Infrastruktura Železnice

Návrat vlaků mezi Lovosice a Teplice? Správa železnic má levnější projekt na poškozenou trať, provoz chce obnovit do roku 2023

Sesuv tratě u Litochovic.Autor: Juandev – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33995932
Sesuv tratě u Litochovic. Autor: Juandev – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33995932

Více než šest let po sesuvu půdy na trať Řetenice – Lovosice existuje naděje na její opravu. Správa železnic dokončila projekt na úspornější opravu poškozeného úseku a předala ho ke schválení centrální komisi ministerstva dopravy. Ta původně rekonstrukci odmítla jako příliš nákladnou.

Úspornější varianta počítá podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové s náklady 463 milionů korun. To je výrazně méně, než byl původní rozpočet na 800 milionů. „Jestliže bude záměr schválen, mohou začít práce na projektové dokumentaci, vyřízení územního rozhodnutí a stavebního povolení,“ řekla Friebová.

Vlaky od sesuvu jezdí pouze z Řetenic do Radejčína, dál je nahrazují autobusy. Trať je totiž zavalena sesuvem, který tu nastal v červnu 2013 z nedalekého lomu při výstavbě dálnice D8. Sesuv postihl trať mezi Chotiměří a Radejčínem v délce zhruba 200 metrů.

„Investiční akce představuje opravu trati a vybudování nového železničního mostu, který tento úsek překlene. Cílem stavby je obnovení provozu na trati s minimálními investičními náklady,“ dodala Friebová. Správa železnic chce, aby se začalo stavět v září 2022 a v prosinci 2023 se na trať vrátily vlaky.

Mimo tuto investici trať čekají na zbylých úsecích také opravné práce, jako je sanace skalních masivů lemujících trať, vyčištění propustků a štěrkového lože, výměna pražců a části kolejnic a celkové zlepšení stavu trati. „Předpokládáme i zvýšení zabezpečení stávajících přejezdů,“ dodala Friebová.

Na obnovu tratě tlačí Ústecký kraj, který zásadně nesouhlasí s jejím zrušením. Původní plány ministerstva dopravy trať zrušit označil předloni radní pro dopravu Ústeckého kraje Jaroslav Komínek za prasárnu“.

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Soukromý kůň

Do odmítání pro vysoké náklady od Centrální komise MD vkládám naději, že se podaří zastavit vyhození peněz z okna za opravu Ovčí dráhy.

Hen ten oný

Co je Centrální komise MD a kdo v ní zasedá? To by mne docela zajímalo.

Elb

Bude se zvyšovat rychlost?

DPP odbornik

Rozpocet je 30 mld v minusu uz na zacatku roku, vvylepsuje se ucetnimi machinacemi, ale na zabavu pro sotouse zdroje jsou. Naopak pro kraje na krajske silnice se dozvime, ze nemaji nic jisteho. Takze se opravi trat za statni penize na dluh a nasledne tam bude jezdit 10 sotovlaku rocne, protoze na vic nebudou mit kraje penize. Pro fanatiky do lokalek je toto ale drtive vitezstvi, nejspise hlouposti nad poslednimi zbytky mozku.

xyz

„ale na zabavu pro sotouse zdroje jsou“
Nikoliv jde o (mimochodem až po letech) zdroj pro znovuzprovoznění úseku s celoroční setrvalou objednávkou Ústeckého kraje.

„nasledne tam bude jezdit 10 sotovlaku rocne, protoze na vic nebudou mit kraje penize“
Nikoliv, vlaky tam jezdí celoročně, 365 dní v roce.

Soukromý kůň

Vy máte věšteckou kouli a proto víte, že to tak bude napořád? Stále na to kraj bude mít dost peněz? Je zcela vyloučeno, aby došly? A opravu zmíněných silnic má kraj platit z čeho? To není potřeba řešit?

Ušatá

A k čemu ty silnice, kde projede denně pár desítek aut pro líné automobilisty, když mohou jet mikrobusem? To jsou vyhozené peníze a mohou se dát do železnice, aby konečně tam byl klid a čisto.

xyz

„Stále na to kraj bude mít dost peněz?“
Například i v době nejhlubší ekonomické krize + v době, kdy tento kraj již „vytřídil“, na kterých tratích přestane a na jakých naopak nepřestane objednávat osobní dopravu, na to „peníze měl“.

Objektivní skutečností, že Ústecký kraj tam dopravu setrvale objednává, vyvracím vaše tvrzení, že jde o „zábavu pro šotouše“.

Hen ten oný

Já nevidím jediný důvod, proč bu trať mezi Lovosicemi a Teplicemi neměla fungovat. Zvláště když dávno existuje. Hlášky o šotouších jsou trapácké.

Krušnohorec

Kraj má zřejmě peněz jako šlupek, když objednává více vlaků. A bývalé soupravové vlaky alternativním dopravcům zaplatil jako pravidelné.

Štěpán

Na této trati nejezdí žádné šotovlaky. Jde o běžnou dopravní obslužnost území a o víkendech především o turistickou dopravu, která zde je rozhodně potřebná. Nikoli o nějakou zábavu pro šotouše, ti mohou jen využít již existující služby, což je zdela legální věc.
A říkat o šotouších, že mají jen „zbytky mozku“ mi přijde jako velmi nevhodné urážení. Vás také nikdo neodsuzuje a neuráží za to, co vás baví.

Miloš

Takže tak nějak 460 melounú a k tomu pár desítek dalších/viz.předposlední odstavec/ a jako vždy to trochu nabobtná.A teď testík.Vydělíme korunky počtem cestujících a vyjde nám přeprava jednoho pasažera na desítky,nebo stovky,nebo tisíce, nebo desetitisíce korun? Za ty prachy by bylo lepší vozit cestující taxíkem.
Nákladní doprava nula.Přitom má kamenolom použitelnou vlečku! Z Lovosic do Dobkoviček trať žádnou újmu neutrpěla.

libor

pššš, toto se nesmí říkat nahlas! 🙂 a přepočítávat něco na peníze, to už vůbec ne, peníze se vyberou na daních všeho druhu a budou…

Moza14

Jo, ale kdybyste to ověřoval, tak zjistíte, že ND zrušila SŽDC již před 20 lety. A myslím, že ji Dobrá správa dovedla do takového stavu, že v současné době by ani obnova ND nebyla možná, snad až po rekonstrukci.

Mirvald

Myslím si, že by byla vhodná menší předložka.

BND30

Nechtěl jste napsat předkožka ?

Hen ten oný

Něco jako koupací čepice? 🙂

Pavel

A zase ty přejezdy – podávají to po kapkách – v těch 463 milionech bude 20 přejezdů v celkové částce (jeden za 7 mega !?) tedy 140 000 000,- Kč ?

lokodepo

Není, zde jsou jen tři. Zbytek je rozprcaných po jiných akcích a „opravách“, aby to nebylo moc okaté.

libor

A co nějaká ekonomická studie? vychází to vůbec na to to opravovat?

AAA

má to potenciál!

Chytrý za 2

Studie by stála víc než oprava. 🙂

AAA

ano, protože by se musela dělat naněkolikrát než by to konečně vyšlo

libor

já myslím, že kdyby tam napsali nějaký odhad provozu nákladů (co by tak rády tudy jezdily), tak by to vyšlo hned…

xyz

Na provedení údržby či rekonstrukce se studie neprovádějí. Jen na investice.

Ušatá

Platit to musí ti, co to zavinili, takže pro státní rozpočet i kraj velká nula. Kapišto? Nebo patříte mezi ty postižené, tedy ty, kteří mají důvod obhajovat to neopravování?

ene bene

Špatný nadpis. Kdyby byla trať zavalena, jak se v něm píše, byla by oprava triviální. Jenže kus trati ujel po svahu, proto je to obtížnější.

Hanzi

Tady je to koukám samý inženýr geologoie, trasologie, doktor práv atp ale zajímavé je, že do dnešního dne (ač si to úřady prehazuji jako horky brambor) nebyl viník označen. Svah se hnul, proč se snad jednou dozvime, dálnice stojí (dikybohu) trat vedle ní je asi diskutabilni co se ekonomické návratnosti týka, ale to by asi někdo měl spočítat.

Xaver

Viník je příroda. Nebo jakého jiného viníka byste chtěl označit?

Dalibor

No já myslím, že za všecko můžou trpaslíci. Ty potvory vám vlezou všude!!

Hanzi

Taky dobry 🙂

Ondra

Viníkem je špatný projekt a nedodržení stavebních postupů

Mirek Zv.

Toho, kdo to podkopal.
To je ovšem marné, v tomhle státě nikdy nikdo nemůže za nic.

Jiří Kocurek

Říká se, že je to tam sesuvné území, že se to mohlo utrhnout kdykoliv. Klidně týden před prvním kopnutím. Jenže to nepršelo. Lijavec přišel, jak se mu zachtělo. Spolu s vodou vytékající z lomu a hlušinou navezenou na vrchol svahu bylo na problém zaděláno. Prý na tu trať několikrát napadaly kameny. A včíl babo raď.

Josef Trögl

Svah se hnul, protože je strmý a pod ním je čedič, což moc dobře nedrží pohromadě. Sesuvy ve Středohoří jsou celkem obvyklé. Do toho stavba dálnice, kamenolom, deště, a jelo to.

Ušatá

Odborníci to řekli jasně. Nevhodně navržená trasa dálnice a způsob jejího postavení. Pokud tyto věci neznáte a nerozumíte jim, tak se raději k tomu nevyjadřujte. Ztrapňujete se (nakonec dost často, nejen v tomto případě).

Anonym03

Tak když si Srbské Železnice zakázaly stavět na modernizacích cokoli jiného než ETCS, tak to holt spapá nějaké korunky, no.

Anonym03

A to ani nepočítám, že za císaře pána by se tam jezdilo do 14 dnů. Holt moderní doba.

Pavel

….že by v tom měla prsty AŽD? ostatně je to její revír, že ..

Chytrý za 2

a nakonec…..proč ne?

a8n

Myslíte Železnice Srbije neboli ŽS?

Zbyněk

Jen pro přesnost, trať nebyla „zavalena“, ale byla stržena sesuvem, zavalena byla dálnice pod tratí.

Guláš

V tom prvním návrhu byla dakovina proto to bylo tak drahý, ale konečně se rozhupali. A je fakt, že v tomto případě musím s panem Kominkem souhlasit

Guláš

Dálkovina omlouvám se

xyz

Dálkovina byla drahá nákladově, nicméně po zohlednění přínosů (např. nepotřeba znovu obsazovat žst. Radejčín, dále možnost zrušit Zv Žim) by se takto vložená částka po letech „vrátila“. Leč, řešily se náklady, nikoliv přínosy. :-/

Michal

No levnější to tedy určitě nebude, protože původně byli práce na přejezdech, sanace skal atd. součástí projektu. Takhle se to rozdělí na opravné práce a investici, aby bylo MD CK spokojené.

Romanero

Pokud vím, tak úplně první číslo, co SŽ vyblila bylo 3mld.

Chytrý za 2

Tam zřejmě byly zahrnuty i úplatky.

Jaaa

To jsou jistě i teď. :-/

Odpadlik

To je zvláštní, že most vyjde levněji než násep. Člověk by řekl že to bude naopak…

Honza

Most nestabilní úsek překlene, násep by se musel komplikované kotvit, stabilizovat, monitorovat… jako dálnice o pár metrů níž.

Ušatá

No, ona by tam byla možná i přeložka a to by mohlo vyjít ještě levněji. Zajímavé spíš je to, že tzv. nezávislí odborníci z oboru stavebního soukromě uváděli, že ta oprava je tak na 5O milionů.

jozka

Prelozka kudy?

Hen

pozvěte čínské odborníky, pro ně by to byla brnkačka

Ušatá

Uhnutím od trasy doleva zadem lomu. Tedy západně.Není to zrovna nejlepší terén, ale šlo by to. Muselo by se to spočítat, ale zase by byl navždy klid od sesuvů.

Dalibor

násep na něčem, co se potenciálně hýbe není úplně dobrý řešení.

Odpadlík

Po šesti letech?

Dalibor

Pokud je tam nestabilní podloží raděj bych nezpevňoval, ale uhnul jinudy, nebo mostem.

Hen ten oný

Jedině tunel.

Jiří Kocurek

Jestliže je jedno úbočí kopce nestabilní, měl bych obavy, že na druhé straně to bude podobné. Aby se nestalo, že místo tunelu bude zával.

Kamui

Za tuhle trať a za Kozí dráhu by měl někdo jít bručet. Po sesuvu měla SŽ(DC) ihned zajistit nápravu tak, jak jí ukládá zákon, a až pak náklady vymáhat na viníkovi.

Dominik

Nezapomeňte to hodit na SŽDC, ale doporučuji lépe přečíst článek, zjistil byste, že rekonstrukci původně odmítla centrální komise MD.

Kamui

Já nemluvím o rekonstrukci, já mluvím o udržení řádného stavu. Trať se sesunula, tak ji SŽDC měla ihned na své náklady uvést do funkčního stavu (i kdyby tam bylo jen mostní provizorium s rychlostí 10 km/h).

Kubrt

V souvislosti s resenim sesuvu svahu není slovo ihned na místě.

asdfr

Asi ste nevideli fotky. Odtial. Ten svah zavalil tu trat. Pozrite sa na uvodnu fotku v clanku. A napr. vyzera to tam aj takto.

https://www.idnes.cz/usti/zpravy/sanace-sesuvu-na-dalnici-d8-a-obnoveni-zeleznicni-trati.A150113_135720_usti-zpravy_alh/foto/ALH51d57f_124047_10622550.jpg

Fakt chcete este kecet blbosti o provizornom moste ?

Kubrt

Ne; ta trať sjela dolů i se svahem. Kdyby byla zavalená, těžko bys na těch fotkách měl ty potrhané koleje. Sesuv byl odtěžen a teď je tam díra – pozri na tu uvodnu fotku.

Dominik

Tak řádný stav nebo provizorium? To jsou trochu odlišné věci. Navíc, jestliže došlo k sesuvu půdy, tak asi nějak bude poškozeno podloží a je jej třeba nějak zabezpečit, než tam postavit nějaký provizorní most a čekat jestli to náhodou znovu neujede. Když už tak pořádně.

Pavel

Dominik – Vy fakt věříte v neprovázanost zainteresovaných institucí – notabene těch pár chlapů nahoře, co řeknou „NE, JÁ TI TO POTVRDIM!“ ? Kdo asi sedí v centrální komisi MD – zjistěte si to…

Dominik

A jaký prospěch by z toho SŽ mělo? Jistě by se nato dalo dostat nějaké dotace.
Závěr udělala CK nikoliv SŽ o to jde.

Ušatá

No, kdo asi tak všechno odpovídal za projekty a protlačovanou trasu?

Josef Sandr

To by spíš měl někdo z ŘSD, kdo prosadil stavbu dálnice na tomto komplikovaném úseku a řádně neprováděl projekt a stavební práce.

Jiří Kocurek

Oni neudělali něco, co udělat měli? Chyba se může stát ikdyž je projekt správně a dodrží se.

Jaaa

Jistě, stále protlačovali vadné řešení. Pročpak asi?

svojsin

Kamui: Takový zákon je ovšem velice špatný, aby se musel zachraňovat každý kousek železnice. Kozinu neznám, al Radječín má smysl o víkendech za dobrýho počasí, takže to je více než li diskutabilní, vzhledem k celkové částce, která bude určitě přes 700 mil (nestačí jen opravit sesuv). Momen. linkový vedení busů tam rovněž není ideální. Pak se zase člověk doslechne, na co všechno nejsou peníze. Osobně bych částku o které se naposled píše, nechal pro železnici tam, kde lze pomoci nákladní dopravě…. PS: Je zajímavé, že pana Komínka netlačí důležitější věci. např. jste jistě zaznamenali tragický požár ve Vejprtech. Toto sice… Číst vice »

svojsin

Oprava: Radejčín

Vlado

No já nevím ,ale dokud zde budu mít x Kellnerů,Bakalů a Babišů co syslý už ne miliony ,ale miliardy,tisíce systémových specialistů pro věci zbytečné (např úřednic na GŘ SŽ ,kde vesměs sedí holčičky cca 25 let a lakují si nehty ,nebo v pružné pracovní době dělají nákupy po Praze)úředníci co si ze státních dotací a z EU automaticky berou malou domu,tak bude vše předražené a nebudu mít na hasiče,školství a pod.Čína jezdí vlakem do Tibetu a zde se platí lidé za studie jak překonat tu zákeřnou Vysočinu pro rychlovlak do Brna,200 metrů sesuvu tratě se řeší 6 let .Jinak je… Číst vice »

MartinS.

Možná stačilo, kdybyste to zkrátil na ta první 3 slova a za nimi udělal tečku.

Ušatá

Částečně souhlas, částečně nesouhlas.

xyz

„Takový zákon je ovšem velice špatný, aby se musel zachraňovat každý kousek železnice.“ Možná je diskutabilní jeho platnost pro tratě bez pravidelné dopravy, nicméně t-097 JE tratí s pravidelnou osobní dopravou, nepřetržitě objednávanou Ústeckým krajem. „Pak se zase člověk doslechne, na co všechno nejsou peníze.“ Což jsou vždy subjektivní názory. „Je zajímavé, že pana Komínka netlačí důležitější věci.“ V kompetenci p. Komínka jsou jen některé resorty. Jiné spadají pod jiné radní. „A takto se dá pokračovat ve zdravotnictví , školství i opravdu důležité dopravě…“ Peníze z rozpočtové kapitoly „dopravní obslužnost“ nelze jen tak převést např. do zdravotnictví. A rozdělení peněz… Číst vice »

svojsin

xyz: Jistěže subjektivní názory, ale stav železnice je nějaký a na konkrétní úpravy tratí, tak jak navrhují např. nákl. dopravci se peníze většinou nenajdou.
To , že je zákon diskutabilní jen pro tratě bez objednávané dop. je tvůj subj. názor.
Podle mě zase není třeba udržet každou trať, na které se (často „ze zvyku“) objednává osobka za jakoukoliv cenu.

Aurelius

ŘSD se rozhodlo netáhnout dálnici tunelem a způsobilo ten sesuv. Tedy vína je spíš tam

Hen ten oný

Vina je podle mě hlavně na straně provozovatele lomu. Ten by se správně měl finančně podílet i na opravě trati. Nechápu ani jestli most v těchto místech je tím pravým řešením. I on se může na nestabilním podloží sesunout. Ale radost mám ze záměru trať zprovoznit.

Honza D.

Ve sporu ŘSD vs kamenolom zatím není platný rozsudek. Také podle mého je vina na straně lomu a to v tom, jak odváděl či spíše neodváděl dešťové srážky.

Hen ten oný

Na rozhodování soudu by mohl (a měl) zatlačit prezident Zeman.

BND30

To mám chápat jako tak, že ten kamenolom, co tam byl už nějaký ten pátek, měl vlastně veliké štěstí, že stavba dálnice D8 v podstatě zabránila tomu, že trať nesjela až úplně dolů do údolí… ? 🙂

Hen ten oný

Tak určitě, když se udělá odstřel a podloží je nabakané, tak se to zkrátka sesune. Stavba dálnice má možná taky podíl. Ta tímto terénem správně neměla vůbec vést. Tok Labe snad na destrukci tratě podíl nemá. 🙂

Ušatá

Ta stavba dálnice zde byla od začátku špatně a řada odborníků na to dlouhodobě upozorňovala, ale nerespektovalo se to. Totéž Děti Země, proti kterým se tak silně vystupuje. Možná proto, že měly pravdu a tím je to celé velmi nepříjemné.

jozka

Me se libi, jak se ten nesmysl, ze tunel by vse vyresil a byl levnejsi drzi 🙂

Ušatá

To není nesmysl, ale tvrdá realita. Byl by už postavený, bez sesuvů a náklady oproti dnešku by už byly o cca 5 miilard nižší. A ani trať by se nesesula. Takže co se vám na tom nezdá? Kdybyste si studoval všechny projekty a řešení, která kolem toho byla tak nejméně už 50 let, přišel byste na leccos.

Ušatá

Lom s tím nemá co dělat, je tam snad už sto let a neporušil žádné předpisy a stanoviska odborných orgánů. Co se týče mostu, tam to musí být zakotveno do pevného skalního podkladu a to snad jde,pokud vím..

Jiří Kocurek

Pokud by to nebylo sesuvné území, tak by byla příčina jednoznačná. Jestliže se ale tvrdí, že se to tam mohlo sesunou kdykoliv, tak to znamená, že se to tam mohlo sesunout i bez dálnice.

Jiří Kocurek

Zastavit hyýbající se zeminu. STŮJ! A ona stojí. A vysušit ji. USCHNI a ona ze sebe do hodiny vodu vyždímá. Dobře, tak do roka a do dne. A vodu z lomu vypouštět do nebes. Tak pravím. Můžu si ještě dupnout. K ničemu to bude.
Sesuvy po povodni v roce 1997 jely ještě po 10 letech.