Dálnice D3 není připravena na železniční tunel. Bude třeba demolice
Správa železnic dokončila dokumentaci pro stavební povolení, žádost o stavební povolení chce podat ještě letos.
Správa železnic (SŽ) v rámci přípravy nového úseku IV. koridoru Nemanice – Ševětín (NemaŠe) aktuálně žádá o dílčí změnu územního rozhodnutí. Konkrétně jde o přípravu Chotýčanského tunelu (4775 metrů), který má na svém severním konci podejít dálnici D3. Dálnice ale navzdory původním plánům není na železniční tunel připravena. Oznámení o zahájení územního řízení se objevilo na úřední desce Jihočeského kraje.
„Při zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí v letech 2009 až 2011 se počítalo s křížením trati s tehdy připravovanou stavbou ŘSD dálnice D3 stejně jako nyní, tedy trať měla vést v Chotýčanském tunelu pod dálnicí. V rámci koordinace staveb bylo domluveno, že stavba dálnice D3, která měla být realizována jako první, v sobě bude zahrnovat předstihový objekt tzv. hluchého dálničního mostu, který by měl zajistit možnost výstavby Chotýčanského tunelu bez přerušení provozu na dálnici. Při realizaci stavby dálnice byl však tento předstihový objekt ze stavby ŘSD vypuštěn, a proto Správa železnic musí nyní projednat technické řešení nezahrnuté v původním územním rozhodnutí, které bude generovat dílčí omezení provozu na dálnici,“ sdělil mluvčí SŽ Jan Nevola.
Při stavbě Chotýčanského tunelu v prostoru pod dálnicí tak bude muset být silniční doprava vedena obousměrně vždy pouze po jednom jízdním pásu. „Druhý jízdní pás bude muset být v rozsahu nezbytně nutném pro výstavbu tunelu demolován. Po dokončení tunelu pod jedním jízdním pásem se na něj odkloní doprava a výstavba bude pokračovat pod druhým jízdním pásem,“ doplnil Nevola. Dotčeným je úsek dálnice Ševětín – Borek, který se otevřel v prosinci 2019.
Náročnou stavbou sedmnáctikilometrového úseku severně od Českých Budějovic se má završit budování IV. koridoru. Vedle zmíněného Chotýčanského tunelu bude součástí stavby i další tunel, Hosínský, o délce 3120 metrů. Napřímení tratě a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům na IV. koridoru ušetřit devět minut, rychlost by měla být až 200 km/h.
Správa železnic už dokončila dokumentaci pro stavební povolení, žádost o stavební povolení chce podle Nevoly podat ještě před koncem roku. Současně probíhají výkupy pozemků a dopracovává se dokumentace pro provádění stavby.
Vláda nedávno schválila přípravu NemaŠe v režimu PPP, stavbu by měl tedy zafinancovat a zajistit soukromý koncesionář (podobně, jako se to děje na dálnici D4). Správa železnic proto aktuálně připravuje soutěž na výběr poradce. Půjde o vůbec první projekt PPP v režii Správy železnic při budování tratě.
Harmonogram PPP projektu hovoří o tom, že poradce začne pracovat v prvním čtvrtletí roku 2024, smlouva s koncesionářem se uzavře v říjnu 2025 a stavební práce začnou v roce 2026. Hotovo by mělo být v roce 2031, následující rok stát začne dílo splácet. Koncesionář se pak bude o svůj úsek starat až do roku 2048, kdy dostane poslední splátku. Smlouva tak bude uzavřena na 23 let, z toho se šest let bude stavět.
Jde o výrazné zpoždění, bez PPP počítala Správa železnic s vypsáním tendru na zhotovitele letos a zahájením stavby příští rok. Stát ale nemá na takto velkou stavbu peníze.