Kudy povede vysokorychlostní trať Podřipskem. 35 obcí se dohodlo na jednotném postupu
Obce chtějí posouzení průchodu všech druhů dopravy regionem. Na tvorbě plánů se mají podílet obyvatelé.
Celkem 35 obcí ve Středočeském a Ústeckém kraji se dohodlo na společném postupu při plánování vedení vysokorychlostní trati (VRT) z Prahy do Drážďan v oblasti, kterou Správa železnic nazývá jako VRT Podřipsko. Se stavbou nové železnice v principu souhlasí. Chtějí však, aby došlo k posouzení vlivu komplexně i s dalšími dopravními stavbami. Jde zejména o dálnici D8, jejíž zásadní negativa byla impulsem pro vznik spolupráce obcí již v roce 2017.
V Česku jde o zatím ojedinělý posun v přípravách důležitých dopravních staveb: zatímco dosud se při projednávání část samospráv sdružuje za účelem odporu proti velkým projektům, v tomto případě jde o sladění postupu, jak minimalizovat vlivy samotné nové trati. Pořízení plánu již schválili i středočeští radní. Kraj vypíše soutěž na jeho zpracovatele.
„Chci, aby byl Koridor D8 vnímán jako konstruktivní partner, který přichází s nějakými řešeními, které jsou k diskuzi. Negativní energie nemůže fungovat 10 let,“ říká předseda spolku obcí Martin Klečka. Podle něj je cílem toho, aby se kompenzační opatření u dopravních staveb v oblasti řešily komplexně, ne jen pro samostatnou stavbou VRT.
Posouzení společně se silnicemi
Spolek obcí má za sebou zásadní posuny, zejména ve Středočeském kraji. V lednu proběhlo setkání 20 středočeských starostů sdružených v Koridoru D8, ministra dopravy Martina Kupky, vedení Středočeského kraje a Správy železnic. Výsledkem je dohoda, že nová vysokorychlostní železnice bude součástí tzv. Regionálního plánu. Ten posoudí ohleduplnost všech dopravních staveb vůči občanům, zemědělcům a krajinu na území Středočeského kraje. Nová vysokorychlostní železnice tak projde komplexním posouzením společně s dalšími dopravními projekty v oblasti. Jde například o dálnici D8, silnice I/9, I/16, II/608 a další.
Na tvorbě dokumentu se mají aktivně podílet občané, jde o takzvanou participaci. Cílem je najít šetrná technická řešení pro realizaci VRT, zejména s ohledem na výškové uspořádání stavby. „Důraz bude zejména kladen na minimalizaci negativních dopadů na obyvatele okolních obcí, například prostřednictvím zářezů tratě a odůvodněných případech i tunelů. Současně je ale třeba pečlivě zvažovat vliv technického řešení na spodní vody a okolní zemědělskou krajinu,“ dodal Klečka.
Jde i o velkou změnu přístupu pro státní investorské organizace. Dosud k plánování dopravních staveb často přistupovaly bez většího plánování s obcemi. „Jsme připraveni do chvíle, kdy podáváme žádost o povolení záměru, hledat opravdu v maximálním rozsahu shodu v tom území. Čím více se toho projedná v téhle přípravné fázi, je to pro ten výsledek vhodnější, protože pak hrozí odvolání nebo dokonce právní spory,“ řekl na setkání ministr dopravy Martin Kupka.
Omezení negativ z D8
Spolek obcí chce při tvorbě Regionálního plánu řešit i omezení negativních vlivů z dálnice D8, zejména hluku a emisí. K tomu má přispět i rozsáhlý projekt na měření kvality ovzduší CleanAir D8. Data z měření použijí zpracovatelé ke tvorbě Regionálního plánu. Práce na plánu potrvají do roku 2026. Bude komplexním pohledem na území. Vzniknou dvě paralelní studie s různou podrobností detailů, ale vzájemně koordinovaných.
K aktivitám středočeských obcí se připojují i obce v Ústeckém kraji. Na nedávném setkání se na tom dohodli starostové od Mnetěše až po Bohušovice. Chtějí koordinovat aktivity k zajištění stejných podkladů po vzoru Středočeského kraje i pro své obce. Prověřit chtějí i dopady existence Terminálu Roudnice VRT na své okolí. Zatím se nikdo nezabýval vyvolanými dopravními, urbanistickými, socioekonomickými a dalšími dopady na dotčené území, ačkoli budou značné.