Tečka za třímiliardovou modernizací. Z Pardubic na Hradec přes dva měsíce nepojedou vlaky
Nový železniční most přes Labe v Pardubicích. Foto: Správa železnic
Rychlíky nepojedou z Pardubic do Rosic, osobní vlaky v celém úseku Pardubice - Hradec Králové.
Další nekonečný problém jsou trvalé výluky na hlavním koridoru, které jsou důsledkem nevyzpytatelných zpoždění a tím pádem cestující přichází o navazující spoje. Vzhledem k velmi volnému pracovnímu tempu prací, nelze dosáhnout přijatelného provozního stavu.
Rekonstrukce trati Pce-HK je co se tyce organizace naprosto otresny pripad toho, jak by se to delat nemelo. Uz se s tim babrame 10 let, 22 km trati v rovine jak mlat, a stale neni hotovo!
To máte pravdu, ale když tady se podá odvolání, támhle se bouří proti pokácení pár stromů, tak je to těžké.
To fakt není příčina. Úseky HK – Opatovice a Stéblová – Pardubice se nikdy neplanovaly dělat souběžně. Pěkně jedna výluka za druhou, at si to běžný cestující pořádnw užije. Čímž samozřejmě neomlouvam nimybisty že Spolku Kaštanka, kteří bojují proti pokácení jedné řady stromů, jenž byly zasazeny jako územní rezerva právě pro druhou kolej …
Máte naprostou pravdu, zde místní stěžovatelé nemají ani nejmenší šajn co je to prohnat takovou stavbu povolovacím řízením od EIA po stavební povolení. Hurvínci jsou prostě všude.
Oni si taky nestěžují na administrativní průtahy ale na tempo stavebních prací a trvání výluk…
Železniční most oblouk má, silniční oblouk nemá, nenarušuje to náhodou panorama Pardubic?
Tahle argumentace platí jenom v Praze 🙂
A v Olomouci. 🙂
Není co narušovat…
A kde ten most v Pardubicich je? Na kraji mesta hned vedle defakto dalnicniho prutahu. Vedle mostu jsou pole a slepe rameno, nejblizsi zastavba je 200 m (garaze, zahr. osada), respektive 300 m (nejblizsi panelak skryty za stromy) obecne je v okoli mostu pomerne hodne stromu. Neni uplne tezke pochopit rozdil od mostu v prazske pamatkove rezervaci v Unescu…
Rezervace UNESCO vlaky na druhou stranu řeky nepřevede.
Hlavní problém je pochopit, že něco definitivně dosloužilo a aby to bylo plně funkční, musí se to nahradit.
Jak zde již bylo napsáno… až 160 km/h po zavedení ETCS znamená, že ještě dalších několik let tam budeme jezdit jen 100 km/h jako dřív, ale tím už se nikdo nechlubí a o tom nikdo nepíše 🙁
A proč by se tím měl kdo chlubit? Ona druhá kolej na 100 udělá ve výsledku víc muziky než zvýšení na 160.
Dobrá připomínka. Polovina vlaků je osobních zastávkových, kde úspora při jízdě nad 100 km/h není značná a u rychlíků zase odpadá zastavení kvůli křižování.
I přesto je ovšem omezení na 100 km/h železnici neprospěšné.
A navíc rychlíky tam jezdí řada 845, která má maximálku 120 km/h a pomalý rozjezd, to už takový rozdíl nebude. Až tam bude jezdit něco zásadně lepšího, to už tam možná bude i to ETCS.
Svatá pravda. Otázka je, proč, když se našly skoro 3 miliardy, už se nenašlo pár desítek milionů na ETCS.
Spíš nechápu, co je na tom ETCS za „pár desítek milionů“.
160 km\h uz v jednom useku plati ted.
Protože vzniklo před érou „už se blíží ETCS, tak nemá smysl udělat autoblok s kodováním“.
Etcs by se tam mělo začít budovat příští rok, ale vzhledem k tomu s čím tam arriva jezdí tak t není taková tragédie. Osobaci to tak moc nevyuziji.
A co Sp s průletem z Rosic do HK? ty by to krásně využily a ještě by mohly z Pardubic odjíždět o fous později.
Ty Sp, co píšete jsou přesně ty vlaky, které tam jezdí 160 už teď. Osobák obsluhovány tím samým Regiopanterem na to nemá čas to rozjet a Arriva na to nemá vlaky… Takže, jak se výše píše o té „stovce“, tak to tam jezdí Arriva…
Ale fírové se snaží a při zpoždění není problém i s tím osobakem těch 140-150 jet
Jen škoda, že SŽ se drží mantry, že nic než ETCS instalovat nesmí, a tak pro vyšší bezpečnost budeme do spuštění ETCS tam raději jezdit Vmax 100 km/h bez barvičkovače, místo aby tam bylo alespoň to a autoblok.
Áno, a pak by se Dos22 vztekal, že se vyhazují peníze za dočasné řešení.
A jiní zase mají problém s Uničovkou, že tam bez ETCS nic nemůže.
Já bych se nikdy nevztekal, že se vyhazují peníze za dočasné řešení, pro mě, jako strojvedoucího je určitě lepší, tam mít aspoň AB a barvičkovač, než nic.
I když nejvíc mi tady vadí ta lež SŽ, že nic jiného nesmí instalovat, což není pravda.
A k ETCS jsem zatím skeptický, protože much má zatím víc než dost a mělo by se doladit, než se přejde na výhradní provoz. Například generální stop vyvolaný výpravčím, v současné chvíli znamená, že se zastaví provoz v celé oblasti (Čechy, nebo Morava), a pak musí volat do Prahy, kde zadají adresní stop na jednotlivé vlaky a až pak se může odvolat generální, takže protože zatím nemají všude příslušné rozhraní, tak zbytečně se zastaví provoz všude. A v hlášeních každou chvíli člověk čte, že tam a tam chybí to, či ono. Posun za označník to samé, pod ETCS půjde asi… Číst vice »
To ste strojvodca? Tak dúfam, že nebudete jazdiť niekde v mojej blízkosti… Generálny stop nie je funkcia ETCS, ale vysielačky. A je to české núdzové riešenie problému s tým, že tu nikdy žiaden reálny zabezpečovač nainštalovaný nebol (nič, čo by bezpečne zastavilo vlak skôr, ako minie koniec vlakovej cesty). Holt sa to na staršie vysielačky bastlilo jednoduchšie ako na nové GSM-R. A kedy sa GS používa najčastejšie? Keď fíra nezastaví pred koncom vlakovej cesty. Lenže to ETCS postráži – prejedné „červené“ (konce MA) pri jazde vlaku by mali použitím ETCS prakticky zmiznúť. Ďaleko menej pravdepodobné je, že výpravca/dispečer pošle vlak… Číst vice »
Nebuďte nevděčný. Co by za tuto modernizaci dali v Liberci 🙂
Etcs požaduje ministerstvo, to na nic jiného peníze nedá.
A co jim brání tam to ETCS zavádět už při přestavbě?
No k čemu takováto modernizace je, když nedovedou sestavit jízdní řád kde by se to promítlo.
Na rychlíky od Prahy a Trutnova navazuje courák, který než se rozjede už zase brzdí.
Například 45 kiláků z Kostelce do Hradce jedete cca 45 minut, což je na to, že trať je samý oblouk slušné. Pak jedete půl hodiny 19 kiláků po rychlodráze…
Takový problém dát místo současné vazby R/Os R/Sp? Jízdní dobu by to o dobrejch 5-10 minut stáhlo určitě.
Půl hodiny? To už jste dlouho nejel, je to 23 minut, a není to 19 km, ale 22. A ten Panter má slušnou akceleraci, takže i ten courák využívá Vmax. Ano problém to je, protože Sp jezdí v prokladu s R, tudíž byste musel překopat i JŘ u libereckých rychlíků, aby tedy jezdili v celou z HK a o půl z Pce.a jízdní doba by to stáhlo o cca 6 minut (Os 23, Sp 17 minut, R 18 minut), navíc po aktivaci ETCS a tedy zvýšení Vmax na 160 i Stéblová – Pce se dostane i ten Os pod 20… Číst vice »
Mezi Opatovicemi a Stéblovou tedy osobní vlaky 160 km/h nedosahovaly ani při zpožděních.
Nevím, asi záleží na Strojvedoucím, ale už jsem těch 160 km/h viděl na obrazovce v oddílu pro cestující i v Osobáku.
Popsal jste to celkem přesně. Jen bych doplnil, že by měl Panter ještě lepší akceleraci, kdyby tam v současné době nebylo katastrofální napětí v trolejích. A moc bych se divil, že by někdo z kolegů dosáhl na Os 160 km/h právě z tohoto důvodu. Když to dobře jde a projíždím Stéblovou, dám mezi zastávkami Čeperka a Stéblová-obec 140 km/h.
Navíc ne všichni od té Prahy, či Trutnova budou chtít až na hlavní v Pce, ale třeba do Opatovic, či Čeperky nebo třeba na Semtín, takže si myslím, že je logičtější navázat na Os, než R/Do, když časový rozdíl je minimální.
Tentokráte ta rozbitá vazba mezi R14 a R19 nevadí – dá se dojet Ex3. Horší to bylo při Brandýské výluce…
A kdy dojde k instalaci ETCS? Je to škoda, že není součástí stavby, páč mnoho vlaků by tu rychlost využilo a i ten rychlík s max 120 kmh by ušetřil v tomto úseku 0,5 min. U vlaku s max 160 kmh asi 1 min, která třeba zrovna někde může chybět. Teď ještě něco s tím Opatovice – Hradec (tam to převážně blokují lidé z jedné hradecké ulice, a bude ideál.
Paneboze, co tam dělají dva měsíce při úplné výluce?? To to nejde připravit tak, aby se kolejové napojení udělalo za dva týdny a pak se alepson omezeně jezdilo? Vždyť je to pár set metrů v rovině. Achjo.
Bude se dělat pardubické zhlaví v Rosicích + napojení mostu a v Pardubicích rosické zhlaví.
Já vím jak to tam vypadá a právě proto mě doba úplné výluky fascinuje.
Já nejsem stavař, ale předpokládám že demolice a výstavba nástupiště 1A, snesení trakčního vedení, snesení starého svršku, vyhrabání starého spodku a vybudování nového chvilku zabere.
Na druhou stranu, mám pocit podle pozorování, že tu stavbu dělá tak 10-15 lidí, v lepším případě 6 hodin denně.
Ja tam právě jezdím dvakrát třikrát týdně a fyzicky to bolí. To není o technologické přestávce až zatvrdne beton. V Polski stavi dálnici 200 lidi na kilometru. U nás 200 lidi na 20 km. Na železnici to bude obdobné.
Já nevím proc nejdete o těch stavebních firem dělat. Okamžitě by vás hrabli, když byste jim ušetřil stovky milionů.
Stavební firmy za to úplně nemohou, oni by to udělaly, ale DSŽ jim to prostě nedovolí. Velice jednoduché.
SŽ nedovolí firmě zkrátit vyluku? Takový nesmysl jsem dlouho nečetl.
Nedovolí.
Já věřím, že to jde rychleji, jen po tom ze strany investora není poptávka. Však on to cestující zvládne. Není tam jediný tunel, nic. Most je hotový, jen ho připojit. Prostě trasa v rovině s jednim obloukem na Pardubickém zhlaví.
Možná by se mohly vyjádřit **, proč musí být nejprve kolej, aby se mohly betonovat patky.
Vím, může se stát, že patka vychází fakt blbě a zasahuje do koleje po které se dodnes jezdilo.
Ano, 2 měsíce jsou hodně, ale za 10 dní ten beton nevyzraje, aby se dal plně zatížit a zbyly tak 4 dny na montáž sloupu a troleje.
Tak když to víte, že to jde rychleji (a určitě o levněji), tak to běžte na SŽ říct, jistě po Vás skočí všemi deseti, že to zvládnete rychleji, a ještě ušetříte prachy.
A navíc by mohl dostat i odměnu!
Protože nejméně tři roky jsou náklady na NADku jako způsobilý výdaj z investičních prostředků, tak si z toho ti diletanti z DSŽ udělali ohromný byznys. Jim je úplně jedno, že to nesmírně poškozuje železniční dopravu. A to tato akce patří k těm s relativně ještě krátkou dobou výluky. DSŽ rozjíždí další akce s výrazně delšími výlukami v řádu několika let, a to nikoliv kvůli opravám nebo rekonstrukci celého vyloučeného úseku, ale vždy jen kvůli nějaké části – tunelu, mostu, sanaci atd. Když se v roce 1901 přestavoval Vyšehradský most, železniční provoz byl vyloučen na pouhé dva dny, provoz na řece… Číst vice »
Také ale platí jiné bezpečnostní normy, zákonné normy na odpočinek na směně, mezi směnami (resp. Za 24 hodin, za týden, atd…)
Technologické časy, moderní stroje, zařízení, materiály, automaticky nemusí znamenat kratší čas.
Viz. Hnací vozidla, moderní Vectron vs nějaká Hrbatá, tu Hrbatou oživíte rychleji, jak Vectrona.
A navíc za Marie Terezie nestavěli ani to trakční vedení.
Za psaní takovýhle nesmyslů bych normálně autora mazal. Ta vyluka je především proto, že v Pardubicích se bude delatcele rosický záhlaví.
Proč se proboha Rosické zhlaví nepřipravilo během výluk minulý rok? Tak, aby výluka teď byla co nejmenší. Smažte si co chcete, naštěstí asi můžete smažit tak maximálně sýr v trojobalu.
Protože během výluk 3. a 4. nástupiště se 2. používalo pro dálkovou dopravu a dokud nebylo 5., tak i pro osobáky.
Potřeba zachovat provoz v co nejvyšším rozsahu si vybrala časovou daň.
Ideální by bylo udělat sudou a lichou osobní skupinu a pak nákladní solo. Pak by to možná bylo co nejméně omezující. Ovšem zda mají firmy kapacity?
Řeknu vám to jinak: jako pravidelný uživatel této tratě jsem ze situace zoufalý. Je to naprosto jednoduchá modernizace v rovině s jedním mostem. Dělá se to už dva roky. Neustále výluky, omezení, zpoždění.
A zhlaví budete dělat dva měsíce?
Jakákoliv výluka v Rosicích udělá guláš nejen směrem na HK ale i na Chrudim. Předloni trvalo nekonečných 8 měsíců NAD pouhé přestěhování původního mostu do nekolizní polohy. Takže ve všem tom rozvazování přípojů se radují snad jen autobusoví dopravci…
Upřímně řečeno ta NAD je v úseku Pardubice – Chrudim zpravidla rychlejší než šibování vlakem přes Labe a zpátky, takže tam k žádnému guláši nedochází.
Rychlejší? To bych neřekl vlak 15 – 23 minut JD, NAD 22 minut přímý bus (pokud to zrovna není zasekané u Parama (což je každou chvíli) v lepším případě, v horším to stojí až u Starých Jesenčan) zastávkový NAD 33 minut.
Ano, tak praví pohádky v JŘ… V reálném světě ale vždy nezvítězí dobro nad zlem, žába se nepromění v princeznu a vlaky jezdí pravidelně zpožděný a autobus tu trasu stíhá do 20 minut. Žádný drama proti běžnýmu stavu.
Ano stíhá (ale ten přímý, zastávkový pojede kolem půl hodiny, pokud se někde nesekne, vs vlak, kdy průměrné zpoždění je do 10 minut, takže stále rychlejší (nebo stejně rychlý, jak zastávkový NAD jedoucí včas) , pokud nejsou Pardubice ucpané, což v pracovní dny je pravidlo, ucpané Paramo není žádná pohádka, ale realita všedního dne.
Běžně to busy stíhají za 15-20 minut. A zastávka v Chrudimi na Masarykově náměstí je pro část cestujících příjemný bonus. U Parama to extrémně ucpané nebývá (no, ráno kolem 7-9 dejme tomu, ale je to zdržení v rámci cca 5 minut, max 10- to už mi přijde lepší z Chrudimi ve špičce jet přes ulici Jana Palacha, ta mi přijde plynulejší. Ale možná je to jen pocitové a časově to vychází stejně.
A odpolední špička nic?
A opravdu to není jen do 10 minut, MHD tam klidně nabere i 15 – 20 minut
17. Listopad kolikrát taky bývá pěkně ucpán.
NAD má zastávku na náměstí? Fakt?
Ano má, není to ojedinělý případ.
Zahušťuje to už tak dost slušný provoz na Paramu i v Chrudimi, nemluvě o duplikování každého osobáku kvůli zajíždění k zastávkám…
No nevím kraj i Chrudim si naopak šibovani pochvalují a říkají že je naprosto dostačující
Ti co tohle prohlásili vlakem v životě nejeli, ale vás to nějak drží…
Úvrať v Rosicích je opravdu ten nejmenší problém, nepřináší to zas takové zdržení, i když samozřejmě by přímé spojení bylo lepší.
No jsou to minimálně 3-4 minuty , co při cestě z Chrudimi může dělat pětinu času a to už je dost. Ano u dálkových tras to je nepodstatné a příměstské dopravě dost podstatné.
A hlavně ty náklady navíc… musí to někdo odřídit.