Belgie, Nizozemsko, Slovinsko či Srbsko. ČD Cargo chystá další mezinárodní expanzi
Nejde o boj s národními dopravci, ale plnění potřeb zákazníků, vysvětluje šéf ČD Cargo.
Téměř dvě třetiny tržeb nákladního železničního dopravce ČD Cargo již pochází z mezinárodních přeprav. I díky orientaci na zahraničí i přes pokles trhu v tuzemsku skončil dopravce v prvním pololetí v zisku. Expanze do zahraničí má pokračovat.
„Za velmi perspektivní považujeme Belgii a Nizozemsko. Především z důvodu napojení na velké námořní přístavy. V tuto chvíli zatím posuzujeme, zda do toho v těchto zemích půjdeme sami nebo s vhodným partnerem,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Pomoci expanzi má i zařazení deseti nových lokomotiv Siemens Vectron vybavených „paketem“ pro provoz v Belgii a Nizozemí.
ČD Cargo kupuje deset lokomotiv Siemens Vectron MS. I s verzí pro provoz v Belgii
Dalším regionem pro expanzi je pak Balkán. ČD Cargo nedávno založilo dceřinou společnost ČD Cargo Adria, která má pomoci expanzi v celém regionu. Balkán se jeví pro firmu jako vhodný i kvůli uplatnění starších vozidel.
Příprava na Srbsko a Slovinsko
„Prostřednictvím již ČD Cargo Adria se proto v blízké budoucnosti chceme věnovat také Srbsku a Slovinsku. Vše bude záležet na potenciálních obchodních případech. Budování pozice na Balkánu nám však ještě nějaký čas zabere,“ dodal Tóth. Firma je podle něj nyní v procesu chystání kolejových vozidel. „Vše budujeme na zelené louce. Není tajemství, že v tomto teritoriu je silná kombinovaná doprava, která neprožívá nejlepší období, a tak je tento čas ideální k přípravám dopravních kapacit. Není to tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo někomu zdát. Jen integrace vlakového zabezpečovače do našich hnacích vozidel vezme od prototypu, jeho schválení klidně víc jak 12 měsíců,“ podotkl.
ČD Cargo dosáhlo za první pololetí roku 2023 dle mezinárodních účetních standardů (IFRS) zisku před zdaněním (EBT) ve výši 481 milionů korun a čistého zisku po zdanění ve výši 314 milionů korun. „Růst objemu v zahraničí se pozitivně odráží v konsolidovaných výsledcích a umožňuje efektivněji využít naše kapacity hnacích vozidel a vozů,“ dodal Tóth.
Především díky rozvoji mezinárodních přeprav tak v ČD Cargo došlo k meziročnímu navýšení výnosů o 880 mil. Kč (12 %). Na tuzemském dopravním trhu poklesl přepravní objem o 7 %.
Vyšší ziskovost v zahraničí
Zahraniční expanze podle Tótha nemá nic společného s konkurenčním bojem bývalých národních dopravců. „Jde primárně o otázku potřeb zákazníků, kteří také čím dál častěji obchodují na globálních evropských trzích mimo Českou republiku. Tedy jde především o udržení zákazníků a jejich zboží na kolejích nabídkou přepravy v celé trase,“ vysvětlil Tóth.
Na všech přepravách mají mezinárodní podíl 62 %. Jde o ty přepravy, které začínají či končí v Česku nebo Českem tranzitují či vedou zcela mimo Českou republiku. V ročním vyjádření jde o objem převyšující 40 milionů tun zboží. „Co se týče ziskovosti, tak globálně jde říci, že na zahraničních trzích se chováme jako jiní low-cost dopravci, tedy realizujeme pouze konkrétní projektové ucelené vlaky. Nemáme zde tak vysoké náklady související se zázemím pro poskytováním plošné obsluhy území například v systému jednotlivých vozových zásilek, údržbové zásahy na našem
vozidlovém parku děláme z pravidla mimo tamní trh, apod. Takže lze konstatovat, že ziskovost zahraničních přeprav je oproti vnitrostátním spíše vyšší,“ nastínil Tóth. Podle přepravního objemu je zatím největší ze zahraničních dcer ČD Cargo Poland.