Obrazem: Tři články, téměř 25 metrů a nezvyklý zvuk. Škoda ukázala obří trolejbus pro Prahu

První tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrvní tříčlánkový trolejbus Škoda Solaris 24m pro Prahu. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

V plzeňské vozovně Karlov se v prvním testovaném exempláři pro Prahu mohli poprvé projet novináři.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Nezvykly zvuk?

Nemel

Ano.

Suchdolák

Když jde o novodobé trolejbusy v Praze, tak si musím „přihřát polívčičku“ i tady. 1) Za všechny potíže s řešením dopravy na ruzyňské letiště „poděkujme“ těm neskutečným lumpům Bémovi a Jančíkovi (a z nich především tomu prvnímu), protože kvůli nim nevede a nikdy nepovede k letišti metro a jeho stanice Nádraží Veleslavín není ani teoreticky přizpůsobena pro možné rozdvojení = dostavbu odbočky k letišti. 2) Pro obsluhu letiště by samozřejmě byla lepší tramvajová rychlodráha, ale to by musela být trasovánajako opravdová rychlodráha přímo a ne jako „obyčejná“ TT přes sídliště – takže o ničem takovém už teď také nemá smysl… Číst vice »

Adam Ř

Jakou výhodu by mělo metro oproti vlaku? Vidím samé nevýhody s počtem zastávek, kapacitou i typem vozidla

JiP

Ja zase nenachazim jedinou vyhodu vlaku, kdyz tam mohlo byt metro.

Y.K.

Metro zní možná pohodlně, ale výhodné to není. V Praze máme pětivozové vlaky, to naplnit je na 15 – 30 min minut interval. Menší interval je mrhání provozními penězi a že metro je to nejdražší na provoz. Trasa tam nevede žádným populačně zajímavým územím a z Motola to je 7,5 km tunelů vilkovými oblastmi, což je také dost problém aby to vyšlo. Na hyper-super a P+R to na Dlouhé míli také asi nebude noc moc, vzhledem k dráze a hranice letiště (aby se z toho stal Zličíne nebo tak něco). Také nejezdí v noci. Pokud se některé parametry změní, může… Číst vice »

realista

Vlak bude výhodnější jen pro ty cestující, jimž se bude hodit některá z mála jeho pražských zastávek více než zastávky MHD – jinak budou stejně většinou muset použít ještě MHD a přestupy pouze v rámci její sítě jsou většinou přívětivější než kombinace s vlakem. Metro přitom jezdí a bude jezdit v kratších intervalech, než v jakých bude jezdit vlak. Ale teď už je stejně zbytečné se k tomu vracet, protože rozhodnuto bylo jednou pro vždy a nevratně.

Osamělý Vlk

Problém je, že většině lidí se spíš hodí zastávka na Vltavské, případně Masaryčka. (Přestup na další vlaky, a sídliště). Tím, že má méně zastávek bude vlak rychlejší. Vlak navíc lépe zvládne pojmout zavazadla cestujících.

Y.K.

Rozhodnuto nebylo nikdy. Metro na letiště byl jen ODS „píár“ aby prošlo metro do Motola, ale nikdo to nemyslel vážně, ani se to nijak neřešilo.

A reálné úvahy o metru zatím ekonomicky nevychází, dlouhý podzemní úsek s malou poptávkou (vzhledem ke kapacitě typu pražského metra), relativně malé letiště a navíc silně sezónní.

zdeněk

a není to málo Antone Pavloviči ?

Jura

Je zde mnoho až i odborných názorů a to je jistě dobře. I mě se zdá, že takový trolejbus je příliš velké a zbytečné monstrum, které se bude i špatně v Pražském provozu pohybovat. ALE… zaplať pánbůh aspoň za něj, že Praha bude mít opět své trolejbusy, protože klasický naftový autobus opravdu není již dnes to, co by mělo v městech jezdit. Autobus se spotřebou cca 50 litrů nafty do kopců v Praze opravdu ne. Pokud se nejedná o tramvaj, tak trolejbus je v současné době to nejlepší, co může Praha pro svoji MHD mít.

Vlastimil Kocurek

Malý trolejbus malé červenobílé fleky, velký velké fleky.
Je to strašidlo.

M H

„Trolejbus má dva motory, což je v Česku také unikát.“

A co takhle 15Tr, 22Tr. Ty jako v ČR nebyly a nejsou?

Radek Musil

Přesně tak, první se dělaly v Ostrově nad Ohří, v Ústí nad Labem právě měly dva motory a poháněnou zadní i prostřední nápravu. Hlavně, že se o tom na tomto webu v posledních dnech opakovaně píše, že Ústí se vrací k této koncepci a objednali právě tuto konfiguraci, aby vozy lépe zvládaly kopcovitý terén, obzvlášť když jsou špatné meteorologické podmínky. Taky by mě zajímalo, jak si autor představuje testování trolejbusů v KROCENÍ (karosérie se kroutí), ale toto neznám. Taky mi není jasných těch 60 kilo (kilo jako předpona je 1000, ale v penězích by to bylo 100 Kč, hmotnost se… Číst vice »

Lukáš Chytil

Tak dva motory měly už Sanosy a pak i 15Tr.

Roman Soudný

Nemohly by se drážní úřady aspoň v rámci EU dohodnout na vzájemném uznávání certifikací? To, že se to samé vozidlo musí schvalovat v každé zemi zvlášť jenom svědčí o naprosté zkostnatělosti železnice a přilehlých struktur.

realista

Asi hodně záleží na tom, co vše je v jednotlivých zemích pro certifikaci požadováno: jednotný certifikát by musel vyžadovat splnění sumy všech podmínek, a to by možná ve většině zemí situaci zbytečně komplikovalo.
Lepší by asi bylo jít cestou dvou- či několikastranných dohod a vzájemně uznávat vždy ve všech zemích na příslušné dohodě zúčastněných certifikaci získanou v kterékoli z nich, nebo aspoň tam takové certifikáty snadno a rychle „nostrifikovat“: takové dohody lze sjednat určitě snáze a rychleji než zorganizovat a nechat proběhnout nějaký „jednotící proces“ platný pro celou EU.

qěcy

Spíš by se mohlo MD postarat o převod trolejbusové dopravy do silniční sekce.

MKzB

Ono by stačilo, kdyby se sjednotila metodika zkoušek napříč celou EU. Potom by se v případě certifikace vozidla v jednom státě EU mohla dalších státech provádět zjednodušená certifikace, spočívající v podstatě jen v administrativní rovině – dokumentace v češtině.

Jan Tichavský

Ta úvodní fotka je vtipná, trolejbus zatáčí úplně jinam než kam mu vedou troleje.

Karel

Pro předvádění jízdy na baterie je fotka zcela v pořádku.

ČD4ever

Kde bude v Praze probíhat zkušební provoz toho monstra? V Letňanech?

cery51

Na tom interiéru je vidět jak dpp šetří☹️ V Bratislavě jak otokary-pražské streetwaye, tak solarisy moc pěkné, bohužel tady tolik ne

MHD

V Praze se kupují s dobrou výbavou* pouze tramvaje, protože ředitel**.
*ale nejraději by je stále nakupovali bez klimatizace.
**generálního ředitele tentokrát nemyslím

Honza R.

Proč nemá prostor druhých dveří žlutou hranu, vztahuje se to nějak k bezbariérovosti?
Bude si DPP dělat nějaké vlastní úpravy interiéru u vozů pro spojení na letiště (kvůli kapacitě pro zavazadla), nebo je nechá v prezentované podobě?

Projektant

není tam výsuvná plošina?

Michal

Podle mě by byla rozumnější varianta dotáhnout tam rovnou tramvaj, která by zvládla obsloužit cestou větší část centra.

P_V

Bude se stavět další runway a co pak s tramvají, když se tím zruší stávající koridor ulice K letišti.

Jelen

Zbytečné. Tramvají by se do centra jelo mnohem déle, než teď autobusem s přestupem na metro. Za několik let tam bude jezdit vlak a tramvaje by tak pozbyly významu. Tříčlánkové trolejbusy jsou lepší jako dočasné řešení.

Pepa

Zbytečné a vlak za několik let… to už se tady říká třicet let a není ani vlak ani tramvaj… jen nepohodlný autobus ve kterém má cestujicí pocit, že zněj vytřese duši, než dojede na letiště…

Vladimír

Přesně tak.
Nebude tam jezdit za našeho života nic, vlaku se dočkají možná vnuci našich vnuků, jako senioři.
Takže buď budeme jezdit na letiště busem, nebo tímhle elektrickým vozejčkem, na krátké dovolené to stačí, nebo na dlouhou dovolenou do Asie s kufry plnými dárků pro rodinu manželky taxíkem.
Beru to, jak to je.

Jarda

No pěkný – novej trolejbus s hodně starym designem ale kdy bude článek o tom, že: – už se jezdí zas přes zastávku Chotkovy Sady – mnohem lepší než to bylo, to jo – ale zároveň promarněná příležitost jak to o metr rozšířit aby se tam vešly i ty betonový dělicí obloučky, co se dávaj pokud je TT i vozovky ve stejné výšce… (prostor pro 2-š fotky) – RegioJet požádal v Polsku o kapacitu Přemyšl hlavní – Frankfurt nad Odrou – Berlín – Hanover — bez zastavení v Polsku.. – o tom jak pokračuje stavba traťi na Kladně a v… Číst vice »

Václav

Hodně starý design?

Jan Tichavský

Chotkovy Sady jsou dobrý námět, tam se to opravovalo tak dlouho, až jsem na to zapomněl. Zastávky byly prakticky hotové už v půlce prázdnin, ale stejně se čekalo na zastavování až do září. Půjdu se na to podívat a natočím reportáž.

Tomas

Jardo, na design ty autobusy nejezdí.

Michal Bartoníček

Když už o těch událostech víte, proč je chcete ještě jednou znovu tady?

Looki

Škoda těch barev.

Ventura35

Ten interiér vypadá docela hrozně. Chtělo by to motory v nápravách a předsuvné dveře.

David

Oproti tomu Hessu (lighTram 25) to vypadá designově dost nedodělaně. Zvláště nejednotná linka střechy.

Šejdr

Ano, Hess je designem o několik úrovní výš. Jenže cenou taky, a právě cena v Česku rozhoduje.

Miloš

To ano, v Česku (nejen v něm) cena v podobných případech rozhoduje. Ale je to taková ta cena, o které se dovídáme jen výjimečně při obvinění z korupce.

Kamui

Dva motory měly už 15Tr a 22Tr. Jenže pak si to výrobce začal usnadňovat používáním autobusových karoserií.

PvvS

I Solarisy.. Jen to zaplatit..

Kubrt

No, usnadňovat. Teprve s autobusovými nízkopodlažními karoseriemi se trolejbusy Škoda (a s výzbrojí Škoda) začaly prosazovat u širšího spektra zákazníků. Kusová výroba 21/22Tr pro ČR zákazníky by tento výrobní obor asi dlouhodobě neudržela.

Tomariero

Jenže to byla škoda v Ostrově, ta ze současnou Škodou v Plzni nemá nic společného.

Kubrt

Jenom majitele a kontinuitu, jinak nic.

PvvS

A že z Plzně šla výroba trbusů do Ostrova a pak nazpátek, to nevadí ?

Vlastimil Kocurek

To je přesné, nejdříve se Ostrov osamostatnil jako Škoda, s.r.o. pak to ale přešlo v roce 2004 znovu do Plzně, do divize Škoda Electric.

Kubrt

I Škoda Ostrov, s. r. o., byla dcerou plzeňské matky Škoda a.s., resp. Škoda holding, jak se ti různě měnilo. Skutečně na „Plzni“ nezávislá firma to nebyla.

Kleist

Škoda auto má jinýho majitele, ostrov a plzeň je ta stejná firma.

Jiří Kocurek

Kdybychom to hnali do krajností, tak nepoužívají kolomaz vyráběnou v milířích v lese.

Pepa

Jak tohle může někdo nasadit na linku 119, když má na Veleslavíně problém se vejít do křižovatky klasický kloubový autobus. Takhle zablokuje kompletně celou křižovatku, když bude čekat na semaforu na zelenou směrem na letiště. Nebo čeká změna i křižovatku na Veleslavíně?

Jiný Petr

Jo, jo křižovatka na Veleslavíně bude oříšek – resp. délka toho trolejbusu. A zase na druhou stranu – Piráti splní dva cíle jedním vrzem – na letiště už brzy jinak než busem + zklidnění dopravy v Praze neb když se tahle housenka bude sunout z Veleslavína na letiště – zastaví dopravu kompletně 🙂

Juraj

Testoval se tam tříčlánkový Van Hool a žádná apokalypsa se nekonala, takže toto jsou nářky z kategorie věčného pražského remcání na vše nové.

Kubrt

Remcání na vše nové není výsada pražáků, vyskytuje se to všude 🙂

Tom Matto

To ze do trolejbusu zezadu narazil nakladak je apokalypsa? Nebo do kratsiho by nenarazil?

Jiří Kocurek

A kdyby zezadu nabral krátkou dodávku?

Tomas

jako že ne-pražáci neremcaj?

abychom to upřesnili .. není to věčné pražské remcání na vše, ale věčné internetové remcání na vše.

Tomáš V.

To mi připomíná jednu bábu u nás v SVJ, budu věrně parafrázovat: sousedce dala plnou moc pro své zastupování s tím, že má hlasovat „ne“ na jakoukoliv navrženou změnu.
Někteří lidé to mají v povaze. Nutno dodat, že nebývají těmi nejostřejšími tužkami z penálu.

Škrpál

Uvidíte.

David

Takhle autobus / trolejbus na letiště vypadat opravdu nemá. Žádné police na zavazadla a co víc, dokonce chybí i obyčejný prostor, kam by se ta zavazadla dala dát i bez polic. Když už to tedy nemá police, mohlo tam být víc plošin pro kočárky, které by se daly použít i pro uložení velkých zavazadel. Kapacita jednoho až dvou kočárků na takto velký stroj je také velmi silně poddimenzovaná.

Jan Tichavský

Však klasická linka 100 a 119 taky nemá extra místo na kufry. Asi čekají, že tu budou jezdit jen batůžkáři.

Šťoural

Přesně to mě taky napadlo, když jsem viděl fotky. Tam prostě chybí místo na bagáž a jako fakt hodně

Michal82

Vlakem na letiště už brzy 🙂

Packo

Je na Veleslavíně ještě ta reklama: na letiště již brzy?

DCHDC

Více pruhů, více Adidas 🟥⬜🟥

MajsterN

Je to vlajka Peru.

Kubrt

Dva motory mají i všechny 15Tr a Sanosy 😉

Vojtěch

A taky 22Tr.

Vůbec je v tom článku řada překlepů (například statické testy KROCENÍ) nebo zavádějících informací (Škodovka sice montuje trolejbusy v Doudlevcích, ale tříčlánky výhradně na Karlově, takže výroba v Doudlevcích je pro článek o tříčláncích irelevantní).

Jiný Petr

byl jste rychlejší – Krocení a Doudlevcí jsem si taky všiml 🙂

Ondřej 2

Mělo tam být krócení pěkně po brněnsku