Kratší zdržení vlaků kvůli mimořádným událostem. Záchranáři se dohodli na rychlejším obnovení provozu
Na zkrácení tlačili dopravci, zlepšení nastalo během pár měsíců.
Na české železnici došlo letos k nenápadné, ale pro cestující velmi citelné proměně. Čekání na obnovení provozu v případě mimořádné události na trati se zkrátilo průměrně o třicet minut.
Za zkrácením dob je lepší spolupráce záchranných složek a vyšetřovatelů. Dohodu iniciovala sdružení osobních dopravců SVOD Bohemia a nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Dopravcům dlouhé zastavení provozu například kvůli srážce vlaku s osobou v kolejišti způsobuje nemalé finanční ztráty a současně zhoršovalo pověst železniční dopravy.
Data o zkrácení průměrné doby spojené s vyšetřováním zveřejnil SVOD Bohemia v tiskové zprávě. V červnu byla celková průměrná doba spojená s vyšetřováním mimořádností 124 minut. Po uplatnění změn došlo v červenci k jejímu snížení na 99 minut. V srpnu se tato doba dál zkrátila na 95 minut. V září se klesající trend potvrdil a došlo ke zkrácení na 93 minut.
„Výsledek se dostavil. Půl hodiny je pro cestující i pro dopravce významný posun. Oceňujeme aktivní přístup ministerstva dopravy, Správy železnic, Policie ČR a složek IZS, kterým se podařilo upravit postupy s okamžitým pozitivním dopadem,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel SVOD Bohemia.
Ročně dojde na české železnici ke zhruba třem stovkám střetů vlaku s osobou. Celková doba zastavení provozu včetně vyšetřování a uvolňování místa nehody trvá v průměru až tři hodiny.
Náklady na kompenzace i autobusy
„Za tu dobu vzniknou na každý zastavený vlak osobním dopravcům náklady ve výši přibližně 28 tisíc korun. To zahrnuje kompenzace cestujícím, náklady na náhradní autobusy, na dodatečnou spotřebu paliva či energií, dodatečné mzdové náklady a podobně. Osobní dopravci například musejí už při zpoždění nad 1 hodinu vrátit cestujícím čtvrtinu jízdného a tyto peníze jim nikdo nekompenzuje,“ vysvětlil Moravec. Podle něj je ale nejhorší ztráta důvěry zákazníků ve spolehlivost vlakové dopravy.
Dopravci chtějí rychlejší řešení mimořádností na železnici, vadí jim na hodiny zastavený provoz
Jak došlo ke zkrácení doby omezení provozu? SVOD uvádí některé konkrétní dohody mezi záchranáři. Od poloviny září je například operační středisko drážních hasičů v přímém datovém spojení se všemi krajskými operačními středisky Hasičského záchranného sboru ČR. To umožňuje rychlé předání informací do Národního informačního systému IZS ČR. Po jednání Správy železnic s Policií ČR a analýzy postupu při jednotlivých mimořádných událostech připravila policie novou metodiku pro optimalizaci vyšetřování.
V rámci Středočeského kraje došlo k dohodě mezi koronery a zdravotnickou záchrannou službou, která bude nově provádět ohledání těla zemřelého. Tím dojde ke značnému zkrácení doby omezení provozu, protože nebude nutné čekat na příjezd koronera.
Česká železnice 21. století. Srážka vlaku s kozou zastavila provoz na tři hodiny