Okružní křižovatka navíc, stěny na ochranu netopýrů. ŘSD ukázalo novou podobu obchvatu Břeclavi
ŘSD ještě letos požádá o společné povolení.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) aktualizovalo své plány s jednou z největších silničních staveb v Jihomoravském kraji. Obchvat Břeclavi má vyjít na 2,4 miliardy korun, stavět ho chce ŘSD začít příští rok,
Zástupci ŘSD minulý týden prezentovali novou podobu obchvatu na aktualizované vizualizaci na setkání s občany. „Žádost o společné územní a stavební povolení chceme podat v polovině roku 2024. Zahájení prací předpokládáme v roce 2025,“ uvedlo ŘSD.
Navržená trasa obchvatu se nijak nemění, došlo ale k řadě úprav v samotném vedení. Zřejmě největší změnou je vybudování okružní křižovatky u Fosfy a samostatný nájezd od Lanžhota. Vznikne současně několik stykových křižovatek s levým připojením.
„Od roku 2007 je pro stavbu obchvatu vydáno platné územní rozhodnutí. Z jednání s dotčenými účastníky řízení ale vyplynula řada požadavků, které si vyžádaly změnu technického řešení. A právě ty jsou v nové vizualizaci zapracované,“ vysvětlil starosta Břeclavi Svatopluk Pěček.
Součástí vizualizace jsou i nové protihlukové stěny nebo ochranné zdi pro ptáky a netopýry. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.
ŘSD již vykupuje pozemky pro 8,8 kilometru dlouhou stavbu. Podle informací v informačním letáků ŘSD vypořádalo 88 % trvalých záborů. „Aktuální dokumentace pro společné povolení stavby zvětšuje rozsah trvalých záborů a vyvolá potřebu dalších výkupů,“ uvedlo ŘSD v informačním letáku.
Výkupy pozemků běží
S výkupy pomáhá ŘSD vedení město. „Město pomohlo Ředitelství silnic a dálnic například při výkupu pozemků v trase obchvatu, vložilo se také do jednání s Lichtenštejny, aby výstavbu obchvatu umožnili na pozemcích dotčených jejich žalobou. Podíleli jsme se na jednání s Jihomoravským krajem o přeložkových smlouvách nebo na jednáních s firmami dotčenými výstavbou,” řekl starosta.
Součástí trasy je i řada kompenzačních opatření, část vede územím chráněným soustavou Natura 2000. Část je již funkční.
„Celkově šlo o 25 kompenzačních opatření různých typů. Jednalo se například o vybudování lesních tůní, výsadbu a úpravu lesních a lučních porostů, výsadbu solitérních dřevin a alejí, ale i instalaci ptačích budek pro zpěvné ptactvo a hnízdních podložek pro čápy,“ řekla letos na začátku roku Lucie Trubelíková z týmu komunikace ŘSD. Při kontrolách v předloňském roce se zúčastněné strany shodly, že kompenzační opatření nabyla účinnosti, neboť jsou zajištěná a funkční.
Nový obchvat vyvede dopravu ze silnice I/55 mimo město. Na východě obchvat začne u křižovatky této silnice s dálnicí D2, povede jižně k Bratislavské ulici a poté se stočí k západu. Napojí se v Poštorné na silnici I/55 a bude pokračovat severozápadním směrem, kde se za Poštornou napojí na silnici I/40.
Na trase je také téměř dokončený pyrotechnický průzkum, který byl nutný kvůli výbuchu muniční továrny Muna po konci druhé světové války.