K českým loukám u Královce a dál nic. Poláci otevřeli úsek rychlostní silnice S3 na hranice
Silnice S3 u českých hranic. Foto: GDDKiA
K Baltu chybí od českých hranic dva úseky.
K Baltu chybí od českých hranic dva úseky.
Nechci vas rusit v tom kolektivnim sebebicovani ale pojdme se na to podivat strizlive. Bylo by samozrejme super mit D11 az na hranice ale pro české ridice az zas tak desperatne nutna není. S3 a D11 u hranic je hlavne pro polsky tranzit. Nez se D11 dobuduje, je hlavne dulezite ochranit obce na české strane od polskych kamionu – zname jak je to u nich se schopnosti respektovat dopravni predpisy. Vetsinou to bylo tak, ze u preshranicnich useku byla jedna strana na hranicich dřív a na druhou se cekalo. Například u D1 na Ostravksu se zase cekalo na Polaky. Stejne… Číst vice »
Tak tenhle názor zkuste prezentovat v Náchodě, který je nejzahlcenější město kamionovou dopravou. Myslím si, že by neškodilo Trutnovu zažít pár měsíců, to co Náchod zažíva 30let.
Rakousko dovedlo svou dálnici A5 k našim hranicím myslím v roce 2016 a u nás se dodnes neví, jak ta dálnice povede přes Novomlýnské nádrže…
Vzdálenost mezi starou silnicí a novou dálnicí je na hranici přesně 500 metrů. Divím se, že Poláky nenapadlo tady udělat provizorní sjezd. Lubawce i celkové situaci by dosti pomohl.
Jaké mají Poláci požadavky na svodidla? Na některých fotkách mně přijdou ta středová tak jednoduchá, že jsou tam snad spíše z psychologického než zádržného důvodu.
Lepší zrušení firma děti země.pred proto před asi 2 roky nevadilo dalnice.ted má vadí a proti d11.deti země nechápe.truntov bude denně až 10 tisíc aut
A česky by to nešlo, prosím ?
Nerozumím řeči tvého kmene.
Hmm, to má hloubku!
Je to strašná ostuda upřímně, jako narozdíl od tras D3 a D52, resp. I/3 a I/52, kde na případné dálnice s obou stran hranice en ějkaé silniční napojení, tak tady není nic a toj e to nejhorší. Někde sem četl, že Poláci stejně bdudou muset ten úsek přímo u hranice zavřít, až budou mít tu Sš úplně komplet, aby jim nikdo nejezdil přes hranici po okresce.
Stejně nepřesné informace poskytujete Vy, jediný úsek, co není otevřen je Kamienna Góra Północ – Bolków, ostatní úseky mezi Legnicou a Lubawkou jsou otevřeny.
Přijede Polák na hranici a ….. dál nic 😉
Co to znamená Praga a jako proti tomu postupuje MZV ČR?
My snad píšeme na cedulích Vratislav, Kamenná Hora nebo Kladsko…
V Německu je téměř všude na tabulích „Prag“.
To jen my píšeme města na směrové tabule podle oficiálního nazvu v dané zemi i když i to je sporné.
Protože třeba ve Švýcarsku má řada města dva oficiální názvy, německý/italský , německý/francouzský, nebo francouzský/italský
Další kapitolou je potom přepis názvů měst třeba z azbuky, arabského či židovského písma, či asijských znaků židovského písma, tam je v každém jazyku úplně jiný přepis do latinky a neexistují na to mezinárodně jednoznačná pravidla.
Sporné to není, u nás žádné dva oficiální názvy neexistují a samozřejmě psát na tabule směrem k hranicím Eger, Brüx nebo Aussig je v dem výročí Mnichova nehorázná provokace.
Neměla ta města ty názvy už staletí před mnichovskou dohodou?
Ale mají. V místech s oficiálně uznanou národnostní menšinou dosahující určité míry je právo mít popis i v jazyce národnostní menšiny. Ale v němčině, co vím, to je snad jen St. Christophsthal, ale místní pochopili že nemá cenu provokovat.
Můžu se zeptat, jak se ta obec jmenuje česky (Google mlčí)? Děkuji
Krystofovo Udoli
To je ovšem Christophsgrund.
https://reichenberg.de/die-geschichte-reichenbergs/gemeinden-aus-dem-stadt-und-landkreis-reichenberg-2/christofsgrundneuland-2/
Budete se divit, ale my píšeme na našich cedulích i paskvil KLODZSKO 🙄
A zase nějaká výjimka. Z těch výjimek máme celou legislativu. A pak to vypadá jak vypadá.
Pochopte, že pravidlo je jednoduché a je to podobné jako v jiných zemích: existuje státními institucemi spravovaný slovník exonym. A tedy zahraniční názvy v slovníku, by měly být použité v uvedené české podobě, vše ostatní v originále nebo v podobě přepisu dle mezinárodních pravidel.
Že ani jazykovědci toto nedodržují je jiná otázka.
Takových paskvilů u nás uvidíte víc: Klodsko, Wróclav, a dokonce i nedávno Frýdek-Mýstek. Ale asi nehorší značení jsem viděl v Belgii. Jedu na Lutych, neboli francouzsky Liege, neboť leží ve frankofonní části země. Náhle vjedu do provincie, kde se mluví vlámsky, a z Liege je najednou Luik. Kdyby aspoň uvedli francouzský název v závorce…A v Itálii zase svět končí na hranicích. Na tabulích vidíte názvy kdejaké vesnice, a posledním názvem je název pohraniční obce, která často ani nebývá na mapách. Ale směrovku na švýcarské Locarno hledáte marně.
Proto je lepší mít název jen v originálním znění. Sbíráme magnetky na lednici a taky na ní nemáme Varšava, ale Warszawa. Protože takhle se to město jmenuje. Ne jinak.
To město se samozřejmě jmenuje Varšava, Warschau, Varsovie a má i mnoho dalších jmen. Stejně, jako ta věc, na které mám počítač, ze kterého tohle píšu: jmenuje se stůl, Tisch, stol, table,…
Je to diskutabilní. Nejsem proti tomu, aby se uváděly dvojjazyčné názvy. Němci i další cizinci z neslovanských zemí např. netuší, jak se čte naše diakritika nebo polské spřežky. Docela raritní zážitek mám z Maďarska z obce Hont, která leží na slovenských hranicích u Šahů. Ty Maďaři mimochodem nazývají Ipolyság…A pak jsem viděl tabuli se záhadným názvem Besztercebánya. Podle kilometráže se to muselo nacházet na Slovensku, ale originální název v závorce chyběl. Až po chvíli mi došlo, že to je Banská Bystrica.
Tak to je to poslední, co by mi vadilo. Bohužel na naší straně bude dálnice kompletní asi tak za šest let. To je strašný. Občané Trutnova budou rukojmí všelijakých šmejdů jako Děti Země či různé Havránkové.
Zkuste s tímhle zásadním tématem oslovit SPD, Trikolóru nebo nějaký podobný myslitele vašeho ražení.
si asi nikdy nebyl moc ve světě co? To že na cedulích jsou města v jazyce daného státu není vůbec nic vyjímečného
Zdravím, oba chybějící úseky polské S3 k Baltu by se podle plánu měly otevřít nikoli letos, ale v květnu příštího roku: https://ssc.siskom.waw.pl/
Vycházím z dnešních informací v polských médií, jinak díky za odkaz na mapu, ta se hodí.
tento odkaz funguje tak 15 let, velmi často aktualizovaná mapa
A Bureš tvrdil když byl u moci že stále maká.
Makal pro holding 🙂
…však poslego otvíračka byla v roce 2021, od tý doby se na D11 nic nezahájilo, vše co se i letos v dálniční síti otevírá bylo zahájený ještě za Havlíčka…
Je to ten samy Havlicek, který dodnes neuhradil dluhy ze svého soukromého podnikání?
Docela by mě zajímalo, proč Poláci zařazují tyhle silnice do kategorie rychlostních silnic a nikoliv do dálnic, když tyto rychlostní silnice mají často lepší parametry než mnohé české dálnice.
Jak které. Na některých S jsou opravdu znatelně horší poloměry a rozhledy. Některé jsou zase opravdu lepší než naše dálnice a ještě s širokým SDP pro budoucí 3.pruhy. Některé bych řekl, že jsou občas rozhledy i horší než naše nové 4-pruhové silnice první třídy (zdůrazňuji, ty nové úseky).
Jak ty Poláci to dělají s různými spolky typu Děti země?
Co by dělali? Nastavili legislativu tak že si neskrtnou a hlavně stavební firmy mají eminentní zájem na tom aby se stavělo. Pokud na trhu působí několik málo firem tak dá rozum že se domluví.
Přesně tak. A jsem rád, že u nás tak bezohledná legislativa není.
A taky pořád stojíme v kolonách, zbytečně umírají lidé a HDP neroste jak by mohlo. Když se kácí les, tak lítají třísky.
Co je lepší mít adekvátní dopravní infrastrukturu nebo iluzorní pocit že se s majiteli pozemků jedná v rukavičkách?
A ony v Polsku lítají třísky a s majiteli pozemků se slušně nejedná? A nebo dokázali najít rovnováhu mezi ochranou zájmů majitelů pozemků a požadavky místních na ochranu žiotního prostředí na jedné straně, zatímco pruzení, jako předvádí Děti země, tam zatrhli?
Pokud by tam byl někdo krácen ve svých právech, proč si nestěžuje u soudu? A pokud by měl pocit, že je to třeba, proč to nežene až do Štrasburku? Polsko není žádná Čína, ale je to člen EU, tak tu zas nedělejte, jako že tam je nějaká totalita.
Těmi třískami jsem myslel pořekadlo že na světě není ten, kdo by se zavděčil všem a nemyslel jsem to nijak zle. Nevím jak s lidmi jedná GDDKiA, ale česká ŘSD jedná z mnohými lidmi otřesně. Proto jsem to tak napsal.
Možná je bezohledná legislativa u nás.
A bezohledné spolky a „spolky“ Vám nevadí?
Po revoluci jsme o sobě rádi hovořili jako o premiantu střední Evropy.
Stačilo pár dekád a je zřejmé, že jsme se ve srovnání s ostatními stali spíše repetentem, který by se hodně rychle měl dát do kupky.
No tak to je tím, že o tom že jsme nejlepsi, (v kapitalismu , v privatizaci, v covidu) jsme mluvily jenom my, ostatni to zase rikali o sobě…
Tak ono to (o covidu teda úplně ne) skutečně platilo a dodnes do značné míry platí, co je ale alarmující je ten trend, že nás teď třeba to Polsko dosti dohání, zatímco my spíše stagnujeme.
Stále jsme po Slovinsku nejbohatší zemí z bývalého východního bloku, troufl bych si říct, že ač permanentně nadáváme, tak i naše politické prostředí je pořád normálnější než u některých sousedů atd.
Ovšem to stále těžíme z náskoku, který jsme si udělali v minulosti, za 15 let už to tak vůbec být nemusí…
Si aspoň sečtěte ty dokončené čtyřproudové silnice všech kategorií v Česku a porovnejte to s tím samým v Polsku. A pak si taky najděte, délku těchto silnic po plánovaném dokončení v Česku a v Polsku. Možná,vze budete překvapeni. Zejména, když tu délku vydělíte rozlohami států, nebo počtem obyvatel těch států.
Naprostej souhlas – třeba taková:
– 1/13 tzv Podkrušnohorská magistrála – mnoho kilometrů
– 1/38 kolem Jihlavy.
– nově 1/27 Plzeň-Borská Pole – Přeštice
-1/26 – z obou stran Plzně
– Ostravsko
– Praha – Novopacká a Rozvadovská spojka
– Brno – Ostravská a Bítešská
a další
Tady jde o posledních 10-12 let a to srovnání je katastrofa
Souhlasím, že zase tak špatně na tom nejsme. Celková plánovaná délka dálnic a rychlostních silnic v Polsku je 8177 km. U nás je plán 2122 km dálnic a aktuálně k tomu máme asi 160 km silnic pro motorová vozidla. V Polsku žije 37,75 milionů obyvatel a v ČR nás je 10,51 milionů. Sečteno potrženo: Polsko bude mít 216 km „dálnic“ na milion obyvatel a my 217 km.
Pokud všechny ty dálnice budou dokončeny přibližně ve stejnou dobu, tak máte pravdu. A ano, geografické podmínky Polska a Česka znám.
Po revoluci jsme měli unikátní možnost jak dobudovat dopravní infrastrukturu. Bohužel jsme tu šanci promarnili a už i tak dříve vysmívané Polsko nám ujíždí o parník.
Je to ostuda pro celou naši zemi.
Ale není. Za pět let už o tom nikdo nebude vědět, natož přemýšlet.
Jako že sejde z očí, sejde z mysli? Asi těžko. Ztracený a nevyužitý ekonomický (nejenom) potenciál, co tahle ostuda způsobí, se dá v hrubých číslech vyjádřit.
Chce to více přemýšlet. Tady a teď.
Jaká ostuda pořád? Ostuda by byla, kdybychom zařízli fungující dopravní komunikaci. To se pokud vím, nestalo.
Bylo by prima to obojí napojit současně, ale nepovedlo se. Podle mě to ani nikdo, kdo se zajímá o tuto dálnici posledních pět, let nečekal.
V horizontu několika málo let se to spojení povede, procesy už jsou nastartovány správným směrem. A to je podle mě důležité.
Nebo si snad myslíte, že Rakušáci na hranicích s D3 klečí a lementují směrem k Vídni ? Nesmíte to tak prožívat. Trochu optimismu přeci a přeji hezký den!
Dálnice do Rakouska taky nějak nesešla z mysli…
souhlasím – je viditelné, že výstavba dálnic v ČR „chytla slinu“ a staví se jak o závod i v sobotu, neděli a o svátky (D7 Chlumčany zkapacitnění)
Konečně se už finalizuje a někde i dokonce realizuje (D7 u Phy, D1 u Bna) zkapacitnění dálnic stávajících.
(Škoda jen že se vyhazují peníze za naprosto zbytečnou D55 – politický pomníček – namísto toho, aby se stavěla v místě opravdu potřebná dálnice kolem Zlína a tunelem na SK, nebo první úseky D9 a D12)
Ono se Česko zavázalo, že zkoordinuje stavbu D11 s Poláky? Poláci se rozhodli, že pro ně bude s3 priorita. Češi se rozhodli, že pro ně to prorita není a stavěli jsme jinde.
https://www.prawo.pl/akty/m-p-2006-11-146,17251319.html
Nekde jste cetl, zeby S3 byla pro Polaky priorita? Ja totiz ne….
Na druhou stranu napojení na D3 v Dolním Dvořišti je zase ostudou pro celé Rakousko.
Ostuda? Myslíš na tu D3 která nebude hotová ani za deset let?
A co D52? Rakušáci jsou u hranic a u nás dokončení v nedohlednu. Tak kdo má tu ostudu větší?
my máme D3 v dolním Dvořišti? Na české straně chybí k dálnici/rychlostce 4x tolik..pravda dost částí se staví
Chvíli jsem tápal, který Královec je na mysli.
Chvíli taky, ale jen jeden Královec může být od Prahy 170-180 kilometrů 😉 (viz cedule na fotce :Královec: 4, Praha: 173)
Königshan nikoliv Königsberg 🙂
V článku je třikrát zmíněno Baltské moře, tím je to myslím dané. V Broumovské vrchovině žádné moře není.
Nechápu, co mají ti Poláci (a taky Maďaři) furt s těmi exonymy na značkách. Oni nemůžou napsat „Praha“, nejdřív musí polsky. To je jak kdybychom všude psali „Varšava“.
Mně přijde celkem normální, že na polských dopravních značkách se píše polský text. Holt Poláci ještě úplně nepodlehli té módní vlně poslední doby a používají jazyk tak, jak se používal po staletí.
Co třeba jednotná pravidla pro značení pozemních komunikací v celé EU?
A ještě anglicky ne ? Ale fuj, jenom to ne. Jestli chceš vše anglicky, vyjeď na ostrovy nebo třeba do Izraele. 🙂
Jako že by místo názvu v konkrétním jazyce byly jen mezinárodně srozumitelné piktogramy?
Nic takového neexistuje
Máte pocit že EU nám málo kecá do života? Mě přijde naprosto v pořádku že v Polsku je v Polsku nejprve polský název.
Jaká jednotná? Poszony a Kassa v Maďarsku, Prag, Reichenberg a Lüttich v Německu, Coblence a Sarrebruck ve Francii, Lubiana v Itálii… Spíš my jsme výjimka.