Video: Stavbaři nahlédli do útrob Výtoňského mostu. Korozi srovnávají s mostem v Děčíně

Endoskopická sonda z útrob Výtoňského mostu. Foto: FS ČVUTEndoskopická sonda z útrob Výtoňského mostu. Foto: FS ČVUT

Odborníci z ČVUT srovnávají stav prvků Výtoňského mostu s podobnou konstrukcí mostu Děčíně.

Na železničním mostě na pražské Výtoni probíhají už od prázdnin další diagnostická opatření, která mají za úkol zjistit stav ostře sledované stavební památky.

Monitoring probíhá už tři roky, nyní se provádí doplňkový diagnostický průzkum zaměřený na kritické uzly diagonál u dolního pasu nosné konstrukce.

Experti z Fakulty stavební ČVUT tak už druhým měsícem čistí jednotlivé uzly otryskáním, aby mohli detekovat případné únavové porušení materiálu. Kvůli tomu se střídavě uzavírá severní i jižní lávka pro pěší, podle Správy železnic (SŽ) potrvají omezení až do 12. listopadu.

První fotografie z povrchu očistěných částí zveřejnil deník Zdopravy.cz před měsícem. Nyní odborníci použili pro lepší analýzu endoskopickou kameru, pomocí které nahlédli do úzkých vnitřních částí konstrukce a štěrbin mezi pruty diagonál.

Na video se můžete podívat zde:

Systém preventivního monitoringu dokáže okamžitě varovat při překročení limitních hodnot a detekovat rizikové stavy. Letos se na mostě nainstalovala další čidla na akustické emise.

Vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí FSv ČVUT Pavel Ryjáček v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz však uvedl, že nález poškození, které by si vynutilo okamžité zastavení provozu, je podle něj nepravděpodobný.

„Dosud provedené sondy ale ukázaly významné korozní poškození, které v řadě případů bylo zakryto barvou nebo korozními produkty,“ uvedl nyní Ryjáček.

Koroze v Děčíně

Odborníci z ČVUT srovnávají stav prvků Výtoňského mostu s podobnou konstrukcí mostu Děčíně, který nedávno po 100 letech dosloužil.

„Prvky odebrané z děčínského mostu byly vystaveny poměrně velké korozi. Všechny mají podobný charakter, jako najdeme na mostě v Praze na Výtoni. Po náročném testování jsme viděli, že nedošlo k dokonalému otryskání ani vodou, ani pískem. Ve spojích a hůře přístupných částech ošetřené konstrukce koroze pokračuje, byť pomaleji,“ vysvětluje Ryjáček.

Testování FSv ČVUT – koroze v místě svislice děčínského mostu. Zdroj: ČVUT

Podle něj se už po cca pěti letech od ošetření mostu dají očekávat lokální problémy s protikorozní ochranou. „Jinými slovy, ocelová konstrukce zevnitř dále degraduje. Tyto problémy u moderních nosných prvků nenastávají,“ dodává.

„Děčínský a výtoňský most jsou stářím, materiálově i typem konstrukce dvojčata. Závěry proto lze aplikovat i pro potvrzení správnosti rozhodnutí o stavbě nového mostu na Výtoni,“ uvádí ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

SŽ dlouhodobě usiluje o snesení původní konstrukce mostu a její nahrazení novou. Nyní zveřejnila video se závěry testů děčínského mostu a srovnání s tím na Výtoni.

Spor ohledně rekonstrukce, či nahrazení železničního mostu pod Vyšehradem se vede už několik let. Zastánci opravy stávající konstrukce reprezentovaní zejména spolkem Nebourat a bývalým náměstkem primátora pro dopravu Adamem Scheinherrem argumentují posudky švýcarských expertů a také postojem Národního památkového ústavu (NPÚ).

Na druhé straně sporu je Správa železnic, která prosazuje nahrazení novou konstrukcí. Současné vedení Prahy se pak přiklání k možnosti přestěhování současného mostu na jiné místo. Spor by měl do konce roku rozhodnout ministr dopravy Martin Kupka.

Endoskopická sonda z útrob Výtoňského mostu. Foto: FS ČVUTEndoskopická sonda z útrob Výtoňského mostu. Foto: FS ČVUTEndoskopická sonda z útrob Výtoňského mostu. Foto: FS ČVUTŠtěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýŠtěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czŠtěrbiny diagonál železničního mostu na Výtoni. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýŽelezniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnicDiagnostika na Vyšehradském mostě. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czDiagonála Vyšehradského mostu. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czDiagnostika na Vyšehradském mostě. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czProfesor Pavel Ryjáček z Fakulty stavební ČVUT. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czDiagnostika na Vyšehradském mostě. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czDiagnostika na Vyšehradském mostě. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz
Tagy Fakulta stavební ČVUT lávka pro pěší u Vyšehradského mostu Správa železnice Výtoň Výtoňský most železniční most pod vyšehradem
448 komentářů