Přerov chce zanořit VRT do dvoukilometrového tunelu, Správa železnic počítá se zářezem

Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.Tunel Ejpovice. Foto: David Jančík, archiv Metrostav a.s.

Údržba tunelu je nákladná a spotřeba elektrické energie vlaků v tunelu dvojnásobná, tvrdí Správa železnic.

Správa železnic se bude muset při přípravě vysokorychlostní trati Brno – Přerov – Ostrava vypořádat s požadavkem města Přerova na zanoření trati do tunelu. Přerovští radní se ve čtvrtek usnesli, že o tunelovou variantu požádají dopisem ministra dopravy a Správu železnic.

„Nechceme si nechat zničit krajinu vysokorychlostní tratí, která svou trasou zasáhne do místních částí Vinary, Čekyně a Předmostí. Nechceme dopustit, aby vycházková trasa za městem nenávratně zmizela,“ řekl přerovský primátor Petr Vrána.

Budoucí rychlé tratě v ČR. Pramen: Správa železnic

Trať má podle navrhovaných řešení vést v zářezech v místech, která jsou podle přerovských konšelů z hlediska ochrany přírody nenahraditelná. „Dotýkala by se Čekyňského a Popovického kopce, který je chráněným územím. Prostupy do okolní krajiny by musely být řešeny mimoúrovňově a tím by byla celá oblast znehodnocena,“ dodal vedoucí odboru rozvoje města Pavel Gala.

Přerovští proto požadují zapracovat do projektu dvoukilometrový tunel. Tvrdí přitom, že cílem není budování vysokorychlostní tratě zablokovat, trať má mít pro region řadu přínosů.

Správa železnic v minulém týdnu na Přerovsku návrh nové vysokorychlostní trati prezentovala. Severně od Přerova je podle SŽ trasa navržena šetrně co nejdále od domů ve Vinarech a Čekyni. Trať je posazena níže než terén, což podle Správy železnic umožní její snadné překlenutí mosty, které zajistí průchodnost pro obyvatele i zvěř. Správa železnic slíbila prověřit i další úpravy trati včetně částečného zakrytí zářezu.

„Trať musí v krajině vypadat dobře, a proto při návrhu spolupracujeme s obcemi. Všechny náměty prověřujeme a při vyhodnocení je nezbytné mít v patrnosti také finanční stránku věci. Navrhované úpravy musí být obhajitelné. Myslíme také na budoucí provoz, údržba tunelu je nákladná a spotřeba elektrické energie vlaků v tunelu dvojnásobná,“ sdělil náměstek ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí Marek Pinkava.

Budoucí VRT Brno – Ostrava je rozdělena do dvou hlavních úseků: VRT Haná (Brno – Přerov) a VRT Moravská brána (Přerov – Ostrava). Zatímco VRT Haná se zatím plánuje „výhledově“ a předcházet jí bude modernizace stávající trati na 200 km/h, VRT Moravská brána se projektuje.

VRT Moravská brána je rozdělena na tři úseky, z nichž katastru Přerova se týká část Prosenice – Brodek u Přerova, která zajistí napojení Olomouce na VRT. Trať mají využívat výhradně osobní vlaky, které budou jezdit rychlostí přes 300 km/h. Stavět se má v letech 2028 až 2032.

Tagy Brodek u Přerova - Prosenice Přerov Správa železnic VRT Moravská Brána
151 komentářů