České dráhy si přivezly z Německa první vlastní Desira, nasadí je na Šluknovsku
Do provozu se dostanou během podzimních měsíců.
České dráhy přesunuly v posledních dnech šest jednotek Siemens Desiro Classic (řada BR 642) pro provoz v Ústeckém kraji. Zakoupily je v Německu od dopravce Hessische Landesbahn (HLB), u kterých jezdily od roku 2005. Nově budou od podzimu jezdit na tratích mezi Děčínem a Rumburkem.
Za šest jednotek zaplatily České dráhy 9,12 milionu eur (218 milionů korun), jak vyplývá z informací na profilu zadavatele. Aktuálně v děčínském depu probíhá přizpůsobení jednotek pro provoz v České republice, zácvik strojvedoucích a dílenského personálu a nezbytné administrativní kroky pro schválení provozu vozidel v České republice.
„Vedle nákupu zcela nových jednotek pokračujeme také v obnově našeho vozidlového parku prostřednictvím vhodných souprav koupených tzv. z druhé ruky ze zahraničí. Jedná se vždy o moderní bezbariérové vozy a jednotky, které jsou zhruba v polovině své plánované životnosti a mohou ještě velmi dobře sloužit cestujícím v České republice. Zároveň se jedná o investičně levnější řešení, než je nákup zcela nových vlaků. Proto někteří objednatelé dávají přednost tomuto modelu a my se snažíme v rámci možností a disponibilních kvalitních vozidel v zahraničí vyjít zákazníkům vstříc,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
Jednotky Siemens Desiro České dráhy nasadí na linku U8 Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do Rumburka. Dobře zapadnou do provozu v kombinaci s linkou U28 z Děčína do Rumburku přes Bad Schandau a Sebnitz, kde České dráhy jezdí se stejnými jednotkami pronajatými od DB Regio. „Zařazení Desir do našeho parku v Děčíně tak vzniká větší provozní záloha a možnost jednotky využívat i na této společné česko-německé lince. Zvýšíme tak spolehlivost regionální železniční dopravy na severu Ústeckého kraje,“ dodal Ješeta.
Desira v barvách kraje
Motorové jednotky Siemens Desiro Classic představují jeden z nejrozšířenějších typů motorových jednotek v Evropě. Cestujícím nabízejí nízkopodlažní prostory a bezbariérové cestování. Oddíly jsou klimatizované s moderními interiérem. Sociální zařízení má uzavřený systém a je přizpůsobeno pro cestující na vozíku. V jednotce je také prostor pro kočárky, jízdní kola a další velká zavazadla. Pro provoz v Ústeckém kraji budou postupně uvedeny do barevného schématu regionálního dopravního systému, budou dovybavena elektrickými zásuvkami 230 V a USB konektory pro napájení cestovní elektroniky, palubní wi-fi sítí, stolky a informačním systémem.
Desiro Classic je dvoučlánková souprava o třech podvozcích, z toho jsou dva hnané. V provedení od Hessische Landesbahn mají kapacitu 126 míst k sezení, z toho 8 v 1. třídě. Provozní hmotnost jednotek Desiro je 88 tun, výkon podle typu motoru 2x 275 KW, resp. 2x 360 kW a maximální rychlost 120 km/h. Délka jednotek je 42 metrů a zhruba 60 % podlahové plochy je v nízkopodlažním provedení. V letech 1998 až 2010 bylo vyrobeno více než 500 motorových vlaků. Jezdí v Německu, Rakousku, Maďarsku, Bulharsku, Dánsku, Řecku, v Rumunsku a také v České republice. Výroba nemohla pokračovat kvůli novým normám TSI.
České dráhy nabídly v soutěži na zajištění dopravy v provozním souboru Šluknovsko cenu 195,92 Kč za kilometr. Kraj poptával nejen provoz vlaků ve Šluknovském výběžku, ale také mezinárodní spojení z Děčína do Rumburku přes Bad Schandau a linku z Děčína do Rumburku přes Jedlovou. Roční rozsah výkonů je 930 tisíc kilometrů.