Obrazem: Tři články, téměř 25 metrů a nezvyklý zvuk. Škoda ukázala obří trolejbus pro Prahu
V plzeňské vozovně Karlov se v prvním testovaném exempláři pro Prahu mohli poprvé projet novináři.
Plzeňská Škoda Group je zhruba v polovině testování nového atypického trolejbusu Škoda Solaris 24m, který bude nejen na českých ulicích unikátní. Jde totiž o první tuzemský trolejbus, který je tříčlánkový, což natahuje jeho délku na pro provoz hraničních 24,7 metru.
Zároveň je vybaven bateriemi, takže dokáže jet i na trase bez trakčního vedení. Pražský dopravní podnik ho nasadí na vytíženou linku mezi nádražím Veleslavín a letištěm Václava Havla. Ta bude elektrifikována jen zhruba z poloviny, úsek od Terminálu 3 bude muset trolejbus zvládnout na baterie.
Zatímco karoserie a podvozek jsou od polského Solarisu, Škoda má na starosti elektrovýzbroj, nastavení softwaru a finalizaci včetně oživování. Delší trolejbusy se podle Škody ve světě pravděpodobně nevyrábějí, model se stejnou délkou nabízí jen švýcarský výrobce Hess.
Stejný model vyrábí Škoda i pro Bratislavu. Tam je dodávka termínově dále, slovenská metropole převzala už čtyři vozidla z celkových 16. Statické i jízdní zkoušky už se zde dokončily a čeká se na zahájení zkušebního provozu s cestujícími. Celá zakázka bude dokončena v listopadu.
V plzeňské vozovně Karlov se v prvním testovaném exempláři pro Prahu mohli poprvé projet novináři. Téměř 25 metrová délka je na první pohled úctyhodná, díky dvěma kloubům má však trolejbus podle výrobce stejnou průjezdnost jako běžný 18metrový model. Zadní náprava je řiditelná.
„Klasický bručivý zvuk trolejbusů nečekejte, díky novým měničům mají oba motory mnohem tišší provoz,“ vysvětluje projektový ředitel Škody Jan Naglmüller.
Trolejbus má dva motory, což je v Česku také unikát. Škodovka v minulosti dva pohony dodávala jen pro trolejbusy pro americký Boston, které byly nedávno vyřazeny z provozu.
Dva motory se budou nyní montovat také do trolejbusů pro Ústí nad Labem, tam ovšem půjde o vozidlo standardní 18metrové délky. Silnější výkon si objednal tamní dopravní podnik kvůli kopcovitému terénu krajského města.
Pro Prahu se „megatrolejbusů“ vyrobí celkem 20. Po dodání vozu ze Solarisu trvá dozbrojení v Plzni zhruba měsíc. Jelikož jde o nový typ, podléhá schválení Drážního úřadu a soupisu testů. Statické i jízdní testy probíhají v Plzni, v listopadu se první model přesune do Prahy, kde musí najezdit 20 tisíc kilometrů s cestujícími. Zabere mu to 3–4 měsíce.
V únoru 2024 tak bude otestováno a zároveň by už měly být všechny trolejbusy dodány v garážích DPP. „Vzápětí odstartuje během prvního kvartálu ostrý provoz na letiště, jelikož ve stejném termínu se dokončí i trolejové vedení a měnírna, která bude sdílená s prodlouženou tramvajovou linkou na Dědinu,“ říká mluvčí pražského dopravního podniku Daniel Šabík.
Škoda kompletuje trolejbusy v hale v Doudlevcích, pro atypické modely si pronajímá zároveň i halu ve vozovně Karlov, aby zakázky kapacitně zvládla.
Dosud probíhaly tenzometrické (pevnostní) zkoušky karoserie, kdy se v kritických místech měří namáhání a krocení. Zátěžové zkoušky se simulují kolejnicemi, ale i plastovými panáky s vodou či pískem o hmotnosti 60 kilo.
Plně nízkopodlažní tříčlánkový bateriový trolejbus s pěti dvoukřídlými dveřmi přepraví až 179 cestujících. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Veškerá plocha trolejbusu určená pro stojící cestující je 100% nízkopodlažní, průchozí prostory uvnitř trolejbusu jsou bez schodů. Podesty a stupně pod sedadly jsou ve vozidle kvůli zajištění maximální bezbariérovosti co nejvíce omezeny. Vozidlo disponuje celkem 52 sedadly.