Nechceme v Česku jít pod cenu, říká šéf polského Budimexu pro Česko

Rafal Zahuta má v Budimexu na starost expanzi na českých trh železničních staveb. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRafal Zahuta má v Budimexu na starost expanzi na českých trh železničních staveb. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Budimex naráží na českém trhu železničních staveb na malou ochotu monopolních dodavatelů.

Největší polská stavební firma nedávno upoutala v Česku pozornost podáním nejnižších nabídek v soutěži na stavbu dalších úseků D35 a D11. Kromě dálnic ji zajímají v Česku ale stejně železniční stavby. U těch ale zatím narazila. „Objem peněz do dopravní infrastruktury dál poroste, a proto je logické, že nás zajímají i okolní trhy,“ říká Rafal Zahuta, který má expanzi firmy na železnici do Česka na starosti.

Většinový podíl ve firmě má španělský Ferrovial, považujete se za polskou či španělskou firmu?
Polskou. Máme přes 50 let zkušeností, na kterých stavíme, a na naši historii jsme hrdi. Španělský investor je pro nás silným partnerem a můžeme se opřít o jeho zkušenosti například při stavbách vysokorychlostních tratí.

Český trh jste dlouho opomíjeli, co se změnilo, že jste se začali hlásit do tendrů ŘSD a Správy železnic?
Rosteme a je logické, že nejprve se vydáme na okolní trhy. Proto naše expanze míří do Česka a také na Slovensko a do Německa. V celé Evropě rostou investice do dopravní infrastruktury a to vidíme jako příležitost. V Polsku jsme známí tím, že železniční zakázky dokončujeme včas a za dobré ceny. Realizujeme i ty nejobtížnější investice včetně nové železniční stanice Warszawa Zachodnia, která je v současné době největším staveništěm v Polsku.

Na D11 i D35 jste nabídli výrazně nižší ceny než konkurence. Jsou reálné, když tu nemáte větší zázemí?
Ano, nemá smysl expandovat za podnákladové ceny. Za našimi nabídkami si stojíme. Rozdíly mohou být i díky našemu silnému know-how, našli jsme v projektech možnosti úspor například jinou organizací práce. Máme za sebou mnohonásobně větší projekty a tyto zkušenosti a znalosti můžeme zúročit u menších.

Boj o D11 na hranice. Polský Budimex má náskok 358 milionů na druhé MI Roads, soutěží i Španělé

Nevidíme ochotu ke spolupráci

Nabídku jste podali sami, znamená to, že sem pošlete jen své zaměstnance a polské partnery?
U dálnic jsme nabídku dávali sami, ale počítáme se zapojením lokálních dodavatelů. Chceme mezinárodní týmy. Díky tomu se mohou lidé učit od sebe navzájem a doplňovat se. Tak to děláme vždy. U železnice je situace složitější, partneři se nám v Česku hledají hůře.

Český trh se železničními stavbami je specifický takřka monopolním postavením některých firem na dodávky jednotlivých komponentů. Jak tuto situaci řešíte?
Předpokládáme, že nám nacení své služby stejně jako konkurenci. Jinak to snad ani nejde. Celkově ale zatím nevidíme moc velkou ochotu ke spolupráci z jejich strany. Myslím, že větší konkurence ale trhu rozhodně prospěje. Jednoho partnera jsme tu již našli, ale byli jsme ze soutěže vyloučeni pro nedostatečné reference.

Železniční kartel. ÚOHS pokutoval tři firmy za nedovolené dohody u zakázky na přejezdy

V jakých zakázkách Správy železnic nyní jste?
V těch největších, tedy modernizaci stanic Praha-Smíchov nebo Praha-Masarykovo nádraží nebo v soutěži na modernizaci tratě Praha – Brno přes Vysočinu.

Kolik lidí v Česku zatím máte?
Máme v Praze už svoji pobočku s řádově desítkami lidí, kteří hlavně zpracovávají nabídky. Jakmile získáme první zakázku, bude to samozřejmě podstatně více. I proto už nyní intenzivně hledáme další posily.

Tagy Budimex
135 komentářů