200 km/h na koridoru má další zpoždění. SŽ během pár dnů oddálila zahájení stavby o dva roky
Stavba má začít nejdříve v roce 2029.
Přes deset let se mluví o modernizaci jedné z nejvytíženějších částí českých železničních koridorů. Patnáct kilometrů dlouhý úsek Uhersko – Choceň je podle Správy železnic ve špatném stavu a jeho modernizace by mohla přinést i zavedení rychlosti 200 km/h. Termín zahájení stavby se ale opakovaně odkládá: aktuálně má začít až v lednu 2029.
Opakované posuny termínů ukazují veřejně dostupné zdroje. Informační leták stavby z roku 2019 uváděl zahájení v roce 2022. Loni v prosinci zveřejnila Správa železnic dokumentaci o vlivu stavby na životní prostředí, kdy uvádí jako termín zahájení v únoru 2027. Jen o pár dnů později přišla Správa železnic s novým letákem, který počítá se zahájením v roce 2029. Podobné cesty v čase se staly u řady klíčových projektů na železnici v posledních letech standardem.
Celý projekt dosáhl minulý týden nepatrného posunu: skončilo zjišťovací řízení, během kterého ministerstvo životního prostředí dospělo k závěru, že stavba nebude podléhat detailnějšímu posuzování vlivu na životní prostředí.
K posunutí termínu došlo zejména na základě požadavku nákladních i osobních dopravců. Chtějí, aby nejdříve proběhlo zdvoukolejnění tratě Velký Osek – Hradec Králové – Choceň. To zajistí dostatečně kapacitní a rychlý odklon.
Kromě kompletní rekonstrukce má dojít k odstranění úrovňových přejezdů, to má umožnit zvýšení rychlosti na 200 km/h. Jde o trať, která prošla rozsáhlou modernizací v roce 1996. Během akce dojde k hloubkové sanaci železničního spodku a výměně železničního svršku. Vznikne nová odbočka Sruby s rychlostí jízdy do odbočky 100 km/h. Tu mají dopravci využívat hlavně při výlukách a mimořádnostech. Trakční vedení a kabelizace se připraví na přechod ze stejnosměrného napětí 3 kV na střídavé 25 kV, 50 Hz.
Součástí chystané proměny je i rekonstrukce nástupišť, zastávky Dobříkov u Chocně a Sedlíšťka dostanou nové podchody. Ve stanici Zámrsk budou vstupy do podchodu bezbariérové, na ostrovní nástupiště bude doplněn výtah. Součástí stavby jsou i protihluková opatření.
Aktuální náklady na stavbu, podobně jako u jiných projektů, přestala Správa železnic v informačních letácích uvádět.
Rekonstrukce úseku Choceň – Uhersko (výňatek z dokumentace EIA)
příprava infrastruktury na výhledové zavedení rychlosti 200 km/h;
příprava pevných trakčních zařízení na konverzi napájecí soustavy;
dosažení dostatečných užitečných délek předjízdných kolejí pro nákladní vlaky délky 740 m v ŽST Zámrsk;
zajištění bezbariérového přístupu na nástupiště (Zámrsk);
zvýšení vjezdové rychlosti do předjízdných kolejí (Uhersko).
Délka stavby na koridorové trati činí 15,541 km. Začátek rekonstruovaného úseku je v km 271,966 (směrová a výšková úprava GPK od km 271,913) tj. od zámrského zhlaví ŽST Choceň – konec stavby v km 287,507 (úprava GPK 287,557), tj. těsně za moravanským zhlavím ŽST Uhersko.
Před zahájením provozu rychlostí 200 km/h musí proběhnout v rámci samostatné akce závěrečná směrová a výšková úprava svršku (poslední podbití) následovaná výškovou regulací trakčního vedení v celém úseku.
Zavedení trvalého provozu 200 km/h je možné až po přechodu na napájení střídavou trakcí 25 kV, 50 Hz, případně bude potřeba realizovat jako samostatnou stavbu zřízení dočasné podpůrné kontejnerové měnírny v blízkosti zastávky Sedlíšťka, napájené po závěsném kabelu 22 kV z TNS Choceň.
Další podmínkou pro zavedení rychlosti 200 km/h jsou náhrady stávajících úrovňových přejezdů. Zvýšení rychlosti je dále závislé na zprovoznění výhradního provozu evropského vlakového zabezpečovače ETCS.