Dopravci chtějí rychlejší řešení mimořádností na železnici, vadí jim na hodiny zastavený provoz

Srážka osobních vlaků v Brně, 5. 3. 2019. Ilustrační foto: Drážní inspekceSrážka osobních vlaků v Brně, 5. 3. 2019. Ilustrační foto: Drážní inspekce

Podle Správy železnic nešlo více než dvouhodinové zastavení provozu na páteřním koridoru urychlit.

Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz a Svaz osobních dopravců SVOD Bohemia chce s ministerstvem dopravy, policií a Správou železnic jednat o způsobu, jak omezit vliv srážek vlaků s osobami v kolejišti na zastavení provozu.

Impulsem se stala úterní srážka s osobou ve stanici Mohelnice na hlavním koridoru Praha – Ostrava. V jednom z vlaků, který musel téměř tři hodiny čekat (doba zastavení provozu + čekání na volnou trať po uvolnění jedné koleje), cestoval šéf AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Toho dlouhé čekání vyburcovalo k ostré reakci jako člena SVOD Bohemia.

Připravujeme se ŽESNAD.cz společný dopis ministrovi dopravy se žádostí o organizaci jednání s policií, Drážní inspekcí a Správou železnic,“ potvrdil ředitel SVOD Bohemia Petr Moravec.

Chrdle v popisu události uvádí, že na železnici chybí systém rychlé reakce na mimořádné události s jednoznačnou prioritou v podobě obnovení provozu na páteřních trasách. „Nesystémovost, chaotičnost a paralyzování dopravy jsou společným jmenovatelem nesystému vyšetřováni mimořádných událostí,“ uvádí Chrdle. Úterní zastavení provozu pak označil za „děsivý případ bezbřehé šílenosti“.

Správa železnic chystá informační kampaň

Šéfovi AŽD vadí, že nezaznamenal jakoukoli snahu zodpovědných na obnovení provozu alternativními cestami ve stanici, či za alespoň částečné obnovení provozu. „Dopady na cestující, dopravce a na image železnice jako celku trpěl neuvěřitelným způsobem. V době, kdy se všichni snažíme snižovat výskyt poruch či minimalizace jejich dopadů na provozuschopnost železnice, a hledáme všechny možné cesty ke zvyšování spolehlivosti, jsme svědci podobných incidentů,“ uvedl.

Provoz na koridoru byl zastaven na 2 hodiny a 16 minut. Poté byla doprava alespoň částečně obnovena po jedné z kolejí. Správa železnic považuje zásah za standardní a odpovídající typu mimořádné události.

„Kromě složek Správy železnic byla na místě také šumperská kriminálka, která střet s vlakem vyšetřovala. Ostatky sražené osoby byly bohužel rozprostřeny po velké ploše, zhruba ve stometrovém úseku, a obnovení provozu i po jedné koleji bylo možné až po nalezení a odstranění všech ostatků. Odstraňování následků mimořádné události proběhlo zcela koordinovaně, bez časových prodlev a při zajištění bezpečnosti cestujících, vyšetřovatelů i záchranářů. Povolení jízdy vlaků přes místo mimořádné události, jejíž následky nebyly dostatečně odstraněny by Správa železnic považovala za neetické,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Správa železnic na svém YouTube kanálu včera odstartovala novou sérii videí, která veřejnosti přiblíží fungování železnice i z pohledu řešení mimořádností, poruch a dalších neočekávaných událostí.

Tagy Správa železnic střet vlaku s osobou SVOD Bohemia Žesnad.cz
246 komentářů