Výkon místo proudu. Vyřazení Turků z tendru na elektrobusy bylo v pořádku, rozhodl šéf ÚOHS
Elektrobus SOR NS 12 electric s výzbrojí Škoda. Foto: Škoda Group
Předseda antimonopolního úřadu zrušil třímilionovou pokutu pro DPP. Týkala se smlouvy na 100 elektrobusů za 1,5 miliardy.
Podobných chyb je u překladů dokumentů v každé větě pět. A to i třeba v normách VW80000 které by měly být “echt” a jede dle nich celý Koncern…
Je mi smutno (a na zvracení), že pouhá znalost trojčlenky je záležitostí top 5% populace. A průnik s množinou úředníků je disjunktní…
Jak dlouho bude nabíjení trvat? 160 kW při 660 Voltech je to přes 240Ampér. Při nabíjení několika busů současné to budou dost velké proudy.
No tak sólo T3 si klidně vezme přes 400 A. Na velké proudy jsou městské měnírny zvyklé.
V minulém článku odkazovaný ČS dopravák uvádí o baterii: „Z hlediska chemického složení se má jednat o články NMC o kapacitě elektrické energie 308 kWh (užitná kapacita činí 197 kWh).“
Takže plnou využitelnou kapacitu (zřejmě 20-80%) by nabíjel za nějakou hodinu a čtvrt. Ta kapacita je pro dojezd minimálně 100 km (počítám 2 kWh/km), takže pokud se bude nabíjet každé kolo, tak není potřeba dobít plný nájezd a stihne to rychleji.
Jsem zvědavý kdy opět uslyšíme ve zprávách, jak členové ÚOOZ vletěli na DPP, či někam na úřad do Budějovic. Myslím, že by si to mohl vzít na starosti nějaký dobrý investigativní novinář a zjistit, kde je zakopaný pes.
Aniž bych tedy nějak fandil tureckým výrobkům, zejména po vyposlechnutí příběhu o pražských elektrobusech Temsa, nelze si nevšimnout, že zatím snad ze všech výběrek se tak nějak jejich nabídky „vytratí“ a vyřadí pro nesplnění zadavací dokumentace, většinou spočívající v nějakých chybách, nedodání v té spravné češtině apod., a to opakovaně. Takže buď si musíme myslet, že se tyto firmy chovají jako chovanec pomocného ústavu, který není schopen se poučit z vlastních chyb a na dotaz „kolik to jede“ odpoví třeba „pátek“, nebo si musíme myslet, že.. Aha jo vlastně to so myslet nesmíme.
No jenže ony to nejsou elektrobusy Temsa. Jsou to elektrobusy Škoda s karosérií Temsa, a to už je trochu jiná story, neboť integrátor (ŠT) si měl ověřit, co vlastně nabízí a co to zvládne.
Ten zbytek nemá cenu komentovat.
Možná jsem byl špatně pochopen. Narážkou na pražské elbusy Temsa jsem chtěl uvést, že ty jejich výrobky – ta turecká část přesněji – kvalitativně holt stojí za zlomenej klacek. Ale na druhou stranu, zkráceně, je mi divný, že jak je něco turecký, tak nějak to vždycky z vyběrka vypadne pro nějaký banální formality.
Ze 14 elektrobusů v Praze dlouhodobě nejezdí ani jeden. Karoserie Temsa… Škoda tvrdí, že už je brát nebude.
Jednou jsem jel Flixbusem z Německa a jako takové rány, který ten „autobus“ vydával, že to probilo i sluchátka s potlačením hluku. Celou dobu jsem netušil jakým krámem jedu, ale pak jsem si to zjistil 😀. Vůbec se nedivím, že se v Praze rozpadají
Souhlas, takhle banální chyba by fakt neměla být důvod pro vyřazení, ostatně i zákon s tím počítá a umožňuje zadavateli požádat o objasnění údajů. Ano, povinnost to není, nicméně ledacos to vypovídá o přístupu zadavatele. Jeho zájmem má být najít nejvhodnější nabídku, ne chytat na překlepech.
Běžně je mimochodem řada chyb i v zadávací dokumentaci a zadavatel je průběžně opravuje na základě dotazů uchazečů. Ono se není čemu divit, složitější zakázky obsahují na obou stranách velké množství dokumentů a nikdo není neomylný.
Kdybych si měl vsadit, pak ty turecké autobus budou méně výhodné. Čili vyhraje skutečně ten „lepší“, akorát ne plně běžným způsobem.
Ano, právě protože je jeho zájmem najít nejvhodnější nabídku, vyřadí tu nevhodnou.
O to přece jde.
No nebyla to jediná chyba…
Myslet si to smíte. Akorát myslet si, že v dopravních podnicích někdo po nocích tajně přepisují nabídky Bozankaya Otomotiv, je poněkud hloupé. Nenapadlo vás, že by se firma ozvala, že podávala jinou nabídku? Dnes se to předpokládám podává elektronicky, takže by se velice rychle ukázalo, že došlo k dodatečné změně.
Existují dvě takové poučky, které se hodí na tento případ. 1. To nejjednodušší vysvětlení bývá obvykle to správné. (Occamova břitva) 2. Nehledejte zlý úmysl tam, kde kde to lze vysvětlit prostou lidskou hloupostí.
Musím se přiznat, že tentokrát (skoro výjimečně) nechápu, za co Vám lidé dali ty mínusy.
Snad jen jediná výhrada, totiž že uvedená poučka č. 2 je nadbytečná, protože jde o praktickou aplikaci již uvedené poučky č. 1…
Jen ve výběrku v Teplicích na trolejbusy se Bozankaya nevyloučila pro chyby, ale Škoda sama odstoupila a výběrko se zrušilo se zdůvodněním, že v něm zůstal jediný účastník.
Sranda jak se někdy výběrka ruší z důvodu jediného účastníka a někdy je to v naprostém pořádku. 🙂
Napadá někoho jakékoliv výběrko, které se zrušilo protože zůstal jediný účastník, a tím účastníkem byla Škodovka?
Co tramvaje teď do Ostravy?
A kolikrát zůstala Škoda sama a bylo to ok ?
Tam byl jiný důvod zrušení – nezajištěné financování.
Myslím že nějakou dobu právě byla povinnost řízení ukončit úplně, pokud byl jenom jeden účastník. To samozřejmě může být kvuli dost omezujícím podmínkám, ale někdy je to prostě „still issue“ – poptávám dost obecný produkt ale jeden výrobce je z Česka, druhý z USA, treti z Japonska a ozve se jenom ten český. Takže teď to nechali na zvůli zadavatele.
skill issue*
A ještě zůstal ten levnější účastník, který se vešel do budgetu.