Tečka za třímiliardovou modernizací. Z Pardubic na Hradec přes dva měsíce nepojedou vlaky
Rychlíky nepojedou z Pardubic do Rosic, osobní vlaky v celém úseku Pardubice - Hradec Králové.
Dva a půl roku po zahájení míří rozsáhlá proměna části trati z Pardubic do Hradce Králové do poslední etapy. Cestujícím přinese opět komplikace: namísto vlaku budou muset mezi Pardubicemi a Rosicemi a z velké části až do Hradce Králové náhradní autobusovou dopravou.
Modernizace trati v úseku z Pardubic do Stéblové pokročí 9. října do závěrečné etapy, když začne napojování všech staničních kolejí v Rosicích nad Labem na nový dvoukolejný most, současně proběhne instalace trakčního vedení. Kvůli tomu musí být kompletně až do 9. prosince vyloučen veškerý železniční provoz.
Oba dopravci na trase – České dráhy a Arriva – již zveřejnily na svých stránkách výlukové jízdní řády. České dráhy zavádí mezi Pardubicemi a Hradcem Králové za osobní vlaky kompletně náhradní autobusovou dopravu. Nepojedou vůbec ani vlaky z Pardubic do Chrudimi. Rychlíky Arrivy dojedou až do Rosic nad Labem.
Rozvázané přípoje
Pro cestující zejména z rychlíků Liberec – Pardubice znamená výluka například rozvázání přípoje u prvního ranního rychlíku na Pendolino Košičan. Zatímco nyní je na přestup v Pardubicích 11 minut, nově budou pouze dvě minuty. Podobně dojde k rozvávázání přípojů s rychlíkem Svitava z Brna, náhradní autobus z Pardubic odjede o deset minut dříve než je čas odjezdu rychlíku. V některé dny budou i rychlíky nahrazeny autobusy v celém úseku Pardubice – Hradec Králové.
„Benefity dva a půl roku trvající modernizace trati z Pardubic – Rosic nad Labem do Stéblové můžou cestující vnímat již dnes, ve stanici Pardubice – Rosice nad Labem jsou již nová nástupiště a podchod. Dokončuje se také rekonstrukce zastávky Pardubice-Semtín a cestujícím už slouží nová zastávka Stéblová obec, která zkracuje docházkovou vzdálenost na vlak. Veškerá nástupiště jsou bezbariérově přístupná. Modernizovány jsou také všechny přejezdy. Rekonstrukce celého úseku umožní po zavedení ETCS dosažení traťové rychlosti až 160 km/h,“ vypočítává všechny proměny celé akce mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Významnou součástí investice byla i stavba dvoukolejného mostu přes Labe s celkovou hmotností 1 350 tun, která probíhala ve třech fázích. Jeho opěry a pilíře jsou železobetonové a délka samotného přemostění přesahuje 140 metrů. Celá akce vyjde na 2,68 miliardy korun bez DPH.
Tisícitunový obr kousek po kousku překonává Labe. Stavba pardubického mostu jde do finále