Dlouhé čekání na obnovu trati Českým středohořím. Oprava bude dražší, připouští Správa železnic
Ústecký kraj vyzval Správu železnic, aby urychlila obnovu trati Lovosice - Teplice. Poslední termín je nejdříve v roce 2026.
Radní pro dopravu Ústeckého kraje Marek Hrabáč vyzval v dopise Správu železnic, aby urychlila proces obnovení provozu na železniční trati z Lovosic do Teplic v úseku Chotiměř – Radejčín. Trať před více než deseti lety poškodil sesuv půdy z nedalekého lomu, od té doby se o opravě jen mluví.
Dopis Správě železnic (SŽ) zveřejnili na své facebookové stránce Spojenci pro Ústecký kraj. Správa železnic zatím obnovu trati plánuje nejdříve v roce 2026 a už nyní mluví o tom, že akce vyjde dráž, než se čekalo.
Podle Hrabáče by kraj rád na trati oproti stávajícími stavu zdvojnásobil počet vlaků ve všední dny. Dosud musejí lidé z Teplic do Lovosic přestupovat na náhradní autobusovou dopravu v Radejčíně.
„Věřím, že Správa železnic plně uchopí svoji zákonem svěřenou roli vlastníka a provozovatele dráhy se všemi z toho plynoucími povinnostmi a o svěřený majetek se řádně postará tak, aby z nynějších torz železniční sítě v Ústeckém kraji opětovně vznikl provozuschopný a jednotný celek,“ napsal Hrabáč. V dopise současně apeluje na obnovení provozu po zbytku tzv. Kozí dráhy z Telnice do Jeníkova-Oldřichova.
Další geotechnické průzkumy
Stát svůj přístup k trati po sesuvu několikrát změnil. V roce 2019 mluvilo ministerstvo o zprovoznění v roce 2023. Letos v červnu při desetiletém výročí od sesuvu Správa železnic uvedla termín v roce 2026. I ten není ale zdaleka jistý. Větší prioritu před obnovou trati má v posledních letech u Správy železnic například nákladná obnova vesnických nádražních budov.
Z posledního vyjádření vyplývá, že poslední částka na obnovu trati ve výši 435 milionů korun nemusí být navíc zjevně finální. „Vzhledem k postupně se horšícímu stavu železničního tělesa vlivem geologicky nestabilního území v úsecích navazujících na připravovanou stavbu (i nyní neprovozovaných) bude nutné sanace tělesa rozšířit, což bude mít vliv na schválené investiční náklady,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Příští rok chce Správa železnic provést doplňující geotechnické průzkumy. Pak proběhne aktualizace a přeschválení záměru projektu na Centrální komisi Ministerstva dopravy a zaktualizuje se také projektová dokumentace. „Předpoklad zahájení realizace stavby je v roce 2026, souběžně se předpokládá realizace nezbytných opravných prací na železničním svršku na nyní provozovaných částech trati,“ dodal Gavenda.