LOT 3a leaderboard

200 km/h na české železnici? První úsek z Chocně do Uherska chce SŽDC upravit za tři roky

Pendolino Českých drah u Chocně. Foto: České dráhyPendolino Českých drah u Chocně. Foto: České dráhy

Úsek na koridoru mezi Uherskem a Chocní by mohl být na české železnici prvním, kde budou v Česku vlaky s

Úsek na koridoru mezi Uherskem a Chocní by mohl být na české železnici prvním, kde budou v Česku vlaky s cestujícími jezdit dvousetkilometrovou rychlostí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zadala bez otevřené soutěže společnosti Metroprojekt patřící do skupiny Sudop Group za 1,180 milionu korun ověřovací studii, která má zjistit, za jakých podmínek je možné na šestnáct kilometrů dlouhém úseku zavést dvousetkilometrovou rychlost.

Cílem zadané studie je stanovit podmínky pro realizaci jednotlivých stavebních objektů v rámci akce Blending Call na této trati, aby splňovali podmínky pro výhledové zavedení rychlosti 200 km/h,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Úsek mezi Chocní a Uherskem je mezi několika koridorovými úseky, které mají v příštích letech projít rozsáhlou modernizací.

Podle Illiaše se počítá s tím, že v rámci stavby budou vytvořeny podmínky pro zavedení dvousetkilometrové rychlosti. „Dalšími podmínkami bude například odstranění všech úrovňových přejezdů, což v uvedené stavbě není obsaženo. Až po splnění všech podmínek bude zavedena rychlost 200 km/h,“ dodal Illiaš. Dvoustovka by mohla být i v chystaných tunelech mezi Chocní a Ústí nad Orlicí, o ní ale ještě není rozhodnuto.

Metroprojekt získal loni v říjnu za 84 milionů korun zakázku na zpracování dokumentace pro stavební povolení na  úseku Choceň – Uhersko. Stavět se má v roce 2022.

Dvousetkilometrová rychlost je v Česku dosud pouze na zkušebním okruhu ve Velimi (pro vozidla s naklápěním až 230 km/h). SŽDC s ní počítá i u připravované modernizace trati z Brna do Přerova, která se aktuálně projektuje. Poslední termín k možnému zahájení stavby je 2021 a dokončení v roce 2025. Modernizace již postaveného koridoru mezi Chocní a Uherskem by měla být hotova dříve.

Dosud je na české železnici maximem 160 km/h. O vyšší rychlosti na české železnici se mluví roky. Jako jeden z cílů si dvoustovku na české železnici vytyčil i generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Zavedení této rychlosti je projekčně připravováno také na trati Plzeň – Stod. SŽDC dále prověřuje možnost zavedení této rychlosti na dokončeném traťovém úseku Plzeň – Ejpovice a na částech IV. tranzitního železničního koridoru, a to v úsecích, kde to směrové parametry realizovaných staveb dovolují,“ dodal Illiaš. Již dříve SŽDC zveřejnila vytipované úseky ke zvýšení rychlosti na stávající síti.

Nejvhodnější úseky pro zvýšení rychlosti na 200 km/h:

• Břeclav – Vranovice (km 87,467 – 117,124) délka 29,657 km
• Dluhonice – Olomouc (km 187,850 – 204,370) délka 16,520 km
• Choceň – Pardubice (km 271,970– 301,400) délka 29,430 km
• Kolín – Poříčany (km 355,575 – 369,700) délka 14,125 km

Tagy 200 km/h Choceň - Uhersko Metroprojekt Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top
148 komentářů