Terminál Dlouhá Míle nesmí být další nešťastný Veleslavín. Praha 6 volá po zvětšení a „preciznosti“
Záchytné parkoviště P+R by mělo být rovnou postaveno jako vícepodlažní.
Radní pro dopravu Prahy 6 a dopravní publicista Ondřej Matěj Hrubeš vyjádřil své připomínky k výstavbě železniční trati Praha – Ruzyně. Projekt podrobně představila projektantská společnost AFRY ve středeční online debatě.
Kromě samotné železniční trati na letiště zahrnuje i vybudování terminálu Dlouhá Míle v sousedství Pražského okruhu a současného obchodního centra Šestka. K němu by měla být prodloužena stávající tramvajová trať zakončená nyní na Dědině.
Zároveň by měl být terminál konečnou pro příměstské autobusy končící nyní na nevyhovujícím dočasném terminálu Nádraží Veleslavín. Na Dlouhé Míli vznikne také P+R parkoviště, auta dojíždějící ze severozápadní části Prahy by tak neměla vjíždět do perimetru Pražského okruhu.
„Z terminálu Dlouhá Míle se nesmí stát druhý nešťastný Veleslavín se špatnou dopravní kapacitou. Je potřeba, aby byl dopravní hub postaven precizně a kapacitně pro všechny druhy dopravy,“ uvedl ve svém vyjádření radní Hrubeš.
Největší obavy má z nedostatečné kapacity na přilehlých křižovatkách mezi Pražským okruhem a terminálem. Klíčové je podle něj to, aby projekt zahrnoval prostorovou rezervu pro prodloužení tramvaje z Dlouhé míle k Terminálu 3 a záchytné parkoviště bylo rovnou postaveno jako vícepodlažní.
Dopravní podnik začal prověřovat „záhadný most“ přes Pražský okruh. Zjišťuje stav i majitele
Městská část Praha 6 však obecně výstavbu železnice Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla podporuje. „Vznik nové železniční zastávky Dlouhá Míle s navazujícím prostorem je s městskou částí průběžně konzultována a předkládaná řešení převážně akceptují požadavky městské části,“ uvedl mluvčí městské části Marek Zeman.
Radní Hrubeš však doporučuje již v první etapě navýšit kapacitu P+R na minimálně 1 911 parkovacích míst a požaduje jejich napojení na Pražský okruh.
Neudržitelný přestup
Po dokončení novostavby železniční tratě na letiště a modernizaci úseku mezi Veleslavínem a Ruzyní se ze stanice metra Nádraží Veleslavín stane přestupním uzlem. Navazující úsek směrem do Dejvic je totiž v nižším stádiu příprav, zejména kvůli stále nedořešenému tunelu pod Střešovicemi a odporu místních.
„Veleslavín jako přestupní uzel bez propojení na Masarykovo nádraží nepovažuje Praha 6 z dlouhodobého hlediska za udržitelný,“ uvádí městská část.
Samotný terminál Veleslavín vznikl před 15 lety jako dočasný. Měl zabránit tomu, aby příměstské autobusy zajížděly až do oblasti Vítězného náměstí, původně se P+R parkoviště chystalo i u něj. Nakonec se rozhodlo o vzniku terminálu Dlouhá Míle, jeho realizace se však na dlouhé roky zasekla, stejně jako kolejového spojení na letiště.
Veleslavín ve špičce ucpaly megatrolejbusy. Terminál museli uvolnit regulovčíci
Terminál Veleslavín je tak prostorově nevhodný pro kapacitní kyvadlovou dopravu na letiště, což je vidět zejména po nedávném nasazení megatrolejbusů. Přestupování z trolejbusů či autobusů na metro je navíc extrémně nekomfortní kvůli chybějícím eskalátorům na severní straně terminálu.
Klíčový uzel
Praha 6 se vyjádřila i k prodloužení tramvajové trati, od loňska zakončené ve smyčce Dědina. „V souladu s HMP doporučujeme řešit II. etapu tramvajové trati od dočasného ukončení ze zastávky Dědinská, s novým mostem přes SOKP až po dočasné ukončení v severní části terminálu, jak navrhovaný záměr předpokládá,“ uvedl radní.
Výsledkem by podle něj měl být hotový dopravní přestupní uzel, který považuje za klíčový a který by mohl být v provozu bez dalšího omezování následujícími dopravními stavbami.
„Dále městská část předpokládá, že navržené řešení křižovatky Fajtlova x K Letišti zohlední jak budoucí prodloužení tramvajové trati ve směru k letišti, tak dopravní zátěž s dostatečnou rezervou pro autobusový terminál, P+R i další koordinované stavební záměry (zástavba jižně od OC Šestka) generující další dopravní zatížení,“ uzavírá radní Hrubeš.
První trať za soukromé peníze. SŽ má poradce pro projekt PPP z Veleslavína na letiště
Modernizace trati Praha-Veleslavín – Praha-Ruzyně a novostavba Praha – Letiště Václava Havla je navržena jako dvoukolejná a elektrifikovaná. Hotovo by mělo být v roce 2029.