Zubačku čeká půlmiliardová rekonstrukce, Správa železnic vypsala soutěž na opravu nejstrmější trati
Dílčí opravy ozubnicové trati Tanvald - Kořenov v roce 2019. Foto: Zubacka.cz
Trať je v havarijním stavu.
Trať je v havarijním stavu.
Ano.
Jak tohle souvisí s plánovaným prevedenim na D1? Je DOZ součástí stavby, je tam nějaká příprava, nebo se to tímhle zabije ve stylu “ale my nevedeli ze ty vyhybky budou jinak, tak na tohoto 10 let neváhejte”…?
Doz není možné, je to prakticky tramvajová trať.
Proč by nemělo být možné? Co k tomu brání? Osadí se počítače náprav, návěstidla a přestavníky. K tomu nějaké kamery a sdělovačka pro kontrolu stanic a zastávek.
Navestidla jsou problém. Nevychází viditelnost. Jsou tam polomery pod 200 m.
Ale to je specifický problém SŽ, že neumí dát návěstidla do polohy, kdy jsou vidět a trvá na jejich umístění vpravo a trvá na nepoužívání opakovacích návěstidel.
Pokud by tam mělo být ETCS L1 (LS?) tak si myslím, že nějaká viditelnost při těch rychlostech je zástupný problém.
Tahle zpráva jistého někdejšího ministra dopravy určitě nepotěší. Naštěstí zubačka bude žít dál.
Římana?
Jupí, taková krásná trať.
A co ozubnicová vyhybka? Bude taky??
Doufám že ano.
https://www.zubacka.cz/index.php/zubacka/technika/99-ozubnicove-vyhybky
Ano.
No, já tam čtu, že Dolní Polubný nebude součástí této akce…
Dolní Polubný bude součástí souběžné akce včetně nástupišť. Pokud vše půjde dobře, MD zatím dělá drahoty…
Nebude. Řeší se v Polubnym ale je problém s prujezdnym průřezem.
Obvyklé schéma chování SprŽele: Nečiností nechat trať zchátrat až k nepoužitelnosti a pak na její opravu čerpat dotaci.
Oprava: NečiNností…
Omlouvám se.
Nechápu, proč tohle není nějak kontrolované nebo ošetřené? Já být EU tak nám sem nedám už ani cent.
Když se ta ozubnice nepoužívá, tedy jen nostalgické jízdy, tak proč tam jednoduše nevrátí tu původní? Pro těch pár nostalgických jízd by jistě stačila ještě hodně dlouho.
V jedné z minulých diskuzí byl příspěvek:
Kdesevzaltusevzal napsal:
„U ozubnicového pásu není ani tak opotřebovanost, ta je pohledem minimální a dnešní provoz už na něj nemá žádný vliv, ale hořší je to s výškovým ustavením, kdy ten pás je v některých místech propadlý vůči temenu kolejnic a nebo naopak místy zase vystouplý, což se moc nelíbí mašinkám“
Tak super! Pak to není na výměnu celé ozubnice, ale jen na opravu geometrie ozubnice. Náklady tak 10 %.
taky si říkám, že by šla zachovat, ale nevím jak by to bylo s uchycením na ypsilony, tam bude možná problém a proto bude nová
Přesně tak.
Nelze. Prazce jsou úplně jiné. Tyče mají jinak otvory.
Kterou původní? Tu památkově chráněnou, co ji v r. 1992 demontovaly a následně nechaly sešrotovat ještě ČSD? A jak už tu někdo psal, ani dosud provozovaná část ozubnice už dávno původní není…
Tak. Rekonstrukce byla v době příchodu Rakušanek.
Část mého příspěvku z jedné z minulých diskuzí:
„V letech 1958-1962 došlo k nákladné rekonstrukci tratě kdy došlo k přizpůsobení tratě k použití těchto lokomotiv (z důvodu velké tažné síly T 426.0 vyměněna i ozubnice za šiřší 44mm místo původní 28mm). Jistě věděli o tom, že tato lokomotiva není na slabý svršek díky tomu co se stalo v Tisovci a snažili se tomu předejít.“
Ano, byla vyměněna „I“ ozubnice což znamená, že to nebyla jediná úprava.
Co se stalo v Tisovci, prosím?
LLokomotivy 426.001 a 003 byly po jejich vyrobení nejprve na Trati Tisovec- Pohronska Polhora?
„V říjnu 1961 byly z Rakouska dodány do Tisovce dvě ozubnicové lokomotivy 426.001 a 003. Zahájení zkušebního provozu se konalo 14.10. 1961, jejich provoz však nebyl schválen pro slabý kolejový svršek, neboť druhého dne zkušebního provozu lokomotiva vykolejila všemi nápravami. Ozubnicové lokomotivy T 426.0 byly použity jako adhezní na Trati Tisovec- Jesenske, ale již v roce 1962 jezdily obě na ozubnicové trati Tanvald- Kořenov .“
V roce 1992 byla ozubnice demontována v dopravně Dolní Polubný a před i za byly zřízeny nájezdy na ozubnici. Ozubnice nebyla demontována na celé trati…
Je úplně znicena. Místy do sebe zuby vůbec nesednou. Nájezdy nefungují.
„O rekonstrukci unikátní trati se mluví několik let, příští rok se má stát již realitou. “
A pozor. Tady se něco stalo. Nebyla ona oprava původně plánovaná až na rok 2025? Myslím, že byla. Ale co. Důležitý je, že se opravy dočká a čím dříve tím lépe.
V dokumentaci pro veřejnou zakázku je uveden začátek stavby březen/duben 2025. Takže to na příští rok nevypadá. Doba rekonstrukce je v materiálu 13 měsíců. Takže návrat „rakušanek“ od jara 2026.
Zajímavé bude řešení i NAD, zda až do Szklarske Poreby, protože Stadlery by byly bez zázemí. Nebo, zda si KD zajistí vlastními silami provoz do Jakuszyc/Harrachova.
V dokumentaci najdete i rok 2023, nechal bych se překvapit
Původně se chtělo 23, nakonec 25. Dříve peníze nelze zajistit. Rok se bude vyrábět svršek.
vyhazování peněz….Stadlery zubačku nepotřebují 500 milionů pro 6 dní v roce je dementní.
za pár let by tam nemohl jezdit ani stadler..ta oprava by stejně stála hodně i bez ozubnice, na tu trať se skoro 60let nešáhlo..o kolik je to dražší s ozubnicí netuším
To bylo v minulých diskuzích řečí když jsem řekl, že by se mohlo v budoucnu ukázat, že potřeba je. Však mi taky bylo odpovězeno “ Jo, doba ledová je za dveřma. Pamatujte, že na moje slova obvykle čato dojde až se bojím už něco říkat.
Ta trať ani po rekonstrukci nezmění svůj horský charakter a stoupání se nezmírní a to, že máme vozidla co to vyjedou i bez ozubnice neznamená, že tomu tak musí být vždy.
Jo, to my už víme že jste všude byl dvakrát a od všeho máte klíče.
Ovšem až ta doba ledová bude, obávám se budeme řešit trochu jiné problémy než se do Harrachova nevyjedeme bez ozubnice.
Jo, např. z Brusele nařídí, že v zájmu energetických úspor nesmí mít lokomotiva větší výkon než např. 300 kW. U vysavačů se to osvědčilo, tak je třeba jít dál!
Pijte to prosím alespoň trochu ředěné… Děkuji.
Mimo jiné zajděte třeba na http://www.prototypy.cz a tam zjistíte, jaký výkon potřebuje „zubačka“ T 426.0 pro pohyb po ozubnici…
výkon není vše..je to zpřevodované do max 15km/h
Vysavače sem netahejte, to byl kreténizmus prodejců, kteří z prostého PŘÍKONU vysavače (což bez dalších informací o účinnosti neříká skoro nic o sacím výkonu) udělali prodejní argument, a tak se výrobci předháněli čích výrobek bude mít větší spotřebu…
Jsem vždycky tvrdil že jim bez problému navrhnu vysavač 3kW, stačí do něj zabudovat 2kW topnou spirálu (chlazenou procházejícím vzduchem samozřejmě, jinak se ten plast rozteče)…
Proberte se. Ta trať je shnilá skrz naskrz, šedesát let na ni všichni srali, od ČSD přes ČD a SŽDC po SŽ. Ještě se chlubili, kdo ji dřív dokáže zavřít. Půl miliardy není za ozubnici, ale za uvedení významné spojnice do rekreačního zázemí liberecko-jablonecké aglomerace do provozuschopného stavu. Liberecký kraj tu dlouhodobě objednává velký rozsah dopravy, není důvod zpochybňovat potřebu rekonstrukce trati.
Přesně tak, o se s tím sveze i Polubenský tunel například.
Svršek na této trati není shnilý více jak na tratích, na kterých se v roce 1997 – 1998 pokusily ČD zastavit provoz.
Úplně přesně ten samý svršek byl na trati Sokolov – Kraslice. Od roku 1997 jsme tam měli pomalou jízdu 20 km/h. Dnes se tam při řádné údržbě jezdí 60 km/h. Před zavedením pomalé jízdy 20 km/h se tam jezdilo 50 km/h a volná upevňovadla zvonila jako zvonečky na betlému…
Odkaz si spusťte od 12:00… : https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku/na-co-zira-masinfira-trat-145-sokolov-kraslice-kraslicka-draha-krusne-hory.A211111_151535_po-cesku_vrja
Neporovnávejte hrušky s jablky – tratě o menším sklonu, s betonovými a neojediněle zejména dřevěnými s vadou v povoleném uchycení kolejnic k nim s tratí o prokazatelně větším sklonu a zejména vadami jako „“Kolejnice trpí řadou vad, ocelové korýtkové pražce jsou léty poškozené, styky propadlé““!
Pevně věřím, že tak jako po rovině můžu jít jen tak, ale do hor pro bezpečnost mám jít jedině s nějakým odpovídajícím vybavením, tak že i na komunikace (silnice i dráhy) v horském terénu jsou pro bezpečnost přísnější normy!
Ale houby.Já se ten přístup pokusím jednoduše vysvětlit citací jednoho vysoce postaveného manažera ČD (který je mimochodem stále nepostradatelný v jiné,ještě významnější funkci): „Je to pohraničí a není to koridor.“
Jenže přišel soukromý provozovatel dráhy.A ten se chová jinak,než se chovaly ČD,SŽDC a nyní SŽ…
Sláva. Je možné ale moderní pražce montovat do technické poamátky?
Berete to takhle. Ta trať už není původní z doby svého vzniku. V průběhu let byl třeba vyměněný ozubený hřeben za širší a jistě by se našla spousta dalších věcí, které byly v průběhu její existence upraveny. Z mého pohledu pořád lepší nějaké pražce než žádné pražce stejně jako nějaká dráha než žádná dráha.
Po zkušenosti s mostem na Výtoni bych očekával památkářský řev, že je třeba původní kolejnice a ozubnici repasovat, ble, ble, ble… Ale překvapivě je zatím ticho. 😀
Otázka je na jak dlouho. Tady nás nepřekvapí už nic, když i u zřícené lanovky odsouhlasí MK „přípustnost návrhu na památkovou ochranu“.
Památkáři spolupracovali v rámci přípravy akce s projektantem po celou dobu přípravy.
Pokud svolily památkáři, tak ano.
Ty bych k tomu vůbec nepouštěl…
Není jiné řešení. Norma má přednost před památkou.
Nechápu, že není technickou památkou i uchycení. Y v době výstavby učitě nebyly…
Na dráze na Pike´s Peak nedávno vyměnili Abtovu ozubnici za Strubovu. A to je ta dráha imho významnější památka než Kořenov. Holt jiný kraj,…. Každopádně souhlasím, že s těmi pražci je to špatně.
Co je na Y pražci špatně- že vydrží 70let a nemusí být tak široká pláň?
Není to špatně. Pražce Y vynikají stabilitou v obloucích, což má vynikající vliv na udržení GPK požadovaných parametrů.
Jenže Y jsou jediné ocelové, které jsou v rámci tpd použitelné.
V době výstavby … tam mohlo být tak hřebové uchycení.
Podkladnice s rozponkami rozhodně ne, ty jsou ze 70. let. A ještě starou ozubnici, kterou předkové vyměnili a současnou historickou mašinu by nepobrala, ať se střelíte do obou nohou.
Kdyby trať zůstala původní z dob svého vzniku Rakušanky by tady dlouho nepojezdily a jistě by netrvalo dliuho než by některá z nich skončila pod mezí.
Rozhodně. Do ocelových pražců zásadně pouze hřeby!
A jsou ocelové pražce původní či tam byly instalovány až při některé z pozdějších rekonstrukcí tratě – zejména kolem roku 1970, když byly pořízeny současné historické lokomotivy zvané Rakušanky, a kvůli nim vyměněna ozubnice slabá jen 28mm za současnou silnější 44mm, protože ta původní by je neunesla/neudržela?
já myslím, že ocelové pražce tam byly asi i dříve, na trase do polska také byly a tam se v 70letech žádná reko nekonala
Ano. Cca od eoli 1900.
A chcete jezdit nebo vystavovat? Y pražec je výborný kompromis, dokonce asi umožní udělat bezstykovou kolej v malých poloměrech a nemá problém s upevněním ozubnice (navaří se držáky). Vyrábí se vůbec staré korýtkové ocelové pražce? Blbě se podbíjely a bezstyková kolej na nich nešla dělat.
Ale já netvrdím, že to není výhodné technické řešení, já se ptám, co vlastně z té památky zůstane.
Možnost ozubnicového provozu – historickcýh ozubnicových vozidel, a to v původní trase, kde byl tento provoz původně tzv. výhradní!
Co myslíte, že je původního z doby výroby na většině funkčních parních lokomotiv – dle mě vyjma rámů (a to jistě mohdy vyspravených tzv. vyvařením) většina ostatních dílů je i několikrát vyměněna, a to nejen kola, ale i kotle, které pro provoz potřebují platné tlakové zkoušky, které rozhodně nedostanou, v momentě tzv. nadlimitního úbytku materiálu (jeho síly) v livem působení koroze, a si piště, že ta je dnes při ojedinělých zátopech jinak totálně vychladlých strojů agresivnější než když se při pravidelném provozu ty mašiny nenechaly úplně vychladnout dny až týdny., čímž nebyly tak často jejich díly namáhány tepelným roztahováním se… Číst vice »
No jo, ale nehnily a vydržely jen s podbitím 100 let i při mizerný údržbě.
Když může být památka husákovské hl.n. v Praze, tak na tohle by techničtí památkáři měli nějakou miliardičku najít určitě…
Za údržbu památky odpovídá její vlastnil, trolle
ale může žádat o příspěvky na její opravu/údržbu z důvodu zvýšených nákladů oproti opravě/údržbě obdobné stavby bez památkové ochrany, kde může provádět levnější postupy
No to může, ale ministerstvo, ne památkáře.
Ano, to je klíčové: Správní Železničáři požádají stát aby jim = sám sobě poskytl dotaci na údržbu památky. A úředníci hned mají co povolovat, schvalovat, kontrolovat a nesplnění (např. termínu kvůli Patrikovi) sankcionovat.