Terminál Dlouhá Míle nesmí být další nešťastný Veleslavín. Praha 6 volá po zvětšení a „preciznosti“
Terminál Dlouhá Míla, vizualizace. Autor: AFRY a Pavlíček Hulín architekti
Záchytné parkoviště P+R by mělo být rovnou postaveno jako vícepodlažní.
Přijde mi, že se tady vymýšlí kolo. Neustále se řeší jak vlastně to letiště vybavit kvalitním spojením do města. A teď je tu zase takový polořešení, ze kterého mi vyplývá, že to je vlastně dočasné řešení, jen to dočasné se jaksi protáhne do časové jednotky jeden furt. Proč se neprodlouží linka metra z Veleslavína na letiště pomocí odbočky? Prostě se tam bude rozdělovat linka na dvě – Motol a Letiště. A na letiště může metro jezdit v delších intervalech. Zcela běžná věc v jiných městech. V některých jsou dokonce tak drzí, že mají i expresní vlaky, které některými stanicemi prosviští… Číst vice »
Až bude mít letiště obrat 40 mio pax ročně a né 13 mio, bude vhodná doba uvažovat o metru. Zatím stačí osobáky a rychlíky, jak je plánováno, a pravděpodobně nejde o žádné dočasné řešení.
A v Praze nemá smysl uvažovat o šesté lince metra, dotáhnout těma tunelama příměstské vlaky je lepší. Pokud srovnáváte s cizinou, také nezapomeňte, že podpovrchová tramvaj a metro není totéž a srovnávejte i počty obyvatel.
No to mi teda vysvětlete, že se „vyplatí“ vlakové spojená á 10 minut v podstatě výhradně pro letiště, ale nevyplatí se metro v prokladu s Motolem taky á 10 minut (které teď beztak jezdí většinu dne prázdné mezi Vele a Motolem), které navíc obslouží Dl. Míli, a Dědinu, a navíc představuje intefrální součást páteřního komplexu MHD v Praze :-O
Asi to chce více selského rozumu… Trošku se zamyslet nad výkyvy počasí, na výkyvy hustoty dopravy i počty lidí a na jejich zavazadla… Veleslavín je zatím totálně zpackaný a obří trolejbusy tomu daly korunu…
Ondřej Matěj Hrubeš je směšná figurka. Vysmívá se sousedním městským částem ohledně parkování, přesto, že musí jezdit k nim na úřad Prahy 6. Má nulovou empatii k okolí jeho městské části. Místo vysvětlování se chvástá, že mu sousedi vyčítají jeho kroky. Zřejmě chce svou kariéru zakončit v Praze 6, protož na úrovni celého města si dělá nepřátele a pro nás ODS nevolitelnou. A to jsme pravicoví voliči. nemáme důvěru v jeho kroky.
Naprosto souhlasím. Typický samožer, který se rád poslouchá a je ze sebe nadšený. Že by nikdy mohl chtít hlasy z celé Prahy, ho zřejmě nenapadlo.
V ramci prazske ODS patri k tomu lepsimu. Pravda, to vypovida spis o tom, jak silenej je zbytek prazskych komunalnich politiku ODS, nez o jeho kvalitach.
Vlaky na letiště mají mít minimální inteval 10 minut. Přestup na dlouhé míli, popojetí vlakem na Veleslavín a následný přestup na metro nedává smysl
Nedává a taky to tak nikdo neplánuje. Ty vlaky pojedou přes Dlouhou Míli mezi Veleslavínem a letištěm přímo. Ze začátku asi jen některý, později snad všechny, i mezi Masaryčkou a letištěm přímo, bez přestupu.
Na Dlouhý Míli se ty tratě z letiště a z Kladna spojej a budou spolu pokračovat směrem na Veleslavín a dál do centra. Fakt nikdo neplánuje aby úsek letiště-Dlouhá Míle byla nějaká oddělená kyvadlovka, ze který se na Dlouhý Míli bude muset přesedat.
S tím spojením tratí si ovšem pletete Dlouhou Míli s Ruzyní – tak, jak to presentujete vy, to fungovat rozhodně nebude. Parkoviště P+R a ukončení autobusových linek PID bude u trati pouze na letiště, nikoli i u trati do Kladna.
A propos: ta přestupní frekvence na Dlouhé Míli byla nutnou podporou při ekonomickém vyhodnocování trati na letiště, která by jinak asi jako samostatná železniční rychlodráha (a samozřejmě ani jako trasa metra) nejspíš ekonomicky ani nevyšla.
Pardon, to je fakt. Každopádně to nemění nic na tom, že ten přestup z vlaku z letiště na vlak do centra na Dlouhé Míli opravdu nebude.
A tipuju, že při omezené kapacitě dál do centra budou na Veleslavíně končit spíš ty kladenské vlaky než ty z letiště – ty že pojedou dál do centra (do naplnění kapacity trati) spíš.
Souhlas: rameno na letiště je kratší, takže kdyby měla být na spoje vedené až do / z centra nějaká neelektrická nebo kombinovaná vozidla, bude snaha jejich potřebu snížit na co nejmenší a neplýtvat jimi tam, kde nebudou technologicky nezbytná. A pak je pochopitelná ještě i skutečnost, že nějaké okresní Kladno je pro svět nezajímavé, ale dopravním spojením na hlavní letiště státu můžeme aspoň trochu „zafrajeřit“. Navíc frekvence v relaci Hostivice a trs je už na časté výluky zvyklá a jimi vytrénovaná, tak to snáze přijme.
Na konci této dekády bude většina základní dálniční sítě dokončená. Na konci příští dekády nebudeme stále jezdit na letiště dvojkolejkou.
Já tedy z letiště dycinky taxíkem, autem. Na nějaký šotoušvlak se můžu…
Tak z letiště je to jedno, ale co se bude dít (pokud tedy jednou za 70 let možná železnice bude) až bude přejetá osoba, porucha HV, porucha ZZ a další veselosti, které železnice umí a tisícům lidí uletí lety, to bude teprve zábava. To bych na letiště taky asi raději taxíkem.
Proto mě stále baví, když někdo píše, že například Vídeň, Mnichov, Frankfurt máš místo letadla jezdit vlakem. No já bych tedy na přestup ve Vídni rozhodně vlakem nejel. (To abych měl tak půl dne na rezervu).
Jo, je to bojovka. Naštěstí některé kultivovanější společnosti začínají nabízet jízdenku jako kombiknaci s letenkou, tj. řeší, pokud neklapne přestup. https://www.oebb.at/en/regionale-angebote/ueberregionale-angebote/anreise-zum-flughafen/railandfly
Všechny ty zmíněné věci ovšem umí metro taky a možnosti řešení jsou podobné těm železničním. Mimo jiné i proto je dobrej nápad mít tam jako zálohu paralelně tramvaj.
do Vídně jsem jel na letiště vždycky vlakem a neměl jsem sebemenší problém.
A co má kdo jako s vašimi osobními preferencemi dělat? Nebo co jste jako chtěl říct? Ať to nestaví, protože jezdíte autem?
Zajímalo by mě, jakým způsobem bude AFRY dokreslovat projekt, když většina projekčního týmu ke konci minulého roku skončila.
Dle informací má jít okolo 45 osob, kteří se na projektu přímo podíleli.
Jednu věc musím ocenit. A to jak na poměrně malém území dokázali konzistentně doprasit dopravní koncepci. Nedotažení metra na letiště, terminál Veleslavín a teď tenhle přestupně jednokolejkový bastl. Prostě další důvod jet taxíkem na letiště a autem po okruhu na míto určení.
Na metro na letiště prostě úplně zapomeňte pro extrémní drahotu a nešikovnost (a stejné potíže jako má tunel pro vlak). Jednokolejkový bastl tam pochopitelně žádný není, leda by Praha 6 a její nimbysti dosáhli extrémních průtahů.
Tak to jsem hned klidnější! Jen mi sem hoďte jak je to s projektem, financováním, EIA, schválením záměru projektu , územkem, stavebkem a výběrkem toho tunelu pod P6. Kdy že se začíná letos stavět?
Takže to bude první velkej terminál, co nebude na metru. To budou lidi rádi, další přestup navíc, kde vlaky určitě nebudou jezdit co 5 minut….
Klidně tu trať považujte za další linku metra, které je rychlíková, ale s delšími intervaly. Trochu se to podobá pařížským RER.
Myslím, že je chyba, že se to tak nepropaguje (Metro L jako Letiště by se nabízelo…)
Když nevyšlo A jako Airport? 😀 Na podstatě to moc nemění, na S jsou zvyklí i leckde kolem nás (případně tedy na M nebo R).
Rozumím tomu dobře, že když budu chtít jet z Vinohrad do Slaného, tak sednu na metro, dojedu na Veleslavín, odtud tramvají na Dlouhou míli a z ní busem do Slaného?
Tak to raději autem, sorryjako.
ne, sednete do 15 na masnu, S4 do Kralup a S40 do Slanýho
S4 + S40 = hodina a čtvrt, to raději autem, sorryjako
Bude li jak sorryjako….
A v současnosti přes Veleslavín to trvá z centra Prahy (třeba z těch Vinohrad) autobusem do Slaného trvá jak dlouho – samozřejmě v optimální situaci, když D7 „jede“ a není ucpaný „kruháč“ u AN ve Slaném?
furt to je ve špičce rychlejší než autem, sorryjako
Nebo časem A ke Špejcharu/Brusce a dále vlakem, až bude třeba druhý vestibul k nádraží (a přilehlé části Dejvic), případně i přímá kolej od letiště (osobního) do Středokluk. Nebo prostě ten autobus pojede, jak jezdí teď, když stát tak tuze preferuje silnice.
Sednete na metro, přestup na vlak na Veleslavíně, protože do centra nepojede ještě dlouho, a na Dlouhé Míli teprv na autobus.
Protože pořádný vlak do Slaného nepojede ještě déle… Nebo ten autobus pojede od Veleslavína jako dosud.
Uz to psal někdo výše – „rychlodráhu“ berte jako linku metra 🙂
Tram 15 na Masaryčku, vlakem na Milí a busem do Slanýho. Líbí se mi i ta varianta přes Kralupy:)) hezký večer
Bohužel ovšem ty stamiliony, které SŽ v nedávných asi pěti letech investovala do trati Kralupy n/Vlt. – Slaný, tam vůbec žádné faktické zrychlení provozu nepřineslo (ani zvýšení NTR).
Jinak by to samozřejmě mohla být dobrá relace pro nějaká menší hybridní „elektrickobateriová“ vozidla (dvoudílné „pantery“, apod.).
Takových „strejdů“ jako jste Vy sorryjako v pražském regionu přibývá a dá se říci i přebývá. Každý má prachy na auto a jeho provoz, každý se chce vozit ve svém a v pohodlí, nikdo nechce jezdit VD (sockou) a přestupovat, natož pak ztratit cestováním třeba hoďku a půl. No a protože to chce každý a každý na to má, tak se budete muset přestěhovat k Bruntálu (tam to jistě půjde) a nebo holt sorryjako změnit návyky 😀. Vsaďte se….
No, není nad panskou radu. Zkuste se dostat i z velmi blízkéjo okolí Prahy „sockou“ v ne úplně špičkovou hodinu. Neříkám, že „za každu cenu autem“. alez mnoha míst to dopravou fakt rozumně nejde, nebo fakt ztratíte 2 hodiny denně jen čekáním na přestupech. A to zase není tak málo času, aby ho člověk jen tak hodil za hlavu. A dopředu díky za druhou chytrou radu, aby si člověk našel zaměstnání v místě. To by se Praha hodně divila, kdyby to tak dopadlo.
Ale já žiju také v obci nedaleko okresního města nedaleko Prahy a dojíždím do Prahy na 6:00 hod. Na vlak se ráno, ani večer domů po 12:30 hod směně bez auta nedostanu přestože u nás jezdí „slavná“ PID na kterou platíme nemalé peníze. Není to tudíž panská rada…jen jsem musel pochopit, že holt tím autem musím k prvnímu jedoucímu prostředku (bohužel vlak ČD) i když mi to neni ani příjemné, ani milé a né až do středu Prahy…. A bude hůř!!!
Pak jsou ještě dvě další možná řešení, ale ta vyžadují skutečně hodně velký impuls, aby ta pověstná číše přetekla: změnit buď pracoviště nebo bydliště – to vám samozřejmě nenavrhuji, pouze konstatuji realitu. Ale třeba se nakonec přece dožijete toho, že i VHD v PID bude lépe sloužit i k vaší spokojenosti …
Terminál Veleslavín je v provozu od Velikonoc 2015. To je devět let, nikoliv patnáct.
A ještě tam visí ten nápis: Již brzy vlakem na letiště ?
Už dávno ne.
No zase tak dávno to nebude, mám pocit tam byl ještě před dvěma lety. Nebo vloni? 🙂
A za devět let se tam stále tahají kufry po schodech z letiště. Výborná práce!!!
Jen kdo chce, můžete přes přechod do výtahu a jet rovnou na nástupiště. Ale není to kapacitní řešení.
Výtah ovšem, kromě té kapacity, pro průměrného cizince nemusí být viditelný, hlavně v noci, je až za křižovatkou a od schodů k němu vedou jen dvě cedule se symbolem invalidního vozíku, což úplně neevokuje zmatenému turistovi: Hele, výtah pro lidi s kufrem. Jen na jedné ceduli je malým písmem pod symbloem vozíku napsáno Výtah – Lift.
Už párkrát jsem cizncům s těžkými kufry už skoro skákajícím s nimi po schodech radil, kudy k výtahu a bylo vidět, že o něm vůbec nevěděli.
No, tak masivní výstavba terminálu Dlouhá míle je zmařená investice dokud není trať do centra Prahy dvoukolejná a elektrifikovaná. Takže jakékoliv dramatické rozšiřování sice může začít plánovat, ale dostavbu nechat až PO dokončení dvoukolejky…
Jenze P6 povazuje trat s prestupem na Veleslavine jako dlouhodobe udrzitelnou…
Inu, tak to už je jeden člověk/subjekt, mnohem důležitější ovšem bude co si o tom myslí cestující… těmi radní+úředníci v naprosté většině nejsou.
Cestující pojedou po silnici, což se Praze 6 zřejmě líbí mnohem více; ono by to klikaté metro také neudělalo žádnou „hitparádu“, jen by to někdo měl o přestup snazší (pokud by ovšem výstupy dělali i do sídlišť, nejen do obchodních domů a dopravních uzlů).
Teď nám tady píšete “nepravdu”.
Tak bud to nekdo v clanku opravil, nebo jsem se prekouknul… zajmave… Ano, mate pravdu, je to jinak… omlouvam se…
Jsem zvědavej, v jaké režimu to P+R bude fungovat, protože pokud tam bude parkovné 100 Kč za stání přes noc, tak předpokládám, že bude využíváno zejména lidmi, co budou potřebovat na letišti odstavit auto a nebudou chtít platit o dost dražší parkovné přímo na letišti nebo v okolí.
Takže na toto peníze v rozpočtu jsou ?
Státní struk…
Chceme záchytné parkoviště, aby nám (nejen) Středočeši nezaplavovali Prahu 6, tak to hodíme na stát … zaplatí a podepíše se pan radní pod další přeprojektování a zpoždění včetně nové EIA (limity na počet parkovacích míst)? Politický amatérismus… A pak proč to u nás tak dlouho trvá? 🙂
„Chceme záchytné parkoviště, aby nám (nejen) Středočeši nezaplavovali Prahu 6, tak to hodíme na stát … zaplatí“
Jaké „hodíme na stát“? |Využívat je budou občané Stč. kraje, tak ať to parkoviště vybuduje na své náklady Stč. kraj, a může být vděčný Praze 6, a Praze (celé) že mu k tomu poskytne bezúplatně pozemky a prostor a zajistí i návaznou MHD.
Ale tak to je prece normalni komunalni zonglovani. Praha 6 samozrejme zadne velkokapacitni parkoviste ani ty auta na svem uzemi nechce, takze se ho snazi vylifrovat na uzemi jine obce. To je vsude stejne.
Nikoli – je to smysluplná a logická snaha Prahy udělat parkoviště P+R u stanice kapacitní kolejové dopravy (což pochopitelně není pouhá tramvaj, jak se leckdo snaží vnucovat, ale minimálně metro nebo vlak) tam, kam cesta nekolejovým dopravním prostředkem (IAD, BUS) bude co nejkratší a odkud cesta železnicí či metrem s možností dojet jím nejlépe minimálně až do centra města bude převažovat.
Konečně to dává smysl. Autem dojedu na terminál, zaparkuju tam, skočím na metro a za chvíli jsem v centru. Palec nahoru!
Na… jaké metro???
Člověče, vy mě děsíte! No a jak se tedy z toho terminálu dostanu do centra?
Tramvají?
Jako že někdo pojede tramvají hodinu do centra? Nebo se dohrká na Veleslavín a bude tam přestupovat na metro? To je nějaký opožděný apríl, ne?
No, když už přestup tramvaj – metro, tak možná snáze až / už na Bořislavce, než u nádraží Veleslavín.
No tím metrem… co tam tak zhruba 20 let po dokončení tohohle terminálu MOŽNÁ bude…
Do té doby pojedete dieselovou jednokolejkou, nebo trolejbusem. Ve vzdálenější budoucnosti vlakem + tramvají.
Vlakem. Až se teda P6 uráčí povolit tunel.
Myslíte ten tunel, na který nebudou peníze?
Ne, ten nemyslím.
Myslím na ten, na který peníze jsou a myslím si, že ještě chvíli budou.
Tak to je skvělé! Financování zajištěno, EIA, a záměr projektu schváleny, územko a stavebko v kapse, vítěz výběrka znám. Začíná se stavět v pondělí nebo až v květnu? Nebo jen vlhký šotosen?
Můj názor je, že ještě chvíli bude financování zajištěno, to ostatní co píšete právě že ještě není. A pokud se to bude protahovat, tak ty peníze časem nebudou.
A že se to protahovat bude, na to vemte jed…
Proč tunel? Jsou i šetrnější řešení, jen si vzít fakta místo účelového strašení…
Primárně kvůli hluku při projíždění vilovou zástavbou.
Jaké šetrnější řešení existuje hlavně v plně dvoukolejné variantě?
Co myslíte strašením?
Už existují třeba i elektrické hybridy s bateriemi, a i po jedné koleji toho lze za předpokladu dobrých podmínek a organizace provozit docela dost – a přestup na metro může fungovat jen jako dobrá záloha pro mimořádnosti.
Tak velká frekvence, aby ji nezvládla i pouhá jednokolejka (po dosavadní trati v úseku Dejvice – Veleslavín) tam ještě dlouho nebude.
Plus taková naplno vytížená jednokolejka ukáže místním NIMBY, že odmítat dvoukolejný tunel nebyl dobrej nápad. Ne, že bych je litoval.
Plně vytížená jednokolejka je tam už teď.
To jste ale nepopsal dvojkolejnou variantu, která je spolehlivější a kapacitnější, ale popsal jste nějaké provizorium.
Má-li tam jezdit nějaké příměsto co cca 10 minut a k tomu něco dálkového (rozuměj rychlejšího a všude nezastavujíciho), tak je jednokolejka nepoužitelná.
Jistě, je to jen dlouhodobé provizorium, protože tunel je podle mě v nedohlednu a končit vše ve Veleslavíně by byla pitomost.
V budoucnu vlakem až do centra, zatím vlakem a metrem nebo tramvají.
Pokud někdo počítá s tím, že cestující od Kladna do centra Prahy budou přestupovat poprvé na Dlouhé Míli do vlaku a podruhé na Veleslavíně do metra, tak to tedy budou cestující skákat radostí. Jedna věc je druhý přestup jako takový a druhá věc bude určitě ne krátký interval vlaku.
Tak od Kladna by mohl jet rovnou vlakem ne? Podle toho tedy odkud přesně by jel.
Nemyslím, že i při dlouhodobém nevybudování železničního tunelu pod Střešovicemi bude už hned dosavadní povrchová jednokolejka definitivně trvale nesjízdná a nepropojená se sousedícími už modernizovanými úseky „Buštěhradky“ tak, aby ji nebylo možno používat pro aspoň nějakou omezenou osobní dopravu až do / z centra. Kromě toho by na Dlouhé Míli měla fungovat i tramvaj, sice pomalejší než metro, ale do celé Prahy 6 stejně asi časově výhodnější než dvojí přestup. Takže bych zatím nedělal poplach, ale pouze sledoval situaci: nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko. S dlouhodobými zkušenostmi musím konstatovat, že i když je OMH velký „divoch“, zatím… Číst vice »
Žádné dva přestupy nebudou… příští rok by měla začít stavba Kladno Ruzyně (už má územní rozhodnutí) a 2026 Ruzyně Veleslavín, tam snad takový problém s povolením jako u tunelu nebude a tedy snad od 2029 se bude jezdit el. jednotkami z Kladna na Veleslavín a zde přestup na metro. Už tady myslím byl článek o tom, že tak se s tím počítá.
Nu, autobusem na vlak a vlakem na metro, pořád dva přestupy – kromě šťastlivců jedoucích v Kladně přímo od některé vlakové zastávky. 🙂 Nakonec, proč neudělat takovou „prostou elektrizaci“ z Veleslavína do Dejvic, když může být od Zdic do Písku, kde je přitom hlavním problémem spíše rychlost a kapacita…
Protože TO NEJDE!!!
Netřeba drátů všude – existují přece už i „hybridy“ (ostatně teď to už právě tam dokazují i parciální trolejbusy). A pokud by dráty někoho na Ořechovce měly zbytečně dráždit, šlo by to i takto a bez EIA i další administrativy – jen je třeba počítat s napojením stávající trati v Dejvicích (resp. asi už u Výstaviště) a ve Veleslavíně jako s dlouhodobým provizoriem.
Cestující od Kladna pojedou vlakem už z Kladna. Obsluha Kladna je jeden z důležitejch důvodů, proč je na letiště ten vlak lepší nápad než metro (protože to tahat dál do Kladna by byl extrémní nesmysl).
Kladno je jasné. Ale co lidé z Buštěhradu, Středokluk, Tuchoměřic? Ty pojedou busem na Dlouhou Míli.
Ti pojedou 🫣🫣🫣
Nezapomínat na Slaný, odtamtud vlakem asi taky nikdo nepojede. Zakončit autobusy ze všech obcí v tomhle směru na Dlouhé Míli, to je fakt nápad století.
Nehledě na to, že ani na tom Kladně vlak nespasí všechno, ta trať úplně centrem města nevede a pro dost lidí bude i potom výhodnější bus.
Je nějaký další místo, kde příměstský autobusy z takový oblasti nejezdí k metru?
Jo, to bude ze vnitřku toho busu pohled přímo pro bohy: zatímco fujfuj autobus (možná tou dobou už dokonce elektrobus) jako prostředek veřejné hromadné dopravy (a tedy per se chvályhodnou věc) budou odklánět na terminál Dlouhá míle aby si tam kaštani udělali jeden přestup navíc, cestující při pohledu z okna uvidí jak auta v nezměněné podobě (i kdyby se nááhodou povedlo je o nějakých 10-20% potlačit tak to při pohledu pouhým okem nikdo nepozná) proudí po Evropské dál… jo, to je ta potvora VHD, to jo! 🙁
A nepsal náhodou OMH něco o zpoplatnění vjezdu IAD na území Prahy 6? Tady by pak takové zpoplatnění dávalo docela smysl …
Tak je to v podstatě první případ, kdy bude mít Praha (otázka je samozřejmě kdy) železniční trať na způsob S-bahn nebo RER. Což je ve větších městech prostředek na delší vzdálenosti ještě citelně rychlejší než metro. Vést příměstský busy k takovýmu terminálu dává smysl. Větší než vést je hloub do města k metru. Co je důležitý je, o kolik později bude tunel pod Střešovicema a jak velká část vlaků půjde do tý doby protáhnout z Veleslavína do centra po současný trati. PS na druhý straně od Prahy se myslím chystá velký P+R u nedávno vylepšený trati ve Mstěticích. A nevím,… Číst vice »
Slaný, Tuchoměřice i Kněževes (Středokluky) by vlakem šly, kdyby se zlepšila ta trať co do rychlosti a případně kapacity, a napojila k letišti přímo namísto závleku přes Jeneč (na což halt v 60. letech nemysleli).
Což ovšem dnes už není možní, protože v trase původní trati má letiště už dávno vlečku a složiště kerosinu.
Ten terminal zni jako super plan… plan B. Jako zalozni a vylukove reseni urcite fajn. Ovsem nikdy to neospravedlni nepostaveni metra na letiste, jakozto nelogictejsiho a nejlepsiho reseni.
To sice neospravedlní, ale metro na letiště by stejně mělo smysl jen přímo z Veleslavína a ne oklikou přes Motol, protože takový závlek by veškerý přínos metra úplně zdegradoval – to už bude lepší i ta TT, byť také nepovede nejkratší trasou, a samozřejmě železnice (ale pochopitelně až do centra města).
Jak dlouho by trvalo dostat se metrem z Dlouhe mile pres Repy a Motol na Muzeum? Jak dlouho by trvalo dostat se tramvaji na Veleslavin a tam s prestupem na metro na Muzeum? Povidejte.
Metro a letiště si zdaleka neseděj tak dobře, jak si zřejmě myslíte. I kdybychom uvažovali jen o letišti, je přímý vlak do centra o něco výhodnější typově. A skutečnost, že kus za letištěm je jedno z největších měst středočeského kraje, které napojení na Prahu lepší tratí potřebuje jako sůl taky, přičemž obsluha letiště a obsluha Kladna se vlakem daj velmi dobře zkombinovat, kdežto metro do Kladna je naprostej nesmysl, odsouvá metro daleko do pozadí. Jo, to že ta trať má desítky let zpoždění je průšvih. O tom není sporu. Ale to neznamená, že je to špatný řešení, naopak. Ono co… Číst vice »
Souhlas, až na to metro po okraji – něco jako metro Ö na severu Prahy (namísto pouhého D přes Vršovice místo do centra), tam se prostě taková věc nenaplní a prostorově oddělená (rychlodrážní) tramvaj udělá lepší službu, třeba dovozem k nějaké té železniční/metro radiále.
Vycházím z toho, jak tam to metro už (v něčem bohužel) je postavený. A taky z ne úplně jednoduchýho terénu v těch místech.
Jo, metro jako radiála a prostorově oddělená tramvaj jako vnější okruh by dávaly smysl. Ale někdo už z toho metra (zatím nefunkční) zárodek tangenty udělal…
Plus se nabízí vykašlat se na letitý dogma Prahy a to prodloužení metra vést částečně (tam, kde by to vzhledem k terénu a okolí šlo) po povrchu. Ve světě naprosto běžný řešení, že metro na okrajích, kde je víc místa, vyjede na povrch.
Metro by na letiště bylo ospravedlnitelné, kdyby to letiště mělo násobný obrat než má.
Tak nejen letiště, Letiště + terminál Dl. Míle + Dědina by ten obrat udělaly, a od Dl.M. na terminál Sever mohlo jet metro klidně povrchově ve stopě rychlodráhy a nestálo by to o nic víc, než ta rychlodráha.
Tak jednoduché to sice není (ani železnice nemůže vést úplně po terénu), ale v případě prokladu vlaků metra 1:1 (Motol vs. letiště) a třeba i jednokolejném posledním mezistaničním úseku metra by to možná i ekonomicky vyšlo – ale nikdo (a hlavně Jančík a Bém) to tak nechtěli, a tak už to tak ani nikdy možné nebude. A chtít vést metro na letiště přes Motol je zbytečná nesmyslně dlouhá adrahá oklika (investičně i provozně).
„Metro na letiště“ byl od samého počátku ten nešílenější nesmysl, jaký jen bylo možno vymyslet. Inu – drogy udělají své…
Bude to znamenat i zklidnění Evropské z 2+2 na 1+1?
Samotné postavení terminálu? Těžko…
Tak už nebude potřeba vyhrazený pruh od okruhu po Veleslavín. Zvládá se to s ním, tak nebude vadit, když ta část silnice zmizí úplně.
Ten vyhrazený pruh bude stále třeba pro trolejbusy z letiště.
Trolejbusy jsou údajně plánované „dočasně“ než bude „již brzy“ vlak na letiště.
Z toho by dostali řidiči osypky…
Kéž by.
Kéž by.
„Městská část Praha 6 však obecně výstavbu železnice Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla podporuje.“
Tak ten byl dobrej.
Praha – Kladno může znamena i jen úsek Praha-Ruzyně – Kladno
To je nesmysl. Ale nějakou překlenovací dobu by to mohlo znamenat Kladno – Praha-Veleslavín, a s dojezdem na Masaryčku jen pro malou část vlaků.
Nesmysl to je, ale vyjádření politiků to vyhovuje
Radní Prahy 6 trať dlouhodobě podporují (stačí si pustit podcast náměstka pro dopravu), proti jsou někteří obyvatelů podél trasy
A protože jde o papaláše, mají vliv na kdekoho.
Nejde jen o papaláše. Bohužel informační masáž a absence šetrnějších variant s modelováním skutečného vlivu zapůsobily.
Vlakem bude možné dojet výhledově přímo do centra s přestupem na všechny 3 linky metra přímo a blíže centru, takže pro mnoho relaci lepší řešení než metrem na Můstek a Muzeum z Veleslavína… Navíc busy budou mít z regionu kratší trasu ke kolejové dopravě, dnes to od Dlouhé Milé na Veleslavín je ráno kolikrát na 12 minut…
Časem na všechny 4 linky metra.
No, to je taková vize, všechno tahat přes centrum, každému spoj bez přestupů do centra, i když chtějí třeba nakonec úplně jinam. Viz dřívější nápady na ohnutí podél Ječné, protože přece přetížené tramvaje (když není Václavské náměstí ovšem, logicky). Na Pankrác také povede tramvaj, časem snad bude druhá kolej i pro vlaky do Modřan…
No, to tedy vidíte opravdu hóóódně daleko – tam třeba já už vůbec nedohlédnu …
(A teď jde jen o to, zda a pro koho je to spíše přínos nebo smůla …)
Výhledově :-)))))))))
Vidím jméno Ondřej Martin Hrubeš a nečtu dál…
Prej Martin 😀 Koukám, že to čtení vám skutečně nejde 🙂
Ondřej Městská Hromadná
Vidím Hrubeš a to mi stačí.
Na tenhle soubor staveb se ohromně těším, to hned Praha bude o kus lepší.
Akorát by Praha podobně rozsáhlé projekty potřebovala hned několikrát – terminál Severní město, oprava terminálu Černý most (a tramvaj Ocelkovou), úprava Zličína a nová stanice u depa, a tak dále. Namísto toho se v projektech škrtá…
Je to tak.
Bylo by třeba nakopnout masivní rozvoj tram. tratí, protože jsou nejlepším řešením v poměru cena/výkon.
Řešením jsou tramvajové okruhy na okraji Prahy.
Je hezké, že na Veleslavíně se špatně přestupuje na metro, ale u nového terminálu Dlouhá Míle, se bude přestupovat mnohem hůř, když tam metro vůbec nepojede. Takže děkuji, za zhoršení dopravy do Prahy a přidání dalšího zbytečného přestupu.
Musím teda říct, že když mám někam jet a je to na nějaký 2 přestupy, tak radši jedu autem
Když mám někam jet do Prahy, nebo po Praze, tak vždy zvažují volbu trasy i prostředků, protože to je pokaždé jinsk s to i podle data a času. Mám roční lítačku, takže ještě k tomu přičítám náklady na auto, kdybych ho chtěl použít. Zkrátka nejezdím tupě všude autem ani všude MHD, nebo pěšky, na kole. Obecně mi na pražské MHD vadí neustálá absence rychlých tangent po okraji širšího centra. A není snaha je vytvořit. Snad nějaké to okružní metro, to ale zase plánovači przní tažením trasy až na severní okraj Prahy, takže okružní metro bude mít příliš velký poloměr a… Číst vice »
Řešením vámi nastíněného problému jsou tramvajové okruhy. Metro je pro vedení okrajem Prahy drahé a železnice není pro vedení zástavbou použitelná. Jeden plánovaný tram. okruh byl nastíněn loni a je potřeba to brát nikoliv za konečné řešení, ale jako první krok. Představený tram. okruh nazvěme 3tí 0kruh a dejme mu logicky číslo 30. Je třeba plánovat i 4tý tram. 0kruh analogicky 40 nakonec i 5tý tram. 0kruh – 50. V centru udělejme 1ní tram. 0kruh – 10 – až bude obnovena TT po 28. října, Na Příkopě, Revoluční atd. dokola. A konečně 2hý tram. 0kruh – 20 – mezi prvním… Číst vice »
Až na ty číslovky – co je proboha „3tí, 4tý, 1ní, 2hý“? A to číslování po vzoru železnice (1, 1a, 1b, dnes 10, 11, 12) asi také nebude nutné… Souhlas s tím, že toto má být řešeno tramvajemi, ve vazbě na vlaky i metro.
On ani tak není problém v tom, že přibude přestup navíc, ale že ten vlak bude mít interval několikrát delší, než metro.
Ovšem když tam bude i tramvaj, tak s intervalem na cestu smerem do centra nebude ani o víkendu problém.
Musím se opravit, podle pidplánu tam bude S5 po 10 minutách i mimo špičku. Takže ve špičce sice déle než metro, ale mimo špičku to bude srovnatelné. Jen to bude vozit vzduch… otázka je, jak dlouho to tak vydrží, než se to seškrtá. A než bude tunel pod Střešovicemi, tak stejně všechno ukončí na Veleslavíně.
Kdo bude „někdy ve vzdálené budoucnosti“ mít cíl někde v oblasti Masaryčky (ovšem také Výstaviště či Bubnů – přestup na C), ten na tom vydělá. Otázka zní (jistě již podloženo studií?), jakému procentu cest (např. typického Kladeňáka – dojížděče) to bude odpovídat. Části každopádně při takovém řešení přibude přestupování a dojde k časovému prodloužení cest. Tohle prostě není win-win řešení pro všechny. Vyšší kapacita P+R u kolejí (rychlodráhy do centra) je ovšem bohulibá myšlenka, pokud nezůstane zase u nějaké polovičatosti: rychlodráha nebude zas tak rychlá, nepojede každou chvíli, nucení do přestupů. Ono je také jaksi možné, že přes šestkové nimby… Číst vice »
To jo, ale prodloužení áčka není prý ani v územním plánu. Minimálně ne na Řepy a Zličín, kde to dává smysl obslužnostní, a tipuju že letiště lepší nebude.
Větší smysl by imho mělo vést A z Motola na Nové Butovice. Přestup na Zličíně je z praktického hlediska dost nanic a neřeší tangenciální vazby, které Praha nutně potřebuje posílit.
Taky by to řešilo tangentu, byť trochu jinak. A po cestě obsloužilo Řepy, což je plus. Ony ani ty kloubový busy na 180 nejezděj prázdný a to ta linka nezřídka trčí na Patočkově v kolonách a od Vypichu na Zličín je to dost lochneska. Metro by v té relaci nejspíš nalákalo výrazně víc lidí.
Tangenty je třeba řešit tramvajovými okruhy a né 10x dražším metrem.
Jak jsem psal Františkovi X výše, obecně jo, ale nebrat to dogmaticky. Tady už bohužel z metra zatím nepoužitelnej zárodek tangenty je, a je potřeba vycházet z té situace, jaká je. Naopak dál ze Zličína do Holyně (aby nebyl Barrandov a spol. tak závislej na jediný tramvajový trati, navíc s dlouhou estakádou, která časem bude taky potřebovat rekonstrukci) mi tramvaj přijde jako logický řešení.
Prodloužení „Áčka“ směrem k letišti definitivně zmařil Bém, když podpořil Jančíkův nápad s prodloužením do / přes oblast Prahy 5 a zároveň odmítl přípravu možného odbočení metra k letišti už z Veleslavína. Trasovat metro k letišti (a tedy i na Dlouhou Míli) z Motola je nesmysl, protože to i předpokládaná tramvaj tam bude časově rychlejší, takže tam by metro bylo ještě větším propadákem než v polích v Letňanech.