Obrazem: Terminál Jihlava na vysokorychlostní trati navrhne francouzsko-české sdružení
Terminál Jihlava bude sloužit jako přestupní uzel mezi vysokorychlostní tratí, hromadnou dopravou v kraji Vysočina a automobilovou dopravou.
Správa železnic (SŽ) dnes vyhlásila výsledky architektonicko-urbanistické soutěže k novému Terminálu Jihlava na vysokorychlostní trati přes Vysočinu. Terminálu vtiskne podobu francouzsko-české sdružení společností AREP Architectes a monom. Porota ho vybrala z 25 účastníků soutěže. Výstavba má začít v roce 2029.
„Porota u vítězného návrhu ocenila způsob, jakým se nový dopravní uzel zapojuje do krajiny a zohledňuje přitom významné krajinné prvky v širším okolí. Z dopravního hlediska potom vyzdvihla přehlednost všech přestupních vazeb v terminálu a velmi dobře vyřešené autobusové nádraží,“ uvedla Správa železnic, která soutěž na podobu Terminálu Jihlava vypsala loni v srpnu.
Kapacita nádraží má být 6000 cestujících, projet má 118 vlaků denně.
Terminál v lokalitě Jihlava-Pávov bude součástí nového železničního spojení z Prahy do Brna. Vznikne na připravovaném úseku VRT Vysočina fáze II mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší, který bude určen pouze pro osobní dopravu s rychlostí až 320 km/h. Na trati bude jezdit několik druhů spojů, od expresních až po rychlou regionální dopravu. Osmdesátikilometrový úsek VRT Vysočina fáze II by měl vzniknout mezi lety 2029 až 2034.
Součástí terminálu má být parkoviště P+R nebo autobusové nádraží. Terminál bude také napojen na regionální trať Jihlava – Havlíčkův Brod a přilehlou dálnici D1. Bude zde také nová konečná trolejbusu. Terminál bude mít dvě nástupní hrany VRT (vlak délky 400 m) a tři nástupní hrany konvenční železnice.
„Toto řešení pomůže výrazně zvýšit mobilitu obyvatel Kraje Vysočina. Unikátností této architektonické soutěže je návrh několikapatrového terminálu, ve kterém se bude mimoúrovňově protínat dnešní trať s vysokorychlostní,“ uvedla při vyhlášení soutěže SŽ. Součástí je také most přes dálnici D1 s rozpětím více než 160 metrů.
Jde o třetí terminál na budoucích českých VRT, jehož podoba je známa. Z předchozích dvou architektonických soutěží už vzešla podoba terminálu VRT u Roudnice nad Labem a terminálu VRT Nehvizdy (Praha-východ).
Správa železnic už dříve označovala Jihlavu jako jednoho z hlavních vítězů budování VRT, metropole Vysočiny se s nadsázkou řečeno stane předměstím Prahy i Brna. Cestující z Prahy se tam po nové VRT dostane dle druhu vlaku za 39 až 52 minut, z Brna by to mělo být zhruba o deset minut méně.
Podle prezentace SŽ z roku 2021 to Jihlavě a okolí přinese přes 18 000 nových pracovních míst. Vysokorychlostní vlak má v Terminálu Jihlava stavět jednou za hodinu v jednom směru, další vysokorychlostní vlak (jeden za hodinu) bude zajíždět až do města do stanice Jihlava-město.
O Terminálu Jihlava (Pramen: SŽ)
Terminál Jihlava VRT bude sloužit jako přestupní uzel mezi vysokorychlostní tratí (VRT) a hromadnou dopravou v kraji Vysočina a zároveň jako místo pro přestup těch, kdo na vysokorychlostní vlak přijedou osobním autem. Soutěž řešila začlenění terminálu do krajiny, úpravy veřejného prostranství a sadové úpravy v jeho areálu, ale také železniční estakádu přes dálnici D1 a související objekty. Základními kritérii soutěže byla kvalita urbanistického, dopravního, krajinářského a environmentálního řešení a ekonomická přiměřenost investičních nákladů.
Terminál bude nabízet kombinaci dlouhodobého a krátkodobého parkování. V první fázi výstavby pro 750 vozů a v případě potřeby bude postupně rozšířen až na tři tisíce osobních vozů.
Přednádraží a terminál jsou umístěny na mezilehlé výškové úrovni mezi horní úrovní vysokorychlostní trati a spodní úrovní současné regionální tratě. Pohyb skrz terminál je pro cestující intuitivní: stačí jim vystoupat nebo sestoupit o jednu úroveň z hlavní odbavovací haly, aby se dostali buď k vysokorychlostním anebo regionálním vlakům.
Přestup na autobusy, auta, kola, taxíky je zajištěn z jediné odbavovací haly s velice snadnou orientací. Architekti umístili odbavovací halu pod železniční estakádou, výškově na půl cesty mezi vysokorychlostní a lokální tratí. Její velkorysý volný půdorys nabízí panoramatické výhledy do okolí.
Čtyři sta metrů dlouhá nástupiště vysokorychlostní trati krytá přístřešky proti dešti a prosklenými zástěnami proti větru jsou umístěna na železniční estakádě. Přístup k nim bude zajištěn jednak schodišti s eskalátory, které se nachází v prostoru hlavní odbavovací haly, jednak systémem ramp vedoucím ve sklonu 5 % pod a podél estakády. Tyto lávky pro pěší navazují na přemostění vedoucí k lokální trati.
Lokální trať, která se bude nacházet pod úrovní hlavní haly, bude v rámci přestavby rozdělena do dvou kolejí a získá nová nástupiště pro oba směry. Tato nástupiště jsou oproti vysokorychlostní trati menší, dlouhá přibližně 120 m a budou rovněž opatřena přístřešky. Trasa pro cestující je tedy krytá od vstupu do stanice až po nástup do vlaku.