Metro C by se mělo prodloužit až do Uhříněvsi, plánuje Hřib. Do hry vrací opět i okružní linku

Soupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná dopravaSoupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná doprava

"Tramvaje jsou skvělé, ale všechno neutáhnou," míní Hřib. Zároveň si stěžuje na nedostatečné spolufinancování metra státem.

Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) ve středu navštívil budovanou trasu metra D, kterou během oficiální návštěvy ukázal i prezidentovi Petru Pavlovi. Hřib při té příležitosti poodhalil své další plány s rozšiřováním sítě metra do budoucna.

Současnou prioritou je podle Hřiba především výstavba nové trasy metra D, včetně jejího prodloužení na Náměstí Míru. „Dále se zaměřujeme na automatizaci trasy metra C a nákup nových vozů,“ uvedl náměstek pro deník Zdopravy.cz.

„Nechám také prověřit prodloužení metra C z Hájů do Uhříněvsi přes Petrovice,“ řekl náměstek. Sídliště Petrovice totiž podle něj není v současné době ideálně dopravně obslouženo. V případě prodloužení by tak v Uhříněvsi vznikl dopravní uzel regionálního významu, což by umožnilo vymístit autobusový terminál z centra Jižního města.  

Dodal, že nechce, aby probíhající stavba linky D byla na dlouhou dobu poslední. „Tramvaje jsou skvělé, ale všechno neutáhnou. Podzemní doprava je sice velmi drahá, ale mimořádně efektivní a neméně potřebná,“ řekl Hřib, podle kterého je prodlužování tras metra velmi efektivní a s ohledem na vysokou vytíženost MHD také nutné. „Je to součástí mixu investic do MHD, které jsou pro zajištění výkonné dopravy ve městě nezbytné,“ uvedl Hřib.

V rámci rozvoje rozvoj stávajících tras se pak město podle Hřiba soustředí na oblast bezbariérového přístupu a chystá také rekonstrukce nejstarších stanic a zabezpečovacího zařízení.

Kromě prodlužování linek také připomněl projekt na stavbu výstavby okružního metra. „Nechám tu možnost prověřit,“ řekl Hřib. Zadání studie proveditelnosti Praha dokončila už loni, o vzniku linky označované jako E, případně nově také O, se píše i v nedávno zveřejněném programovém prohlášení pražské koalice.

Zároveň si postěžoval, že pro prodlužování metra je potřeba spolufinancování státu. „Teď takovou podporu zatím nemáme. Jenže tyhle obří infrastrukturní stavby s celorepublikovým významem prostě vlastními silami nezaplatíme. Podpora státu je nezbytná a budeme o ni usilovat,“ řekl Hřib.

Prodloužení se plánovalo, ale jinam

V rámci úvah o prodloužení stávajících linek se v minulosti nejvíce hovořilo o trase C, ovšem severním směrem – z Letňan do Čakovic. Pražský dopravní podnik a magistrát si na ni nechaly udělat analýzu od firmy Metroprojekt. Trasa by narostla o 3,5 kilometru, vznikly by na ní tři další stanice.

První na trase byla hloubená stanice Sídliště Letňany vybudovaná podél Tupolevovy ulice. Rovněž hloubená by byla stanice Nové Letňany u ulice Veselská, kde by byla 19 metrů pod povrchem. Obsloužila by oblast severní části sídliště. Konečná v Čakovicích by byla jako jediná ražená a v hloubce 28,6 metru.

Prodloužení čeká už brzy také linku B, přestože to nebude obnášet žádné další tunely. Stanice vznikne v depu na Zličíně a stane se tak novou konečnou. Dojde nejen k vybudování nové zastávky, ale také k rozšíření depa o dvě haly.

Umístění nové stanice Depo Zličín. Foto: Czechdesign – autor Vojtěch Filčev.

Umístění nové stanice Depo Zličín. Foto: Czechdesign – autor Vojtěch Filčev.

Depo Zličín se stane 62. stanicí v síti pražského metra. Celkové odhadované náklady jsou 1,4 miliardy korun, stavět se má začít letos. Do provozu by ji Praha podle předběžného harmonogramu uvedla na konci letních prázdnin v roce 2025.

Podobným způsobem se metro v minulosti prodloužilo i na lince A, kde dopravní podnik otevřel v roce 2006 novou stanici v bývalé myčce vozů v rámci depa Hostivař.

Okružní linka O

Hřibem zmiňovaná okružní linka metra O by podle expertů mohla pomoci ulevit přetíženým částem v centru města, zároveň by mohla vést k rozvoji dalších oblastí v metropoli. Loni pražští radní nechali vypracovat zadání pro studii proveditelnosti páté linky, následoval tendr na zpracovatele studie.

Trasa metra O, vize. Pramen: Město Praha

Trasa metra O, vize. Pramen: Město Praha

Trasa by měla po dokončení měřit 36 kilometrů a částečně vést na povrchu. Počítá se s 23 stanicemi, z toho osmi přestupními: Dejvická, Anděl, Smíchovské nádraží, Olbrachtova, Budějovická, Želivského, Vysočanská a Prosek. Trasa by měla být napojena i na příměstskou a plánovanou vysokorychlostní železnici.

Studie proveditelnosti by měla být hotová v roce 2025, v následujícím roce by se mohla začít zpracovávat projektová dokumentace. Stavební povolení na první etapu Podbaba – Terminál Sever (26 km, 18 stanic) by prý mohlo být vydáno v první polovině 30. let.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp metro metro C Metro D okružní praha Zdeněk Hřib
291 komentářů