Vykliďte si garáž a o parkování přemýšlejte. Jihlava ukazuje, že město není pro auta nafukovací
„To radši pojedu autobusem,“ slyšeli koordinátoři na besedě s občany. Právě o to jim však jde.
Vedení Jihlavy se snaží na besedách s občany vysvětlit chystané změny v parkovacím systému krajského města. Před létem se totiž nové zóny rozšíří do čtyř dalších oblastí. Podle koordinátorů parkovacího systému se lidé bojí spíše neznámého, než aby jim vadily samotné změny.
Nový systém parkování se podle městského webu rozšíří do nových oblastí 51 Fibichova, 53 Ke Skalce, 54 U Hřbitova a 55 Zborovská. Na podzim by pak měl platit i v ulicích kolem nemocnice. Změny stanoví oblasti s třemi režimy parkování. Podle magistrátu zamezí i nelegálnímu stání, které mnohdy komplikuje provoz na frekventovaných i vedlejších ulicích.
„Hlavní myšlenkou je kultivovat veřejný prostor po rozmachu aut v uplynulých čtyřech dekádách,“ uvedl radní města David Beke.
Parkování zdarma či zprůjezdnění Masarykova náměstí. Jihlava zavádí novinky v dopravě
Lidé jsou podle něj z nového systému vyděšeni, protože to je pro ně něco nového. „Většinou se ale na besedách setkáváme s tím, že když to všechno pochopí, tak si nakonec uvědomí, že změny jsou potřebné a místní získají více možností k parkování,“ dodává Beke.
„Chápu, že nový systém někde prodlouží docházkovou vzdálenost, někoho nutí začít za parkovací místo platit, zřídit si v Jihlavě trvalý pobyt, vyklidit garáž a začít ji používat nebo začít o parkování více přemýšlet,“ popisuje jihlavský koordinátor systému parkování Dalibor Pituch.
Podle něj je to daň za to, že se jako společnost v posledních třech dekádách máme dobře a způsobili jsme takový nárůst aut ve městech.
Nárůst aut o pětinu za deset let
Každý rok je v Jihlavě nově zaregistrováno téměř 700 nových osobních aut. Na každých 1000 obyvatel bylo na konci minulého roku v Jihlavě už 515 osobních aut, před deseti lety to přitom bylo o pětinu méně.
Jihlava má podle představitelů města jeden z největších přílivů denních návštěvníků z celé republiky. Do padesátitisícového města denně přijíždí 22 000 lidí, větší část z nich auty, která zaplňují veřejný prostor.
„Pro ty musí parkovací místa zdarma zajistit zaměstnavatel nebo mohou využít fialových střednědobých parkovacích zón, které jim na vhodných místech nabízí město,“ doplnil Beke.
Parkovací novinky
Od Velikonoc mohou řidiči během nedělí a státních svátků nově bezplatně parkovat na stáních v tzv. oranžovém a fialovém režimu, tedy například na Masarykově náměstí, kolem kina Dukla, na třídě Legionářů nebo u městského nádraží.
O nedělích je totiž jejich obsazenost jen kolem 25 %. Netýká se to však modrých zón, které jsou podle města obsazeny z 80 procent permanentně.
Další novinkou parkování v Jihlavě jsou první dvě hodiny stání zdarma v tzv. fialovém režimu. Ten se nachází na místech, kde je více míst, než potřebují místní a podnikatelé. Zmínit lze dům kultury, hokejbalové hřiště či ulici Karolíny Světlé.
Pro čerpání dvou hodin zdarma je nutné získat oprávnění v parkovacím automatu nebo v aplikaci EasyPark. Následně je možné zaparkovat jedno auto zdarma na dvě hodiny vždy jednou za 24 hodin, a to v každé oblasti, ve které fialový režim je.
Boj s parkomaty
Beke uvedl i některé perličky z pořádaných besed. „Jedna paní mě například chtěla naštvat, když mi řekla, že teda už do Jihlavy nebude jezdit autem, ale autobusem. Jenže tohle je přesně to, co my bychom chtěli,“ uvedl David Beke.
Mezi dalšími cíli parkovacího systému je podle něj také donutit majitele garáží, které mnohdy slouží spíše jako sklady, aby je opět začali používat pro jejích původní účel.
Jihlava otevřela malý dopravní terminál. Klíčová přestavba nádraží má začít za rok
Lidé také často bojují s ovládáním samotných parkomatů. Podle koordinátora místo registrační značky uvádějí například tovární značku auta.
„Často si také pletou písmeno O s číslicí 0 nebo číslici 1 s písmenem I. Když za to dostanou pokutu, tak je možné toto pochybení u přestupkářů sdělit a pokutu mohou řešit individuálně,“ doplnil Beke.