ÚOHS: Ministerstvo smlouvu na mýto uzavřelo po právu
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dal dnes po více než šedesátidenním zkoumání ve věci mýtné smlouvy za pravdu ministerstvu dopravu.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dal dnes po více než šedesátidenním zkoumání ve věci mýtné smlouvy za pravdu ministerstvu dopravu. To 20. září uzavřelo smlouvu na dodávku a desetiletý provoz systému elektronického mýta se sdružením CzechToll/SkyToll.
Dosavadní provozovatel Kapsch podpis smlouvy u antimonopolního úřadu rozporoval s argumentem, že stále platilo předběžné opatření zakazující ministerstvu kontrakt podepsat. Kapsch proto požadoval zneplatnění smlouvy. V první instanci neuspěl.
Antimonopolní úřad zahájil ve věci mýta první správní řízení loni v říjnu z moci úřední, postupně se pak rozběhla další čtyři řízení na popud Kapsche. Před rokem v prvním řízení vydal ÚOHS zákaz podpisu smlouvy, pro zjednodušení následně všechna řízení spojil do jednoho.
Letos 20. září vydal úřad v rámci tohoto společného správního řízení prvostupňové rozhodnutí, kterým zastavil správní řízení v části, jež byla původně vedena s ministerstvem z moci úřední. V dalších výrocích pak zastavil správní řízení či zamítl návrhy Kapsche.
Ministerstvo si to vyložilo tak, že ve své části sloučeného řízení je jediným účastníkem, vzdalo se práva na odvolání a ještě ten den podepsalo smlouvu s CzechToll/SkyToll. Kapsch naopak namítal, že je účastníkem řízení, má právo na odvolání a zákaz podpisu smlouvy platí.
Podle dřívějšího vyjádření šéfa Kapsche Karla Feixe je firma odhodlána podat rozklad proti nynějšímu prvoinstančnímu řízení a následně pohnat věc ke správnímu soudu. Chce se obrátit i na Evropskou komisi. Mluvčí Kapsche David Šimoník dnes tento postup potvrdil. „Výsledkem dnešního rozhodnutí je fakt, že antimonopolní úřad neochránil práva účastníka řízení, ačkoliv mu to nařizuje evropská směrnice, judikatura Nejvyššího správního soudu a Krajského soudu. Společnost Kapsch kromě výše zmíněných nástrojů zvažuje další právní kroky jako jsou například podnět k Evropské komisi či mezinárodní arbitráž proti České republice,“ sdělil Šimoník.
Jádrem sporu bylo mimo jiné rozšíření zpoplatněné sítě na dalších 900 kilometrů silnic I. třídy, což fakticky vyloučilo ze hry současný mikrovlnný systém s mýtnými branami. Letos pak ministerstvo oznámilo, že na zmíněných 900 kilometrech se bude vybírat nulová sazba.
Stát bude nicméně muset platit náklady za toto nulové zpoplatnění (Kapsch je odhaduje na 100 milionů korun ročně), zároveň bude nutné nechat vyměnit všechny palubní jednotky v kamionech a nákladních vozech nad 3,5 tuny.