Kartel v zakázkách Správy železnic řeší i policie, úřad chystá další pokuty
Nabídky v soutěži vykazovaly nestandardní podobnost.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vede další řízení ve věci kartelových dohod u zakázek Správy železnic (SŽ). Okolnosti současně prošetřuje policie.
O pokutě za kartel při zakázce na modernizaci železničních přejezdů ve výši 51 milionů korun informoval deník Zdopravy.cz ve středu. ÚOHS nyní zveřejnil další detaily k celému šetření. Nejde při tom o jedinou zakázku, kde chování dodavatelů Správy železnic, kteří jsou na státní organizaci existenčně závislí, překročila hranice zákona. Dvě ze tří pokutovaných firem patří pod AŽD Praha, firma na dotazy od středy neodpověděla.
„Další řízení jsou Úřadem vedena ve stejné oblasti. V jednom řízení bude zanedlouho vydáno rozhodnutí ve věci a další řízení jsou ve fázi dokazování,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Železniční kartel. ÚOHS pokutoval tři firmy za nedovolené dohody u zakázky na přejezdy
ÚOHS začal zakázky řešit na základě podání Policie České republiky. Policií byly Úřadu postoupeny poznatky a výsledky kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu. To se stalo v roce 2021. „Délka správního řízení (cca 2 roky) byla ovlivněna i zahájením a vedením procedury narovnání s účastníky řízení,“ dodal Švanda.
ÚOHS opřel dokazování o nestandardní podobnosti v nabídkách podaných do předmětné zakázky. „Na základě dokazování bylo prokázáno, že byly způsobeny kooperací uchazečů o danou zakázku. Úřad provedl i vlastní šetření na místě a analyzoval další podklady získané vlastním vyšetřováním,“ doplnil Švanda.
Správa železnic řeší, zda žádat náhradu škody
Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy od roku 2015, kdy došlo ke kartelové dohodě, ušla Správa železnic kus cesty v oblasti tzv. vnitřní compliance. „Mimo jiné jsme zavedli vnitřní compliance program, upozorňující i na hrozbu protisoutěžního jednání, a zřídili pozici compliance officera, který na dodržování pravidel dohlíží,“ uvedl Gavenda. Pod pojmem compliance se obecně rozumí jednání organizací a zaměstnanců v souladu s předpisy.
„Jmenovitě ve vztahu k hrozbě protisoutěžního jednání dodavatelů v zadávacích řízeních došlo i k zakotvení speciálních opatření do interních směrnic pro zadávání veřejných zakázek. Specifikují indicie a stanovují podmínky, za jakých může dojít k vyloučení účastníka zadávacího řízení pro podezření z uzavření zakázané dohody,“ dodal Gavenda.
Podle něj Správa železnic i v případě zakázky z roku 2015 vyhodnotí, zda kartelem nevznikla škoda. „Pokud dospěje k závěru, že ano, uplatní škodní nárok vůči soutěžitelům, kteří se protisoutěžního jednání dopustili,“ dodal Gavenda.