Výkon místo proudu. Vyřazení Turků z tendru na elektrobusy bylo v pořádku, rozhodl šéf ÚOHS
Předseda antimonopolního úřadu zrušil třímilionovou pokutu pro DPP. Týkala se smlouvy na 100 elektrobusů za 1,5 miliardy.
Největší česká zakázka na elektrobusy má dohru u antimonopolního úřadu. Loni se na něj obrátil turecký výrobce Bozankaya Otomotiv, který byl z tendru pražského dopravního podniku (DPP) vyloučen kvůli nesplnění zadávacích podmínek.
V dokumentaci totiž u uvedení trvalého nabíjecího proudu vozidla při napětí 660 V turecká společnost zapsala hodnotu 160 kW. Záměna výkonu za proud firmu diskvalifikovala a vítězem dosud největšího českého tendru na elektrobusy se stal SOR Libchavy s elektrovýzbrojí od Škoda Group.
Nutno podotknout, že výběrové řízení se týkalo rámcové smlouvy, která nenutí DPP k žádnému k minimálnímu odběru. Dopravní podnik dosud ani žádný vysoutěžený elektrobus neobjednal.
Celková hodnota rámcové smlouvy je 1,678 miliardy korun bez DPH. Půjde o elektrobus SOR NS 12 electric s kapacitou 29 sedících a celkově místem pro 92 cestujících. Podle smlouvy vychází jeden elektrobus na 14,1 milionu korun, náhradní sada baterií na dva miliony korun.
Největší českou zakázku na elektrobusy vyhrál SOR s výzbrojí od Škody
V lednu však ÚOHS konstatoval, že tureckou společnost vyloučil DPP ze soutěže neoprávněně, což mohlo ovlivnit výběr vítězného dodavatele. Dopravnímu podniku udělil pokutu tři miliony korun.
DPP se následně bránil podáním rozkladu k předsedovi ÚOHS Petru Mlsnovi a ten mu vyhověl. Z dokumentu na stránkách úřadu vyplývá, že rozhodnutí nižší instance zrušil a správní řízení zastavil.
Rozklad argumentoval tím, že sporný údaj je možné vykládat více způsoby než pouze písařskou chybou nebo jiným jednoznačným vysvětlením a zároveň DPP nebyl povinen požádat uchazeče o opravu tohoto údaje.
Neúspěch v Budějovicích
Praha není jediným českým městem, kde se turecký výrobce Bozankaya Otomotiv snaží prosadit. Nedávno se zúčastnil tendru na 35 kloubových trolejbusů pro České Budějovice. Firma sice přišla s výrazně levnější nabídkou než vítězná Škoda Electric, z tendru však byla stejně jako v Praze vyřazena pro nesplnění podmínek.
Škoda zvítězila s cenou 686 milionů korun bez DPH, což vychází na 19,6 milionu na jeden trolejbus. Do Budějovic dodá trolejbusy 33Tr. Předpokládaná hodnota zakázky byla 665 milionů korun bez DPH. Turci přišli s nabídkou 563 milionů korun bez DPH, tedy 16 milionů za jedno vozidlo. Nabídli navíc rychlejší dodání.
Trolejbusy chtěla dodat do Budějovic i turecká Bozankaya. Byla levnější, nesplnila ale podmínky
Jenže dle písemné zprávy zadavatele hned v devíti bodech nesplnili zadávací podmínky, a to administrativní i technické. Turecký výrobce například neprokázal ekonomickou kvalifikaci nebo překročil právními předpisy povolenou hmotnost na vlečné nápravě.