Místo tunelu zářez, možná kompromis s ekodukty. SŽ řeší, co s VRT u Přerova

Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.

S požadavkem na zanoření trati u Čekyně do tunelu požádali přerovští radní letos na jaře ministra dopravy a Správu železnic.

Požadavek města Přerov na zanoření připravované vysokorychlostní trati Brno – Přerov – Ostrava u Čekyně do dvoukilometrového tunelu narazil u Správy železnic (SŽ). Podle projektového manažera Marka Pinkavy není tunel přes Čekyňský kopec již potřeba. Stál by prý navíc hodně peněz.

„Celá záležitost okolo tunelu má nějaký svůj vývoj. Dnes se starostové opírají o fakt, že okolo Čekyně byl tunel navržený historicky. On tam ale nebyl kvůli krajiny či odhlučnění, ale protože trať byla uvažována i pro nákladní dopravu. Aktuálně se bavíme jen o dálkových vysokorychlostních jednotkách, které dokáží stoupat daleko více, a z hlediska trati tam tak není potřeba,“ řekl deníku Zdopravy.cz Pinkava.

Zvažovaná varianta VRT přes Čekyňský kopec v zářezu. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Zvažovaná varianta VRT přes Čekyňský kopec v zářezu.
Foto: Zdopravy.cz/Vojtěch Očadlý

Aktuálně SŽ řeší, jestli v místě neudělat ekodukty. O tom, jestli a v jakém rozsahu jsou případně potřeba, napoví prováděná migrační studie.

„Nabízíme takový kompromis, a to, aby ten zářez, který okolo Čekyně bude, měl přijatelnou šířku, nezabral příliš území a aby byl dobře prostupný. To je náš cíl,“ dodal Pinkava.

Jak však potvrdil kromě samotného Pinkavy i ministr dopravy Martin Kupka, z prověřovaných ekoduktů se může nakonec na základě podnětů a odezvy starostů, ale i výsledků posuzování stavby na životní prostředí, přeci jen vyklubat finální varianta vedení v podobě tunelu.

Trať by se dotýkala chráněného území

S požadavkem na zanoření trati u Čekyně do tunelu požádali přerovští radní letos na jaře ministra dopravy a Správu železnic.

„Nechceme si nechat zničit krajinu vysokorychlostní tratí, která svou trasou zasáhne do místních částí Vinary, Čekyně a Předmostí. Nechceme dopustit, aby vycházková trasa za městem nenávratně zmizela,“ řekl tehdy přerovský primátor Petr Vrána.

Přerov chce zanořit VRT do dvoukilometrového tunelu, Správa železnic počítá se zářezem

Trať má podle navrhovaných řešení vést v zářezech v místech, která jsou podle přerovských konšelů z hlediska ochrany přírody nenahraditelná. Dotýkala by se Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím.

Budoucí VRT Brno – Ostrava je rozdělena do dvou hlavních úseků: VRT Haná (Brno – Přerov) a VRT Moravská brána (Přerov – Ostrava). Zatímco VRT Haná se zatím plánuje „výhledově“ a předcházet jí bude modernizace stávající trati na 200 km/h, VRT Moravská brána se projektuje.

VRT Moravská brána je rozdělena na tři úseky, z nichž katastru Přerova se týká část Prosenice – Brodek u Přerova, která zajistí napojení Olomouce na VRT. Trať mají využívat výhradně osobní vlaky, které budou jezdit rychlostí přes 300 km/h. Stavět se má v letech 2028 až 2032.

Budoucí rychlé tratě v ČR. Pramen: Správa železnic

Tagy Brodek u Přerova - Prosenice Přerov Správa železnic VRT VRT Moravská Brána vysokorychlostní trať Brno - Přerov - Ostrava vysokorychlostní tratě Vysokorychlostní tratě v Česku vysokorychlostní tratě v ČR
108 komentářů