SŽ hledá podobu nové tratě z Prahy k Benešovu, u Popovic preferuje tunel
Trať vzniklá „na zelené louce“ umožní rychlost až 200 km/h.
Správa železnic (SŽ) hledá podobu nové rychlé trati od Prahy k Benešovu. Odpovědi má poskytnout územně-technická studie, na jejíž zpracování SŽ aktuálně vypsala zakázku s předpokládanou hodnotou 3,2 milionu korun. Trať vzniklá „na zelené louce“ umožní rychlost až 200 km/h.
Cílem studie je prověřit možnosti nového trasování IV. koridoru z Prahy do Bystřice u Benešova, které by umožnilo dosažení rychlosti až 200 km/h, a „výhledové segregace především dálkové osobní dopravy v tomto úseku“.
„Prověření nového trasování bude provedeno z hlediska technické proveditelnosti, dopadu na životní prostředí a územní průchodnosti,“ uvádí SŽ v zadávací dokumentaci.
Na Prahu se novostavba napojí v Kolovratech, v jižní části bude do stávající trati zaústěna v Bystřici u Benešova. Všechny prověřované varianty budou zajišťovat i obsluhu Benešova, u kterého se původně prověřovala i možnost vedení vysokorychlostní tratě Praha – Brno. V roce 2020 se rozhodlo, že VRT povede přes Poříčany.
„Návrh trasování nové trati bude usilovat o minimalizaci kolizí v rámci využití území dle Zásad územního rozvoje Středočeského kraje a územních plánů obcí. Zároveň bude usilovat o minimalizaci dopadů nové infrastruktury na dotčené území z hlediska ochrany přírody a krajiny,“ stojí v dokumentaci SŽ.
Plány mluví o nákladech 40 miliard korun a zahájení stavby v polovině 30. let. Obyvatelé Velkých Popovic i dalších obcí přitom už několikrát vyjádřili obavu, že trať nenávratně poznamená přírodní park Velkopopovicko. Proto SŽ dle dokumentace preferuje v lokalitě tunelové varianty.
Ze zadávací dokumentace
Budou navrženy nejméně tři varianty trasování nové trati.
Budou prověřena a stanovena vhodná místa napojení novostavby na stávající, resp. výchozí železniční síť (lokalita Říčany, lokalita Benešov, případně i další).
Bude prověřena účelnost případných propojení novostavby trati se stávající železniční infrastrukturou, např. i s tratí Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany atd.
Bude prověřen a stanoven počet a umístění železničních stanic (terminálů) s ohledem na jejich účelnost. V rámci prověření bude řešeno také zajištění přestupní vazby na různé dopravní módy.
Úsek novostavby trati ve variantách procházejících přírodním parkem Velkopopovicko nebo Hornopožárský les bude přednostně prověřen jako tunelový.