Stát vybírá dopravce pro nejdražší rychlíky, jde o čtyři linky najednou
Další čtyři rychlíkové linky mohou od roku 2019 získat nového provozovatele. Ministerstvo dopravy začalo s takzvanými tržními konzultacemi, ve kterých
Další čtyři rychlíkové linky mohou od roku 2019 získat nového provozovatele. Ministerstvo dopravy začalo s takzvanými tržními konzultacemi, ve kterých chce najít dopravce na provoz čtyř dálkových linek obsluhovaných dosud většinou motorovými vlaky. Jen loni za tyto linky zaplatilo ministerstvo 299 milionů korun.
Jde o linky R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor (linka bude zkrácena, dosud jezdí až do Šluknova), R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice. Ve hře jsou kromě Českých drah ještě Leo Express a Arriva, které ministerstvo dopravy oslovilo kvůli tomu, že dříve podaly na tyto tratě alternativní nabídku. Všechny tři firmy potvrdily zájem o účast ve výběrovém procesu ministerstva.
Ministerstvo dopravy soutěží všechny linky najednou. „Všechny čtyři linky splňují základní podmínky pro spojení do jednoho provozního souboru. Při předložení alternativních nabídek zároveň zazněla deklarace, že spojením určitých linek do jednoho provozního souboru může dojít k úsporám z rozsahu,“ vysvětlila mluvčí Lenka Rezková.
Jde o kontrakt jen na tři roky, který začne platit v prosinci příštího roku. Tomu odpovídají i požadavky na zhruba 23 jednotek, které stát požaduje. Vlaky musejí zvládnout nejméně stokilometrovou rychlost, u linky R22 požaduje stát nejméně sto míst k sezení, u linky R21 a 26 nejméně 120 míst. U linky R24 v pracovní dny 230 míst, v nepracovní dny 140. U řady vlaků vyžaduje ministerstvo ještě kapacitní posily.
Zadávací dokumentace vůbec neřeší stáří vozidel, dá se tak počítat s nasazením starších souprav. Součástí požadavků je i minimální otevírací doba v pokladnách na nádražích, kde rychlíky projíždějí, často musí být otevřeno i v době, kdy vlak nejede. Podmínkou není první třída.
Provozní koncept se zásadně liší u linky R22, kde dojde ke zkrácení do Nového Boru. K podobné redukci může dojít i v úseku Turnov – Tanvald u linky R21, kde dnes část rychlíků na této trati objednává kraj. Bude záležet na domluvě kraje s nově vybraným dopravcem. „Rozsah objednávky mezi Turnovem a Tanvaldem je rozšířen oproti současnému stavu na 2 páry vlaků denně, 1 další v sobotu a v neděli. Některé další vlaky mezi Turnovem a Tanvaldem si objednává územně příslušný kraj. Objednávka MD v daném úseku odpovídá přepravním potřebám,“ dodala Rezková. Podle Pavla Blažka, jednatele společnosti Korid LK organizující dopravu v Libereckém kraji, bude určitě snahou se s případným novým provozovatelem dohodnout, aby zůstal provoz zachován nejméně ve stávajícím rozsahu.
Kompletní provozní koncept motorových rychlíkových linek je ke stažení zde. Požadavky na kapacitu vozidel a přesné proběhy zde.
Ministerstvo chce vysoutěžit i nejztrátovější dálkovou linku na české železnici v přepočtu na kilometr. Linka Praha – Rakovník prodělávala loni 225 korun na každém ujetém kilometru. Ministerstvo dopravy ji chce dál objednávat, i když řeší spojení jen Prahy a Středočeského kraje. Ministerstvo ale už připustilo, že se jí možná v budoucnu zbaví.
„Linka R24 Praha – Rakovník je hraniční mezi dvěma objednávkami a proto nezastíráme, že probíhala jednání o převzetí objednávky krajem. Kladno je největší město Středočeského kraje a jiné spojení dálkovou dopravou nemá. Jde spíše o dohodu mezi objednateli, která vede k celkovému řešení pro cestující veřejnost, které v daném případě vlaky Praha – Kladno rozděluje do dvou systémů po 120 minutách. Jeden je objednávaný MD, druhý územně příslušný kraj,“ dodala Rezková.
Ministerstvo dopravy vypsalo v posledních týdnech několik podobných tržních konzultací, největší zakázkou je devítiletý kontrakt na provoz linky Ex2 a R18.