes Olomouc taky ne (naopak ta si po dokončení VRT pohorší ve spojení s východními Čechami).
Souhlas.
Jinak mám pocit, že se územní rezervy pro VRT dávaly po revoluci, takže těch 30-35 let odpovídá.
… a dle https://www.kr-ustecky.cz/vysokorychlostni-trat-vrt/ds-100769 ty ZÚR pro původní VRTku jsou z roku 2005, tzn. 19 let (ne 30 nebo 35).
Soudit se nebude jen Chlumec, ale i 10+ obcí sdružených v RozVRTane krajině..
Přijetím aktualizace se výstavba VRT fakt nezrychlí, naopak je to vstupenka do stejné blamáže „ala Středočeská D3“
Jo to je přesně co ty obce s 200 obyvatelema potrebujou… dlužit miliony za zpackany soudní spor.
Díky tomu, že obce spojí síly je soudní spor bude stát např. 1/10 nákladů či méně…
Tak snad jim ty desítky melounků nebudou chybět na protipovodňových opatřeních. Nerad bych viděl veřejné sbírky na sociálních sítích, že jim zase voda zaplavila obec a že nemají peníze.
To vše jen v případě, že ten soudní spor prohrají.
Mimochodem náklady na prohraný soudní spor činí desítky mil. Kč?
… a co se týče vody, tak naopak ochrana spodních vod může být dalším argumentech těch obcí, zejména těch u portálu Středohorského tunelu (tzn. Trnovan a Žitenic).
Ten soud by byl zajímavý – obce by argumentovaly tím, že trasování je v rozporu s dlouhodobými Zásadami územního rozvoje a územními plány. P. S.: – Černěves: 242 obyv. – Hrobce: 724 obyv. – Chodouny: 683 obyv. – Křešice: 1488 obyv. – Libotenice: 435 obyv. – Oleško: 98 obyv. – Polepy: 1319 obyv. – Travčice: 603 obyv. – Trnovyany: 463 obyv. – Židovice: 392 obyv. – Žitenice: 1633 obyv. Doporučuji si na https://obyvateleceska.cz/ najít vývoj počtu obyvatel každé obce a vidět u většiny z nich mírně zvyšující se počet obyvatel. Srov. s prezentacemi Dobré správy, že (jedině?) „VRT udrží lidi… Číst vice »
Největším NIMBY je sám ministr dopravy, který si potom co všem navýšil hlukové limity si za svým domem nechal na úplné rovině navrhnout tunel délky 3.4 km…
A divíte se ,že pak příklady táhnou?
Prosím, kde to má být?
https://zdopravy.cz/delsi-tunel-v-rovine-pro-rychlovlaky-u-libeznic-ministr-stret-zajmu-odmita-206175/
Tunel se oproti článku Zdopravy prodloužil o dalších skoro 200 metrů – viz. aktuální presentace Správy železnic: https://www.libeznice.cz/zpravy/dialog-k-vysokorychlostni-trati-praha-drazdany
Na straně č. 8 mě zaujalo, že návrhová rychlost v tunelu bude jen 250 km/h** a ne 320 km/h.
Odkud kam těch 320 km/h na VRTce z Prahy do Ústí vůbec bude?
** + srov. s nedávnou zdejší argumentací o tom, že mj. právě kvůli nestejným rychlostem by se do tunelu mezi Balabenkou a severním okrajem Prahy „nevešly“ vlaky směr Neratovice.
V Praze také nákladní doprava město neobjíždí. Pokud to Ústí vadí, pak navrhuji aby vlaky město obešly, jak byl původní plán. Přeci na jedné straně nemohou chtít zastávku přímo ve městě a současně si stěžovat že to zvýší zátěž města.
Můžou to chtít, stejně tak jako tomu je v St. Pöltenu, Innsbrucku atd. – nákladní tranzit města objíždí, zato osobní doprava tudy jezdí; a mimochodem v St. Pöltenu zastavují i všechny Railjety, a to i vč. těch „expresních“.
P. S. Přes Prahu hl. n. nákladní doprava skutečně nejezdí (resp. to málo co tudy případně projede, je každopádně systémově nevhodné).
Nákladní vlaky, které celkově vlastně jen občas projedou přes Praha hl.n, jsou většinou systémově vlaky odkloněné z jiné běžně možné trasy, kterou v daný čas nebylo možno pro jejich jízdu použít – samozřejmě při výlukách je jízda nákladních vlaků přes Praha hl.n. častější až jejich jedinou možnou trasou.
Ad PS: Přes Prahu nákladní doprava opravdu jezdí. Nevím, proč do toho najednou zatahujete jedno z nádraží. Na druhou stranu je pravda, že i Praze by prospěl nákladní obchvat. To co bývalo obchvatem po periferii, už širší centrum města pohltilo.
Tak já hlavně nechápu, proč p. Jarda do toho taká Prahu coby město mj. výrazně územně rozlehlejší a geograficky jinak uspořádané než Ústí nad Labem.
Přičemž mimochodem nikde není psáno, jestli je dobře nebo špatně, že Prahu tranzitní nákladní doprava nemíjí (resp. po takové labské pravobřežce ji míjí, že).
V Praze sice nákladní vlaky celé město neobjíždí, ale narozdíl od Ústí nad Labem běžně nejezdí přes jeho centrum a hlavní nádraží v něm – v Praze má doposovad nákladní železniční doprava svůj „koridor“ Běchovice/Libeň – Malešice – Krč – Branický most – Chuchle, který ovšem zejména konečně započatým zdvoukolejňováním bude postupně čím dál více využíván i pro trasování (pří)městských linek Os v systému PID. Jinak VRT v ČR se navrhují po francouzském vzoru – pro výhradní provoz vlaků přepravy osob, ale až na jednu výjimku, kterou je právě přeshraniční krušnohorský tunel, protože Němci na VRT provozují i nákladní dopravu,… Číst vice »
„Starostka Veronika Srnková odmítla, že by vysokorychlostní trať nechtěli, ale požadují jinou trasu,“
Zkrátka NIMBY.
Kdy si ti sobečtí NIMBYsté uvědomí, že v hustě osídleném Česku znamená „jiná trasa“ problém pro někoho jiného? Ať nejprve najdou konkrétnítrasu a domluví se se všemi dotčenými obcemi sami.
Jak to bylo ze strany Dobré správy, když změnila trasování VRTky právě blíže k Chlumci namísto původní trasy blíže směrem k Teplicím?
Taky se Dobrá správa při té změně „domluvila se všemi dotčenými obcemi“, tedy mj. s Chlumcem?
Pokud ne, proč by to nyní měl dělat právě Chlumec?
Nepochybně jde o záměr vlády Chlujec poškodit.
A kvůli čemu?
Tak trochu mi to připomíná D35 přes Český Ráj – tak dlouho to tlačí na sílu až je z dálnice oprava současné jedničky na možná střídavý třípruh. Přitom hlavní zátěž je Škodovka a k tomu se přidává hafo turistů (dobře část jich zmizí na D11) do Krkonoš. Dálnice by měl z Jičína vést jihem do prostoru MB a M.Hradiště. No a s tou VRTkou na sever je to podobné. Tlačíme na sílu divočiny údolím Labem, prodlužujícími se tunely, na které pak nebudou peníze a mluvíme o pozdější odbočce na Most. Přitom by ta odbočka na Most měla být ta hlavní… Číst vice »
Jste tam nikdy teď v poslední době nejel co? I/35 Turnov-Jíčin je nejzoufalejší úsek celé této silnice v parametrech tak maximálně dvojky
Když už by měli projekt VRTky u Ústí předělávat, tak kéž by to bylo se vším všudy – je neuvěřitelné, když přes „centrální“ nádraží i centra města mají projíždět veškeré tranzitní vlaky, zato hned dvě rychlíkové linky ho mají „z technických důvodů“ (navržení tak, že z VRTky od Prahy nebude možné pokračovat po levobřežce do Děčína) míjet (a být tedy zapojené do nějakého konkrétního taktového uzlu v jednom místě + obecně umožňovat „jet z Ústí do Prahy prvním spojem, který tím směrem jede“).
Sjezd z VRT může být na Děčín, ale to je další most přes řeku a na štorc a to nikdo nechce.
Nebo může být úvrať přímo v centrálním nádraží v Ústí, pokud by toto nádraží bylo až v poloze dnešního „Západu“ či ještě o fous západněji.
Nejsem si jist, v jaké poloze ten most myslíte. Můžete zakreslit do mapy? Díky.
To asi může, tak v čem je teda problém?
Problém je v tom, že v té poloze, v jaké je to centrální nádraží navrženo nyní (relativně blízko Labi), ta úvrať nebude možná (horní patro – VRTka od Prahy, dolní patro – napojení levobřežky směr Děčín i Lovosice).
Mám dojem, že nakonec to půjde.
O. K., tím pádem tedy do Děčína (= ideálně i na Šluknovsko) přímý spoj Praha – bez zastávky po VRT Ústí – dále Děčín a odtud dál a ne ta nelogičnost s jízdou přes Lovosice a míjením centra Ústí https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/119292901/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD_1.10.pdf/74af8758-3de9-4c74-85d6-fb4ce417befb
P. S. k té úvrati bude na ústeckém centrálním nádraží docházet v patře horním nebo dolním?
No to je jako v plánovaném Brně. V roce 1970 se stavěl nákladní obchvat, aby náklady mohly míjet hlavák „zadem“, ale nové odsunuté nádraží se má přemístit přímo do jeho trasy. Takže náklady (a že jich celkem je) budou hlomozit a zavazet skrz nóbl osobní stanici. Spadl někdo z višně? Zjevně ano. Ještěže na to nejsou peníze.
A při výstavbě nového hlaváku budou „dočasně“ jezdit přes starý hlavák.
Srov. s dřívější odsouvací argumentací, že není možné přestavovat nynější hl. n. kvůli tomu, že během přestavby by osobní doprava musela jet odklonem přes dolní nádraží.
(no a pak tomu tak po jeden rok + další kratší časové úseky skutečně bylo a dalo se to zvládnout)
V minulém článku byl odkaz na konferenci, která proběhla v Ústí o umístění nádraží. tam tohle řešily, s linkou po levém břehu by problém s úvratí na novém centrálním nádraží by neměl být Problém, u pravobřežní linky se jedná o tom, kam až město bude odvážné a podpoří na Střekově triangl. Nádraží má být patrové, a proto normálně nepůjde sjet ze shora na Děčín, tak aby i linka z pravobřežky jela po druhé straně do Děčína.
A toto mělo dle „původních plánů“ a dle údajného závazku vůči EU být hotovo do roku 2030, jakož i celá trať Praha – Dráždany.
https://seznam.cd.cz/zeleznicar/tema/vysokorychlostni-trat-z-drazdan-do-prahy–v-planu-je-rok-2030-/-11567/19,0,,/
Takže klasické NIMBY – postavte to, ale zásadne cez susedov pozemok…
Ok , takže problémový prostě je Chlumec.
Objektivně – psali mnoho lží o „dělení obce“ už dříve, přestože portál tunelu bude z pohledu obce až za silnicí I/13, tedy v polích za obcí.
Mají něco dál, nového?
Na Litoměřicku už obce neprotestují?
https://litomericky.denik.cz/zpravy_region/vysokorychlostni-trat-ma-spojit-drazdany-s-prahou-nektere-obce-nesouhlasi-20200811.html
Pokud toto vyřešené není, pak „problémovým“ není jen Chlumec.
No článek je o Krušnohorském tunelu, tak proto řeším Chlumec. To je v obecné rovině stejná záhada jako u toho Berounského, někde povede kdesi v hlubinách tunel, co může převést dopravu ze silnice na železnici – a lidi budou pičovat stejně. Jako že budování tunelu… Pak se touláte kolem Breneru křížem krážem několik let – a krom vyústění – zvládnete si všimnout že se někde kutá? Já to nemám šanci poznat….
Už někdy roce 2013 jsem z brennerské tratě viděl povrchovou základnu pro výstavbu tunelu pod St. Jodokem. https://mapy.cz/letecka?x=11.4838326&y=47.0761765&z=18
Mmch. které obce jsou proti tunelu Praha – Beroun (který mmch. při vysokém počtu velmi rychlých vlaků osobní dopravy bude mít jen omezenou kapacitu pro – přeci jen pomalejší – nákladní dopravu)?
Souhlas
To je ten stejny Chlumec, jehoz obyvatele se strasne bourili proti dalnici D8, ktera jim vede za humny? A kolik jejich obyvatel a obyvatel okolnich vesnic ji ted vesele a bez problemu vyuziva? Jako uroven ceskeho NIMBY efektu, kdy si kazda vesnice mysli, ze se zrovna kvuli nim bude predelavat nebo dokonce nevznikne stavba klicova pro cely region a stat je naprosto neskutecna.
Na jednu stranu je chápu, neboť občas je třeba tam hájit zájmy, které prostě lidé z jiné sociální bubliny nevidí. Na druhou stranu, je ale zase potřeba prezentovat a komunikovat otevřeně a hlavně se nebát jim jít naproti.
Je to jako s formanama v 19. století. Aby měli práci s koňma, tak je spousta vesnic s vlakem x km za humny. A v Chlumci je to jen politické téma…
Co ty mínusy? Lže snad? Vysoké Mýto a Litomyšl nejsou dostatečnými důkazy?
A formani z Ústí nad Orlicí a České Třebové neprotestovali?
Celkově napojení té tratě do tratě Praha – Olomouc právě u České Třebové bylo stavebně kratší než kdyby k napojení došlo až někde u Chocně.
Proč by to formani dělali? Nádraží bylo snad půl kilometru od okraje Böhmische Trübau.
Jako ze se bude klicova liniova stavba, dulezita pro celou republiku, upravovat tak, aby nahodou nevedla v okoli zadne vesnice s par sty obyvately, protoze by jim rusila kraliky nebo krasne vyhledy? Presne kvuli takovemu postoji se nase republika rozviji tak pomalu. Proste obycejne sobecke NIMBY. Nic vic
Ono to tak ale původně bylo. Až před 6 lety někdo navrhl trasu přes město Chlumec, přesně mezi jeho části Chlumec a Stradov.
Protože v tom původním místě se to někomu nehodilo.
To je právě ten rozdíl – na dálnici mají exit kousek od městečka a můžou ji využívat.
VRT bude mít stanici „až“ v centru Ústí. A vlakem se tam chlumečtí k VR-vlaku nedostanou.
Vůbec, zrovna u Chlumce by se hodilo mít tu VR-stanici pro „širší obsluhu regionu“, aby lidé jedoucí k VR-vlaku autem nemuseli jet do centra Ústí (v obojím srov. s argumentací pro Jihlavu-Pávov).
P. S. Kvůli které jiné české obci nad rámec Chlumce by se předělával projekt Krušnohorského tunelu?
To si prosadilo Ústí/L., že chce zastávku VRT v centru, ne za městem u D8, jak bylo původně plánováno. Tím se trasa o trochu přiblížila Chlumci, což se jim nelíbí.
Tak zatímco nájezdy na dálnici jsou cca. po 10ti km (i tak by to chtělo častěji, ale argumentuje se normou a cenou) tak zastávky na VRT řádově 40-50km, jinak to ztrácí hodnotu…
V jednom úseku VRT Köln – Frankfurt jsou zastávky od sebe méně než 20 km. A hodnotu to neztratilo.
Podobně tak Ingolstadt – Norimberk.