Obří patro nad Masarykovým nádražím postaví Strabag. Stavba za 3,4 miliardy potrvá tři roky

Vizualizace nové podoby Masarykova nádraží. Foto: Správa železnicVizualizace nové podoby Masarykova nádraží. Foto: Správa železnic

Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová zóna.

Nejstarší nádraží v Praze ožije už na začátku příštího roku stavebním ruchem. Správa železnic vybrala zhotovitele celkové rekonstrukce Masarykova nádraží, kterými budou společnosti Strabag Rail a Strabag. Celková hodnota prací dosahuje 3 389 439 768 korun. S dokončením celé rekonstrukce se počítá v první polovině roku 2027.

Šlo o jednu z největších letošních zakázek na železnici. O smlouvu se ucházeli tři zájemci.

Správa železnic ujišťuje, že si historická stanice z poloviny 19. století zachová svůj původní ráz, současně se však zmodernizuje.

Nejvýraznějším architektonickým prvkem bude platforma nad celým kolejištěm. Cestující se z ní dostanou bezbariérově nejen na všechna nástupiště, ale i směrem na Florenc a do Hybernské ulice. Nabídne i nový vestibul, který bude sloužit jako čekárna. Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová zóna přímo v centru metropole.

Modernizace nádraží přinese zvýšení jeho kapacity, vlaky budou zastavovat u devíti namísto dosavadních sedmi kolejí. Všech šest nástupišť ve stanici bude mít bezbariérový přístup, jejich nová výška zajistí pohodlný nástup do vlakových souprav.

Nastoupí archeologové

Rekonstrukcí projde celé kolejiště, veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Stavba bude probíhat za provozu, podle SŽ si vyžádá pouze dílčí omezení odpovídající jednotlivým etapám stavby. Přestavba Masarykova nádraží je součástí modernizace železnice z centra Prahy do Kladna, která je rozdělena na několik etap.

Nádraží vzniklo v polovině 40. let 19. století jako první nádraží v tehdejší Praze. Aby se do města dostaly vlaky, bylo třeba mimo jiné probourat hradby. Na místě proto budou pracovat i archeologové.

Čtvrtmiliarda za pozemky na Masarykově nádraží. Peníze z prodeje Pentě použijí ČD na nové vlaky

V okolí nádraží buduje novou administrativní čtvrť společnost Penta Real Estate. V listopadu jí České dráhy prodaly další část pozemků. Získaly za ně 243,8 milionu korun. Podle dopravce díky nové dohodě s firmou Penta Real Estate jde o vyšší částku, než původně předpokládaly, a ještě ušetří na nákladech spojených s archeologickým průzkumem a řešením starých zátěží, včetně nákladů na přemostění metra a jeho podzemních technologií.

Už dříve dopravce prodal 18 730 metrů čtverečních pozemků, pro které nemá využití. Nyní se prodávají pozemky v blízkosti magistrály a autobusového nádraží na Florenci.

Vizualizace nové podoby Masarykova nádraží. Foto: Správa  železnicVizualizace nové podoby Masarykova nádraží. Foto: Správa  železnicVizualizace nové podoby Masarykova nádraží. Foto: Správa  železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí podoba Masarykova nádraží, vizualizace. Pramen: Správa železnicSedmá kolej na Masarykově nádraží před posekáním 25. srpna 2023. Foto: Zdopravy.czSedmá kolej na Masarykově nádraží před posekáním 25. srpna 2023. Foto: Zdopravy.czSedmá kolej na Masarykově nádraží (léto 2023). Foto: Zdopravy.czBudoucí podoba Masarykova nádraží. Pramen: Správa železnic
Tagy Masarykovou nádraží Praha - Masarykovo nádraží Strabag Strabag Rail
78 komentářů