Nechceme v Česku jít pod cenu, říká šéf polského Budimexu pro Česko
Rafal Zahuta má v Budimexu na starost expanzi na českých trh železničních staveb. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Budimex naráží na českém trhu železničních staveb na malou ochotu monopolních dodavatelů.
Optimista, ohledně nabídek subdodávek.
Zde je vtipna a sarkasticka glosa na tema zasilani blanketnich odvolani (bez oduvodneni) ve spravnich rizenich, ktere muze posilat jakykoliv odvolatel, vcetne RSD CR, RVC CR a SZ.
https://www.facebook.com/miroslav.patrik/posts/pfbid02ZTMRx2xPUGE13RZfmX1WB9hnTY6NYNBWHRyq8RrwX7U9Q29WL4GsJqm3DYAy5RUVl
Vzhledem k tomu co by si všechno SŽ ráda stavěla v druhé půlce 20.let a první 30.let, tak je další stavební kapacita určitě potřeba..
Doufám, že stav na trhu a nevstřícnost lokálních dodvatelů certifikovaných produktů bude Budimex motivovat k tomu, aby pro náš trh schválil ve spolupráci se zahraničními producety alternativu k těmto komponentům čímž by se i do tohoto zkostnatělého odvětví dostala určítá míra hospodářské soutěře.
Myslím že bude a proto je zde tolik antiklikačů 🙂
Omlouvám se mým kritikům a vítám u nás skvělý Budimex. Stačí si zdát do Googlu dvě slova „Budimex“ a „problém“ a už se to sype. Třeba toto: https://lublin.wyborcza.pl/lublin/7,48724,29760106,dworzec-metropolitalny-bedzie-gotowy-jesienia-miasto-znow-idzie.html
Polštinou vládnu, článek jsem si přečetl a nějak tam není pointa, která by vaše dnešní hejty na Budimex ospravedlňovala.
Ale prozradím vám tajemství. Budimex má spoustu státních zakázek a proto je firma více méně nucena vystupovat provládně, řekněme občas až pro PiSovsky.
Wyborcza je v tom smyslu slova opoziční deník. Primátorem Lublinu je Krzysztof Żuk z opoziční PO. Takže když si měla redakce vybrat, na čí stranu se v tomto případě postaví, vybrala si město. That’s all Folks!
Ale přesně tyhle nuance a souvislosti osoby jako vy nikdy nepochopí…
Můžeme pokračovat. To Vy jste mě inspiroval hledat hesla Budimex a problém: https://gorzowwielkopolski.naszemiasto.pl/co-z-budowa-hali-w-gorzowie-budimex-jestesmy-otwarci-na/ar/c3-9252651
AŽD a problém byste nenašla?
Ano, Covid, válka na Ukrajině a zdražování. Panebože, pomóóóc! Nejnespolehlivější firma na světě!
Takže to, co tady svoují demagogií naznačujete je, že žádná česká stavební společnost nikdy žádný problém neměla? Opravdu?
Nebo o co se to tady s tím vaším placeným fanklubem snažíte (opět desítky lajků během pár minut po publkikování příspěvku).
PS.
Pro ostatní čtenáře. Já se opravdu v Polsku pohybuji a Budimex oceňují i ti, kteří jinak současné vládě a PiSu nemohou přijít na jméno.
A co takhle zabrousit pro srovnání i do českých vod a pohledat problémy místních firem ?
Tyjo ten clanek snad v AZD rozeslali intranetem, jinak si takove hodnoceni komentaru nedokazu vysvetlit.
No, jsou tady úplně nové nicky jako RadkaS nebo Kraťas, jejiž evidentní lži mají přes stovku kladných hlasů, takže na té snaze pošpinit Budimex tímto způsobem to něco bude…
Chodím tu pravidelně. Ale Vás jsem tu ještě neviděla. Klidně kopejte za zahraniční firmy, já budu za ty české.
Tento příspěvek se tady objevil a během dvou minut měl 11 kladných hlasů.
To hovoří samo za sebe.
Přiznáš se, kdo tě platí?
Ono to dělá z lásky k vlasti a zaměstnavateli. .)) zdarma.
behehe, takovy komentar ma obvykle tak 10 hlasu…
Zajímavý názor, když v jiné oblasti se preferují ojeté německé než nové české.
hehe, přes stovku mínusů tady nedostane nikdo, ani kdyby napsal, že namlel Mátla do hamburgrů.
To nic, jen se snažej vybojovat premie za psaní komentů..
Včera BIS oznámila jak Rusko platí české rozvraceče Česka 👎. Podobně je tomu i v průmyslu. Rozvrátit zezadu organizovaně české firmy a tvářit se, že jde rozvracení monopolu👎. Zrovna v Polsku jsou na české firmy tak agresivní, že lze těm šikovným, které to probojovaly zatleskat👍.
Takže když jsou české firmy, jako Metrostav, úspěšné v zahraničí, tak tomu tleskáte, ale když se snaží zahraniční firma uspět v Česku, tak to je „rozvracení“?
Zajímavá logika hodná v lepším případě voliče Okamury…
Radovan
Bez toho Okamury by to nešlo
Tak Babiše, Rajchla, Šlachty nebo Volného.
Není to jedno…?
Konkurence je vždy prospěšná. Náš trh železničního stavitelství to velmi potřebuje. Bude k tomu obrovský odpor, do kterého budou „investovat“ firmy současných skoro monopolních dodavatelů. Je to už vidět i tady v diskuzi😀. Největším oříškem bude potřebná zmena v SŽ, aby to vůbec umožnili. Tak snad se to povede a ceny staveb na železnici budou opravdu tržní a ne zlatým dolem pro pár privilegovaných firem jako je tomu dnes.
Jak vidíte, roboti už vám i klikají mínusy. 🙂
Jinak rečeno – už jste napsali svému poslanci, jaktože je stále AŽD a další monopolem na železnici?
Tomu se říká liberalizace trhu. Ale jenom toho českého. Už vidím jak v Polsku a Španělsku vítají české firmy. Jde o odklon českých peněz do zahraničí v těžké době.
Například Metrostav staví docela úspěšně v zahraničí, včetně skandinávskách zemí…
Nesmysl. České stavební firmy fungují na Slovensku, v Polsku, ve Skandinávii, na Islandu.
Jenom česká zapšklost.
Česká zapšklost? Kdež. Jen se bojím, že se staneme zahraniční kolonií a peníze budou vysávat zahraniční společnosti za potlesku novinářů a ovcí, které teď vysávání tleskají.
OK. Takže se zavřeme do skleníku. Zakážeme plzeňské Škodovce vyvážet vlaky/tramvaje do celé Evropy, kam je právě dodává, protože vysává „cizí“ peníze. Zakážeme boleslavské škodovce vyvážet auta do zahraničí, protože tam taky vysává „cizí“ peníze. Všechny stavební firmy, které působí v zahraničí, budou mít utrum, protože tam taky vysávají „cizí“ peníze.
Stejná logika jako uplatňuje ty, akorát naruby.
Uděláme ze sebe KLDR, kterou nikdo nebude vysávat.
Náckovsko-komoušský program.
To mě připomíná jak Fico vedl národně socialistickou kampaň proti vykořisťovatelům z židoamerické firmy Eset za účelem likvidace.
Aniž by si ověřil, kdo jsou zakladatelé: Miroslav Trnka, Peter Paško, Rudolf Hrubý
jak někdo používá „ovce“, nedá se s ním rozumně bavit
většinou jde taky o ovce, akorát na druhé straně plotu
Ať to různé Radky nebo podobní jelimani chtějí nebo ne, jsme na evropském trhu.
Alternativou k otevřené ekonomice je chudoba a mizerná kvalita, ostatně Československá produkce „všeho“, ale zcela na nic je toho nejlepším příkladem.
Už i Fiala přestal tleskat.
https://ekonomickydenik.cz/odliv-dividend-do-zahranici-opet-zesilil-loni-vlastnici-stahli-z-ceskych-firem-2987-miliardy-korun/
A Metrostav na Islandu, Švedsku Norsku je co?
Zakládání staveb hloubí jámy pro metro ve Španělsku.
Jen se trochu rozhlédněte, kde české firmy s českámi lidmi staví.
Proč? Když se o tom neví, tak se to neděje. Tečka!
sarkasmus
Vidíte?
https://www.azd.cz/cs/historie-aktualit/spolecnost-azd-ziskala-v-polsku-uz-patou-zakazku
a proto Metrostav má úspěšnou dceřinou společnost stavějící kromě Norska i na Islandu nebo Faerech nebo OHL stavělo dálnici v Polsku i Bosně
Ale OHL jsou zrovna ti vzpomnínaní Španělé. 😀
Co to melete o odklonu? Kdo tu staví doteď? 🙂
Je to už hodně roků, kdy česká firma začala ve Španělsku razit tunely pro VRT, někde u Malagy. No tak se pořádně dívejte:
https://subterra-ing.com/en/gallery/
Společnost Systra nemá nic společného s českou společností Subterra. Snad jen ten latinský výraz pro podzemí.
Odnož české firmy Subterra razila ve Španělsku svého času odvětrávací štoly v dolech. Pak se ta parta ve Španělsku udělala sama pro sebe a od té doby nevím, co s nimi je. S francouzskou společností Systra Subterra to nemá nic společného.
Pokud to bude “odklon” (samo o sobě je ta myšlenka nesmysl), který způsobí, že se toho postaví za stejné peníze třeba o třetinu víc, tak je to špatně?
Volíte Babiše nebo Okamuru?
Rajchla 🙂
Ale, jak tady vidím tu diskuzi, tak se musím smát. Dorazila konkurence s polskými cenami a všechny velké firmy v Česku se lekli, protože najednou se zjistí, jakou marži si ukořistili. Konkurence je zdravá, vzpomeňme na příchod RJ nebo Loeše na železnici, že?
Viděl jste kvalitu u RJ v poslední době? Děkuji nechci, hnus👎.
Ale zatuchlé ČD to rozhýbalo, to už mu neupřete.
Ano, už to není Orient Express, nicméně služby RJ a ČD jsou na srovnatelných linkách obdobné kvality, což znamená, že jsme se z krajského přeboru přesunuli minimálně do 2. ligy (pokud nemáte ponětí o fotbalových soutěžích, tak podotýkám, že rozdíl jsou 3 úrovně.
Ahoj všem. Trochu nechápu pana Zahutu. Proč mluví o neochotě monopolních dodavatelů, když si z Polska může přivést co potřebuje, tak trochu na truc a ještě za dobrou cenu.
Jak sami říkají mají odborníky na vše a pak si stěžují, to mi hlava nebere.
Nemůže si z Polska dovézt vše – na stavbách pro SŽ může používat jen touto organizací schválené výrobky a materiály.
V rámci stavebních objektů si už může dotáhnout skoro vše. V rámci technologických objektů bude situace jiná.
No, cement, kamenivo (do betonu, nikoliv do kolejiště) a ocel si můžou dovézt odkudkoliv (což tedy se zase prodraží), ale to není ten řešený problém.
Kolejnice, pražce, a pokud se nepletu tak už i kolejové lože může mít z Polska. A ve spodku to je taky tak.
A třeba výhybky nebo zabzař? 😉
Přesně, proč si pan Zahnuta stěžuje? Ať se jeho firma předvede, že umí. Zatím umí brečet v médiích jak se tak dívám.
Jeho firma se v Polsku předvádí naprosto excelentně.
Ale tohle je evidentně pod vašim náckovským radarem…
Proč tady plodíte ty kraviny?
Zjevně to má v popisu práce. Ten nálet je velmi slušný.
Komedie. Nechtějí jít v Česku pod cenu a proto podávají nejnižší a tedy podstřelené nabídky.
Jak víte že jsou podstřelené? Jste je viděl, včetně konkurenčních? Nebo jen melete nesmysly?
Udělali to samé u Rail Baltica – včera to někde psali, že podrazili cenu u VRTky.
Včera to někde psali, takže viděl jste ty nabídky nebo ne? Další žvásty. I kdyby to podstřelili tak cena pro zadavatele bude pevná vysoutěžená, tak to znamená vy chytrolíne co? Nižší náklady pro zadavatele a potažmo stát.
Typický troll.
Plivné prolhanou slinu a tím jeho příspěvek končí.
U jaké VRT tedy Budimex podrazil cenu?
Třeba D11 cenově podrazili. Divím se, že autor rozhovoru toto neví a neoponoval šéfovi Budimexu.
Kde jakou cenou, jaký je výsledek toho podrazu? Vy jste viděl nabídky a srovnával jste je? Nižší náklady pro stát. Takže co chcete nenažraný ruský Strabag nebo nízké ceny za km dálnice?
Byl tu o tom článek. Národní socialisté vzteky zapoměnli počítat: 75 % z několika miliard + 0,1 miliardy je více než 100 %! 😀
Co to plácáte? Na D11 měl Budimex 87% předpokladu, druhý Metrostav 89,6%, třetí 89,7%…
U nedávné D35 Budimex 76% předpokladu, druhá nabídka 78% a třetí 79%… To vám přijde jako podstřelování? u jiných letos soutěžených staveb v se ceny pohybovaly také běžně mezi 70-80% předpokládané ceny
Ta vaše na oko malá procenta jsou ve skutečnosti velké miliony, o které je ta cena nižší. Za mě podstřelené, i když nemusíte souhlasit. Ale firmy na druhém a dalším místě v tom výběrku si myslí své.
A co jako? Tak to umí levněji. Má se s tím problém?
Rozdíly v řádu jednotek procent naopak ukazují na reálnost odhadů.
Dal bych vám za pravdu, kdyby to bylo -15%, ale tady fakt vaříte z vody.
Aha.
Takže vaše firma byla na kterém místě…?
Evidentně minimálně 2. nebo ještě hůř. ;-))
Proč tady melete ty kraviny? Někdo vás platí?
Před nedávnem tady byla kritika, že ceny MI jsou podstřelené, protože potřebují reference. Když je Budimex ještě levnější než MI, tak se podstřeleným cenám už musí říkat nejnižší.
Nechte laskavě tyto úvahy zadavateli a vyhodnotiteli nabídek ve VŘ, vaše plky jsou jen plky. Ten kdo vypsal a vyhodnocoval VŘ má odpovědnost za rozpočet i za dílo, takže ví co a proč činí. Vy jen plkáte, protože nemáte odpovědnost za nic, ani za svoje plky.
S vámi je velmi těžké o něčem diskutovat, protože vždycky reagujete na jiný předmět, než o kterém se diskutuje. Můžete mi uvést, kde píši něco o vyhodnocení VŘ? A ty invektivy, kterými tady častujete diskutující, se kterými nesouhlasíte, si nechte do hospody.
Vyhodnocoval jste ty nabídky? Máte za ně odpovědnost? O čem debatujete o článku? Tak si o něm debatujte.
Toto vlákno diskuze je o podstřelených cenách a ne o vyhodnocování nabídek. Mimochodem, ono je to VŘ už vyhodnocené, nebo byla zveřejněná jen výše jednotlivých nabídek.
Nekrmte trolla!
Nabídky jsou vyhodnocené VŘ je uzavřené odpovědnost nese statutární orgán zadavatele a zhotovitele. Nevím o čem tady jako o podstřelených cenách jak osel melete dokola vy. Vy nejste odpovědný za nic, tak co řešíte. Stát srazil cenu hotovo tečka.
Nekrmte trolla!
Jeden za 75 % ceny, domácí konkurence za 78 % odhadované ceny. To je teda podstřelení jako prase.
Dle jake logiky jsou ceny Budimexu nejnizsi A TEDY podstrelene, a nikoli ceny skoromonopolu (!) nejvyssi a tedy nadstrelene?
Na základě toho jak si všichni náplánovali obraty a zisky včetně generálního dodavatele a subek a teď jim do toho Budimex tak trochu načůral do ohníčku. Takže plány v kýblu a zisky taky, no holt kluci bude hubený rok… 🙂
No tak se ta vaše firma uskrovní, vedení si nenakoupí nový auta a prémie budou nižší.
https://ctrlv.cz/YPzu
Bude to mit tezke, chlapec :)))
To by ale MD muselo začít něco dělat a ty všemocné “normy” konečně aktualizovat pro 21. století.
Normy aktualizuje normotvůrce.
Bez moci shora se neaktualizuje nic. MD má nad všemi normami používanými SŽ dohled.
Tady bude asi zakopaný pes, proč jsou ceny na dálnicích za 70% předpokládané ceny a u železnic přes 100%. Zatím co obalovna a betonárka je v každém okrese, kolik je fabrik na výrobu kolejnic, výhybek, pražců, ETCS, či elektrifikaci v ČR? Monopol nic soutěžit nemusí, bo to stejně musíte vzít od nich a dovoz ze zahraničí? No pokud máte podmínku realizaci v ČR, tak jste v pasti.
To je i v jiných oborech. Chcete konkurovat lokálnímu skoromonopolu, a dodavatelé i poměrně malých, ale u českého DÚ schválených komponentů vám řeknou „my vám to nesmíme prodat, náš hlavní odběratel, skoromonopol a váš konkurent nám to zakázal, jinak prý nám udělá peklo“.
Tak shání te komponenty v PL, DE, HU, RO, schvalujete se s tím… a pak je na vás ten samý dodavatel ještě ošklivější, protože jste mu vyrobili konkurenci.
Zjevně to chce začít zakázky zadávat jinak – na evropské úrovni. Dodavatelů ve světě je dostatek.
Hlavně to chce zrušit drážní úřady jednotlivých států EU, schvalování každé drobnosti v jednotlivých státech atd.
Tak si jděte zkusit, poptat něco u nadnárodní firmy v jiné zemi, než sídlíte. Řeknou Vám, že to nenabídnou i když mají nižší ceny.
V tom případě je to nekalosoutěžní jednání. Nebo výmluva onoho dodavatele.
Pokud má katalog nenahraditelných stavebních a technologických komponent jen jednoho dodavatele, tak je nekalosoutěžní jednání především na straně Správy železnic,
Nikoliv, dodavatel má povinnost dodat zhotoviteli a neomezovat mu dodávky.
Co to je „podmínka realizace v ČR“? Mám za to, že žádná taková podmínka se v našem hospodářském prostoru uplatnit nedá. Klíč je jednak v seznamu schválených dodavatelů jednotlivých položek, který si vede a uplatňuje SŽ (nicméně třeba kolejnice a pražce se už můžou nakupovat u více výrobců), jednak v „dlouhodobých dodavatelsko-odběratelských vztazích“ mezi stavebními firmami a výrobci komponent. Zkrátka tu běží nějaký dlouholetý systém, který všem zapojeným vyhovuje a nechtějí si ho narušit. Což se ten Budimex teď snaží, ale jak zní v rozhovoru, jde to těžko. Primární je samozřejmě postoj SŽ.
To není “postoj”, to je trestněprávní jednání.
Betonové pražce v ČR vyrábí a dodává jedna jediná firma…….tak jaká je asi konkurence? To je normální monopol, vlastně nezákonný. I když si pořídíte linku na výrobu pražců, tak ty firmy vás mezi sebe prostě nepustí. Pokud si Budimex doveze pražce z Polska za polovic, tak jedině dobře. A to je jen jeden příklad .
Pražce vyrábí ŽPSV a KŠ Prefa.
ŽPSV má uzavřené TPD. KŠ Prefa ještě ne, ale zkušební úseky má. TPD na pražce má uzavřené ještě Track Tec na pražce B70. Tedy pokud si nakoupí polské pražce levněji než od ŽPSV, tak proč ne. A jen pro zajímavost dodavatelů kolejnic je šest. Všechny dodavatel materiálu svršku a spodku lze dohledat na webu SŽ.
Co to je “zkušební úseky”? To jsme pořád v 19. století, že se výrobky testují až v provozu?
Následně se roztočí sračkomet o tom, jak jsou polské pražce, kolejnice atd. nebezpečné, že je v ČR jiná fyzika.
No to ale můžete, zrovna tady máme článek o rekonstrukci jednoho nádraží za 3,5 miliardy, to se prostě nedá.
Firmu BUDIMEX pamatuji ještě z éry budování socialismu z BRNENSKEHO VÝSTAVIŠTĚ, kde hodně vybudovala, kvalita jejich práce byla několikanásobně lepší jako našich renomovaných firem,dělali veškeré hlavní betonove komunikace v celém areálu a myslím, tě dodnes jsou ve výborném stavu, již od pohledu byla vidět preciznost povrchu a kvalita.sdal se rok 1986. Určitě je dobře, že se našla konkurence naším firmám.V Polsku je vybudováno stovky kilometrů nových perfektního dálnic a železničních tratí. Zkušenosti mají….
Chtěl jsem něco napsat o kvalitách výrobků s Polska (co se vozí k nám), ale dostal bych asi mraky mínusů. Tak to shrnu – nevidím důvod proč by to měli mít kvalitnější, než ostatní konkurenti. Hraje se na cenu. Ze začátku asi o trochu ano, aby tady měli dobré reference, ale postupem času se zařadí mezi ostatní firmy a budou +/- nastejno
myslím, že máme mnoho zkušeností, že i české výrobky (nejen silnice a dálnice) dokážou stát za pěkné kulové.. 😉
Á, mínusy se sypou… do mne…
Žádné zkušenosti z oboru nepíšete, jen kydáte špínu, co jste si vycucal z prstu. Pak se divte.
Ano, to je pravda, vycucal jsem si to z prstu (z levého palce). Na základě zkušeností s jejich výrobky. Kdy jste Vy naposledy koupil/viděl kvalitní (kvalitnější než odjinud) výrobek z Polska prodávaný u nás? Udělal jsem asi chybu, paušalizoval jsem to „na všechno“, v tomto oboru to pravda být nemusí.
Proč srovnáváte jablka s hruškama pane?
Regioshark s Regionovou? 😀
Jeďte si něco do toho Polska koupit a pak teprve srovnávejte. Pokud narážíte na kvalitu potravin z Polska, tak vás můžu ujistit, že ten humus, který si zdejší trh žádá, by žádný Polák do pusy nedal.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-jak-se-v-polsku-podvadi-s-potravinami-40444760#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Vždyť jsem psal „prodávané u nás“. Vím, že u nich dostanu to samé v daleko lepší kvalitě a ještě navíc levněji
Zkuste si rozkliknout ten článek výše.
Výrobek z Polska nemá žádnou souvislost s polskou stavební firmou. A proč u nás máme občas špatné produkty? Protože český dodavatel shání co nejlevnější, což mu poláci ochotně dodají, zisk mu zbyde v kapse. Ale za tu cenu se pak nemůžete divit, že nedostanete něco lepšího.
Prodávaný u nás? Nejspíš to ani netušíte…
https://cs.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group#Polsko
Poznaň, produkty: Volkswagen Caddy, Volkswagen T6.1 a slévárna, 5 531 zaměstnanců
Vřesno, produkty: Volkswagen Crafter, e-Crafter BEV, Volkswagen Gran California, MAN TGE / e-TGE
Njn, nesmíte nakupovat ten odpad. Postačí se zajet podívat za hranice a kvality je tam dost. Jen tady obchodníci nakupují to nejlevnější..
I když se Budimex, nebo kdokoliv jiný, zařadí do „šedého průměru“, bude fajn, že tu bude, protože konkurence. Ten náš rybník je prostě malý.
Ten velikost malého rybníka nevyresite přidáním nového kapra. Velkým problémem je i počet velkých staveb , které SŽ ročně začne. Loni to byly asi tři letos asi 7, to prostě nikoho nového moc nepřítahne
No ono se taky zadává jen tolik práce, aby to zdejší firmy stíhaly.
Protože tohle není o výrobě paštik a co kdo do toho dá. Jedná se imho hlavně o výrobní postupy a nějaký know-how, protože vstupní “suroviny” budou u těchto typů staveb asi hodně podobné a srovnatelné mezi sebou s ostatníma navzájem.
Stačí i ta zmíněná lepší organizace práce. U nás si stavitelé nelámou hlavu, když je něco rok uzavřené a jednou za čas do toho někdo kopne. Přesouvají si týmy ze stavby na stavbu jak se jim hodí a skutečně odpracovanou dobu asi taky moc nehlídají.
Pokud chcete srovnávat privátní produkty obchodníků produkované v Polsku podle požadavků a receptur zadávajících českých nebo v česku působících obchodníků a kvalitu práce renomované stavební společnosti, tak kvalita vašeho mozku odpovídá těm privátním produktům.
Tady dávám příklad, kdy se Polákům za socialismu něco nepovedlo.
https://region.rozhlas.cz/pod-prazskymi-sidlisti-lezi-nekvalitni-polska-litina-riziko-havarie-vodovodu-je-7249214
Česká litina z té doby na tom není o moc líp. Ale mám pocit, že 40 mrtvých v ČR nebylo kvůli posypové soli v hovězím, ale něčemu jinému.
Víte, co mají tyhle věci společného? Absenci kontroly kvality.
Nekvalitní československá litina je (byla) zase třeba na vodovodu Březová II, co napájí Brno. V devadesátých letech dělal Aquatis inspekci. Vodovod Březová I, rok výstavby 1913, bez závad. Březová II, rok výstavby 1975, havarijní. Takže asi tak.
Asi Vás nepotěším. Stačí si zdát do Googlu dvě slova „Budimex“ a „problém“ a už se to sype. Třeba toto: https://lublin.wyborcza.pl/lublin/7,48724,29760106,dworzec-metropolitalny-bedzie-gotowy-jesienia-miasto-znow-idzie.html