Dálnice D3 není připravena na železniční tunel. Bude třeba demolice
Úsek IV. koridoru Nemanice - Ševětín, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Správa železnic dokončila dokumentaci pro stavební povolení, žádost o stavební povolení chce podat ještě letos.
Než mě smažou.Rekne te mi co ten šmejd udělal pro českou železnici,kdo nad ním drží ochrannou ruku?
Proč tam nemůže byt někdo kako na ŘSD?Co opravdu dělá neco pro svůj resort
Mimochodem, teď se ukáže za koho tady ten serwer kope. Svoboda je šmejd,co nic pro naši železnici neudělal.
jediné co umí je opravovat kdekjake prdelní nádraží ale na koleje totálně kašle.
za poslední léta se neopravilo skoro nice
A za koho kopeme?:-) Každopádně exota, který někoho označuje za šmejda, posíláme do patřičných míst, i když si o panu Bc. MBA myslíme své:-)
-normální šlendrián, jsou horší, a dražší, tento se dá stavebně řešit a zase to takový technický problém není. Ale potíže mohou být s bakšišem – teď už bude stavba sledovaná ze všech stran a po všech stránkách, a běžně nabalení bakšišáci budou mít omezený prostor… A případná snaha zainteresovat „ty minulé“ – to dopadne jako obvykle. Každopádně to bude (a možná že už je) kabaret – Já ne, to On, Já dostal méně, a stejně už jsem to utratil !!! A něco jsem dal na „st-ranu a vl-ádu !!!
To je cirátů
Ať se ŘSD a SŽ jede zeptat do Švýcarska jak se to dělá.
vždyť podjezd pod D3 měl být součástí stavby, možná i zde o tom psalo, že?
Který blboun to zrušil? V té době asi ušetřil pár milionů ale dnes budeme platit násobky a řidiči budou v kolonách před ČB :/
Tehdy ušetřil sto milionů a vyhodil by dalších sto na nové mosty, pokud by se trasa hnula.
Když to byla jednička, tak tam žádné kolony nebyly, intenzity dopravy jsou tam velmi malé.
Jak chcete dělat přípravu na něco, co ještě nemá stabilizovanou trasu (a v době DSP pro D3 se řešila i varianta zdvojkolejnění ve stávající stopě)?
V době, kdy byla dálnice připravená ke stavbě, neměla Správa železnic stabilizovanou trasu tunelu ani směrově, ani výškově.
Veškerá další diskuse je zbytečná.
Jak je to možné???!!! Vždyť máme nejlepšího dopravního stratéga v galaxii…
Docela by mě zajímalo kdo za tohle ponese odpovědnost nebo se to zase zamete pod koberec.
Kdo byl tehdy premiér? Náš Péťa přece …
Úsek je v provozu od prosince 2019 a pokud se začne stavět za 2-3 roky, bude se po něm aspoň 6-7 let jezdit než to znovu rozkopou. Na druhou stranu v jaké kvalitě bude povrch dálnice, je otázkou.
Český kocourkov, nejdřív postavit a pak zbourat 😀
Ono je asi dobře, že se to tehdy nepostavilo, protože když vezmu v potaz, jak ŘSD rádo chytračí s novýma normama a masově demolovalo objekty půlprofilu, jak na tomto úseku, ale i na D7 kolem Chlumčan, stejně by „objevili“, že se to musí zbourat a postavit znova.
Objekty půlprofilu stály pravděpodobně dost za houby, podobně jako spousta jiných postavených za totáče bez technologické kázně…
Za totáče se v žádném případě bez technologické kázně nestavělo, opak je pravdou. Toto vůbec není obhajoba minulého režimu, ale je to holý fakt.
Co ten poradce bude rok a půl dělat…?
Vystavovat faktury.
Tak tohle jako bych uněkde slyšel. Připomíná mi to totiž situaci s rubaninou u kterou bylo díky špatné koordinaci nutné řešit její uložení.
které
Tunel, a každý ať si to přebere jak chce.
Pro zajímavost z webu ČT24:
„V době, kdy byla dálnice připravená ke stavbě, neměla Správa železnic stabilizovanou trasu tunelu ani směrově, ani výškově,“ sdělil Rýdl. Dodal, že by bylo riskantní průchod pro tunel jen tak někde postavit, když jde o stovky milionů korun.
Ano, v době, kdy se zpracovávala DUR na D3 Ševětín – Borek, neměla SŽDC vybranou variantu IV. koridoru NeŠe, takže nebylo možné přípravu pro tunel do stavby zahrnout. Ve hře tehdy ještě byla i varianta kompletního zdvoukolejnění trati v upravené stávající stopě, kdy by tunel nebyl potřeba, ale stávající jednokolejný most by byl nahrazen dvoukolejným.
Můžete prosím upřesnit, o jakém jedno-dvojkolejném mostu mluvíte?
Most u obce Vitín
Ono by asi nešlo o až tak moc o nový dvojkolejný most u Vitína, jako o ten následující jednokolejný úsek od Hluboké-Zámostí do Hosína.
Aneb kam to vede, když silničáři předbíhají SŽ. A nikdo to z MD neřídí.
kudy budou jezdit osobáky, když na mapě je stávající trať označena jako rušená?
Osobáky pro koho?
Tunelama
Po nové trati
poznamka k posledni vete clanku
– stat nema na takto velkou stavbu penize…….pravdou je, ze stat ma penez dost, neni (resp nema a nesmi byt) cilem neustale navysovat statni rozpocet, dokud se budou vyhazovat penize na nesmysly typu vyzkumu o opadavani listi, dotovani solaru a jineho zeleneho blouzneni EU-style tak dostpenez nebude nikdy…
pravda je naprosto zjevna, stat uz ted vybira na danich penez vic nez by mel….kam je pak cpe je vec jina
Zajisté máte na stole alespoň jednu zprávu z „výzkumu o opadávání listí“, případně odkaz na položku rozpočtu, která na tento výzkum šla?
enjoy
https://www.prahain.cz/zivot-ve-meste/vedci-tri-roky-zkoumali-opadavani-listi-projekt-prisel-na-22-milionu-15752.html
PrahaIN je dezinfo stoka, nebrat
nezajima me kdo to pise ale zda je to fakt…..
tyhle vase det(in)ske hry na dezinformatory a dezolaty jdou mimo mne…
Jistě, ale dezinfo stoky každý fakt interpretují tak, aby jim seděl do jejich hámotin.
Co opadávání listí, ale prachy jsou i na virgule:
https://ct24.ceskatelevize.cz/archiv/1320125-reporteri-ct-senzibilove-za-30-milionu-ministerstvo-prumyslu-na-ma
Co máte proti abscisové kyselině?
Mitigace klimatické změny je prioritní záležitost, změna postupuje poměrně rychle a postupně procházíme jednotlivými bodu zlomu.
chcete li mitigovat (proc to nenazvat ceskym vyrazem mirnit, ci zmirnovat) klimatickou zmenu, pak se nedivte, ze nejsou penize na (nejen) zeleznicni infrastrukturu, ja vidim priority jinde nezli vy a klimacvokeraj mne prilis netrapi
Pán holt nemá děti, tak může být sobec.
nemam rad zimu a deti taky ne… takze jsme asi sobci vscichni, a je nam to burt
Investice do rychle, kapacitní a zejména elektrické železnice JE jeden ze způsobů mitigace klimatické změny.
Co stát s vybranýma penězma dělá se celkem dobře ví. Nejvíc se nacpe do důchodů a dalších mandatorních výdajů. Pak se musí zaplatit davy státních zaměstnanců a organizací. A pak teprve může být nějaká věda, investice atd.
Co vím, tak 55% státního rozpočtu jsou důchody.
https://www.mfcr.cz/cs/rozpoctova-politika/statni-rozpocet/rozpocet-v-kostce/statni-rozpocet-v-kostce-2023-50699
Najdete ty penize… ja bych vedel…
Na trať, kde je dostatek kapacity a kde není / nebude dostatečná poptávka (protože D4 a D3), se Správa železnic soustřeďuje prioritně.
Zatímco klíčová trať na Mnichov a trať z Chebu do Německa… škoda mluvit.
Už aby Správa železnic byla zprivatizována popř. rozpuštěna, neboť bude nahrazena firmou, kde jsou lidé myslící.
když ono je problém, že současná trať přes Hlubokou zámostí je fakt bída, a když si vezmu, že to je na trati Praha – ČB – (AT) a zároveň (Plzeň) – ČB- Jihlava – (Brno), tak si myslím, že tento koridor si opravdu zaslouží pořádnou trať
Fajn. Dojmy jste uvedl.
A co fakta? Konkrétně chci vidět čísla o rentabilitě oné investice.
Před 6 lety rozhodnutí stavět Nemaše padlo za částku 12 miliard za éry vlády ANO+SPD+KSČSSD, kde se slibovalo kde komu, kde jaký nonsens = např. krytý zimní stadion pro jednoho jediného sportovce (paní Sáblíková). A kde jsme dnes? Na dvoj-, spíše trojnásobku oné částky?
https://zdopravy.cz/tunely-nemase-maji-novou-sanci-sprave-zeleznic-vysla-ekonomicka-studie-986/
Tak to můžeme zrušit mnoho tratí v ČR. Pač jejich ekonomika opravdu nebude vycházet… Jaká by byla alternativa k NemaSe a za kolik? Stávající stav neberu jako vhodný do 21.století.
Stačí vystudovat základní školu, aby člověk pochopil v jakém stavu je státní kasa = dotace na dopravu (silniční, železniční,…) budou tendovat směrem k nule po započtení výnosů/daní z této dopravy.
Lidově řečeno šul-nul.
Eldorádo na české železnici skončilo kvůli obrovskému Babišovu rozhazování
Ne. Právě železnice i přes probíhající pandemii prosperovala, stavělo se a modernizovalo.
Za cenu toho, že z uběhlých „tučných“ let nic nebylo naspořeno na současná „hubená“ léta.
A za cenu obrovského zadlužení státní kasy a za cenu „vykrmení/zpohodlnění“ dodavatelů pro firmu SŽ.
Když jste u těch faktů … píšete že trať na Mnichov je prioritnější než do 100 tisícového města. Kolik lidí tu relaci Plzeň – Mnichov jezdí, že to má takovou prioritu?
Dokonce takovou že ani Němci nemají zájem tam dělat dvoukolejku.
Ale já mluvím zejména o nákladní dopravě. ŽESNAD tvrdí, že to bude jediná výdělečná trať bez dotací, dle poptávky po dopravě.
A o tom to je. Ještě přihodím, že zrovna na jih Čech trvá taková cesta z Moravy snad nejdál, byť kilometrově je to blíž než na západ Čech.
Když jsem studoval univerzitu v Brně, tak spolužáci/spolužačky z ČeskoKrumlovska a Č.Budějovicka se dopravovali automobilovou spolujízdou. Nešlo o dobu jízdy, ale že auto je zaveze přímo k domu. A je levnější (i po započtení tehdejší slevy busu či vlaku pro studenty)
Holt jižní Čechy a Vysočina jsou řídce zabydlené, takže vlaková doprava osob příliš nedává smysl.
Hele Axel, tobě zase fouká pod tašky, že jo?
Víc osob autem může cestovat levněji, než vlakem, bez ohledu na tu tvojí „řídkost zabydlení“.
Vážený pane, řídkost zabydlení má ten efekt, že se výrazně hromadná veřejná doprava nevyplací.
Ani dopravci (prodělává) a ani cestujícím (velice řídký jízdní řád).
Proto je nesmysl cestovat vlakem mezi jihočeským a jihomoravským/středomoravským krajem. Co by asi tak člověk z Prostějova chtěl v Budějicích?
Beztak z jeho pohledu Holba bývá lepší než Samson či Budvar.
Cheb-Německo nevím proč sem motáš, s tím Správa železnic asi těžko něco udělá a do Domažlic jsou v letech 24 a 25 na spadnutí 2-3 stavby. Tohle se začalo drív, tak to má územko.
Domažlice se zatím nijak nevylučujou se stavbou tunelu do Budějovic.
A tenhle tunel má šanci být dřív než D3…
Zhodnocení práce SŽ na trati do Mnichova = cituji Ministerstvo:
„K celé záležitosti bohužel přistoupila spíše laxně než odpovědně,“
https://zdopravy.cz/laxne-nez-odpovedne-ministerstvo-zkritizovalo-spravu-zeleznic-za-pristup-k-nove-trati-do-bavorska-127350/
A tunel NemaŠe za aktuální peníze nikdy nebude stát, protože na to prostě není. Tudíž je vyhazování peněz jakkákoli aktivita na NemaŠe.
To je jako kdyby člověk s mediánovou mzdou v ČR si platil výlet k dealerovi Bugatti někam do zahraničí, protože Veyron = taky nonsens.
Že by další reinkarnace pana Axela?
Jisté podezření tu je, ale je to jiná IP adresa, Axel se hlásil stále ze stejné i pod 27. nickem:-)
Po D4 a D3 pojede vlak? To jsou mi věci….
Pánovi Ech nedochází přínos. Mává starými studiemi.
Ne. Podívejte se na hustotu zalidnění v JČK = lidi nebudou mít potřebu jezdit do ČB pro přestup na vlak, když do Prahy můžou rovnou po dálnici. Holt vlak ze své podstaty se uživí spíše v hustě zalidněném území. Ne v jižních Čechách a na Vysočině. Ostatně trať do Č. Budějovic není v klíčové TEN-T pro dopravu lidí (tuším se tomu říká „core“). Proč? Protože z ČB směr Linz žádná slušná trať není a vypadá to, že nikdy nebude. A protože není skoro koho vozit na jih = viz slibované dálkové vlaky Praha-ČB-Vídeň, které měly jezdit už víc než 10… Číst vice »
Asi málo jezdíte v relaci ČB ( Veselí ) Praha a zpět. Já povětšinou pátek tam a neděle zpět. Nepřijde mě že by ty rychlíky i večer vozily vzduch. Včera měl R od Prahy skoro půl hodiny sekeru kvůli zásahu RZS ve vlaku. Do čekajícího přípoje do J.Hradce se vyvalila docela slušná hromada lidí. Jinak auto tím směrem, tedy ještě dál používám minimálně, jen když musím. V pátek po práci si chci třeba už taky odpočinout nebo mám ještě nějakou práci do vlaku. Posledně v neděli z Prahy když jsem jel autem na Jih to byl docela vopruz už od… Číst vice »
Já mluvím o kapacitě trati = není potřeba kapacitu navyšovat před Č. Budějovicemi za ty strašně drahé desítky miliard na Nemaše, když za Budějovicemi (směr Linz) je zbudována kapacita mnohem, mnohem menší (= klikatá jedna kolej v Rakousku). Prostě Jihočeský kraj je nejen řídce zabydlený, ale z pohledu železnice je od jihu taky napůl zašpuntovaný. Vy mluvíte o kapacitě vlaku = je potřeba navýšit, neboť to dává smysl a v tomto se shodujeme. Já si fakt myslím, že budoucnost patří dálkovým vlakům o délce 15 vagonů, popř. 10 vagonů. A nevadí mi, když třebas 1/3 z takto dlouhého vlaku budou… Číst vice »
Až budete mít vycházky z blázince, kupte si jednodenní Královehradecký a povozte se v Honneckerech. Nás ostatní do toho netahejte.
Mluvím o tom samém, co včera milion lidí během stávky = státní kasa je prázdná a také je bohužel velmi zadlužená po rozhazování za vlády Babiše, Okamury a Filipa.
Tak já jezdím vlakem v podstatě denně Tábor – Praha a osobně bych neřekl, že vlaky jezdí málo lidí. A pokud vím Rakušané chtějí rozšířit trať na Linz a pak by se dělal trať přes Kaplici.
Nechtějí. Nic takového není takového v Aufbauplan. Jediné co snad někdy zrealizuje směr na české hranice je z Vídně přes Č. Velenice a to na části zejména u Vídně, neboť má sloužit na dojíždění z Waldviertel do Vídně. O ČR nejde.
Prostě z pohledu rakušáků jediné důležité spojení na ČR je směr Brno/Ostrava/Varšava, protože kdysi v minulosti tam postavili kapacitní železnicic v rovinatém terénu.
Zrovna tento úsek je dost důležitý, protože je zde souběh tratí na Prahu a pak na Jihlavu a Brno.
Tak ti jsou v důchodu nebo byli odejiti. Nyní to řídí Svobodovi Paidarové, Hofhanzlové a další….. není po desáté večer
Je zábavné sledovat místní diskusi, aneb Radek se přes noc stal z hrdiny padouchem.
Že vás to překvapuje…
Podobný podjezd pod dálnici bude i u Brna. VRT bude pod malým úhlem podjíždět dálnici u Ostopovic. Doufám, že při současném rozšiřování na 3 pruhy s tím už počítají.
Jestli je VRT v daném místě fixována např. vydaným ÚR vč. nabytí PM nebo lépe vydaným SP, pak ano. Pokud ne, je jakákoliv příprava v místě křížení zcela zbytečná a s velkou pravděpodobností může dojít k jejímu „netrefení“.
To záleží na tom, jestli třeba neexistuje nějaké memorandum mezi zadavateli. Pak se projektant holt musí trefit.
Aneb zase jen aplikace paragrafu jedna…
Hlavně že se při stavbě dálnice ušetřilo!
Bez ohledu na pozdější náklady.
Ano ušetřilo se. Jednak v době realizace dálnice nebyla trasa dráhy vůbec fixována natolik, aby byli jisté že konstrukce bude následně využita a za druhé ani 5 let po otevření dálnice není jisté, zda se vůbec bude trať stavět.
Dobrý tunel na peníze👍 někdo si to dobře spočítal
No tak určitě. A přesně proto tu konstrukci pro naprosto nejistý tunel neprovedl.
A nechcete se už na ty vláčky vykašlat? Raději ty peníze dejte do nových silnic, stejně do toho dobrovolně nikdo nepoleze, jen, ten, kdo musí.
A ve kterém vesmíru vlastně žijete?
Mezi Prahou a Budějovicemi podle vás jezdí vlakem jen ti, kteří nemají jinou možnost, než jet autem? Jak jste na takový nesmysl přišel?
Problém jsou ceny jízdenek na vlak (a to nejen v ČR, ale obecně v Evropě). Mám auto střední třídy spalující benzin, žádný malý úsporný diesel. A už ve dvou lidech je levnější jet autem. V jednom člověku je to často na hraně, obzvlášť ve chvíli, kdy člověk zjistí, že potřebuje někam jet na poslední chvíli – jízdenka na následující den nebo pár dnů dopředu stojí nesmysl – víc než náklady na auto. Zpáteční letenka do Madridu stojí stejně, jako zpáteční letenka do Bratislavy (v obou případech 150 €), tady je myslím něco špatně. Mimochodem kdybych se chtěl chovat ekologicky a… Číst vice »
Ve 2 je levnější jet autem? Kolik Kč počítáte jako náklad na km? Osobně jezdím často relaci Praha – Zábřeh (nebo Velké Losiny) a ve prospěch auta mi to obvykle nevychází (2 dospělí, 1 dítě 6 let).
Tohle jsou přesně trasy, kde to má největší smysl. Vlak tu může být rychlej a kapacitní
Jižní expres jede 1:40 a stojí 185 korun a nemusím řešit parkování ani v Praze. ani v Budějovicích.
Auto jede 1:30-2:30 dle provozu a jen benzín vyjde asi na 400… plus další náklady a parkování.
185 už určitě ne. Na většinu vlaků vidím cenu 229 a to je jen vázaná jízdenka na konkrétní vlak, běžná flexi jízdenka je za 265. Každopádně cena není tak zásadní v tomhle porovnání s autem, u nějž občas vysolíte třeba 10 tisíc jen za údržbu nebo nové gumy apod.
Já jezdím za 185 Kč běžně. 229 jsem snad nikdy nedal za druhou třídu. Mám teda 25 InKartu.
Tak si pořiďte IN100 a budete to mít „zadarmo“.
Já reaguji na tu cenu, že za 185 to nejde. Jde. A i když k tomu roční cenu InKarty rozpočítám, tak jsem na cca 195 korunách. Možná méně.
A to už teď expres trasu zvládne za hodinu a půl v pohodě..
Přečtěte si můj příspěvek k podobnému rejpalovi.
Když levá ruka státu neví, co dělá ta pravá..
A překvapuje to ještě někoho.
Měly tunely územko?
Hlavně byla celá stavba „u ledu“ s nejistým termínem realizace a zda vůbec. No a trasa byla posuzována ve variantách torpédovaných obcemi a aktivisty ze všech stran. Tj. zda vůbec a zda právě tímto místem zcela nejisté. Za těchto okolností je zcela logické vynechání konstrukce skryté pod dálnicí. Přesně ve smyslu funkce správného hospodáře, protože to v tom okamžiku byly vyhozené peníze.
Ano, těm mentálně pomalejším, zato se „správným názorem“ je potřeba to zopakovat:
Aby mohl projekt zahrnout i přípravu tunelu, musel by mezi oběma organizacemi – ŘSD i SŽ – být sepsán závazný dokument typu memorandum. Bez něj by příprava tunelu byla de iure rozhodnutí dle „jedna paní povídala“ a tedy nezákonné plýtvání státními prostředky.
Naivní dotaz:
Od kdy jsou memoranda závazná?
Kolikpak memorand už máme např. na dokončení dálnice směr Vídeň, nebo lepšího železničního spojení směr Bavorsko?
Nejsou závazná, ale je to aspoň něco. Těžko se SŽ může stoprocentně zavázat stavět něco, na co nemá papíry…
A memorandum o vymístění dálkové a nákladní dopravy z údolí dolní Berounky, tomu už snad nevěří ani ten kdo je podepsal.
A tu EIA píšou proč, když tomu nevěří?
https://zdopravy.cz/zadrhel-pro-tunel-praha-beroun-ministerstvo-vratilo-sprave-zeleznic-dokumentaci-k-prepracovani-176201/
Tak pokud to tam ŘSD mělo a pak to vyndalo tak to spíš vědělo přesně co dělá. Snížila cenu pro ŘSD a zvýšila SŽ včetně nekolikaleteho omezení řidičů na dálnici
Vzhledem k předpokládáné stavbě od roku 26 dál to nemusí tolik vadit, protože se to vezme jako první oprava D3 v daném úseku.
Z toho, co ze správy vyplívá, je že dálnice bude možná i několik let v daném úseku svedena do 2 pruhů, soudím ze zkušenosti jiných část. uzavírek při stavbách mostů.
Dále se dozvídáme, že kdyby vláda našla peníze, stavba mohla začít už příští rok, ale raději přidala učitelům a armádě, to je pro ni priorita.
Kdyby Alenka s Andrejkom nevytáhli ze státní kasy 500 miliard během covidu, mohli klidně přidat učitelům a dostavět zbytek české dálniční sítě.
To bysme neměli nikdo zapomenout, když si tu (leckdy oprávněně) stěžujeme na současnou vládu.
Ano, učitelé i lékaři musí dostat nutně přidáno, nebo tu do pár let zkolabuje společenský systém a žádné dálnice nás nezachrání.
Anebo pojďme školství i zdravotnictví zprivatizovat, a pak nás čeká situace jako v Británii nebo Americe, kde si doktora nemůže dovolit půlka obyvatelstva.
Uvědomte si laskavě, že „Alenka s Andrejkom“ ty peníze nevzali ze žádných úspor, oni o podobnou částku zvýšili deficit. Ergo i kdyby to neudělali, stejně bychom se o patřičou sumu museli zadlužit dnes. A každý kuchyňský ekonom by u toho ječel, jako by ho na nože brali.
Zkuste si zjistit na kolik si přišel nejlepší makro a mikro ekonom během Covidu a kolik, firem už ovládá díky působení nemajitele ve vládě holding AF. A to jen špička ledovce, kam zmizelo těch 500 miliard.
Kdyby současná vláda nesrala peníze a materiál na Ukrajinu, jsou peníze na téměř vše!!!
A kolik bychom ušetřili? Jo a ten materiál formou vyřazených bojových vozidel a tanků se perfektně hodí na podloží dálnice nebo třeba tank postavený vertikálně může samozřejmě suplovat pilíř mostu…
To je vždy úsměvné, když dezolát předkládá tenhle „argument“. Ale gratuluji, že už dokážete napsat „Ukrajina“ a nikoliv „UK“. Sice to trvalo, ale nakonec to přineslo ovoce.
Ještě prosím argument o neziskovkách…
7 miliard za dva roky není zase tolik. Vzhledem k problematice naší budoucí svobody.
…vyplívá…. 🙂
Z Vašeho „vyplívá“ vyplývá, že přidání učitelům je na místě, protože dosud neodváděli nejlepší práci…
Nebo naopak, ze si více nezaslouží. 🙂
No na D4 se dělalo nad Pacifikem prakticky to samé. Jedna sezona jeden směr.
Můžu se zeptat, kde se D4 kříží s Pacifikem? Nespletl jste se?
Přemostění lze postavit za 1 rok, minimálně pro jeden směr.
Je to jedno, SZDC nema na to realizovat takovouhle stavbu, funkcne ani financne. Vrchol jejich moznosti je udrzba prvniho koridoru prodavana jako rekonstrukce.
A na Sudoměřice-Votice taky neměli?
Ja tomu docela rozumim. V prostredi, kde kdejakej zahradkar muze zhatit stavbu (zmenit trasovani) hlavni trati (ted nechme stranou jestli je to spravne nebo ne), proste nema smysl delat takovyhle stavby pro strycka prihodu. Vzdyt ani dneska neni vubec jasny, jestli se ten tunel vubec postavi.
Budto muzeme stavet efektivne a rychle, nebo se budeme handrkovat s kdejakym Lojzou, protoze svoboda a demokracie. Ale nemuzete mit oboje.
Ve Švýcarsku a Rakousku nemají oboje?
Nevim. Maji?
Tak asi mají.
Jaky asi? Do jaky miry tam muzou NIMBY rozhodovat o kazdym posunutym kamenu?
To nevím, ale (jako turistovi) mi přijde, že docela staví. A to tam občanské iniciativy asi taky mají…
tak ono může i na způsobu přípravy stavby, jestli předem řeší možné problémy, nebo jestli na to kašlou a čekaj až se někdo ozve jako u nás atd
zajimavy, ze v Plzni tunel pod zeleznici pro strycka prihodu postavili, az se tam nekdy povede prutah, tak tunel pro podejiti uz stoji. A taky se jedna o budejovicky smer…
Podobně je na tom příprava na budoucí ranvej na D6 https://mapy.cz/s/hekudohosa Tam asi také platí že čert ví kdy a jestli vůbec bude.
To je spíš odstrašující případ. Ještě si pamatuji, jak tam roky byla (snad kvůli odlišnému povrchu) snížená rychlost a jak na to řidiči nadávali. Až se (jestli se) jednou bude ranvej stavět, bude původní projekt tunelu tak zastaralý, že je otázkou, co budou moci zachovat a co se naopak bude muset zbourat a postavit nově a jinak.
No a taky je otazka jestli to melo smysl. Tohle je potreba posuzovat individualne a ne stylem „v Plzni a u letiste taky“.
Já se ani neodhaduji určit, jestli to mělo smysl 🙂
Ono je i dost nadjezdů nad silnicí 1. třídy, které se stavěli už připravené na rozšíření na dálnici (tuším že na D4 v té části co se teď staví, nebo D7 obchvat Loun) A teď když se tam staví dálnice, tak ty mosty stejně budou bourat a znovu stavět protože nevyhovují parametrům
(ale podrobnosti neznám, tak snad moc nekecám).
V současnosti tyhle stavby kvůli jiným budoucím stavbám by se asi měli dělat jen při skoro souběžné výstavbě.
Jenže východní obchvat Plzně má v tomto místě stabilizovanou trasu. Navíc posunout silnici ve městě plus minus pár metrů (výškově i směrově) není takový problém, jako hýbat s trasou železničního tunelu pro 200 km/h.
Jo ŘSD se taky takhle nachytalo na D3 u Chorovin, postavili most přes budoucí trať a SŽDC se pak rozhodla že trať povede jinudy, horem nad dálnicí.
Mrkněte na D0 a její „stavby pro strýčka příhodu“. Je jich tam docela dost.
Zcela upřímě doufám, že se u dálnice v době výluky objeví cedule s nápisem: „Musíme to rozdrbat, protože jsme před sedmi lety chtěli ušetřit pár korun, děkujeme za pochopení, Vaše ŘSD“
Taky doufam. To by totiz znamenalo, ze ta stavba skutecne konecne zacne. A ten napis by mohli napsat na druhou stranu cedule „Vlakem na letiste jiz brzy!“
Fór je v tom, že se nevědělo, kde přesně a jestli vůbec, takže po bitvě je každý generál.
Že mě to nepřekvapuje, u nás normální – jeden týden udělají chodník a silnici, aby další ho rozkopali, protože je plánováno natažení nebo rekonstrukce něčeho a mnohdy i opakovaně…
Český level koordinace. Prostě jdeme tou naší českou cestou. 😀
Sebelépe sestavený harmonogram koordinace prací se Vám rozsype jako domeček z karet v okamžiku, kdy první firma hodí vidle do libovolného z výběrových řízení.
Jestli si dobře pamatuji, dotčený úsek dálnice se stavěl v letech 2017-2019, železniční tunely se budou stavět (možná) v letech 2026-2031. Tak to je celkem dlouhý „týden“.
Nejde ani tak o absolutní časový interval, jako spíš o skutečnost, zda se v čase projektování jednoho vědělo o přípravě toho druhého. A to se v tomto případě vědělo, jen se někdo na ŘSD(?) rozhodl to ignorovat.
Na ŘSD se nerozhodují od stolu jen tak něco ignorovat. Nejspíš to bylo tak, že někdo z politiků jim řekl: kašlete na to, nemáme dost peněz, koridor do Budějic se stejně stavět nebude.
IMO se vědělo, že se cosi plánuje, ale nevědělo, kdy přesně, kde přesně a v jakých parametrech. Jak byste v takové situaci stavěl dálniční most?
Analogicky se vědělo, kudy by měl (dle ÚP) vést DOL, dálniční i železniční stavby s ním počítaly, ale mosty pro něj s předstihem snad nikde nestavěly. Záměr a realita může být po letech dost velký rozdíl. Jak je vidět například na debatách o trasování VRT mezi krušnohorským tunelem s Prahou.
V Plzni byl rekonstruovaný železniční koridor na Cheb i se stavbou nového mostu v polích, protože se počítalo se západním obchvatem Plzně. Obchvat se zprovoznil nedávno, po koridoru se jezdí už více jak deset let.
Jakože přizpůsobit trasu silnice s rychlostí 90 km/h je stejné jako přizpůsobit trasu železničního tunelu pro rychlost 200 km/h?
Plus časový odstup v Plzni byl mnohem menší než u Chotýčan a také trasa obchvatu byla celkem jasně daná návazností na okolní terén a stavby. Naopak trasa koridoru u Budějovic vede více méně volným terénem a s ohledem na požadovaný rychlostní profil se může o metry posouvat.
Jo tak ono se to vedelo… Tak ja vam osvezim pamet.
2017: „i zmíněný tunel kvůli náročnosti a také vysokým nákladům nakonec pravděpodobně zůstane jen na papíře, nebo bude výrazně kratší.“
Zdroj: https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/tunel-zeleznice-koridor-chotycany-budejovice-praha.A170331_085147_budejovice-zpravy_khr
Tady se všichni tváří, jako kdyby se o velkých infrastrukturních stavbách rozhodovalo vždycky ad hoc. Koncepce tranzitních koridorů tu přeci s námi je od 90. let a i když občas realizace neskutečně trvá, vždy na ni nakonec dojde.
To je jako kdyby dneska Praha změnila územní plán v Chabrech, protože kdoví, jestli se tam SOKP přes všechny ty komplikace kdy dostane.
Jenže Chotýčanský tunel byl passé až někdy do roku 2019 kdy prvně vyšla ekonomika. Do té doby se seriozně mluvilo o tom, že prostě nic nebude a ze Ševětína se bude jezdit jako doteď.
I kdyby to tak bylo, ŘSD jako orgánu státní oci rozhodně nestačí k činnosti jen to že „se něco ví“.
Aneb frajtr Antonín po bitvě generálem…
Tato situace je veřejně známá minimálně dva roky. V časopisu Stavebnictví k tomu vyšel článek pánů Makaráska a Hniličky: „Tunely na úseku Nemanice I – Ševětín“. https://www.casopisstavebnictvi.cz/clanky-tunely-na-useku-nemanice-i-sevetin.html Zřejmě se tomu pouze nedostalo zasloužené popularizace, aby se před tehdejšími parlamentními volbami nedráždila veřejnost. Na D3 je to bohužel už tradiční. Ze stejného šuplíku jsou její předchozí uzavírky kvůli dodatečné výstavbě odpočívky (nejdříve loni v létě kvůli odstřelu skal, následně na podzim kvůli bourání „starého mostu“ přes dálnici). Ted se jde o jednu úroveň výš, bude se nejen uzavírat, ale i bourat. Docela by mně zajímalo, jak by takovou koordinaci vysvětlil pan… Číst vice »
https://zdopravy.cz/tunely-nemase-maji-novou-sanci-sprave-zeleznic-vysla-ekonomicka-studie-986/
V době přípravy a výstavby dotčeného úseku D3 byly tunely Nemaše považovány za mrtvé.
Co se tedy mělo koordinovat? Nehledě na to, že jde o velice složité místo, jak vyplývá z Vámi citovaného odkazu.
Něco takového připravovat mnoho let dopředu mi nedává moc smysl. Aktuálně se to připraví přesně a technologicky tak, aby křížení vyhovělo co nejlepším způsobem oběma stavbám.
Důvody tady zazněly několikrát od několika lidí, přesto se tady vykřikuje a lynčuje jak na arabském trhu.
Omlouvám se, že reaguji zrovna na Váš příspěvek, je z těch věcných.
Nemusíte se omlouvat, názorová polemika je normální věc.
Autor „cikcak“ to popsal velmi pragmaticky. Jen doplním otázkou: Co by měl vysvětlovat starosta středočeské obce ve vztahu k jihočeské dálnici a železniční trati?
Úsek Ševětín – Borek se stavěl od 03/2016 a otevřen byl v roce 06/2019. Pan Kupka u toho nebyl. Asi by bylo třeba ptát se pana Ťoka.
Min. 10 let odstupu a nejistá trasa. Než cpát do země tisíc kubíků betonu s tím, že je možné, že přijdou vniveč, tak je rozumné vykopat díru v dálnici. Zvláště když už v té době možná bude zralá na obnovu obrusu.
Nezaregistroval jsem tu délku mostu, ale nějaký 2x 30 metrový most je ve stavbě tunelů opravdu to poslední.
Nehledě k tomu, že se dodnes neví, kdy se kopne do země, most by tam deset let zbytečně hnil…
A nedejbože o pár metrů vedle.
S časovými údaji máte pravdu, ale v současnosti je ministrem pan Kupka, který má z titulu své funkce přístup ke všem podkladům, i z dob minulých.
No a jako co?
V tomhle státě mně nepřekvapí už skoro nic!
Jestli vás tohle překvapuje, tak tomu nejspíš nerozumíte.
Největší chyba plánovaného úseku D3 je, že nemá být 3+3, ale pouze 2+2 a hlavně tunely nebudou k 3+3 koncipovány až za 10-20 let po dokončení zjistí, že 2+2 je málo.
největší chyba je, že jste nečetl článek
Ale ví, to podstatný: že to je všecko špatně!
My o voze, Přikrčenec o koze
Jako 3+3 koleje? To je trošku overkill, ne? 😀
Aha, a v roce 2026 se s tím samým modelem financování mají začít stavět VRT, které mají nižší připravenost…. Tak ok… 🙂
SŽ dokáže stavět maximálně 2 novostavby konvenční železnice zároveň. Nechápu, jak si někdo může myslet, že tu někdy začnou vznikat desítky kilometrů VRT ročně.
A jedna z nich bude Plzeň-Stod…
A to si během stavby nikdo nevšiml, že na tuto „dohodu“ nikdo nedbá? Anebo se takhle může více státních peněz „utratit? Anebo je to všem jedno, z jejich krev neteče? Já bych blil….
ŘSD jede cutting costs až na dřeň, jako byste o tom tady četl poprvé. Teď se to zaplatí z měšce SŽ, ŘSD je to putna.
Jak byste chtěl předběžnou koordinační dohodu proměnit v reálnou stavbu v době, kdy pro železnici neexistoval schválený projekt a samotná výstavba tunelů byla u ledu?
Ještě že se to nekříží s plánovanou vodní cestou Orlík- Vyšší Brod, ŘVC by je na to určitě taky upozorňovalo…
Zlodějna,korupce,velká domů.ZOO Praha výběh pro lední medvědy z 500 milionů je cena za dva roky 1,2 miliardy!! Prý nejsou peníze,jak na co a pro koho.Bourání mostů přes dálnice stejné,kšefty projekčních kanceláří,stav.firem.
Máš povinnost to nahlásit.
Když pomineme, že souvislost s článkem je nulová, tak původní odhad byl 870 mil, ne 500.
Strejdo, jdi se radši projít, ať se uklidníš.
A pak si zjisti, jaké mosty přes dálnice se budou bourat?
Kocourkov hadr…
Proč? V době stavby dálnice nejspíš existovalo pouze umístění trasy tunelů a mám pocit, že nebylo jisté. No tak postavím most, až to jisté bude.
ŘSD dle článku porušilo nePostavením toho mostu -tzv.´. předstihového objektu podmínku stavebního povolení té dálnice!
Je to stejné, jako by pro stavbu dálnice bylo podmínkou vybudování např. protihlukových stěn, a ty nebyly realizovány a provoz na dálnici se zpuštil bez nich, a výsledkem je nadlimitní protihluková zátěž okolí – nějakých obcí!
Kde jste našel informaci, že bylo přemostění součástí i stavebního povolení k dálnici?
No a i kdyby bylo. Investor může část stavby neuskutečnit a je na SÚ zda mu bez této části stavbu zkolauduje. Zvláště pokud investor předloží pádné důvody proč tuto část nerealizoval, např. stanovisko SFDI ke zcela nedostatečnému stavu přípravy dráhy.
Nepostaveni PHS, které jsou součástí SP není možné.
Ty trasy jsou většinou desetiletí plánované a pokud ne, tak je to strašný.
Prostě vyhození peněz. Škoda
Předběžně plánované ano, ale pevně definované ne. U tunelů se několikrát měnily jejich parametry – a těžko budete stavět přemostění vyústění tunelu, když nevíte, kde přesně bude. Také byste jej mohl postavit a za 15 let zjistit, že to nakonec bude o 5 metrů vedle, v trase překáží pilíř nebo opěra a můžete most bourat + stavět nový.
Vyhození peněz je cpát tisíc kubíků betonu pod dálnici, když není jisté zda a kudy tunel povede.
Bavíme se o 2x 50 metrech povrchu dálnice, který bude v cca. čtvrtině své životnosti.
Obrusná vrstva už bude za termínem výměny 10 let.
Asi máte pravdu, i když nadávat je vždycky jednodušší. Vlastně jde o solidní alibismus Správy železnic která má o takové „domluvě“ určitě nějaký písemný dokument ze kterého nebude těžké zjistit kdo to za ŘSD podepsal a tedy kdo za to vlastně může…
Hlídat to má stavební úřad – nejpozději při kolaudaci.
Od toho kruci ty úřady máme, aby hlídaly a vymáhaly svá rozhodnutí!
Co konkrétně měl stavební úřad hlídat?
NKU prošetřit, kdo za to může
Jestlipak to nebudou ti NIMBYsti, co proti novému trasování NemaŠe protestovalu 🤣 A když není jistá trasa tratě, mohl by se naopak najít někdo, kdo stavbu hluchého tunelu označì za vyhozené peníze 😁
Tady je to spíš pro NCOZ 😉 a hlavně by měla SŽ po ŘSD vymáhat škodu.
Nikdo. Aby mohl projekt zahrnout i přípravu tunelu, musel by mezi oběma organizacemi – ŘSD i SŽ – být sepsán závazný dokument typu memorandum. Bez něj by příprava tunelu byla de iure rozhodnutí dle „jedna paní povídala“ a tedy nezákonné plýtvání státními prostředky.
V právním státě NESMÍ orgán státní moci činit nic, co mu buď nepřikazuje předpis, nebo pro co nemá platný podklad. Zvykejme si, že tato zásada má (logicky) i svůj rub. A pochopitelně žádejme nápravu tam, kde jí skutečně lze dosáhnout.
Já si teda pamatuju, že stavba NemaŠe v roce 2012 neprošla ekonomickým hodnocením a v podstatě se v tehdejší podobě považovala za mrtvou. Znovu k realizaci se probrala až po aktualizaci a schválení CK MD (to bylo nějak na přelomu let 2017 a 2018), a to už byla výstavba všech částí D3 0309 v plném proudu.
Nabízí se otázka, co by takový NKÚ naopak řekl na zakládání objektů pro stavbu, která se v dané době nepovažovala za smysluplně realizovatelnou.
Než to dopíšu, tak je tu 5x to samé, to mám z toho ověřování termínů. 🙂
Víte kolik staveb se prodražilo kvůli neexistujícímu kanálu DOL?
Však i o smysluplnosti prostředků vynaložených na tenhle projekt se už NKÚ vyjadřoval. Ale ten byl pořád nějak v oficiálním statusu mlhavé použitelnosti, to je ten rozdíl. Jinak tedy vážně nevidím jako fatální problém, že se to po pár letech u Ševětína rozhrabe. Schválně: kolik metrů dálnice bude potřeba rozhrabat? 50? Takže 5 promile z délky úseku, nákladově ještě o něco míň. (Představuju si zdejší diskusi, kdyby se to tehdy založilo a teď vyplavalo na povrch, že ta trať povede o 20 metrů vedle, třeba protože se v rámci té revize rozhodlo vést ji přes Hlubokou, což bylo taky ve… Číst vice »
Děkuji za smysluplou reakci, která zde vyčnívá svým rozumným pohledem na věc.A jen na upřesnění pokud se někdy kopne, nebude to po „pár“ letech, ale po řádně dlouhé době 🙂
Kolik? A které konkrétně?
Všem příčetným ve zodpovědných funkcích muselo být jasné, že DOL je jenom chiméra několika z božího dopuštění politiků, nanejvýš dobrá záminka za malé domů vyplacené za různé studie, ale že se nikdy nezačnou přijímat závazná přípravná opatření k jeho stavbě, natož aby se začalo stavět.
Trasa DOL byla zanesena v územních plánech a všechny ostatní stavby a projekty to musely reflektovat. Napadá mne třeba D35 a D1 a jejich projekty v místech, kde se s DOL potkávaly.
Dřív byl třeba požadavek MD/ŘVC na minimální výšku žel. mostu mezi Rosicemi a Pardubicemi, a to právě kvůli DOL, nikoli jen prodloužení labské vodní cesty do Pardubic. Most je tam teďka nový. Docela by mě zajímalo, jak to as tím nakonec dopadlo a jestli je opravdu o tolik výše než byl původní.
DOL musel být zohledněn v původních projektech VRT Přerov-Ostrava. Dále byl polohou DOLu ovlivněn přesmyk Rokytnice-Dluhonice.
Proč na vypsání investora a zároveň zhotovitele stavby potřebuje SŽ konzultační firmu? Pokud vypisují standardní výběrové řízení, tak to snad zvládají sami. Navíc je PPP projektů bude přibývat.
velká domů… přece nebudou makat nad rámec…
Když něco děláš poprvé nebo jednou za dlouhý čas a nemáš na to vybudované kapacity a znalosti, má smysl si najmout konzultanty, pro které je daný typ úlohy známější.
Podobně jako ne každá firma zaměstnává např. instalatéra a elektrikáře, v této rovině to asi chápeš…
Právě proto, že je předpoklad výstavby pomocí PPP projektů, tak by se to mohli na SŽ naučit. Další projekty realizovány PPP budou zřejmě tunel z Prahy do Berouna a celé VRT.
Vy asi stále nechápete jak složitá věc to je. Ani zde neustále opěvované ŘSD se to nenaučilo. PPP na D4 včetně konzultantů zařizovalo ministerstvo dopravy…
Většina velkých státních organizací je již desetiletí budována tak, aby byly zcela závislé na desítkách externích dodavatelů. Je to přece plně v souladu s mantrou, že komerční pracuje kvalitněji a efektivněji, než stát.
Je to v souladu s mantrou „státní úředník je škodlivý hmyz a musí se na něm šetřit“ a tudíž jsou státní úřady personálně vyprázdněné.
Obávám se, že to zdaleka není jenom o penězích.
…což je zrcadlově totéž.
To není mantra, ale realita. A pověz mi co by ve Správě železnic ta parta odborníků na PPP předchozí dobu dělala. Pomáhala s grafikonem?
To PPP mohli mít na starosti úředníci Ministerstva dopravy a realizovat je jak pro ŘSD, tak i pro SŽ. Dálnice D4 se již v PPP staví, takže ty procesní úkony jsou již “Lege Artis” nastaveny. Je proto zarážející, že proces je již znám a jedna státní instituce jej používá a druhá musí, za těžké peníze, vše začínat od píky.
Úředníci ministerstva dopravy to řešili takto:
https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2316772-ct-ministerstvo-dopravy-dojednalo-prvni-ppp-projekt-na-dostavbu-d4
To je čistá ideologická poučka: každá organizace pracuje tak, jak js nastavena. Že se tu přes třicet let snažíme veškeré státní instituce ohnout tak, aby nefungovaly, to není žádný přírodní úkaz, ale jen a jen náš problém.
Vy se o to snažíte? A co to je, nějaká sabotážně-odbojová skupina Chcípáci?
Tak máte poradenské firmy, které mají know how, obrovskou míru znalostí s dobře placenými odborníky, stojí za nimi právníci, poradci z různých oborů, často třeba napříč regionem či světem. Naproti tomu pár úředníků s tabulkovým platem a znalostmi… no to asi můžete odhadnout, jaké mají znalosti v tomto pro ČR novém oboru. Není lepší to outsourcovat?
Dobře, ale jednou. Ne pro každou stavbu furt dokola.
A vy si myslíte, že se to po jedné zakázce něco změní? Že se to státní úředníci záhadně naučí? Že do státního sektoru přejdou odborníci z mnoha oborů? Tak maximálně, když by chtěli dělat charitu… Mimochodem těch firem, co tohle umí zas tolik v ČR není. Tohle prostě stát nedokáže. Ostatně úplně stejně můžete argumentovat u projektantů. Proč si to stát nenaprojektuje sám?