SŽ poslala k posouzení úsek koridoru Uhersko – Choceň, připraví ho na 200 km/h
Zavedení traťové rychlosti 200 km/h má řadu podmínek. Jednou z nich je odstranění železničních přejezdů.
Správa železnic (SŽ) si jde pro první důležité razítko k vylepšení koridorového úseku Uhersko – Choceň. Šestnáctikilometrový úsek, který prošel modernizací v polovině 90. let, poslala do procesu posouzení vlivů záměru na okolí (EIA). Trať má být mimo jiné připravena na změnu trakční soustavy na střídavou a na rychlost 200 km/h.
„Předmětem stavby je zejména výměna železničního svršku, zřízení nové odbočky Sruby, sanace železničního spodku v nevyhovujících úsecích, zřízení bezbariérového přístupu na nástupiště ve stanici Zámrsk, prodloužení 4. koleje ve stanici Zámrsk, rekonstrukce zastávek a přejezdů a úprava staničních zabezpečovacích zařízení,“ uvádí SŽ ve svých materiálech.
Stavba by se měla uskutečnit koncem dekády, dokumentace EIA klade její zahájení na únor 2027 a ukončení na květen 2030. O něco méně optimistická je Správa železnic ve své interaktivní mapě, kde je uveden termín 2029 až 2031.
Stavba je navrhována tak, aby umožnila zavedení traťové rychlosti 200 km/h. To má ale podle dokumentace řadu podmínek, které nebudou zmíněnou modernizací naplněny. Jednou z nich je odstranění železničních přejezdů, což mají řešit jiné (samostatné) projekty.
Rekonstrukce koridoru mezi Chocní a Uherskem bude financována pomocí nástroje Blending Call. Ten představuje mix tří finančních zdrojů: úvěru od Evropské investiční banky, evropského fondu CEF a státního rozpočtu. Program Blending Call má zajistit odstranění úzkých míst na I. koridoru. První takovou stavbou byla modernizace úseku Velim – Poříčany.
Celý úsek z Pardubic až do Chocně je jedním z těch, kde se o zavedení rychlosti 200 km/h mluví nejdéle. Stavba Uhersko – Pardubice má proběhnout v letech 2031 až 2034 a už bude zahrnovat zrušení pěti úrovňových přejezdů.
Rekonstrukce úseku Choceň – Uhersko (výňatek z dokumentace EIA):
• příprava infrastruktury na výhledové zavedení rychlosti 200 km/h;
• příprava pevných trakčních zařízení na konverzi napájecí soustavy;
• dosažení dostatečných užitečných délek předjízdných kolejí pro nákladní vlaky délky 740 m v ŽST Zámrsk;
• zajištění bezbariérového přístupu na nástupiště (Zámrsk);
• zvýšení vjezdové rychlosti do předjízdných kolejí (Uhersko).
• Délka stavby na koridorové trati činí 15,541 km. Začátek rekonstruovaného úseku je v km 271,966 (směrová a výšková úprava GPK od km 271,913) tj. od zámrského zhlaví ŽST Choceň – konec stavby v km 287,507 (úprava GPK 287,557), tj. těsně za moravanským zhlavím ŽST Uhersko.
Před zahájením provozu rychlostí 200 km/h musí proběhnout v rámci samostatné akce závěrečná směrová a výšková úprava svršku (poslední podbití) následovaná výškovou regulací trakčního vedení v celém úseku.
Zavedení trvalého provozu 200 km/h je možné až po přechodu na napájení střídavou trakcí 25 kV, 50Hz, případně bude potřeba realizovat jako samostatnou stavbu zřízení dočasné podpůrné kontejnerové měnírny v blízkosti zastávky Sedlíšťka, napájené po závěsném kabelu 22kV z TNS Choceň.
Další podmínkou pro zavedení rychlosti 200 km/h jsou náhrady stávajících úrovňových přejezdů. Zvýšení rychlosti je dále závislé na zprovoznění výhradního provozu evropského vlakového zabezpečovače ETCS.