Zubačku čeká půlmiliardová rekonstrukce, Správa železnic vypsala soutěž na opravu nejstrmější trati
Trať je v havarijním stavu.
Roky odkládaná rekonstrukce jediné české ozubnicové trati začne příští rok. Správa železnic již vypsala soutěž, ve které hledá zhotovitele opravy trati z Tanvaldu do Kořenova. Odhadovaná cena je 460 milionů korun bez DPH.
Trať je ve velmi špatném stavu, Správa železnic dokonce v listopadu omezila provoz některých vozidel. Během akce dojde ke kompletní rekonstrukci včetně oprav železničního spodku a svršku, tunelů, mostů a dalších částí infrastruktury. Financovat ji má z programu Interreg Česko – Polsko 2021 – 2027. „Trať jako taková je v havarijním stavu. Kolejnice trpí řadou vad, ocelové korýtkové pražce jsou léty poškozené, styky propadlé,“ uvádí se v zadávací dokumentaci.
Rozpadající se zubačka. Správa železnic zakázala kvůli stavu trati provoz historické lokomotivy
O rekonstrukci unikátní trati se mluví několik let, příští rok se má stát již realitou. Projektovou dokumentaci zpracovalo sdružení Tým dopravního inženýrství / Sagasta. Oprava se týká sedmi kilometrů trati, samostatnou akcí bude modernizace dopravny Dolní Polubný.
Kvůli nedostatku peněz se opravy trati odkládala, ještě v roce 2021 slibovala Správa železnic zahájení rekonstrukce v roce 2023. Evropská dotace má pokrýt zhruba 360 milionů korun.
Trať z Tanvaldu do Kořenova je jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě a také je nejstrmější tratí v Česku. V roce 1992 ji ministerstvo kultury prohlásilo za kulturní památku. Ozubnice je na trati na třech úsecích. Trať na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu.
Během rekonstrukce dojde k instalaci ocelových pražců typu Y. Abtova ozubnice je dnes již využívána jen pro nostalgické jízdy, pro běžný provoz již není potřeba, je však památkově chráněná. Při opravě bude vyměněna za novou. V rámci zpracování projektové dokumentace bylo nutné metalurgickým rozborem zjistit složení stávajících a jinak již nedostupných ozubnicových tyčí, aby po opravě nedocházelo k nadměrnému opotřebování a poškozování zubů kol na vozech nebo zubů na tyčích.