K českým loukám u Královce a dál nic. Poláci otevřeli úsek rychlostní silnice S3 na hranice
K Baltu chybí od českých hranic dva úseky.
Polsko dnes odpoledne otevřelo úsek rychlostní silnice S3 z polsko-české státní hranice do města Kamienna Góra. Na české straně na polskou stavbu v budoucnu naváže dálnice D11, která se dosud nezačala stavět. Polákům zbývá dokončit dva poslední úseky silnice S3, poté bude možné dojet z českých hranic až k Baltskému moři bez přerušení po čtyřproudé silnici.
Jde o celkem 15 kilometrů dlouhý úsek. Řidiči mohou využít ale jen 12 kilometrů, ve směru z polského vnitrozemí musí sjet u Lubawky na původní silnici. Nová stavba končí přímo na hranici, na české straně jsou jen louky a pole.
„Budujeme ucelenou silniční síť v naší zemi, v každém regionu. Aby se Polsko dobře rozvíjelo, potřebujeme co nejlepší severojižní dopravní spojení,“ řekl Andrzej Adamczyk, ministr infrastruktury. Otevření dálnice byl přítomen i polský premiér Mateusz Morawiecki.
Poláci už mají více než 5 000 kilometrů rychlostních silnic, otevřeli úsek u Baltu
Na trase jsou celkem tři křižovatky. Zhotovitelem zakázky bylo konsorcium Mosty Lódź a Onde. Celkem stavba vyšla včetně projektu a výkupu pozemků na 1,1 miliardy zlotých (5,8 miliardy korun), stavba na 880 milionů zlotých. Stavba začala na podzim 2018. Detailně je celá stavba popsána na stránkách GDDKiA.
Rychlostní silnice S3 je aktuálně dlouhá 440 km, vede od Štětína až na českou hranici. Ve výstavbě je 50 kilometrů. Jedná se o úseky mezi městy Świnoujście a Troszyn u Baltu a mezi Bolkówem a Kamiennou Górou. Oba mají být hotové příští rok.
Na trasu k českým hranicím nesmí do dobudování D11 kamiony. Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že začne jako první v úseku z Trutnova na státní hranici stavět část u hranice, aby se auta vyhnula Lubawce. Čeká ale na vyřešení rozkladu proti stavbě, který podaly Děti Země.
Část D11 na státní hranici s Polskem v roce 2025 je reálná, míní šéf ŘSD