Pod dráty až do Jeseníku. Správa železnic řeší prostou elektrizaci další trati
Elektrizace má přinést i zrychlení na trati a zkrátit obraty v Jeseníku.
Správa železnic udělala první důležitý krok k elektrizaci trati z Bludova do Jeseníka. Začala hledat zpracovatele záměru projektu a dokumentace pro společné povolení. Stavět chce v roce 2027.
Zakázka je na profilu zadavatele, odhadovaná cena je 57 milionů korun. Jde aktuálně o třetí trať, u které Správa železnic hledá zpracovatele dokumentace na prostou elektrizaci. Loni vypsala Správa železnic soutěže na projektovou přípravu trati z Kladna do Kralup nad Vltavou a z Rudoltic do Lanškrouna.
Prostá elektrizace má přinést jednodušší a levnější řešení elektrizace tratí v Česku. Dosud totiž byly s elektrizací spojeny ještě velké úpravy tratí. V případě prosté elektrizace půjde, zjednodušeně řečeno, jen o natažení drátů.
V případě úseku Bludov/Postřelmov – Jeseník jde o trať, která prošla v minulých letech modernizací, Správa železnic tu ještě počítá s některými menšími investicemi, například opravou zastávek Lipová Lázně zastávka a Potůčník.
Zrychlení na 70 km/h
Trať projde elektrizací na střídavou napájecí soustavu. Materiál řeší i možné zrychlení úseku z Hanušovic do Jeseníku, kde je dnes maximální rychlost 60 km/h. Podle dokumentace by zrychlením mohlo dojít k výraznému zkrácení obratů v Jeseníku a významné úspoře vozidel a personálu.
„Zvýšení rychlosti lze dosáhnout minimalistickými úpravami,“ uvádí se v dokumentaci, která ale počítá se zvýšením rychlosti na maximálně 70 km/h.
Ministerstvo dopravy loni v závěru roku schválilo Koncepci rozvoje elektrické trakce, která počítá s elektrizací postupně více než 2000 kilometrů tratí.
119 miliard do elektrizace tratí. Ministerstvo schválilo plán na dekarbonizaci železnice
„Zahájili jsme intenzivní přípravu projektů prosté elektrizace, která vychází z Koncepce rozvoje elektrické trakce v ČR. Tu v závěru loňského roku vydalo Ministerstvo dopravy a je pro nás závazným dokumentem. V rámci této koncepce byly ve spolupráci s jednotlivými objednateli dopravy stanoveny milníky pro dokončení elektrizace vybraných železničních tratí,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Ve vybraných stanicích v Moravskoslezském a Jihomoravském kraji pak paralelně běží příprava pro vybudování napájecích bodů pro nabíjení bateriových vlaků, která by měla umožnit společně s prostou elektrizací dostatečnou napájecí infrastrukturu pro provoz elektrických či bateriových jednotek.
Seznam projektů je rozdělen do více skupin podle data realizace. Níže jsou uvedeny ty, které mají začít v roce 2026–2029. „U většiny ze zmíněných akcí předpokládáme v letošním roce zpracování záměrů projektů a jejich postoupení ke schválení na Ministerstvo dopravy. Následně bude projektová příprava pokračovat zpracováním dokumentací pro povolení záměru,“ dodal Gavenda.
Projekty prosté elektrizace do roku 2029
Kladno – Kralupy n. Vltavou
Havlíčkův Brod – Hlinsko
Zdice – Písek
Klatovy – Železná Ruda
Rudoltice v Čechách – Lanškroun
Olomouc – Moravský Beroun – (Krnov)
Vsetín – Velké Karlovice
Kostelec u Jihlavy – Slavonice
Lichkov – Dolní Lipka – Králíky