Velké letecké stěhování. Turci odkládají přesun na nové istanbulské letiště

Nové letiště v Istanbulu. Foto: IGAirport.comNové letiště v Istanbulu. Foto: IGAirport.com

Nejméně o dva měsíce odkládá Turecko velký přesun provozu ze stávajícího letiště Atatürk na nové, které má ambici stát se

Nejméně o dva měsíce odkládá Turecko velký přesun provozu ze stávajícího letiště Atatürk na nové, které má ambici stát se jedním z největších na světě.

Podle původních plánů mělo dojít k přesunu 29. října na výročí vzniku Turecké republiky, nakonec bude ale otevření nového letiště skromnější. Z nového terminálu začnou létat jen některé vnitrostátní lety a jeden mezinárodní.

Na zpoždění upozornil deník Hurriyet, který citoval šéfa celého projektu Kadriho Samsunla  „Přesun jsem odložili na 31. prosince,“ řekl Samsunlu

29. října spustí Turkish Airlines z nového letiště jen vnitrostátní linky do Ankary, Izmiru a Antalye a mezinárodní do Baku. Za zpoždění mohou problémy při výstavbě, na jednom místě došlo při výstavbě metra k propadu země. Během posledních týdnů začaly stovky dělníků protestovat proti špatným podmínkám na stavbě.

Nové letiště má v první fázi odbavit 90 milionů lidí ročně, později až 200 milionů za rok.

Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons
Umístění všech tří letišť v Istanbulu. Foto: RömertOpenStreetMap contributors [ODbL (http://opendatacommons.org/licenses/odbl/1.0/), CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0) or CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons

Letiště si zakládá na velké bezpečnosti, například na něm má být přes 9 tisíc kamer. Šéf letiště při novinářské exkurzi uvedl, že kamery vyhodnotí například i to, zda se někdo nezdržuje dlouho u jednoho auta. Pokud u něj bude přes 45 sekund, kamery ho vyhodnotí jako bezpečností hrozbu. Důvodem extrémních bezpečnostních opatření je i teroristický útok na letišti Atatürk v roce 2016.

Turecko chce novým letištěm více konkurovat zejména aerolinkám z oblasti Perského zálivu a stát se důležitým přestupním uzlem na trasách mezi východem a západem i severem a jihem. Důvodem stavby nového letiště je i vyčerpaná kapacita stávajícího hlavního letiště.

Nové letiště vyšlo Turecko zatím na více než čtvrt bilionu korun. Do roku 2022 má vzniknout druhý terminál, do deseti let ještě další s kapacitou až 200 milionů cestujících.

Letiště vzniká v evropské části poblíž pobřeží Černého moře na pozemcích o rozloze téměř 8 tisíc hektarů. Vzniklo tu celkem šest ranvejí, za hodinu má zvládnout odbavit až 80 letadel. Rozměry letiště odpovídají jeho budoucí velikosti: například jen na parkoviště se vejde 45 tisíc aut. Jméno letiště je zatím tajné, v tureckých médiích se nejčastěji spekuluje o pojmenování podle sultána Abdülhamida II. V letecké terminologii bude mít namísto stávající zkratky IST používané pro hlavní Atatürkovo letiště kód ISL.

Tagy ISL Nové letiště v Istanbulu stěhování letiště v Istanbulu turkish airlines
13 komentářů